Творчість Мацуо Басьо. Хоку – поезія загадки, пізнання, душевного перевтілення

Про матеріал
Тема. Творчість Мацуо Басьо. Хоку – поезія загадки, пізнання, душевного перевтілення. Мета: закріпити й узагальнити знання учнів про особливості японської поезії та про постать Мацуо Басьо; розвивати навички виразного читання хоку, критичного мислення учнів, їх творчу уяву та творчі здібності; удосконалювати зв’язне мовлення учнів; виховувати шанобливе ставлення до природи, поезії. Обладнання: портрет Мацуо Басьо, ілюстрації до хоку, аудіозапис японської народної мелодії, комп’ютер. Тип уроку: вивчення художніх творів, поглибленої роботи над текстом.
Перегляд файлу

Тема.  Творчість Мацуо Басьо. Хоку – поезія загадки, пізнання, душевного перевтілення.

Мета: закріпити й узагальнити знання учнів про особливості японської поезії та про постать Мацуо Басьо; розвивати навички виразного читання хоку, критичного мислення учнів, їх творчу уяву та творчі здібності; удосконалювати зв’язне мовлення учнів; виховувати шанобливе ставлення до природи, поезії.

Обладнання: портрет Мацуо Басьо, ілюстрації до хоку, аудіозапис японської народної мелодії, комп’ютер.

Тип уроку: вивчення художніх творів, поглибленої роботи над текстом.

 

Вір у кращі дні.

Деревце сливи вірить –

Весною зацвіте.

Мацуо Басьо

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Складання «Асоціативного куща»

  • З якими поняттями у вас асоціюється слово «Японія»?

 

 

Японія

 

 

 

( Ікебана, сумо, карате, сакура, сенсей, самурай, хоку, острів, країна Сонця, бонсай, чайна церемонія, «ханамі» - свято милування квітучою сакурою, «цукімі»- свято милування місяцем…)

 

2. Вікторина «Мацуо Басьо – майстер хоку»

  • Яке справжнє ім’я Мацуо Басьо?
  • Що в перекладі на українську означає японське слово «басьо»?
  • Чому поет узяв псевдонім Басьо, адже раніше він називав себе Тосей?
  • Яке мистецтво викладав батько поета?
  • Мацуо Басьо називали «сенсеєм». Що це означає?
  • Майстром якого поетичного жанру вважають Мацуо Басьо?
  • Яка формула хоку?
  • Назвіть характерні ознаки хоку.
  • Чому у поета багато віршів про дорогу?

 

 

 

 

ІІІ.  Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

  • Усе життя блукав Басьо дорогами рідної країни, «шукаючи вишні в цвіту». Сьогодні на уроці ми слідом за поетом йтимемо «шляхом Краси».

Кі-но Цураюкі в передмові до збірки японських віршів писав: «Пісні Ямато! Насінням, з якого проростають тисячі пісень-листків, є людське серце. Люди, які живуть на цьому світі,неначе густими заростями, оплетені безліччю справ і турбот. І те, що в них на серці, те що вони бачать і чують, висловлюють вони у своїх піснях».

        Сьогодні ми не лише послухаємо пісні Мацуо Басьо, а й спробуємо «заспівати» власні, висловити «піснями-листками» те, що плекаємо у своєму серці.

 

ІV. Робота над темою уроку

  1. Робота з епіграфом до уроку

 

  • Як ви  розумієте це хоку?
  • До чого закликає читачів поет?

 

  1. Робота в парах. Розвиток творчої уяви учнів

 

  • Зараз ми перевіримо, наскільки ви проникли ся духом Японії. Я вам роздам аркуші з хоку. У кожного з них відсутній останній рядок. Ви повинні його дописати. А потім зіставимо ваш варіант з оригіналом.

 

  1.     З гілки на гілку

Тихо збігають краплі  -

(Дощик весняний.)

 

 

 

  1.     Нині ясний день.

Але звідки бризкають краплі?

(У небі хмарки клаптик.)

 

  1.     Опало листя.

Увесь світ однобарвний.

(Лише вітер гуде.)

 

  1.     І зимувати – свято,

Якщо в твоєму серці –

(Квітуча слива.)

 

  1. Ознайомлення із «сезонними» словами.

 

  • Давайте ознайомимося із «сезонними» словами, які використовуються в ліриці Басьо

  • Для весни: туман, верби, соловей, квіти, сливи, сакура.

 

 

  • Для літа: спека, зозуля, цикада, бджілки, піони.

 

 

  • Для осені:  хризантеми, червоне листя клена, роса, вітер, дощ.

 

 

 

 

  • Для зими: холод, сніг, буревії, дерева, вкриті інеєм.

 

  1. Робота в групах

Слово вчителя

  • Дістанемо ми із сумки Мацуо Басьо поетичні замальовки і, мандруючи разом з ним порами року, спробуємо створити чарівні картини. У цих конвертах завдання для кожної групи відповідно до пори року.

 

Завдання

  • Прочитайте виразно хоку.
  • Які картини постали у вашій уяві під час його читання?
  • Яким настроєм перейняті мініатюрні поезії Мацуо Басьо?
  • Знайдіть сезонні слова-символи, що вказують на «вашу» пору року.

 

І група.  Весняні замальовки

 

  1.     Перед цією розквітлою сливою,

Здається, й бик би замукав

Першу пісню весни.

  1.     Під час квітування сакур

Горам краси не додасть

Навіть ранкова зоря.

 

  1.     Соловей на гілці –

Це, мабуть, її душа?

Спить плакуча верба.

 

ІІ група.  Літні замальовки

 

  1.     Не страшна їй роса:

Глибоко бджола сховалась

У пелюстках піона.

 

  1.     Скільки їх на полях!

Та кожна цвіте по-своєму –

Ось вищий подвиг квітки!

 

  1.     Полоти… Жати…

Тільки й радощів улітку –

Зозулі крик.

 

ІІІ група.  Осінні замальовки

 

1) «Осінь уже  прийшла!» -

Шепоче на вухо вітер,

Крадькома прилетівши до ліжка мого.

 

2) Очей не відведеш! –

І після бурі такими

Лишилися хризантеми.

 

3) Туман і осінній дощ.

Хай невидима Фудзі,

Радує серце вона!

 

 

 

 

ІV група. Зимові замальовки

 

  1.     Перший сніг! –

Аж довгі листки нарцисів

Позгиналися!

 

  1.     Це ж, мабуть, цілісіньку ніч

Морозив бамбукове листя іній,

Що ним я милуюся вранці.

 

  1.     І зимування -  свято,

Якщо у твоєму серці –

Квітуча слива.

 

  1. Робота в творчих групах. Турнір «Пори року»

 

Слово вчителя

 

  • Діти, як правило, вірші не творилися «просто так» - на самоті, для себе і без очевидного приводу. Їх потрібно було складати експромтом.

Чимало проводилось поетичних турнірів. Обов’язково  оголошувалася  тема турніру. Спробуємо й ми відтворити подібний турнір. Тема нашого турніру «Пори року». Зараз ви спробуєте на цю тему скласти хоку і представити їх нашому журі. А до складу журі сьогоднішнього конкурсу оберемо наших гостей, які і вирішать, хто найкраще вміє складати хоку.

        Усю силу душі, весь талант укладав Басьо у свої твори. Цього вимагав і від своїх учнів. «Тікай від самого себе. Учись – тобто проникай у предмет, відкрий його сутність, відчувай її – і тоді народиться вірш», - учив Басьо. Прислухайтесь до поради сенсея і спробуйте створити власний вірш – хоку в японському стилі.

       Якщо в когось є труднощі у складанні хоку, а можливо, з настроєм не все гаразд, я пропоную просто перевтілитися в художника і намалювати ілюстрації до вже почутих хоку Мацуо Басьо.

(Лунає японська народна музика, учні працюють, виконуючи завдання.)

 

 

  1. Аналіз творчих робіт

Учні пропонують на розгляд власні поезії-хоку, а також ілюстрації до вже написаних автором хоку.

 

Бесіда

  • Чим ви керувалися під час написання хоку?
  • Чому обрали саме цю тему?
  • Яка з ілюстрованих вами робіт сподобалася більше?
  • Чому?

 

  1. Перегляд слайд-шоу «Японський календар природи»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.  Формулювання висновків та підбиття підсумків уроку

  1. Бесіда з учнями

 

-         Сьогодні ми з вами «відвідали» Японію, «країну,де сходить Сонце», та вивчали поезію основоположника нової японської поезії Мацуо Басьо.

  • Про що розповідають хоку Мацуо Басьо?
  • Як ви вважаєте, чому європейські дослідники називають хоку «гномічною поезією» (від слова «гном»)?
  • Назвіть інші ознаки, які характеризують хоку.
  • Поясніть, як ви розумієте японське прислів’я: «Коли помирає тигр, залишається шкура, а коли помирає людина, залишається ім’я ».

 

  1. Метод «Мікрофон»

«Незакінчене речення»

  • На сьогоднішньому уроці я дізнався про…
  • На сьогоднішньому уроці для мене найцікавішим було…
  • Після цього уроку я зможу…

 

  1. Оголошення оцінок за роботу на уроці та їх мотивування

 

  1. Узагальнююче слово вчителя

-         Сьогоднішній урок я хочу завершити словами дослідника творчості Мацуо Басьо Анатолія Доліна:

 

«Японські поети повторюють знову і знову: вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у просте – і побачите прекрасне, вдивляйтесь у частинки – і побачите велике. Вдивляйтеся, вслухайтеся, вникайте, не проходьте мимо. Побачити прекрасне і не залишитися байдужим – ось до закликає нас поезія хоку».

 

VІ. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять по три хоку; намалювати ілюстрації до хоку Мацуо Басьо;  написати хоку, що змальовує картину, де б ти хотів бути тепер.

 

 

 

 

doc
Додано
21 березня
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку