ФІДЕЛІО ФРІДРІХ ФІНКЕ
СЮЇТА ДИТЯЧИХ П’ЄС ДЛЯ ФОРТЕПІАНО У 4 РУКИ «УЧИТЕЛЬ ТА УЧЕНЬ»
Сучасна українська типова програма ДМШ по фортепіано, музичній літературі та сольфеджіо побудована на прикладах європейської музичної культури та на відчутті ясності, логіки, чіткості музичної мови та засобів виразності. Цикли п’єс, які вивчаються у школах, належать таким композиторам, як Чайковський, Мусоргський ,Майкапар ,Шуман тощо. Ніхто не сперечається, що це – основа, високі зразки… Але, роками слухаючи класику, діти отримують лише установку на одну систему, у них виробляються непорушні схеми. Дитина, яка навчається у 4-5 класі музичної школи вже усвідомлює такі поняття класичної гармонії як будова акордів, тональність, функції. Ці знання набуваються завдяки систематичному тренуванню ладового слуху під час навчання, що приводить до появи ладової інерції.
Наші спостереження примушують констатувати факт, що більшість випускників музичних шкіл та училищ культури і мистецтв недосконало знають творчу спадщину композиторів 20 століття, представників нововіденської школи, не сприймають модернізм, експресіонізм, музику постмодерну, не кажучи вже про авангардизм тощо. Вони вважають таке мистецтво неприємним для слуху. Таке явище несприйняття визначається як когнітивний дисонанс, що є негативним у музичному вихованні дітей. Слухачі мусять знати не лише твори композиторів далекого минулого, а і навчитись розуміти музику свого часу.
Мета доповіді – закликати викладачів до пошуків нових шляхів у розширенні музичного інтелекту учнів через ознайомлення із зразками музики ХХ та XXI ст.
Задля експерименту пропонуємо ознайомитися із циклом з 10 фортепіанних п’єс для виконання в 4 руки Ф.Ф Фінке. Ця постать у мистецтві майже не відома нам, тому ще одним завданням доповіді є знайомство з новим цікавим композитором та його сюїтою. Подібні твори допоможуть учням подолати ладову інерцію, розширять діапазон гармонічного слуху, викличуть активне відчуття атональної музики. Чому саме Фінке? Тому що ми таким чином знайомимо молодих музикознавців з новим ім’ям та пропонуємо додати до виконавського репертуару сюїту, яка являється темою нашого докладу.
Зауважу, що ми не звертаємося до творчості відомих композиторів нової віденської школи, таких як Шенберг, Берг, Веберн по декільком причинам : відсутність дитячих циклів та наявність досить об’ємної інформації про цих митців.
На жаль точної та доступної інформації про композитора дуже мало і майже вся вона на англійській та німецькій мовах в Інтернеті. Це «Музичний словник Гроува», Вікіпедія, уривки із статті про учня Фінке - Зігфріда Колера. Енциклопедія Гроува подає досить вагомий список літератури про Фінке, але вона виявилася абсолютно недоступною для нас. Наприклад, стаття у збірнику біографій німецьких композиторів Г.Шміделя.
Фіделіо Фрідріх Фінке народився у 1891 році, в Німечинні.
чесько-німецький композитор і педагог. Перші уроки музики отримав у батька, композитора, музичного педагога і керівника оркестру, а також дядька, Ромео Фінке, першого директора Німецької Академії музики в Празі і відомого фортепіанного педагога. З 1908 по 1911 рр. навчався у Празькій консерваторії в класі композиції у Новака. Там же він став викладачем теорії музики та гри на фортепіано (1915), а потім професором (1926). Протягом 18 ти років Фіделіо Фінке очолював клас композиції в Німецькій Академії. Надалі 15 років жив у Празі, працював диригентом, піаністом, органістом, письменником. Після війни переїхав до Дрездена в якості керівника Академії музики і театру (1946-1951), де вів курс композиції. У 50-х рр. був професором композиції в Лейпцігській Вищій музичній школі. У 1956 р йому було присвоєно звання академіка Німецької академії мистецтв у Берліні. Нагороджувався національними преміями Чехословаччині НДР та орденом "За заслуги" НДР.
Музика першого періоду творчості, до першої світової війни, пронизана впливом пізнього романтизму. Фінке був особисто знайомий з Шенбергом, що привело до захоплення нововіденською школою.
Приблизно з середини 20-х років почалося формування його власного стилю з традиційної музики, новаторських ідей та народної музики.
Близько 1930 р Фінке увійшов у новий період творчості, який можна охарактеризувати як неокласичний. Потім, після переїзду до Східної Німеччини, його музика стає прозорішою та більше тяжіє до популярної. Можна сказати що його роботи еволюціонували від німецького класицизму до дослідження віденської школи і нео-класицизму до охоплює легко доступному стилі.
Ним створено: 4 опери,балет,кантати,симфонії, концерти,сонати для різних інструментів,органні твори,пісні,квартети тощо.
У творчості Фінке - безліч камерних творів, у тому числі ряд п'єс для духових складів, а також казкова опера «Чарівна рибка» (нім. Der Zauberfisch; 1959). Деякі твори 1960-х рр. елементами гротеску нагадують про музику 1920
Приблизний рік появи «10 дитячих п’єс для фортепіано у 4 руки» - 1927. Цикл не програмний, побудований за методом контрасту. Можна визначити його і як сюїту, тому що відчувається певний драматургічний та образний зв’язок між п’єсами та розподіл на тематичні блоки. Цікава і жанрова природа п’єс.
Фінке захоплювався музикою різних народів,зокрема українськими піснями. Українська тематика циклу набуває значення для виховання патріотизму у дітей.
Виконання сюїти включає театральні ефекти обміну партіями (рольова гра).
Мета знайомства дитини з сюїтою:
- подолання когнітивного дисонансу за допомогою виконання атональної музики
- знайомство з новими жанрами
- використання прийомів гри « учень-вчитель» під час вивчення номерів циклу
- певна театралізація під час виконання
- тренування слуху та підготовка до сприйняття та зрозумілості більш масштабних творів композиторів- експресіоністів,неокласиків тощо
- подолання ладової інерції.
Отже до вашої уваги - більш детальний аналіз вказаних явищ, а також структури п’єс та їх музичної мови
Ми вважаємо цей цикл саме сюїтою, про це свідчить ціла низка особливостей даного жанру. Слово suite – з фр.»послідовність», «ряд». За визначенням це - циклічний інструментальний твір, який складається з кількох самостійних за кількістю, порядком і способом сполучення п’єс, об’єднаних художнім задумом. Ми визначаємо образну послідовність,жанрову, контраст між частинами темповий, динамічний, навіть міжнаціональний. За драматургією спостерігається певна структура : експозиція- зав’язка- кульмінація- розв'язка.
Також при детальному гармонічному аналізі був встановлений певний тональний зв’язок. Фінке чітко виділяє дві провідні тональності циклу: До-мажор та ля-мінор. Всі інші тональності сюїти являються сполучними , причому деякі трактуються нами як функція домінанти, або подвійної домінанти до провідних . Вони поєднуються одна з одною різними засобами, утворюючи явну систему.
Тональний план сюїти:
1.До-мажор
2.ре-мінор –ре-бемоль – мажор- ля-мінор- ре –мажор
3.До-мажор (соль-мінор)
4.Сі-мінор (DD до мі-мінору) (цикл в циклі)
5.ля-мінор (мі-мінор)
6.До-мажор
7. ля-мінор
8. До-мажор
9.Ре-міжор (DD до соль-мажору)
10.Соль-мажор/До-мажор.
Також помітний інтонаційний зв’язок. Наприклад у другій та десятій п’єсах відчуваються споріднені мотиви.
Ми пропонуємо перейти до музичної демонстрації сюїти.
До речі, під час роботи над даним твором, ми помітили що в партії учня відсутні динамічні нюанси, що наштовхує на запитання: чи не являється це самостійною роботою учня-визначити відтінки динаміки?
Тональність C-dur, зустрічний рух,органний пункт на домінанті до –мажору. Всі голоси діатонічні,форма періоду-3 речення. Наприкінці другого речення –модуляція у Des-dur, 3 речення-утвердження - Des-dur-каденція раптова і різка модуляція у основну тональність.
Крокуючий бас, хоральність, 2-хдольний метр. Урочиста преамбула,вступ. Важка хода в партії вчителя. В партіі учня постійно повторюється мотив у формі речення, в межах зменшенної квінти. Рекомендуємо виконувати цей твір у ансамблі з учнями 1 класу або підготовчої групи.
Партія учня:унісон в октаву. Знову все в межах квінти, форма: період
.В партії вчителя коливання восьмими тривалостями нагадує звуки колискової, яка нагадує другу частину за настроєм Патетичної сонати Бетховена. Образний перехід до пассакалії, темповий, тональний та театральний контраст.
Намічається жанр скерцо у поєднанні з пассакалією. Темп «живо».
Ми назвали цей номер «Бал альтерацій». Енергійна,гостра,ламана. Гра дитячих уявлень. Знайомство дітей з жанром пассакалії та поняттям basso ostinato, яку ми спостерігаємо у партії учня. До речі на даному творі можна розвити навички педалізації.
Тональність C-dur, спостерігається ознака лідійського ладу( IV +) або G-dur з натуральним VII (fis) –знову привиди. У учня 4строгі варіації, у вчителя- метушливі та примарні рухи ,приблизна тональність Es-dur. Є прикладом атональної музики.
Отже Пьєса №4
Тональність h-moll,з’являється вперше і востаннє у сюїті. Мерехтливий форшлаг у партіях учня, змінює фарбу тональності. Концепція мелодії діатонічна з елементами пентатоніки. Зміна розміру,за характеристикою –епічність, оповідання. Багато терпких гармоній-нетипова гармонізація укр..н.п.. Свіжий погляд на старе. Є перехід у паралельну тональність- D-dur. Темп «дуже повільно», штрихи-виразне легато. За природою мелодія нагадує дещо закарпатські коломийки завдяки IV + в мінорі
За станом нагадує хороводну пісню, які виконували дівчата перед весіллям. Блукаючі хроматизми в басу як сумніви
Спостерігається певний принцип звукоарки з першим номером, тобто ми вбачаємо закінченість циклу. Це як прощання з слухачами. Навіть слова пісні , які ми відтворили за допомогою пісенних циклів Мендельсона вказують на прощання:
«Я ухожу,это необходимо
Я порезался об мою любовь
Наконец я оставляю вам мое сердце здесь
Я иду, вот я иду
Я страдаю от боли
Хоть мне никогда не было больно
Ты любишь меня, но я страдаю…»
В партії секундо підголоскова поліфонія, стилізація під хорал.До речі, цю партію може виконувати як учитель, так і учень.
Висновок: отже ми радимо прогресивним викладачам додати сюїту Фінке до дитячого фортепіанного репертуару, задля розширення уяви про жанри,форми, ладово-інтонаційні схеми та знайомства із «новою», «незвичною» музикою маловідомого композитора другої половини 20-го століття.
Знайомство з цим циклом – це вихід за рамки у вихованні розумового інтелекту дитини.