2016 р.
Укладач:
Олешко О. А. – вчитель початкових класів
Стуфчинецької загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів
Рецензент:
Качерай Л. М. – заступник директора з навчально – виховної роботи
Стуфчинецької загальноосвітньої школи І –ІІІ ступенів
Посібник створений для учнів та вчителів початкової школи. Він містить завдання відповідно до Державного стандарту загальної початкової освіти.
Матеріал, уміщений у ньому, можна застосовувати для індивідуальної і фронтальної роботи, а також для тренувальної роботи вдома.
ЗМІСТ
ВСТУП
Математика – безмежний океан для розвитку творчості. Вивчення математики здійснюю через систему задач і практичних робіт.
У курсі математики початкової школи учні вивчають розділ «Величини», який тісно пов’язаний з практичною діяльністю людства. У зв’язку з вимірюванням величин розширюється і уточнюється поняття про число.
Ще К.Д. Ушинський підкреслював, що “… як тільки стане можливим, треба дати дітям аршин, сажень, терези, дрібні монети. Нехай учні міряють, зважують, лічать. Це пожвавлює навчання, подобається дітям і закріплює їх навички у лічбі ”. Використання творчих вправ якнайкраще розвиває у дітей творче мислення, інтерес до навчання, до творчої діяльності. Треба лише вдало добирати математичні завдання, щоб вони викликали цікавість у молодших школярів. Адже пробудити інтерес до математики, навчати школярів творчо мислити - це найголовніша мета, до якої прагне вчитель у зв’язку з завданням підвищення рівня процесу навчання математики.
в) між числами 3 і 5 є число… г) влітку листочки на деревах зелені, а восени...
9. Я називатиму один напрям, дію або поняття, а ви називаєте протилежності. ( вгору, ліворуч, менше, назад, закопати, збільшити, причепити, над…)
10. Порівняй дві стрічки. Покажи, яка довша.
11. Назви тварин, починаючи від найнижчого до найвищого. Скільки всього тваринок на малюнку?
12. Поклади у верхньому ряду 6 кружечків і стільки ж кубиків у нижньому.
13. У водному ряду 5 кружечків, а в другому 3. Розмісти кружечки так, щоб у кожному ряду їх було порівно.
14. Який день тижня сьогодні? Був учора? Буде завтра?
15. Веселий рахунок.
- Скільки сонечок на небі?
- Скільки очей у сови?
- Скільки вогників у світлофора?
- Скільки коліс у машини?
- Скільки пальців у рукавички?
16. На малюнку зображено овочі. Розмалюй їх відповідними кольорами.
Скільки всього овочів?
17. Запиши числа у порядку зростання, а потім в порядку спадання:
1) 2,1,3,0,5,4;
2) 10,2,6,8,0;
3)3,1,9,5,7.
18. Полічи вазони у класі. Більша чи менша їх кількість від кількості пальців на одній руці?
19. Поклади у ряд 5 кружечків. Їх на 3 більше, ніж квадратиків. Більше чи менше потрібно покласти квадратиків, ніж кружечків?
20. Оленка йде пішки, а Сергійко їде на велосипеді. Хто з них рухається швидше?
21. Допоможи котику добратись до мишки по її слідах.
22. яке з цих тверджень завжди неправильне? Чому?
А) Внучка старша за бабусю.
Б) Мати молодша за батька.
В) Вдень сова літає, а вночі спить.
Г) Котик великий, а мишка маленька.
23. Скільки кольорів у веселки? Назви їх.
24. Які лінії зображено на малюнку?
25. Розгадай ребус
7Я 40А ВІ7 100ВП
26. В дитсадку спитали діти:
«Нуль – це як? Навіщо він?»
Аби цифру зрозуміти,
Я вам дещо розповім:
«Нуль – коли цукерки з’їли ,
Птаство в вирій відлетіло.
В зоопарку нуль ведмедів?
Сторож клітки не догледів».
27. Знайди на малюнку цифру «0».
28. Намалюй кілька кружечків і зроби з них кумедні малюнки.
29. Знайди цифру «0»
30. Знать треба цифри, як годиться,
А перша з них – це «одиниця».
Її впізнати можна здалеку.
Вона подібна на лелеку.
Ти тільки добре придивись
– І ніжка довга, й дзьоб униз.
31. З’єднай по крапках малюнки. Хто в нас один?
32. Скільки полуниць зображено на малюнку. Розфарбуй першу і останню.
33. Кого більше: метеликів чи пташечок? Порівняй.
34. Знайди предмети, яких на малюнку по одному, та обведи їх.
35. Об’єднай у групи. Розфарбуй.
36. Добудуй квадрат. Скільки паличок ще потрібно.
37. З яких фігур складаються малюнки.
38. Скільки ніг у людини? лап у півня? у пташки? у котика? Хто зайвий?
39. Покажи велику, маленьку, середню ялинку. Полічи скільки ялинок на малюнку. Знайди і полічи всіх білочок на малюнку. Полічи скільки зайчиків на малюнку. Порівняй кількість білочок і зайчиків.
40. В якій склянці води менше, а в якій більше?
41. Три світла в світлофорі є. Кожний з них який наказ дає?
42. Яке число передує 3? 2?
43. Які ти знаєш казки, де згадується про число три?
44. Ця цифра дуже схожа на вітрило.
Навіть вітер про це знає
І вітрило підіймає (чотири) .
45. Назви предмети, яких буває по чотири, за зразком:
У стільця чотири ніжки.
У машини…
У собаки…
46. Скільки чобітків Оксанка купила, щоб киця ніжки не замочила?
47. Назвіть у зворотному порядку числа від 10 до 4.
48. Назвіть число, яке стоїть між числами 2 і 4; 1 і 3; 5 і 8.
49. Порівняй стріли.
50. Порахуй у зворотному напрямку від 8 до 3. Назвіть сусідів найбільшого з цих чисел.
51. Білка сховала у 2 дупла 5 грибів. Як ви думаєте, скільки грибів вона могла покласти в кожне дупло?
52. По дорозі зайчик біг. Ніс 5 яблук на пиріг. Одне впало, покотилось. Скільки яблук залишилось?
53. Куди положить карточку розумний песик?
54.
55. Назвіть число, яке на 1 більше ніж 5.
56. В автобусі їхало 4 пасажири. На зупинці зайшло ще 2 пасажири. Скільки стало пасажирів в автобусі?
57.
58. Покладіть на парту 4 трикутники, а під ними стільки ж кружечків. Скільки ви поклали кружечків? Добавте ще 2 трикутники. Чого стало більше? На скільки більше? Як ви дізнались?
59.
Яка фігура зображена? Які ознаки має шестикутник?
60. Скільки днів має тиждень? Назви їх по порядку. Скільки днів робочих, вихідних?
61. Назви сусідів чисел 5, 7; число, що передує числу 4, 8.
62. Де чия домівка?
63. Яке число на 1 більше числа 5? На 1 менше, ніж 7?
64. Яке число одержали, якщо 6 збільшили на 1? Якщо 7 зменшили на 1?
65. Які монети потрібно взяти, щоб одержати 7 к.?
65. Намалюй стільки кружечків, скільки на малюнку. Розфарбуй їх так, щоб синій був між червоним і зеленим, а червоний – зліва від синього.
66. Обведи у зошиті стільки клітинок, скільки пальців на руці.
67. Полічи. Запиши цифрою, скільки предметів у кожному рядку.
68. Заповни пропуски в ряді чисел.
1 _ 3 _ 5 _ _ 8
69. Склади за малюнком приклад, запиши і розв’яжи його.
+ =
70. Запиши «сусідів» кожного числа.
_4_; _7_; _2_;
71. Обчислити.
4+1= 6+1=
5+2= 7+1=
72. Зафарбуй трикутник.
73. Порівняй числа.
6 |
|
8 |
5 |
|
4 |
1 |
|
7 |
3 |
|
3 |
74. Напиши стільки паличок, скільки яблук.
75. Знайди на малюнку відрізок та обведи його.
76. Який день стоїть між середою і п’ятницею?
77. Запиши у зворотному порядку числа від 9 до 5.
78. Запиши відповіді до прикладів: 5+1; 4+2; 6+1; 2+3;
79. Де чия домівка?
80. У коробці було 5 кольорових і 4 простих олівців. Скільки всього олівців було в коробці?
81. Якою цифрою позначено квадрат?
82. Намалюй стільки кружечків, скільки дерев. Зафарбуй стільки кружечків, скільки вищих дерев.
83. До задуманого числа додали 1і отримали 10. Яке число задумали?
84. Скільки чобітків Оля купила, щоб киця ніжки не замочила?
85. Обведи стільки клітинок, скільки кривих ліній.
86. Постав знаки: + чи –
87. Обчисли:
5 |
3 |
6 |
4 |
88. Обчисліть: до 4 додати 2; знайдіть суму чисел 1 і 8; 10 мінус 5; від 9 відняти 3; 6 плюс 4;
89. Число, яке слідує за 4зменшіть на 1.
90. До якого числа потрібно додати 3, щоб одержати 10.
91. У двох коробках було 8 горіхів. В одній коробці – 5. Скільки горіхів було в другій коробці?
92. Які числа можна додати, щоб отримати 8?
93. Заштрихуй фігури, які не є кругами і чотирикутниками.
94. Скільки тваринок зображено на малюнку?
95. На яких геометричних фігурах записані цифри?
96. За малюнками склади вирази та обчисли їх.
97.
98. Які числа можна додати, щоб отримати 10?
99. На дереві сиділо 4 пташки. Дві пташки полетіло. Скільки пташок залишилось на дереві?
100. Розфарбуй.
101.
102.
103. Розв’яжи.
104. Полічи.
105. Розв’яжи приклади на додавання.
106. Постав потрібний знак.
107.
108. Склади приклади на віднімання.
109. В Миколки було 7 листівок, а в Тетянки – на 3 листівки більше. Скільки листівок було у Тетянки?
110. Дмитрик зірвав 6 слив, а Іринка – на 4 сливи менше. Скільки слив зірвала Іринка?
111. Обери потрібний знак.
6+3 7+2
а) = б) в)
112. Розв’яжи приклади.
3+7-2= 6+2+1=
5-1+4= 10-5-4=
8-8+5= 9+1-6=
4+3+1= 2-1+8=
113. Знайди правильну відповідь.
114. Розв’яжи задачу.
Маса - 2 кг, а маса - 3 кг. На скільки кілограмів качка важча за курку?
115. Петрик накреслив відрізок довжиною 7 см, а Оленка накреслила відрізок - на 2 см коротший. Який відрізок накреслила Оленка? (Такий самий відрізок накресліть в зошитах.)
116. Записати цифрами числа: сімнадцять, сім, десять, одинадцять, п’ять, двадцять.
117. У відро влили 5 л води, а потім ще 3 л. Скільки літрів води стало у відрі?
118. Запиши всі двоцифрові числа, менші від 14.
119. Запиши і порівняй: 17 і 7; 11 і 12; 13 і 20; 15 і 5; 10 і 13.
120. Запишіть числа, що містять: 1 дес. І 2 од.; 1 дес.; 1 дес. І 5 од.; 2 дес.;
121. Складіть задачу за малюнком та розв’яжіть її.
122. Запиши вирази та обчисли їх.
- Різниця чисел 15 і 5; 13 і 10;
- Сума чисел 6 і 10; 10 і 8;
123. Запиши «сусідів» числа 18.
124. Накресли відрізок завдовжки 11см.
125. На ставку було 10 чорних лебедів і стільки ж білих. Скільки на ставку усіх лебедів?
126. Обери число в якому 1 десяток і 8 одиниць.
а) 10 б) 18 в) 8
127. Число 15 можна замінити виразом.
а) 1+5; б) 10+5; в) 5-1;
128. Скільки грошей у дівчинки?
129. У клоунів – 5 м’ячиків і 4 кульки. На скільки м’ячиків більше, ніж кульок?
130. Порівняй числа та вирази.
16-6 7 10- 6 9
10+3 12 1 дм 1 см 10 см
13-3 8 1 дм 4 см 15 см
131. Накресли два відрізки завдовжки 1 см і 1 дм.
132. Які числа можна записати у «віконечко», щоб нерівність була правильною?
5 - < 5
133. Посади кожне звірятко у свій вагон.
134. Запиши числа в порядку зростання, а потім в порядку спадання.
а) 2,1,3,0,5,9,10;
б) 10, 8, 5,2,7,1,6;
в) 11,16,19,15,20,13;
135. Продовж складання прикладів.
2 = 1 + 1 4 =………….
7 = 8 - 1 8 =………….
9 = 10 - 1 3 = ………….
136. На галявині росло 3 грибочки. Після дощу виросло 4 грибочки, а потім ще 2 гриби. Скільки грибів виросло на галявині?
137. Розв’яжи приклади за допомогою числового променя.
138. Розв’яжи
139. Катерині 10 років, а Петрик на 3 роки старший. Скільки років Петрикові?
140. Розстав знаки «+» або «-», щоб рівності були правильними.
4 3 2 = 9 7 3 2 = 8
6 3 3 = 6 9 3 4 = 10
141.
142.
143.
144. Порахуй скільки у кожній фігурі трикутників, чотирикутників, кругів. Яких фігур більше і на скільки?
145. Гра « Похід у гори »
146.
147. Розв’яжи задачу.
З-під воріт видно 8 котячих лап. Скільки котів у дворі?
а) 8 б) 4 в) 2
148. У трьох братів по три сестри. Скільки всього дітей у родині?
149. На двох полицях 20 книжок. На верхній полиці на 6 книг більше, ніж на нижній. Скільки книжок на кожній полиці?
А) 10 і 16; Б) 7 і 13; В) 20 і 6;
150. У зайчика було 5 морквин. Він з’їв усі, крім другої . Скільки морквин залишилося?
А) 2; Б) 1; В) 0;
151.
ЛІТЕРАТУРА
Л. В. Оляницької ).
2. Журнал «Учитель початкової школи» №1-2016р.
3. Журнал «Початкова освіта» №8 (728), квітень 2014 р.
4. Журнал «Початкова освіта» №21(741), листопад 2014р.
5. Картки для поточного та тематичного контролю знань: 1 клас/
Н. Я. Походжай, Н. Б. Шост. – Тернопіль
6.