Тема. Творчість Мацуо Басьо. Хоку – поезія загадки, пізнання, душевного перевтілення.
Мета: закріпити й узагальнити знання учнів про особливості японської поезії та про постать Мацуо Басьо; розвивати навички виразного читання хоку, критичного мислення учнів, їх творчу уяву та творчі здібності; удосконалювати зв’язне мовлення учнів; виховувати шанобливе ставлення до природи, поезії.
Обладнання: портрет Мацуо Басьо, ілюстрації до хоку, аудіозапис японської народної мелодії, комп’ютер.
Тип уроку: вивчення художніх творів, поглибленої роботи над текстом.
Вір у кращі дні.
Деревце сливи вірить –
Весною зацвіте.
Мацуо Басьо
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Складання «Асоціативного куща»
Японія
( Ікебана, сумо, карате, сакура, сенсей, самурай, хоку, острів, країна Сонця, бонсай, чайна церемонія, «ханамі» - свято милування квітучою сакурою, «цукімі»- свято милування місяцем…)
2. Вікторина «Мацуо Басьо – майстер хоку»
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Кі-но Цураюкі в передмові до збірки японських віршів писав: «Пісні Ямато! Насінням, з якого проростають тисячі пісень-листків, є людське серце. Люди, які живуть на цьому світі,неначе густими заростями, оплетені безліччю справ і турбот. І те, що в них на серці, те що вони бачать і чують, висловлюють вони у своїх піснях».
Сьогодні ми не лише послухаємо пісні Мацуо Басьо, а й спробуємо «заспівати» власні, висловити «піснями-листками» те, що плекаємо у своєму серці.
ІV. Робота над темою уроку
Тихо збігають краплі -
(Дощик весняний.)
Але звідки бризкають краплі?
(У небі хмарки клаптик.)
Увесь світ однобарвний.
(Лише вітер гуде.)
Якщо в твоєму серці –
(Квітуча слива.)
Слово вчителя
Завдання
І група. Весняні замальовки
Здається, й бик би замукав
Першу пісню весни.
Горам краси не додасть
Навіть ранкова зоря.
Це, мабуть, її душа?
Спить плакуча верба.
ІІ група. Літні замальовки
Глибоко бджола сховалась
У пелюстках піона.
Та кожна цвіте по-своєму –
Ось вищий подвиг квітки!
Тільки й радощів улітку –
Зозулі крик.
ІІІ група. Осінні замальовки
1) «Осінь уже прийшла!» -
Шепоче на вухо вітер,
Крадькома прилетівши до ліжка мого.
2) Очей не відведеш! –
І після бурі такими
Лишилися хризантеми.
3) Туман і осінній дощ.
Хай невидима Фудзі,
Радує серце вона!
ІV група. Зимові замальовки
Аж довгі листки нарцисів
Позгиналися!
Морозив бамбукове листя іній,
Що ним я милуюся вранці.
Якщо у твоєму серці –
Квітуча слива.
Слово вчителя
Чимало проводилось поетичних турнірів. Обов’язково оголошувалася тема турніру. Спробуємо й ми відтворити подібний турнір. Тема нашого турніру «Пори року». Зараз ви спробуєте на цю тему скласти хоку і представити їх нашому журі. А до складу журі сьогоднішнього конкурсу оберемо наших гостей, які і вирішать, хто найкраще вміє складати хоку.
Усю силу душі, весь талант укладав Басьо у свої твори. Цього вимагав і від своїх учнів. «Тікай від самого себе. Учись – тобто проникай у предмет, відкрий його сутність, відчувай її – і тоді народиться вірш», - учив Басьо. Прислухайтесь до поради сенсея і спробуйте створити власний вірш – хоку в японському стилі.
Якщо в когось є труднощі у складанні хоку, а можливо, з настроєм не все гаразд, я пропоную просто перевтілитися в художника і намалювати ілюстрації до вже почутих хоку Мацуо Басьо.
(Лунає японська народна музика, учні працюють, виконуючи завдання.)
Учні пропонують на розгляд власні поезії-хоку, а також ілюстрації до вже написаних автором хоку.
Бесіда
V. Формулювання висновків та підбиття підсумків уроку
- Сьогодні ми з вами «відвідали» Японію, «країну,де сходить Сонце», та вивчали поезію основоположника нової японської поезії Мацуо Басьо.
«Незакінчене речення»
- Сьогоднішній урок я хочу завершити словами дослідника творчості Мацуо Басьо Анатолія Доліна:
«Японські поети повторюють знову і знову: вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у просте – і побачите прекрасне, вдивляйтесь у частинки – і побачите велике. Вдивляйтеся, вслухайтеся, вникайте, не проходьте мимо. Побачити прекрасне і не залишитися байдужим – ось до закликає нас поезія хоку».
VІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять по три хоку; намалювати ілюстрації до хоку Мацуо Басьо; написати хоку, що змальовує картину, де б ти хотів бути тепер.