Розділові знаки у складносурядному реченні. Узагальнення вивченого про складносурядні речення.
Вчитель : Богославець Ю.М.
Тема: Розділові знаки у складносурядному реченні. Узагальнення вивченого про складносурядне речення.
Мета: Узагальнити і систематизувати знання про складне,сполучникове,а саме: про складносурядне речення, особливості його будови; засоби зв’язку між простими реченнями у складному,вміти обґрунтовувати вживання розділових знаків.
Розвивати уважність,зосередженість,логічне мислення,зорову й слухову пам’ять.
Виховувати патріотизм,любов до природи, рідного краю,любов і повагу до краси рідного слова; шану до героїв України.
Тип: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: дидактичний матеріал,картки із завданням,епіграф,мультимедійна дошка.
Хід уроку.
І. Організаційно – вступна частина.
Вступне слово вчителя.
Речення це зоряний разок
Слів – намистин,що світяться алмазно,
Висяюють опукло і виразно.
Найкращі нам разки найкращих слів
Низати в речення сам Бог велів.
Д.Білоус
ІІ. Повідомлення теми,мети та завдання уроку.
- Отож,темою нашого уроку є «Складносурядне речення,розділові знаки у складносурядному реченні. Узагальнення вивченого про складносурядне речення».
Мета сьогоднішнього уроку – узагальнити та систематизувати знання про складносурядне речення засоби зв’язку між простими реченнями у складному про розділові знаки у складносурядному реченні.
Епіграф до уроку:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
В.Сосюра.
- Це значить,що розглянуті речення на уроці будуть присвячені Україні,мові, і героям України.
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей
1.Робота в парах.
- Як називається розділ науки,що вивчає речення?
- Які речення бувають за будовою?
- Яке речення називається складним?
- На які види поділяється складне речення?
- Яке речення називається складносурядним?
- Які є групи сполучників сурядності?
- Назвати сполучники єднальні?протиставні,розділові?
- Які смислові зв’язки існують між частинами складносурядного речення?
- Які розділові знаки ставляться у складносурядному реченні?
- Коли ставиться кома у ССР?
- Коли ставиться крапка з комою у СС реченні?
- Послухайте казку про розділові знаки.
Жив собі один учень,який навчаючись у школі,не хотів вивчати досконало правила написання розділових знаків. Отож,коли він став дорослим,то радів, що ніхто відтепер не поставить йому оцінку за сказане чи написане. Це призвело до того,що спочатку чоловік загубив кому і почав боятися складних речень,а тому фрази шукав прості.
За простими фразами прийшли нескладні,примітивні думки. Згодом загубив знак оклику,почав говорити тихо,з однією інтонацією. Чоловіка вже ніщо не бентежило,не радувало – до всього ставився без емоцій.
Губив він кожного року по одному знаку. Ось згубив двокрапку – і не відбувалося аналізу причини чи наслідку дії…
Залишились лапки, бо він висловлював уже не власні думки,а чужі. Чоловік розучився думати,переживати,захоплюватись – дійшов до крапки.
- І щоб з вами так не сталося,то намагайтесь добре вивчити і засвоювати розстановку розділових знаків у реченнях.
Бо як відомо, не все можна купити за гроші. Є в нашому житті те,що не продається. А що саме? (Дружба,здоров’я,любов,свобода,воля…)
А ще дорого цінується знання, які ви можете безкоштовно отримувати щодня у школі.
Теоретично ви показали знання,перевіримо,як вмієте застосовувати ці знання на практиці.
IV. Виконання вправ на закріплення.
1.Пояснюваний диктант. (В зошитах і біля дошки)
- Записати речення. Пояснити вживання і невживання розділових знаків. Накреслити їх схеми.
1. Було у нас безправ’я й сором,кров революцій,море зла,репресії й голодомори,а Україна все ж жила. [ ], а [ ].
2.Прийде час – і вільні й рівні встануть люди й здійсняться мрії всі ураз..[ ] ─ і [ ]
3.Нас ворог сто разів хотів зламати,та ми лиш гартувались в борні.[ ],та[ ].
Одна мудра людина сказала: «Творчість – то хвилина щастя. Давайте спробуємо бути щасливими на хвилях творчості.
2.Робота в групах.
1 група. Написати твір - рекламу «Вивчайте українську мову». У творі використайте складносурядні речення.
(Ми живемо на Україні. Ми називаємо себе українцями,але при цьому,як не дивно, не всі говоримо українською мовою. Народи різних країн на своїй землі шанують свою мову,і ми теж повинні спілкуватися нашою рідною мовою.
2 група. Придумати 3-4 речення на патріотичну тему.
(Спішу до тебе,серце Україно,і час мені так хочеш спинить).
3 група . Придумати складносурядні речення,в яких би вживалися єднальні,протиставні і розділові сполучники.
(Ми вставали нелегко й піднімались з колін,але чути далеко волі нашої дзвін).
Я – українець,і моя душа ніким не розмежована довіку.
Чи то так сонечко сіяло,чи любо так мені було!)
Перевірка робіт.
3.Робота з підручником
Виконання вправи (усно) (з 4-реч.почати)
Ми з вами попрацювали в парах,групах,колективно а тепер попрацюймо індивідуально.
4.Робота з картками.
Розставити розділові знаки.(речення записані на картках без розділових знаків)
1.З Україною нікого в світі не боюся,і щоранку я до Бога за неї молюся.
2. Подивіться на край тихий,на свою країну,й полюбіте щирим серцем велику руїну. (І мертвим,і живим….)
3. Рідна мова дається народові Богом,а чужу мову приносять люди на вістрі ворожих списів.
4. Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе.
5. Нехай Господь єднає нас,і хай світліють наші лиця,відчувши віри передзвін.
6. Ми достойні кращої долі і волі,а хвилі сваволі хай не б’ють об наші береги.
7. Цілий загін ангелів,ціла Небесна сотня постала перед райськими ворітьми,і Бог забрав їх до себе.
8. У нас є сила і воля,і Україна переможе ворога.
9.Даруй щедріше людям щастя,і сам ти будеш їм багатий.
10. Хай,друзі,вас обходять злі негоди,а проростають зерна доброти.
11. Чи стрімкі то гори біліють,чи,може,далека то Україна біліє черідкою хат.
Україна переможе, і настануть щасливі дні життя.
12.Хай навколо вирує життя і утвердиться мир на землі.
13.Глянув я на море – і засиніли чари.
14.Вечірня роса лягла рано – і наступний день буде сонячний.
15.Навкруг землі мої кружляли мрії,і в серце хлюпав хвилями Дніпро.
5.Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки.(Речення висвітлені на мультимедійній дошці).
1.Сяйливо блима (ясно) зорий сад і місяць тане в ночі на долоні.2.Місяць зблід і разом з цим зблідли скорботні солдатські обли(ч,чч)я. 3.Уже давно стояла ніч над з(е,и)млею і зорі виблискували з темного неба.
6.Робота з тестами.
1.Вкажіть речення,у якому неправильно розставлені розділові знаки:
А)Пізнайте істину – і вона порятує вас.
Б)Чи то вітер верхів’ям смерек гуляє,чи то вовк самотній виє.
В)У полях диміла місячна курява,і тихим посвистом бриніли жита й пшеничні ожереди.
2.Вкажіть речення,у якому необхідно поставити тире між його частинами:
А)Пограли гори-хвилі і скіпок не стало.
Б)І Дніпр укрили байдаки і заспівали козаки.
В)А десь біжать залізні коні і пахне холодом трава.
3.Між частинами якого складносурядного речення не потрібен ніякий розділовий знак (розділові знаки пропущено)?
А)Згода дім будує а незгода руйнує.
Б)А в житі стежка заповітна і перепілка не змовкла.
В)Всихає непокірне верховіття і літнє листя бронзою дзвенить.
7.Синтаксичний розбір речення.
Ще буде мир на Україні, і буде сонце нам згори сіять.
Учитель. Темні часи пройдуть. Буде колоситися хліб.
Будуть сміятися діти. Буде жити Україна.
І для нас є святим обов’язком гідно вшановувати Героїв,що віддали життя за волю України, за краще наше життя. Щоб ми пам’ятали – хто і за що загинув. Щоб ми їх не зрадили! Герої не вмирають.
Я вірю,ви станете гідною зміною. Будете в майбутньому працювати на благо нашої Батьківщини – України, щоб вона стала сильною,могутньою,багатою,квітучою,і щоб в ній звучала наша українська мова.
Годі вже нам мовчати! За це і гинуть кращі сини України.
Пісня «Годі вже» (Софії Федин).
V. Підведення підсумків уроку. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Закінчити речення:
«Сьогодні на уроці я засвоїв(ла)…
« Мені було важко (легко)…
Оцінювання:
VІ. Домашнє завдання.
1.Повторити теоретичний матеріал(правила).
2.Написати твір-мініатюру «Без верби і калини нема України».
3.Виписати ССР на вивчені правила.