Інтерактивні вправи “Корінь слова”
1. Дібрати якнайбільше споріднених слів до слова сад, зима.
2. Із поданих слів скласти речення, в яких підкреслити підмет і присудок. Познач корінь у виділених словах.
1) на, зірка, угорі, ялинці, запалала, ясна;
2) в, соловейко, зеленому, защебетав, лузі;
3) сніжинки, повітрі, летять, у, легкі.
3. Виписати спільнокореневі слова групами і позначити у них корінь.
Риба, косити, вітер, дорога, вітряно, косар, рибонька, доріжка,
вітерець, рибальський, дорожній, косарка, вітрила, рибак.
4. Списати речення, вставити пропущені букви, слова для перевірки записати в дужках в кінці речення.
Посадив дід ріпку. Взяв дід ріпку за з…лений чуб. Промучився увесь день, а ріпка с…дить у з…млі, як пень. Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за пл….че – тягнуть, аж піт т…че! Діти посіяли з…рнятка кукурудзи.
5. Назвати малюнки, які показує вчитель. Дібрати до назв малюнків споріднені слова і записати їх в зошити. Можливі малюнки: ліс, олень, зима, сніг, ріка, дерево.
6. Списати слова, поставити наголоси, позначити корені з ненаголошеними голосними.
Дерево, тепленьке, близенько, швидкий, лежить, очищати, земля,
береза, верба.
7. Змінити подані слова так, щоб у корені замість і стало е, о.
і о, е
віз
піч
осінь
ніс
ріс
політ
ніч
хід
вози
печі
8. Дібрати споріднені слова до поданих, щоб була зміна приголосних у корені.
г ж к ч х ш
сніг
поріг
ріг
плуг
стіг
сніжок крик
сук
рука
яблуко
грак кричу горіх
пух
сміх
кожух
мука горішок
9. До слова зоря дібрати три споріднених слова і ввести їх у речення.
10. Дібрати споріднені слова для перевірки ненаголошених голосних у
корені слів.
Наприклад: бере́за – бе́резень.
Степи́́ -…, крича́ла - …, крило́ - …, листо́к - …, пища́ло - …,
уве́чері - …, зажило́ - … .
11. Вставити пропущені букви (е або и) в корені слів і перевірити правопис цих слів за орфографічним словником.
Кол…кція, кол…ктив, бр…гада, пал…во, н…діля, д…ван, п…нал,
б…тон, к…шеня, д…ктант, пш…ниця, ч…твер, п…ріг, хв….лина,
л…сиця, ц…буля.
12. Виписати слова, в яких можливе чергування приголосних у корені. Поряд записати слово з іншою приголосною.
Зразок: сніжок – сніг.
Хлопці і дівчата грались у сніжки. Маринка любила пташок. Люда
принесла в клас цікаву книжку. Дівчатка накришили пташині хліба,
насипали проса. Ми з Олегом давні друзі. Стояла калина у лузі,
схилилась додолу у тузі. Галя швидко подружила з Ірою.
13. Прочитати речення, змінити голосні о, е на і або навпаки в корені виділених слів. Ці слова записати в зошитах.
Зразок: лід – льоду.
Юрко нахилився, зав'язав шнурок на черевику і знову ступив на лід.
Розчистили хлопчаки у дворі майданчик від снігу. Льоня посадив
ведмедика в грузовик і возить його по кімнаті. У нашого котика білий
хвостик. Добре було влітку серед зеленого листя та пахучих ягід.
14. До поданих слів дібрати слова з чергуванням голосних або приголосних у корені.
Сіль, ніч, шість, кінь, ніс, політ, друг, рука, нога, осінь, віз, горіх,
сніг, рік, зірка, біг, несе, двір.
15. Написати коротке оповідання за поданими словами: ліс, лісок, лісовий, лісник.
16. Записати речення під диктовку, позначити корінь у вказаних словах.
Андрійко одягає свою маленьку сестричку. Вона ходить в дитячий
садок. Андрійко вчить Оленку взувати черевички. Мама дістає з шафи
одяг. У кімнаті чисто, прибрано. На підлозі біля ліжка килимок.
Вранці мама поспішає на роботу.
17. Позначити корінь у споріднених словах:
зелень, зелений, зеленіє, прозелень;
молодь, молодий, молодіє, молодість;
жовтень, жовтий, жовтіє, жовтуватий;
сад, садовий, садити, садівник;
клен, кленовий, кленочки.
18. Від поданих слів утворити споріднені за зразком, корінь підкреслити.
Писати – написав, написаний;
читати - …, …;
співати - …, …;
грати - …, …;
бити - …, …;
везти - …, …;
спати - …, … .
19. Списати речення, вставити пропущені букви, позначити корінь у виділених словах.
Яскрава блискавка блиснула в небі. Прокотився сильний удар грому.
Набл…жалась гроза. Діти сховались під в…соке гіллясте дерево. Полив
сил…ний дощ. Дощові краплі стукали по л…стках дерева. Діти
притислися одне до одного.
20. Вибіркове списування: споріднені слова записати стовпчиками.
Хата, зерно, село, поле, хатина, сільський, зернина, польовий, хатка,
полечко, зернятко, селянин.
21. Із поданих слів скласти речення, позначити корінь у виділених словах.
1) Василько, музичній, в, вчиться, школі.
2) На, золота, колгоспних, дозріває, полях, пшениця.
3) До, в'ється, крута, річки, стежечка.
4) В, сливи, вишні, абрикоси, дозрівають, садах.
5) На, засвітило, небі, сонечко, ясне.
22. Словниковий диктант з граматичним завданням: позначити корінь у поданих словах.
Вишенька, сестра, хлопчик, водичка, зернятко, веселий, стежки,
пір'ячко, сніжок, дерево, дощик, землянка, зеленіє, морський, літній,
хатка, зимою, польовий, тихенько, сільський.
23. Вибірковий диктант. Виписати споріднені слова, позначити в них корінь.
а) Я дуже люблю квіти. В день народження Оленка подарувала
мамі червону квітку. На квітнику у мене ростуть червоні гладіолуси.
Леся любила ходити заквітчаною.
б) Найбільше Петрику подобалось літом. Влітку діти відпочивають
у таборі. А вже тепле літечко надходить. Мама приготувала Тані
літній одяг.
в) Восени берізки одягаються в жовтий одяг. Серед зелених ялин
одиноко жовтіє кленок. Діти зробили на ялинку червоні і жовтенькі
ліхтарики. У жовтні починає жовтіти листя на деревах.
г) Білий сніг летить лапатий. Всі кущі й дерева припорошило
біленьким інеєм. Свого кролика Вітя назвав Біланом. У темряві ночі
виразно біліли стовбури беріз.
24. Списати речення. Слова, в яких можливе чергування голосних, підкреслити раз, приголосних – двічі.
Тато подарував Колі гарного коника. Подивися, дружок, як цвіте
лужок. Сонце промінь шле землі, прилітають журавлі. Летять веселі
зграї радісних пташок. На березі діти повісили шпаківні. Годі дома нам
сидіть, біжимо по квіти. У дворі діти посадили сад. Вже розтанули
сніги, як чудово навкруги! Хмари небо затягли, вітер віє з-за гори.
Сонечко злякалось, за хмарки біжить.
25. Прочитай. Знайди «зайве» слово і випиши його. Добери до нього
споріднені слова. Склади 2 речення зі спорідненими словами.
Вода, водичка, водяний, підводник, водій, надводний.
26. Виписати парами споріднені слова, в яких є чергування голосних або приголосних.
В небі з'явився великий чорний птах. Навесні до нас прилетіли
пташки. Подвір'я наповнилось дитячим сміхом. Хлопчаки побігли до
річки. В лукавих дитячих очах стрибали смішинки. Рікою йшов
красивий теплохід. Друзі допомогли Петрику знайти собачку Дружка.
Собаки допомагають прикордонникам. Зоряні ночі снились солдатам,
тихі берізки в гаю. В ту морозну ніч Зоя не повернулась до загону.
Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає. У Вови є сім кроликів. Я
встаю о сьомій годині ранку. Саші найбільш подобався великий білий
кріль.
27. До слів, що означають назви предметів, добери споріднені слова, що
означають назви дій та назви предметів. Запиши ці слова. Познач у них
корені.
Зразок. Розум – розуміти – розумний.
Зелень - … - … .
Черга - … - … .
Крик - … - … .
Темнота - … - … .
Біда - … - … .
28. Яке слово «заблукало» у кожному рядку? Випиши «зайві» слова і
добери до них споріднені.
Малий, малює, змалку, маленький, мало.
Гра, виграш, гравець, грамота, виграє.
Будинок, побудував, будова, будити, будівництво.
Буква, буквар, букет.
Запис, записка, писати, писк, писанка, письмо.