Творчі завдання для розвитку мислення

Про матеріал
Творчі завдання для розвитку мислення розраховані на роботу з дітьми молодшого шкільного віку. Вони допоможуть вчителеві зробити процес навчання цікавим та розманітним.
Перегляд файлу

                Творчі завдання для розвитку мислення

«Метаграми» 

Загадки, в яких слова відгадують за ознаками,сформульованими у стислому віршованому тексті,де заміна  вказаних букв замінює значення слова.

З «к» - дає нам молоко густе

З «л» - над річкою росте   («Коза-лоза»)

З «п» - на лобі виступає,

З «к» - він мишу враз піймає  («Піт – кіт»)

З «и» - я плаваю у морі,

З «і» - ловлю мишей  в коморі  («Кит – кіт»)

Що за дивні слова ! Так,

З «с» - я риба, з «ф» - я птах  («Сазан-фазан»)

«Конструктор»

Із букви даного слова утворити нові слова

Україна ( наука,рак,кран, країна, рука, ранг)

Підручник (руки, рік,учні, друк, піч,ніч)

Шоколад  (коло, лад, школа, око, док, дошка, шок)

«Викинь букву»

Квіти - віти, гриби – риби, метро – метр.

«Додай букву»

Рак – грак, буря – буряк, оса – коса, Рома – роман, лід – слід.

«Анаграма»

Треба поміняти місцями склади,щоб утворилось нове слово

Липа – пила,

Гори – роги, сосна – насос…

«Переплутанка»

Сніжпідник (підсніжник)

Яндатро (троянда)

Темизанхри (хризантеми)

Машрока (ромашка)

Страай (айстра)

Алкафі (фіалка)

Пантюль ( тюльпан)

«Паліндроми»

Слова-переверти.

Корок, потоп, зараз, піп, око,Алла, тут,дід,ага, ого.

Прочитати слова – переверти, та пояснити їх значення

Рим,серп, сир, куб, кіт.

«Шифрограми»

Число позначає місце букви за алфавітом.

15 11 13 3     22 23 19 16 11 27 33     24 15 21 1 13 18 11

 Київ           -          столиця                      України

«Трафарет»

До складу додати букви , щоб утворилося слово

1.Ква_.

Цей «ква» у літку від спраги рятую.   (квас)

2.Ква_ _ _ _.

Цей «ква» учень на дошці будує.   (квадрат)

3.Ква_ _ _ _, _ _ _ ква.

Ці «ква» на городі зростають,

І разом до борщу потрапляють.   (квасоля,морква)

4. _ _ ква _ .

Цей «ква» вас читати навчає (буквар)

5._ _ ква.

Цей «ква» - звук означає.  (буква)

6. Ква_ _ _ _ _ .

Родина велика в «ква» цьому живе. (квартира)

7. _ ква _ _ _ _

А в цьому «ква» - рибка-красуня плаває.   (акваріум)

 

«Групування слів»

Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці.

Щука, дуб, мухомор,репа.

Ручка, опеньок, ялинка.

Бліда поганка

Опеньок, книга, короп.

Підберезовик, скат, маслюк.

Олівець, сом , сироїжка.

Можливі відповіді

Щука , ……. – риби

Щука,акула…….- хижі риби,

Мухомор, …….. – неїстівні гриби

Опеньок, …… - їстівні гриби

«Складовиця»

Скласти прислів’я, згрупувати склади.

в

 

 

ви    Вік – у      жи   вік       чись

 

«Буква загубилась»

Вставити букви, щоб прочитати прізвища українських письменників. Який звук вони позначають.

К*ц*б*нськ*й, Ш*вч*нк*, Фр*нк*, Г*нч*р, С*х*мл*нськ*й.

«Музичні слова»

Назвати слова, що мають у своєму складі назви нот (до, ре, мі, фа, соль, ля, сі)

Мо-ре, по – мі – до – ри, до – мі – но, фа – зан, до – ро – га.

 

«Ланцюжок»

Скласти ланцюжок із слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами.

Ручка – картина – народ – родина …

Сова – вага – галка – канапа – парта …..

Зошити – тигреня  - Карина …..

Тиша – шарада – Дарина ….

«Сенкан»

Технологія «Сенкан» передбачає складання коротких неримованих віршів у п’ять рядків на запропоновану тему.

Зразок вірша:

 Явища.

Осінні, зимові…

Виникають, змінюються, прикрашають.

Я хочу їх вивчати.

Дива!

«Хто більше»

Записати як найбільше іменників за (3-5 хвилин)

Рослини : явір, тис, барвінок, ялинка …..

Тварини : ведмідь, лев, лисиця, пінгвін ……

Риби : щука, короп, судак …..

Ссавців : ведмідь, корова, кіт ….

Професії : учитель, лікар, шахтар, водій ……

Записати як найбільше прикметників, які позначають:

Колір – жовтий, чорний, білий….

Розмір – великий, маленький, найбільший….

Записати дієслово, які позначають :

Рух – бігати, стрибати, летіти,крокувати ….

Виконання робіт – шиє, читає, пише….

 

 

«Збери слово»

Прочитати слова кожного рядка,взяти першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.п. й одержати нове слово.

Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їнаракета

Шия, скло, масло, ручка – школа.

Парк, сіно, ліс, рідня, лілія – пісня.

Метро, дощ, сова, гора – мова.

«Незвичайна математика»

Виконати дії, прочитати слова.

Кни + голка – лка + люб = (книголюб)

Біб + ліс – с + олень – лень + тека = (бібліотека)

Зуб + і – убі – ага + дка = (загадка)

Скарб – арб + ород – д + мовк + а = (скоромовка)

Успіх – іх + мі + шум – ум + ка = (усмішка)

При + кут – ут _ азал – ал + ка =  (приказка)

Пас – ас + рис +  ліс – с + в’я =  (прислів’я)

«Незакінчене речення»

Закінчити речення

У трикутника три вершини, три кути, три …..(сторони).

У квадрата всі сторони ……(рівні).

Числа при додаванні називаються : доданок, доданок…..(сума).

Якщо від зменшуваного відняти від’ємник, то отримаємо …. (різницю).

Відрізок має початок і …..(кінець).

«Шостий – зайвий»

За граматичною ознакою слова об’єднують у невелички групи, але одне з них – зайве.

1.Вовк, злий, лисиця, хвіст, весна, ластівка.

2.Шафа, парта, ліжко, ручка, подушка, книга.

3.Мак, двір, слон, тигр, олень, клен.

4.Олія, алея, яма, урок, осінь, вогонь.

5.Ножиці, ворота, двері, штани, черевики, санчата.

6.Сіль, біль, путь, шаль, сталь, ртуть.

«Узнай слова за описом»

  Учитель описує букву, діти показують карту з її зображенням,а потім записують у зошиті.

 Ця літера складається з овалу й похилої лінії із заокругленням унизу.

 (Літера а ).

Запишіть рядкову літеру,яка має два овали й подовжену похилу лінію між ними. ( Літера ф ).

У разі утруднення першокласники можуть спочатку записати окремі елементи писемних букв.

«Літера сховалася»

  Учням пропонуються картки із зображеннями предметних малюнків, геометричних фігур, цифр, літер тощо, серед яких треба швидко знайти відповідну літеру й обвести (розфарбувати) її. Спочатку серед певних зображень знаходиться лише одна потрібна літера, потім - від 3 до 5. Виграє той учень, який першим правильно виконав завдання.

«Намисто»

Зберіть слова, запишіть вірші.

Сонце, вітер, гріє, віє

З, на, поля, долину

Над, з, водою, гне, вербою

Калину, Червону

Підкресліть іменники, обведіть прийменники.

«Липучка»

В реченні всі слова злиплися, розділіть їх

Якийтретіймісяцвесни

Прийшливеселіканікули

Вциркуідевистава

Поставте потрібні розділові знаки у кружечку.

«Навпаки»

Вчитель називає слова : явища, дії. Предмети, їх ознаки. Учні повинні назвати протилежне за значенням (антономічні пари)

Глибоко – мілко, ніч – день, бігати – стояти, білий – чорний.

Сорока – зимуючий птах, а ластівка ….(перелітна).

Кролик – свійська тварина,а ведмідь ….(дика)

«Нове рішення»

Вчитель показує предмет, учні придумують де цей предмет можна використати.

Квітка – прикрасити одяг, зробити картину, подарувати, засушити.

Гілка дерева – вішачок, вудка, тримач для прикрас, прикраса в кімнаті.

«Чарівна фігура»

На карках зображені геометричні фігури. Учні їх домальовують, щоб утворився новий предмет або сюжетна картинка. Придумати назву до виконаних робіт.

«Хвостики»

Учні добирають слова, схожі за звучанням до тих ,які запропонував вчитель.

Пташка – комашка, Чебурашка…..

Їжачок – черв’ячок, павучок, бичок, ковпачок…..

 

«Голосні – приголосні – слово»

Учні дописують букви, що позначають приголосні звуки, утворюють нові слова

1. _у_ ,  _у_,  _у_,  _у_.

2. _и_,  _и_,  _и_,  _и_ .

3. _о_а,  _о_а,  _о_а,  _о_а.

4_а_и_а,  _а_и_а,  _а_и_а,  _а_и_а.

5. _о_о_о,  _о_о_о,  _о_о_о,  _о_о_о.

 

Вправа «Книжковий черв’ячок»

Учні читають слова в яких не вистачає букв, встановлюють, що це не синоніми та складають з ними речення.

Д….тя

Д…тки

Дит…на

Діт…чки

Ді…лахи

Д…твора

Дит…чий

Д…т…нство

«Чому ?»

Учитель читає слова, назва яких відповідає змістові, і запитує дітей, чому саме ці слова так називаються.

Чому літак називається літаком, а жнива - жнивами ?

Літак, рукавичка, тракторист, комбайнер, робітник, їдальня, пральня, книгарня, годинник, лісник, садівник.

«Спільні властивості»

Дітям пропонують два слова , мало пов’язані між собою.

Наприклад : страва та човен, олівець і вугілля, крейда і борошно, матрьошка і конструктор, консервна банка і чашка і т.д. за 10 хвилин потрібно написати як можна більше загальних ознак для цих предметів.

Відповіді можуть бути стандартними : «блюдо і човен» можуть бути названі такі загальні властивості, як «зроблені людиною», «мають глибину», але дуже важливо знайти якомога більше і таких ознак.

 «Опиши (намалюй) навпаки»

Учитель показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують його, замінюючи основні предмети, їх ознаки.

«Крокодил»

Учитель пропонує учневі або групі учнів зобразити пантомімою якесь поняття або літературного героя, решта учнів мають його впізнати.

 

 

docx
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
4693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку