Творчі завдання
1. Складіть і запишіть речення, у яких би подане слово малий означало:
а) невеличкий за розміром, невисокий
б) нечисленний, невеликий сумою
в) малолітній
2. Використовуючи іменники, що означають імена людей, створіть власне висловлювання на одну з тем:
«Видатні українки», «Що означає моє ім’я?», «Мої улюблені імена».
3. Виявіть позитивні й негативні сторони одного і того ж явища.
Пішов дощ
Виберіть двох учнів з класу: оптиміста і песиміста. Один називає позитивні явища, другий негативні.
О.: Можна скупатися.
П.: Можна захворіти.
О.: …
П.: …
4. На основі знань з теорії літератури напишіть твір-перевтілення «Я – будинок» або «Роздуми цеглинки».
5. Від слів зима, весна, літо, осінь утворіть прислівники.
6. Напишіть невеликий за обсягом твір-опис із використанням порівнянь. Оберіть для цього одну з тем:
«Мої друзі – кішка й собака», «Береза й дуб», «Сосна та ялина», «Глобус і карта»
Які сполучники доведеться використовувати у творі? Чому?
7. Напишіть до шкільної газети статтю «Випадок зі шкільного життя», використовуючи такі фразеологізми: без п’яти хвилин; пекти раків; п’яте колесо до воза; ловити гав; працювати до сьомого поту»
8. Уявіть, що ви – абориген далекої планети, де вся інформація закладається у комп’ютери, - потрапили на Землю і, звісно, уперше побачили газету. Зробіть опис місцевої газети.
9. Уявіть свою розмову з подругою чи другом. Переконайте її (його), що вам терміново потрібен пісенник. Запишіть діалог у зошит. Дайте заголовок.
10. Доберіть до поданих висловів подібні за змістом поетичні паралелі.
Наприклад: падає листя – кружляє в танці листопад.
Шелестить листя; заходить сонце; іде дощ; з’явилася зоря.
11. Напишіть твір на тему «Світ мого комп’ютера», вживаючи міжстильову й наукову лексику.
12. Підготуйте повідомлення про походження слів, пов’язаних із певною темою, обраною на власний розсуд:
а) школа (зошит, портфель, олівець тощо);
б) мистецтво (пейзаж, натюрморт, портрет);
в) театр (антракт, прем’єра, декорація та ін.).
13. Із фразеологічного словника випишіть шість фразеологізмів, у яких засуджуються негативні риси людей. Напишіть міркування про одну з них.
14. Складіть невеличкий опис дубового гаю, у якому ростуть поряд дубочок, дубеня, дуб, дубисько, дубище.
Дайте назву своїй розповіді.
15. Після вивчення службових частин мови проведіть мовний конкурс «Чому це ти самостійний, а я службова?»