Творчі вправи на уроках української мови у 2 класі. Тема "Повторення вивченого у 1 класі"

Про матеріал

Різноманітні цікаві вправи та граматичні ігри саме й дають можливість у захоплюючій формі розвивати, збагачувати мову учнів, поглиблювати знання, закріплювати вивчений на уроках матеріал.

Виконання творчих вправ, розв'язування цікавих завдань вимагає від школяра кмітливості, гнучкості розуму, змушує повторювати вивчене, заглядати у словник. Все це, безумовно, збуджує інтерес до мови, сприяє збагаченню лексичного запасу, запам'ятовуванню норм і правил літературної вимови та письма.

Перегляд файлу

ПОВТОРЕННЯ  ВИВЧЕНОГО  У  1  КЛАСІ

ЛАНЦЮЖОК

   Для того щоб допомогти Пізнайкові, учні по черзі називають слова, що починаються звуком, яким закінчується попереднє слово. Наприклад: клас, сад, дуб тощо.  .

 Пізнайко починає гру:  урок —...,...   .

 

РОЗСИПАНИЙ  ЛАНЦЮЖОК  КЛОУНА  ВЕСЕЛУНА

    Клоун  Веселун  просить  допомогти  заповнити  кульки  словами,  котрі  розлетілися.  Слова  вписувати  потрібно  так,  щоб  наступне  слово  починалося  з  тієї  букви,  котра  закінчує  попереднє  слово.

Використайте  подані  слова

Артист,

короп,

ніс,

 тіло, 

попіл,

огірок,

лимон.

 

 

 

РОЗСЕЛИ СЛОВА

 Діти, вам надійшло завдання від Пізнайка.

На дошці — малюнки (яблуко, троянда, калина). Під ними — будиночки» зі звуковими моделями.

Завдання: відшукати звукову модель, що відповідає слову.

 

 

 

 

 

УТВОРИ НОВЕ СЛОВО

Переставляючи букви в словах, діти мають утворити нові слова.
Осел — марка — літо —

дошка — лісок — банка —

 Поділіть усі слова на склади.

 

ДОБЕРИ ПОТРІБНЕ СЛОВО

 Щоб потрапити на зупинку «Вереснева», нам необхідно вико­нати завдання: вставити пропущені слова.

Золота            ____.

Вересень — початок ______ 

Восени дерева стають___________

Тому й осінь називають____________

 Які ще осінні місяці ви знаєте?

 

КЛОУН-ЖОНГЛЕР

 

                                                                                             

                                                                                                 Як  уміло 

                                                                                                 жонглює   

                                                                                                 клоун 

                                                                                                 кульками  з  

                                                                                                 буквами, 

                                                                                                 але  йому

                                                                                                 все  одно 

                                                                                                 не  вдається

                                                                                                 скласти  багато 

                                                                                                 слів.

                                                                                                 Допоможіть

                                                                                                 йому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            ІГРИ  З  БУКВАМИ

Сніговичок  розгубив букви зі слова «зимонька». Допоможіть йому: з'єднайте букви так, щоб утворилося «загублене» слово.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОЧИТАЄТЕ ПРИСЛІВ'Я ПРО ЗИМУ

 Починати читати потрібно з букви в кружечку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Відповідь:  Сонце  блищить,  а  мороз  тріщить.


 

 

«ПОСАДИ КВІТКУ»

Дітям пропонується прочитати вірші про квіти, які записані на дошці. На набірному полотні ви­ставлено картки із записом назв квітів, але вони зашифровані (треба змінити порядок букв у слові). Учень читає вірш, знаходить картку із записом на­зви квітки, про яку йшла мова у вірші. Перевірити правильність вибору квітки допоможе малюнок із зображенням квітки, що знаходиться на звороті картки.

У квітник побіля хати

Збіглись півники чубаті.

Через ті чубки, мабуть,

їх і півниками звуть.

 

  У першій мандрівці до лісу

Під першим промінням ясним

Підсніжних побачили діти

- Радісну квітку весни.

 

Вітер зиму розтряс,

І в лісочку на горбочку

Виріс ряст, синій ряст.

 

Барвіночку синьоокий

Постелився на всі боки...

До травиці, до росиці,

  До глибокої криниці.

 

                                                     РОЗСИПАНІ  БУКВИ

Клоун  Ромашка  шукає  пари  букв:  велику  і  малу.  Потрібно  з’єднати  їх.  Яких  букв  не  вистачає  в  корзині? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗНАЙДИ  РІЗНИЦЮ

  Прочитай. Випиши а) слова, які відрізняються приголосними звуками;

                                    б) слова, які відрізняються голосними звуками.

Зразок: мак лак, сам — сум.

Рак — мак, син — сир,

дим — дім, Слава — слива,

сила — сіла, нога — ноша,

коса — роса, мир — мур.

 

 ЧИМ  ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ  СЛОВА

Прочитай слова парами. Спиши. Підкресли букви, якими відрізняються ці слова на письмі.

а)   Сом — сон,                 липка — лапка,
Рома — рама,            шапка – сапка.

б)   рис — рись,               булка — булька,

син — синь,               перелаз— перелазь,

 

«КАЗОЧКИ З ПОМИЛКАМИ»

На картках записані уривки з казок, у яких допущено помилки. Треба закреслити помилкові букви і написати зверху правильні. Гра починається з читання вірша:

В країні Навпакинії

Є місто Помилок,

На вулиці Безглуздості

Живе Казкар-дідок.

Свої казки розказує

Він на ніч дітлахам...

А помилки ти виправиш,

Якщо побачиш, сам!

—Але яку ж тоді казочку сьогодні розповісти? Мабуть, ось що

Жили собі Лід  та  Жаба.

Спекла якось Жаба колосок.

  А він скік-поскік та й утік!

 Ні, краще таку казочку послухай.

Зустрілися якось Миска та Бабка.

Бабка й питає:

«Як ти можеш в дірці шити?

От я живу в ручці...»

 Що, не знаєш цієї казки? А цю, мабуть, усі  знають.

Посіяв Лід річку.

Виросла річка велика-велика...

— Ой, ти зовсім не слухаєш мої казочки! —

Образився Казкар-дідок,

Пішов собі додому.

І де тепер його шукать —

Він не сказав нікому.

УТВОРИ  СЛОВА 

Прочитай склади. Утвори з них слова і запиши їх. Постав наголос.

на-ши-ма,  ба-ри,  ва-со,  ло-мас,  ла-шко,  чень-у, ро-до-га, ка-пач,  ка-шуб, кім-та-на,  бе-са-не

 

ЧОГО  НЕ  ВИСТАЧАЄ

Спиши. Встав пропущені букви.

Карас...,  пен..., сіл...,  осін..., син...ка,  окун...,  підпен...ки,  дон...ка,  л...он.

 «ЗНАЙДИ      ВЗУТТЯ»

М

О

К

А

С

И

Н

И

П

Щ

І

Т

К

А

К

В

О

Т

У

Ф

Л

І

О

А

С

Щ

І

Т

К

А

Т

Л

Т

Б

У

Т

С

И

У

Я

О

Щ

І

Т

К

А

Р

Н

Л

И

Ч

А

К

И

Н

К

И

Щ

І

Т

К

А

И

И

К

Р

О

С

І

В

К

И

- Ой  і  бешкетниця  ж  вона,

ця  взуттєва  щітка!

 Забралася  в клітинки —

годі й прочитати.  Вирішила у

кросворд  заглянути.

Тож беріть олівець, викресліть

 слово  «щітка», а назви

взуття обведіть синім.

Слово, що залишилося — це теж вид

взуття: так називалися перші у світі

чоботи!

Відповідь:  мокасини,  постолик,  туфлі,  бутси,  личаки,  кросівки,  валянки.

 Котурни

 

СКЛАДИ  ЗВУКОВІ  МОДЕЛІ  СЛІВ

Склади звукові моделі таких слів:

день, осінь, східний, зелень, щастя, доля.

 Зі словами день, осінь склади речення.

 

«ДОПОМОЖИ ЧЕРВОНІЙ ШАПОЧЦІ»

Червона Шапочка переплутала літери в деяких словах, потрібно їй допомогти: Роза пасеться на галявині. Івась одягнув теплу лапку. Зайчик поранив собі шапку. З нірки виглядає сіренька мурашка. У ві­кні дзижчить мишка.

УТВОРИ  СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ

До слів першого рядка добери слова з другого рядка і запиши словосполучення. З одним із словосполучень склади речення.

Смачний, срібний, прудка, кольорові.

 Білочка, торт, кульки, іній.

 

НАЗВИ ІМ'Я ТОВАРИША

До вас у гості дуже поспішав Буратіно. Він хотів розказати нам про своїх товаришів, по дорозі розсипав букви імен і все переплутав. Ось ці букви і склади:

Ма Ка Ар На

      Мо Ль Рло      П'є

Ро Те Ві Н

(Мальвіна, Артемон, П'єро, Карло)

 

КРАПЛИНКИ

Восени часто йдуть дощі. Спробуйте відгадати, з якої хмаринки впала крапелька. Для цього І потрібно з'єднати лінією хмарку з відповідною краплинкою та записати звукову модель слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З одним із слів-краплинок (на вибір) складіть і запишіть речення.

 

ІМЕНА  ДІТЕЙ

 

  і

 

 а

 

 о

 

 я

 

 а

 

 я

 

 е

 

 я

В порожні клітинки

впиши букви так, щоб

утворилися імена дітей.

Поясни правопис великої

букви.

 

ВІДГАДАЙ ЗАГАДКИ.

Склади з відгадками два речення, запиши їх, підкресли букви, що позначають голосні звуки.

а) Я найперша зацвітаю
синім цвітом серед гаю.
відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.  (Пролісок)

б) І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться анітрішки.
Ліс — улюблений їх край.
А як звуться, відгадай.  (Гриби)

 

ЩО  Є  У  ТВОЄМУ  КЛАСІ ?

Напиши, які предмети ти бачиш у класі. Починай так:

У класі є парти, ... , ... , ... .

Підкресли букви, що позначають голосні звуки.

 

ВІДГАДАЙ ЗАГАДКУ.

Слово-відгадку запиши.

Чорна собачка скрутилася, лежить,

не гавкає, не кусає  і в хату не пускає. (Замок)

Підкресли букви, що позначають приголосні звуки. Зміни наголос. Яке значення має нове слово?

 

СКЛАДИ  РЕЧЕННЯ

Із слів кожного рядка склади і запиши речення. Випиши слова з буквою ї. Познач в них кількість звуків і букв.

а) у, часто, учні, музеї, ходять;

б) станції, поїзди, щодня, відходить, від;

в) ходять, вулицях, міста, по, трамваї.

 

ВСТАВ  ПОТРІБНЕ  СЛОВО

Доповни речення словами, що відрізняються одним звуком. Запиши речення.

У лісі ростуть ... . В озері плавають ... .

У берези біла ... . У крота є ... .

Побігла ... . Затремтіла ... .

Слова для довідок: лини, липи, нора, кора, гілка, білка, у

БАГАТО - ОДИН

Спиши, змінюючи слова за зразком.
Дідусі — дідусь,          журавлі—...,            півні — ...,

окуні — ...,                   зайці — ...,                карасі — ....

 

                           СКЛАСТИ СЛОВО, ЗМІНИТИ БУКВУ

Скласти слово з букв, а потім замінити одну букву ін­шою так, щоб вийшло нове слово.

лис и(і), сом о (а, і), солі м (н), мак м (р, с), лом м (б), куб к (ч), глід г (с), місто — я(т), сила с (в), коза к (л), кава к (л).

 

З ПОЧАТКУ І З КІНЦЯ — ОДНАКОВО

Написати слова, які однаково читаються зліва направо і справа наліво.

Ага, Ада, Аза, Алла, біб, дід, зараз, корок, еге, тут, ого, око, пуп, Пилип.

ІЗ СЛОВА ПО БУКВІ

Із букв, якими записується ряд слів, беручи їх у порядку: з першого слова — перша буква, з дру­гого — друга, з третього — третя і т. д., скласти нове слово.  

Зима,   віз,   кір,   марка, дрова (зірка); замок, рот, каша, долина, газета   (зошит); вода, дуб, голуб, полин, перець, цибуля (вулиця); дах, тиша, рак, кріт, кішка, жасмин, верстат (диктант); дід, лис, мова, коза, віконце (диван); діти, ляда, кит, море, канал (дятел); міст, ліс, коса, жарт, ребро (місто); рік, село, рада, вулик, насос, столик, фіранка (редиска); лак, дим, сім, насос, бідон (лимон); іскра, сніг, вхід, край (іній).

 

ЗВУК І БУКВА

Вчитель читає слова, учні записують їх у три колонки: 1) скільки звуків, стіль­ки й букв; 2) букв більше, ніж звуків; 3) букв менше, ніж  звуків.

Дзвінок, дзеркало, бджо­ла, кукурудза, ім'я, яма, їдять, люди, п'ять,сьогодні, армія, щока, пам'ять, щука, в'язка.

СКЛАСТИ СЛОВО, ДОДАТИ БУКВУ

Скласти слово з букв, потім додати одну букву так, щоб вийшло нове слово.

Вчитель називає слово, вказує, куди треба додати букву (попереду, в середину, в кінці). Учні  доби­рають потрібну букву.

Скласти слово лід, додати бук­ву попереду (слід); мак — попереду (смак); рак — попереду (грак); їжа — в кінці (їжак);  кіт — в середину (кріт).

 

 БУКВА ЗАБЛУКАЛА

На магнітну дошку розставити букви, які переплутав Незнайко.

Букви, що позначають голосні звуки: О С Е М У.

Букви, що позначають приголосні звуки: Н К І Ф Т.

Діти виправляють помилки, вставляють букви на місце.

 

ШАРАДИ

Скласти слова із складів інших слів, що називає вчитель з вказівкою, який склад (перший, І другий чи третій) треба брати з них для утворення нового слова.

I.  З перших складів слів. Десять, резеда, вода (дерево); гаї, зелені, табір (газета); диня, тисяча, насип (дитина); батіг, ранок, банка, (барабан); мама, лимон, народ (малина); долина, роги, гараж (дорога); маяк, широкий, намір (машина); бегонія, ревень, залізо (береза); сокіл, роса, камінь (сорока).

  1.  З перших складів першого слова і других складів  другого слова. Будинок, моряк (буряк); ірис, синій (іній);  пекар, журнал (пенал); гора, народ (город), ґава, ранок  (ґанок); дзвіночок, вінок (дзвінок); хвилина, біля (хвиля).
  2.  З перших складів двох слів і других складів третього слова. Черга, говорити, новий (черговий); огірок, лічити, І гравець (олівець); яма, липа, спина (ялина); кава, череда, | баня (каченя).

З БУКВ ОДНОГО СЛОВА

Із букв одного слова скласти і записати інші слова.

Вчитель записує на дошці вихідні слова.

Братерство (брат, тато, рот, сто, бас...); жайворонок (жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок...); ластівка (лава, тік, кава, світ, стіл, ліс, віл, сік, вік, ласка, вістка...); листоноша (лист, тон, сто, ноша, лин, нота, лис...); молоток (лото, лом, том, моло­ко, коло, молот...); рибалка (риба, балка, бак, рак, лак...); соловейко (соло, коло, воло, колесо, косо...); соломина І (сон, лом, сало, мило, лан, солома, соло, лин, млин, син...); товариш (тиша, товар, рот, широта, вариш...); тракторист (трактор, рак, рот, тато, кит, так, рис, сир, сито, тирса, сто, три...).

 

КРОСВОРДИ «КВІТОЧКА»

Вписати у вільні клітинки букви, щоб вийшли слова. 1) Сіль, мідь, тінь, міль, біль. 2) Ремінь, карась, лебідь, мораль, повідь. 3) Січень, березень, квітень, травень, червень. 4) Липень, серпень, вересень, жовтень, грудень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БУКВА ЗАБЛУКАЛА

На магнітну дошку розставити букви, які переплутав Незнайко.

Букви, що позначають голосні звуки: О С Е М У.

Букви, що позначають приголосні звуки: Н К І Ф Т.

Діти виправляють помилки, вставляють букви на місце.

 

                                                         ХТО БІЛЬШЕ?

У гості приходить Червона Шапочка і приносить у кошику слова, що містять в собі інші слова.

— Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова. (Соловейко — соло, коло, воло, колеса, косо. Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка, листоноша).

 

ОЖИВИ СЛОВА

— Допоможіть мишці сховатися в нірку. У цих словах замість рисок уявляй собі букву «о» і читай їх.

д...бр..., м...р...з, г...л...с, ж...вт...к, г...л...д, м...з...к, с...р...м, г...р...х, к...л..., м...л...к, б...л...т, к...мп...т,     к...л...с...к,       з...л...т...,     б...р...шн...,   м...т...др...м,    п...в...р...т,    п...т...п,    п...р...ш,..к,  в...л...кн...

Тепер уявляй букву «а»

м...м..., б...б.., б...нк..., б...н...н,  м...вп..., б...з..-р,  ф...рб..., х...л...т,  хм...р...,ч...б...н, ч...шк...,  ч...йк...,  к...н...рк...,   л...в...нд...а,   с...в...н...,   ...кв...л...нг, ...н...н...с,        з...в...рк...,  ш...хт...р,  з...д...ч..., з...пр...вк..., б...кл...ж...н, б...р...б...н.

а тепер букву «е».

л...в, ф...н, ж...л..., б...р...г, ш...рш...нь, с..кр...т, с.рц..., ч...р...п, ск...л...т, м...нш..., ц...м...нт, ф...рм...р, ц...нтн...р, м...ч, н...рв, ш...ф, н...р...ст, м...ч...ть, ш...д...вр, с...м...н.

 

СКЛАДИ  СЛОВО

Слова-відгадки  запишіть .

 

 

 

 

ІГРИ ДІДА БУКВОЇДА

а) Вгадай слова за приголосними,  перевір за словником, запиши.

дтн срд пндлк

дитина середа понеділок

б) Добери слово по голосних, перевір за  словником, запиши.

еои иао    уия

черговий виразно вулиця

 

СЛОВО РОЗСИПАЛОСЬ

Збери з даних груп букв і запиши слова:
регйр цазьє ивнад

герой заєць диван

 

ПЛУТАНИНА

Збери із складів та запиши слова.

ше/ня/ки       ре/че/ки/ви       ду/по/ре/пе
кишеня черевики попереду

 

БУКВА ЗАГУБИЛАСЬ

Добери пропущену букву, перевір за словником, запиши слова.

вер-с-нь з-вд-ння д-сц-пліна

вересень        завдання дисципліна

 

«ПЕРЕВЕРТНІ» (анаграми).

атлас — салат,   автор — товар,    репет — тепер.

 

ЦІКАВІ МОДЕЛІ

Придумайте   якомога   більше   слів   за   цими моделями. Г — голосний, П — приголосний.

П Г П Г П — диван, ґанок, герой, бетон та ін.

П Г П Г П Г — вулиця, середа, дитина та ін.

 П Г П П Г П бензин, вокзал, гектар, фартух та ін.

 

ГРАМАТИЧНА АРИФМЕТИКА.

дим — м + тин + а = дитина    бол - б + ень = олень   о + знак + а = ознака

парта - а + и + фазан — фа = партизан інжир — ир + тренер — тр = інженер

 

РЕСПУБЛІКА  РЕБУСИДІЯ

 

 

 

  Вдень             Сигнал                Вокзал                      Назад                Вперед

 

 

 

 

             Вісім                                       Ваза                                          Вокзал

 

 

 

 

           Заєць                                        Ванна                                    Грип

 

 

 

 

             Вії                                           Сон                                      Рік

ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ

 До нас завітав дятел. У лісі, в якому він мешкає, трапилося  лихо. Тільки ми зможемо допомогти. Відшукайте у реченнях слова-помилки і замініть їх потрібними за змістом словами.

Закінчилося літо, і настала весна. Вже не кує на лузі сова. Не тьохкає в гаю дятел. Прилетіли з вирію дикі гуси.

 

УКЛАДИ РЕЧЕННЯ

 Щоб напитися водиці із криниці, нам потрібно зі слів кожно­го рядка скласти і записати речення.

  1. Дятел, по, бадьоро, дереву, стукав.
  2. Василько, стежки, копав, біля, криничку, долинці, у.
  3. Осінь, з, обриває, дерев, листя.

 

ЗАПИТУЙ — ВІДПОВІДАЄМО

 Щоб скуштувати корисних ягід калини, нам потрібно запи­сати відповіді на запитання. Необхідно дібрати заголовок до утво­реного тексту.

  1. Калина — це кущ чи дерево?
  2. Якого кольору квіти у калини?
  3. Які плоди у калини?
  4. Чим корисна калина?

 

СЛОВА ЗАБЛУКАЛИ

 — Щоб приготувати смачний салат, потрібно записати слова алфавітному порядку. Утворіть із ними словосполучення. Додатки до гри: картки зі словами.

Буряк, помідор, кабачок, цибуля, огірок, часник, морква, горох.

 

«ВІДГАДАЙ ЗАГАД­КИ — ПОКАЖИ ВІДГАДКУ».

Миша шкоди наробила,

Яйце хвостиком розбила.

А вона усім на це:

«Золоте знесу яйце!»

(«Курочка Ряба»)

Що за хатка на узліссі?

Вся ворушиться, дрижить,

Де не взявсь, кабан біжить.

Тут і вовк іде, й ведмідь.

Й кожен в хатці хоче жить.

Так вже тісно їм усім —

Ось-ось-ось порветься дім.

Що за дім такий лежить,

І ворушиться, й дрижить?

(«Рукавичка»)

Сидить півник на печі,

 їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати,

В лиси півника забрати.

(«Котик і півник»)

Виріс цей хлопчина

З маленької деревини,

У печі зміючку спік,

Сам на дерево утік.

Його гусятко врятувало — . 

На крилечка свої узяло.

 Принесло до тата й мами,

Частувалось пирогами.

                                               («Івасик Телесик»)

Знайшов  півник колосок,

Змолов борошна мішок.

Спік негайно у печі

Пиріжки та калачі.

Мишенят не пригощав —

Жоден з них не помагав.

(«Колосок»)

 

1

 

docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
31439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку