Запропонований дидактичний матеріал спрямований на те, щоб повторити та узагальнити основні граматичні та фонетичні поняття, а також удосконалити навички зв'язного усного та писемного мовлення.
Запропонований дидактичний матеріал спрямований на те, щоб повторити та узагальнити основні граматичні та фонетичні поняття, а також удосконалити навички зв’язного усного та писемного мовлення. Використання таких текстів дає великий ефект: виробляє вміння точно і конкретно давати відповідь, удосконалює навички самоконтролю і водночас виховує в учнів любов до природи, рідного краю, навчає людяності і мудрості.
Одного разу Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала мати. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері. Ночей не спить — мучить його совість: адже він образив Матір. Йшли роки. Син-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому в далекий край. Поклонився Син Матері низько до землі й говорить: — Простіть мені, Мамо, за образливе слово.— Прощаю, — сказала Мати й зітхнула. — Забудьте, Мамо, що я сказав вам образливе слово. Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явились сльози. Каже вона синові: — Хочу забути, Сину, а не можу. Рана від колючки загоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається. (’’Образливе слово’’)Мова і мовлення Завдання 11. Прочитай і поміркуй над прочитаним.2. Визнач тему і головну думку тексту.3. Поясни думку, висловлену в останньому реченні
— А ти, Валю, що хочеш сказати?— запитала Катерина Іванівна.— Я хочу сказати своє слово.— Яке ж твоє слово про небо?— Небо ласкаве...— тихо сказала дівчинка й усміхнулась. Діти притихли. Вони враз побачили в небі те, чого не бачили досі: «Небо сумне... Небо тривожне... Небо зажурене... Небо холодне...» (’’Я хочу сказати своє слово ’’)Завдання 21. Прочитай.2. Спиши останній абзац.3. Випиши з тексту слова, в яких звуків більше, ніж букв.
Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід-мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи на качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано-вранці, а повертається ввечері. Але що це за дивний мисливець такий! Ніколи не несе додому ні зайця, ні качки. Приходить із порожньою торбою. Одного разу приніс дід Максим зайченя маленьке. Знайшов під кущем. У зайченяти була зламана ніжка. Дід зробив із двох гілочок пов'язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася, і дід відніс зайченя у поле. Чого ж це дід Максим такий невдаха? Пішли одного разу слідом за дідом, захотілося подивитись, як же він полює. Бачать: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та й розкладає під кущами сіно зайцям. Зрозуміли тоді, чому дід Максим дивний мисливець. (’’ ’’) Завдання 31. Прочитай.2. Добери до тексту заголовок.3. Спиши останній абзац.4. Склади план тексту.
1. Прочитай. Завдання 4 З неба летіла додолу сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка. На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги, і її затопчуть». Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати. Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка. (’’Хлопчик і сніжинка ’’)2. Поділи текст на абзаци.3. Спиши зачин тексту.4. Підкресли прикметники.
Завдання 51. Прочитай. Мама послала Сергійка до сусідів позичити солі. Сергійко щось довго не повертався. Вже й борщ закипів, а його немає. Нарешті прийшов, приніс у баночці солі. Мама й питає:— Чого це ти так довго ходив?— А я снідав, — каже Сергійко.— Як — снідав? — дивується мати.— А вони запросили мене снідати...— А що ж ти їм відповів?— Нічого... Сів і поснідав.— Який же ти нечема, Сергійку! — розгнівалась мати. — Треба було сказати: дякую, я не голодний.— Але ж мені їсти дуже хотілося... Сказати — не голодний... — Це ж неправда. Хіба ж неправду можна говорити?— Правда буває гірша за неправду, — каже мати. А Сергійкові тепер думай: як же це так? (“Правда буває гірша за неправду ”) Допоможи Сергійку!2. Склади міркування на тему “Як же це так?”
Завдання 61. Прочитай. Серед зими потепліло, пішов дощ, а потім знову замерзло. Вкрилися льодом дерева, зледеніли шишки на ялинках. Немає чого їсти дятлові: стукає об лід, а до кори не достукається. Б’є дзьобом шишку, а зернятка не вилущуються. Сів дятел на ялині й плаче. Падають гарячі сльози на сніг, замерзають. Дивиться білка з дупла — дятел плаче. Стриб, стриб, прибігла до дятла.— Чого це ти, дятле, плачеш?— Немає чого їсти, білочко. Жаль стало білочці дятла. Винесла вона з дупла велику ялинкову шишку. Поклала між стовбуром і гілкою. Сів дятел біля шишки та й ну її молотити дзьобом. А білочка сидить біля дупла й радіє. І білченята в дуплі радіють. І сонечко в небі радіє. (“Як білочка дятла врятувала”)2. Визначити, який це текст – розповідь чи міркування.3. Випиши питальне речення і підкресли звертання.
Речення. Завдання 71. Прочитай. Сидить там біля столу лікар. Глянув на мене, а потім до мами сердито:— Чому ви не роздягли хворої? Що ж я, по-вашому, сам її роздягатиму?І аж почервонів від злості. Мені стало страшно. Тої ж хвилини із сусідньої кімнати ввійшла жінка — теж у білому халаті — лікар. Вона ласкаво поклала мені руку на голову й сказала:— Ой, яка ж у тебе кофточка гарна. Та й тепла ж, мабуть... Давай скинемо її. Від ласкавих слів жінки стало мені радісно. Я сама роздяглася. І коли робили укол — не боліло. (“Хочеться сказати щось ніжне - ніжне”)2. Випиши з тексту розповідне, питальне і спонукальне речення.3. Випиши з тексту слово, в якому букв більше, ніж звуків.
Завдання 81. Прочитай і спиши.“Був сонячний травневий ранок. На зелених луках, що починалися одразу ж за селом, розквітнули жовті кульбабки, дзвеніли бджоли й джмелі, в блакитному небі грав на срібних струнах жайворонок.” (“Усмішка”) 2. Підкресли головні члени речення.3. Випиши іменники із залежними від них прикметниками. Від іменника до прикметника постав питання.
Завдання 91. Прочитай. Та ось трапилось лихо. Загубив Стрепет співучу пір’їнку. Випала вона й упала на землю. Захотілось Стрепетові поспівати, а співучої пір’їнки немає. Маленький Сергійко (знайти) на землі співучу (пір’їнка) Стрепета, (підняти) її, побіг — і пір’їнка (заспівати). (“Співуча пір’їнка”)2. Спиши другий абзац, розкриваючи дужки.3. Установи зв’язок між словами за допомогою питань у третьому реченні першого абзацу.
Однорідні члени речення Завдання 101. Прочитай і спиши.— Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. (“Добре слово”)2. Підкресли однорідні члени речення разом зі словами, від яких вони залежать.
Завдання 111. Прочитай. Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл. Чекає обіду.— А тата відвезли в лікарню, — каже мати. Занедужав батько. Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний. Мати великими очима дивилась на Андрійка. (“А серце тобі нічого не наказало?”)2. Виписати речення з однорідними членами, підкреслити сполучники.3. Виписати слова – синоніми.
Завдання 121. Прочитай і спиши. Камінь упав на дно криниці й закрив джерело. Вода перестала прибувати. Криниця засохла. Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце. На дубі перестав мостити гніздо соловейко. (“Камінь”)2. Підкресли головні та другорядні члени речення.3. Зроби звуковий аналіз виділеного слова.
Завдання 131. Прочитай. Випало Совеня із гнізда та й повзає лісом. Далеко забилось, не може знайти рідного гнізда. Побачили птахи малого - некрасивого, з великою головою, вухатого, банькатого, жовторотого.2. Поділи слова гнізда і банькатого на склади для переносу різними способами.3. Розбери за будовою слово голівкою.
Завдання 141. Прочитай. Росло в лісі велике гіллясте дерево. Весною воно вкривалося зеленим листом, білими квітками. Прилітали до квіток бджоли і джмелі. Поселилися на дереві співучі пташки. Щовесни повертались вони з теплого краю, знаходили своє дерево й весело щебетали: "Доброї весни, рідне дерево, ось ми й прилетіли до тебе". Радісно жилося дереву, бо багато було в нього друзів. (“Старий пень”)2. Добери і запиши споріднені слова до іменника дерево.3. Випиши службові слова.
Іменник. Завдання 151. Прочитай. Юрко сидів біля постелі хворого дідуся, читав книжку. За півдня дідусь разів зо три попросив води. Набридло хлопцеві сидіти. Поклав книжку на стіл, тихо вийшов з хати й побіг до хлопців грати у м’яча. (“Склянка води”)2. Випиши іменники. Познач у дужках число і рід.3. Добери й запиши прикметники до іменника вода.
Завдання 161. Прочитай. Серед ночі розпустилася Квітка троянди. Розпрямились ніжні пурпурові пелюстки. Народилась нова квітка. Вона була ще не дуже гарна, бо пелюстки не зовсім розпростались, а один то й зовсім залишався прим’ятим. (“Пурпурова квітка”)2. Випиши іменники, вжиті в однині. Познач закінчення.3. Зроби звуковий аналіз слів з апострофом.
Завдання 171. Прочитай. Ходить півень по подвір’ю. Побачив райдугу барвисту на небі. Побачив і сміється:— У мене хвіст такий само барвистий — кращий, ніж райдуга. Та ось пішов дощ. Замочив пихатому півневі хвоста. Звис хвіст аж до землі. Соромно стало півневі. Втік він на сідало й більше ніколи не хвалився. (“Пихатий півень”)2. Випиши іменники і постав їх у множині.3. Запиши іменники, ужиті в початковій формі.
Завдання 181. Прочитай. Першокласник Петрик був ледаченьким хлопчиком. Збираючись до лісу, бабуся дала йому нести вузлик з їжею й водою. Петрикові вузлик здавався дуже важким. Бабуся понесла їжу сама, а Петрикові дала тільки пляшку з водою. (“По волосинці”)2. Випиши іменники і визнач відмінки.3. Випиши слово, в якому звуків більше, ніж букв.
Прикметник Завдання 191. Прочитай. Біжить лісовою стежечкою маленька мурашка. Біжить вона по їжу, бо вдома дітки маленькі її чекають. Коли це стежечку перетнув струмок. А на тому боці пахучі зернята лежать. Як же добратися до тих зерняток? Бачить мурашка — на березі струмка росте висока стеблина. Зрізала мурашка стеблину — бо в неї зуби такі гострі, як ножі. Впала стеблина через струмок. Перелізла мурашка по ній на той берег. Ось і зернята пахучі. Чекайте, дітки, матуся вже їсти несе. (“Та й поклала кладочку”)2. Випиши прикметники і слова, з якими вони зв'язані.3. Постав до прикметників питання.
Завдання 201. Прочитай і спиши. Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку. (“Усмішка”)2. Підкресли прикметники хвилястою лінією, а пов'язані з ними іменники – прямою.3. Визнач відмінок прикметників.
Числівник. Завдання 211. Прочитай. Підійшли брати до гори, а вона величезна й висока, за день не обійдеш навколо, за три дні не зійдеш на вершину. Десять років копав старший брат гору, жодного дня не відпочивав. Нарешті, на одинадцятий рік, коли вся гора була розкопана й пересипана на нове місце, знайшов старший брат на самому дні гори Золоте Зернятко Істини. (“Легенда про Золоте Зернятко Істини”)2. Випиши числівники. Постав до них питання.3. З першим числівником склади речення.
Займенник Завдання 221. Прочитай. Прийшов додому й питає маму: - Чого Мишко заплакав, коли я йому про татів подарунок розповів? - Бо Мишків батько покинув сім'ю. Твоя радість ще раз йому про горе нагадала. Не можна з нещасною людиною своїм щастям хвалитися. Федько й задумався. (“Чого заплакав Мишко?”)2. Випиши займенники. Зазнач у дужках число, особу і відмінок займенників.3. Побудуй звукову модель слова подарунок.
Дієслово. Завдання 231. Прочитай. Андрійко і Ніна, школярі-першокласники, поверталися з школи. На шляху був ярок. Припекло сонце, розтанув сніг, ярком потекла вода. Шумить бурхливий потік. Стоять перед потоком Андрійко і Ніна. Андрійко швидко перебрів через потік, став на протилежному березі. Подивився хлопчик на Ніну, й соромно йому стало. Бо він же в чобітках, а Ніна — в черевичках. Як же вона перебреде? (“Через потік”)2. Випиши дієслова. В дужках вкажи час.3. Придумай кінцівку.
Завдання 241. Прочитай. У одного хлопчика був маленький приятель — Скляний чоловічок. Був зовсім прозорий і вмів угадувати, що думає і переживає його приятель хлопчик. Не вивчив хлопчик уроки й думає йти гуляти — Скляний чоловічок уже й не зовсім прозорий, а ледь-ледь помутнів і каже хлопчикові:— Не треба так думати, друже. Спочатку зроби діло, а потім гуляй. Соромно стає хлопчикові, він зараз же береться до діла: вивчить уроки, а тоді йде гуляти. Чоловічок мовчить. Але стає прозорий. (“Скляний чоловічок”)2. Випиши дієслова в неозначеній формі.3. Випиши однорідні присудки.
Прислівник Завдання 251. Прочитай. Потім усе вщухло. Гусенятам захотілось мерщій на зелений луг, але мати не піднімала крил. Гусенята вимогливо запищали: «Випускай нас, мамо». Тихо підняла мати крила. Гусенята вибігли на траву. Вони побачили, що в матері крила зранені, вирвано чимало пір’я. Мати тяжко дихала. Але світ навколо був такий радісний, сонечко сяяло так яскраво й лагідно, жучки, бджоли, джмелі співали так гарно, що гусенятам чомусь і на думку не спало поцікавитись: «Мамо, що з тобою?» (“Материнське щастя”)2. Випиши прислівники разом з дієсловами.3. Розбери за будовою слова лагідно і тяжко.