"ТВОРЧІСТЬ ПЕДАГОГА У ВИХОВАННІ ДУХОВНОСТІ ДІТЕЙ, ФОРМУВАННІ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ, ПАТРІОТИЗМУ."

Про матеріал
Духовність - важлива складова патріотизму; способи реалізації завдання про виховання душі та вміння бути собою; зразки практичних форм роботи з патріотичного виховання, які можна застосувати на педагогічному семінарі - практикумі.
Перегляд файлу

ТВОРЧІСТЬ ПЕДАГОГА У ВИХОВАННІ ДУХОВНОСТІ ДІТЕЙ, ФОРМУВАННІ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ, ПАТРІОТИЗМУ.

               Патріотизм – це, образно кажучи, сплав почуття й думки, осягнення святині – Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем…Патріотизм починається з любові до людини.

Патріотизм починається з колиски.”

  (Василь Сухомлинський)

Важливою складовою патріотизму є духовність. Отже, духовно - моральне виховання – це складова патріотичного виховання. Лише висока духовність, мораль є центром, основою, фундаментом  людини, людства в цілому чи будь - якої країни. Та духовність, що віддзеркалює внутрішній світ, відображає  також моральні, етичні, психологічні властивості людини, рівень її освіченості, культури, потяг до самопізнання та потенціал особи як шанс всього суспільства на розвиток.

Духовність - це тяжка праця над проблемою постійного вдосконалення, а не фанатична релігійність. Це ще й піднесення духа до того стану, коли людина не в змозі творити щось погане. Адже в цей час в ній уже сформується непохитне братерське відношення до всього сущого на Землі. Це уміння бути самим собою, бути неповторним, бачити світ в іншому ракурсі, розвиватися природньо, бути цілеспрямованим та постійно вдосконалюватися.

Тому перед педагогами першочергово стоїть завдання займатися вихованням душі - проводити невтомну плідну роботу з душею кожного вихованця.  В нашому сьогоденні світ часто забуває про душу. Деякі вважають, що її і немає зовсім, а є тільки тіло і його потреби. Але, ось як сказав один відомий поет:

А души если нет, поверьте, что ж тогда у меня болит?

Вот волнуется, холодеет, вот бунтует, не зная мер.

Разве может болеть идея или выдумка, например?

Душа людини -  це розумна внутрішня енергія. Вона може поєднуватися з чимось позитивним або негативним. Поєднання цих якостей і віддзеркалюється у моральному забарвленні наших думок, почуттів і вчинків.

Позитивний дух  проявляється в свідомості як: правда, мир, терпимість, прощення, відповідальність, гідність і честь, любов до людей, до оточуючого навколишнього середовища, до Батьківщини. Негативний дух приносить особистості в її душу брехню, злобу, гнів, образу, підступність і егоїзм, зраду.

Тому виховання є очищенням людської душі з позитивною метою - накопичення добрих якостей. Саме виховання є тим фактором, який формує духовність кожної особистості. Адже кожна особистість – це, перш за все, людина. Але не кожна людина є особистістю. Людиною народжуються, а особистістю стають в процесі життя. Які ж характеристики особистості є базовими?

Церква завжди навчала людину бути вірною - без лестощів, мужньою - без жорстокості, щедрою - без марнотратства, сильною - без гордині, милосердною - без пихатості, ревнивою - без гніву і злості. В закладах освіти фундаментальною основою виховання мають бути духовність, патріотизм, моральність і гуманність. Саме ці цінності й  закладені в основу формування особистості. Саме на них базується будь - яка позитивна культура.

Нині, як ніколи, гостро на­було актуальності виховання громадянина-патріота, відповідального і відданого своїй країні.

Без національно – патріотичного виховання молоді неможливо зберегти націю. Про це свідчить історичний досвід. Патріотизм формує в людини високі моральні якості, почуття любові до рідної Батьківщини, потребу в служінні їй; свідомого громадянина, патріота, людину з шляхетними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями та поведінкою, спрямованими на саморозвиток.

“Ріст” громадянина розпочинається ще з раннього дитинства. Підростаючи, дитина вбирає в себе все те важливе і цінне, чим живе родина, народ України, в її свідомості поступово утверджується громадянин і патріот.

Один політик сказав, що наше життя – боротьба жадібності зі скупістю. На жаль, це є абсолютною правдою. Доки так буде тривати, життя ніколи не зміниться на краще!

Наскільки багата наша країна! Скільки в ній ресурсів та родючих земель! Якщо об'єднатися та обрати спільний шлях для досягнення мети, заснований на взаємодопомозі та взаємоповазі – це і буде істинним патріотизмом!

Отже, здійснення патріотичного виховання - одне з головних складових національної безпеки України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА СЕМІНАРУ.

“Мозковий штурм.”  Слайд

Мета: активізувати досвід педагогів – учасників семінару.

Хід вправи: доберіть асоціації до кожної літери слова «Патріот».

Результати психолог записує на великому аркуші паперу і озвучує в кінці.

П – практична;      

А – активна;  

Т – терпляча;   

Р – роботяща;   

І – ініціативна;   

О – обізнана;   

Т – толерантна/      

ВИСНОВОК: «Отже, патріот – це…».

Патріот – це особистість, у якої в її «Я-духовному» відсутні  негативні моральні якості. Для цього кожному потрібно постійно працювати над собою.

     Розминка Козацькому роду нема переводу.” 

 1.  Кого називали в Україні козаком?

2. Де знаходилась козацька Січ?

3. Як називалось місце, де жили козаки?

4. Хто був першим козацьким гетьманом?

5. Що таке «козацькі маяки» ?

6. Як називались козацькі судна?        

7.  Яка їжа була в козаків найулюбленішою?

В педагогічній роботі поєднуються ознайомлення дітей з явищами суспільного життя, народознавство, засоби мистецтва, практична діяльність дітей (праця, спостереження, ігри, творча діяльність та ін.), національні, державні свята.

      Якщо розглядати патріотизм через “ставлення” як поняття, можна виділити кілька напрямів формування ставлення.

    – Я  починаю речення: “Формуємо патріотизм у дітей через ставлення до…”, ви закінчуєте це речення своїм визначення. Слайд

  • народних свят;
  •  природи рідного краю;
  • рідного дому, країни, міста;
  • своєї сім’ї, родини, роду;
  • людей, які живуть в рідній державі;
  • історії держави;
  • традицій і зви­чаїв свого народу;
  • культури свого народу;
  • любові, поваги до своїх національних особливостей;
  • толерантне ставлення до людей інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів;
  • шанобливого ставлення до людини-трударя та результатів її праці;
  • захисників Вітчизни;

Ми не раз мріяли про свою державу як якусь особливу, гарну, щасливу, в якій кожен хотів би жити. Отже, наступне завдання: створіть модель держави, у якій ви б хотіли жити. Перед вами ватмани, маркери, журнали… Ви можете оформити свою творчу роботу у вигляді колажу, щось домалювати, але головне – щоб ми вам повірили, що саме ваша модель держави – найкраща тому, що в ній … (а далі ви перераховуєте переваги своєї країни мрій. У вашій країні може бути свій прапор, герб…, Конституція і т. д.). – (20 хвилин)

Ви дійсно вірите в гарне та щасливе майбутнє України. Та тільки є одна проблема. Щоб здійснити мрії про щасливу країну, потрібно вже сьогодні вирішити: які кроки, практичні дії треба зробити, щоб  реалізувати завдання нашої молодої держави?

Тож зараз разом створимо стежинку із уявних  ваших кроків. Вона з’єднається із іншими такими стежинками і вистелить Україні широкий щасливий шлях до майбуття.

Отже, всі отримали кроки (стікери); кожен напишіть на них, як ви розумієте подальші дії чи побажання Україні, наклейте їх на карту України, що зображена на ватмані. (розміщують ніжки (кроки) на ватмані від краю до карти – виходить дорога з ніжками – кроками).

А тепер проаналізуємо результати: це і … (коментарі).

Звідси можна зробити висновок, що тільки сильні духом, ініціативні, творчі громадяни можуть створити сильну, незалежну, квітучу державу.

 Інтелектуальна зарядка “Кольорові стрічки до українського віночка”

1. Стрічка якого кольору в’яжеться на початку і в кінці віночка? (біла)

2. Скільки всього стрічок у віночку? (13)

3. З якого року починали носити віночок дівчатка? (з 3-х років)

4. Скільки і які квіти вплітали до віночку (12: деревій, мальва, півонія, безсмертник, цвіт вишні, цвіт яблуні, любисток, волошка, ромашка, калина, троянда, барвінок)

5. Які кольори стрічок у віночку? (білий, малиновий, оранжевий, синій, світло-зелений, жовтий, світло-коричневий, темно-зелений, блакитний, фіолетовий, рожевий)

6. Як ви гадаєте, що означають ці кольори?

 Вправа “Сплетемо художній віночок”

 Мета: розширити знання педагогів про художні твори патріотичного спрямування, які використовуються в національно - патріотичному вихованні дошкільників.

          Педагоги діляться на дві команди. Кожній команді роздаються квіточки, за допомогою яких вони плетуть віночок, називаючи при цьому по черзі художній твір. Термін (6 хв.). Чия команда сплете більший вінок за цей час, та і виграє.

Творча гра “Намалюю пісню”

Мета: активізувати досвід вчителів до творчої роботи.

Хід проведення: учасники утворюють чотири групи, кожна група отримує мішечок, у якому знаходить один куплет української народної або сучасної пісні. Завдання: ілюструвати слова пісні, щоб за малюнком можна було її розпізнати.

Вправа “Мудра торбинка”

 Мета: формувати вміння педагогів знайомити вихованців з народною мудрістю в доступній і цікавій формі.

 Вихователі обох команд по черзі отримують конверти з завданнями (стосовно роботи з прислів’ями та приказками) із торбинки. (20 хв.)

Види завдань:

1.Склади з частин прислів’я чи приказку.

Прислів’я та приказки додаються.

Вправа “З діжки випало завдання”  (запитай суперника)

Мета: сприяти корисній, творчій, продуктивній роботі учасників, яка б покращила їх емоційний настрій.

Неможливо відокремити патріотизм від національних святинь. Не відокремиш і національну свідомість, самосвідомість, шанобливе ставлення до національної культури, толерантне ставлення до кращих надбань всіх народів, що живуть в Україні. 

Виходячи з того, що всі вищі духовно-моральні утворення (насамперед, почуття патріотизму) народжуються з відносин у реальному житті, до нього залучається особистість на кожному віковому етапі. Тому важливим для утвердженого і стійкого почуття патріотизму постає усвідомлене шанобливе ставлення людини до власної оселі, школи, вулиці, селища.

Хід вправи: перед вами бочка, в ній знаходяться картки  із запитаннями. Команди по черзі дістають із неї одну картку і зачитують питання, адресуючи

його суперникам. Кожна правильна відповідь додає команді, яка відповідає, один бал.  Якщо команда відповісти не може, питання передається тим, хто запитував. 

Додаток  до вправи “З діжки випало завдання”

1. Яке значення українського віночка? Які ви знаєте віночки? (Оберіг; купальський, весільний, святковий)

2. Яке значення мав пояс? (Оберіг, ознака заможності та моралі — без пояса не виходили на люди)

3. Що символізувала коса? (Честь дівчини)

4. Які стрічки вплітали дівчата в косу? Що символізували вони? (Біла — дівчині ще не виповнилося 16 років, зелена — вільна, червона — має парубка, блакитна — сирота)

5. Коли святкувалося свято Катерини? Яке його значення? (7 грудня; свято Дівочої долі)

6. Що таке кутя? Що вона символізує? Як ще вона називалася? (Обрядова різдвяна страва з пшениці, меду, горіхів; символ поминання предків; коливо)

7. Що таке медовий шулик? Коли його готували? (корж з маком і медом, готували 14 серпня на Маковія)

8. Яке зілля слугувало оберегом від відьом та русалок? (Полин)

9. Який птах за старовинними віруваннями українського народу приносить щастя в дім і родину? (Лелека)

10. Який птах прилітає першим в Україну і вважається провісником весни? (Жайворонок)

11. Коли святкують Благовіщення? Що означає це слово? (7 квітня, «блага вість» про народження Ісуса Христа)

12. На яке свято вогонь і вода були здатними очищати людей? (Івана Купала)

13. На які свята вода мала цілющі властивості? (Останній понеділок перед Різдвом, Водохреща — 19 січня, Стрітення —15 лютого)

14. Назвіть українські народні пісні, де згадуються улюблені народом птахи та тварини (« Ой чий то кінь стоїть?», «Летіла зозуля»)

15. Назвіть українські народні пісні, у яких згадуються рослини - символи України (« Ой під калиною», «Туман яром», «Ой вербиченько»)

16. Закінчить прислів'я: «Людина без Вітчизни — як...» (соловей без пісні)

17. Чим прикрашали в давнину свої помешкання українці?(Рушниками)

18. Відгадайте загадку:

“Заблукала в верболозі,

Дні і ночі ронить сльози.”

                                   (Плакуча верба)

19. Закінчить прислів'я: «Нема кореня рослини, а...(людей без Батьківщини).

20. Як, згідно з народними віруваннями, називається злий нічний дух, дідок, який буцімто збирає неслухняних діточок у великий мішок? (Бабай)

21. Як називався козацький керівник? (Отаман)

22. Назвіть національний символ України, який матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)

Пам'ятка “Правила виховання українця - патріота”

Мета: формувати вміння педагогів донести народну мудрість до дітей в доступній формі.

А щоб всім жити було затишно, комфортно, цікаво, весело, сформулюйте правила виховання громадянина - патріота держави.

Приклади правил

1. Будь свідомим громадянином України, гордим, що ти - українець.

2. Поважай і люби свій народ, свою землю, історію й культуру. 

3. Дорожи честю української символіки.

4. Шануй пам'ять своїх предків і тих, хто впав у боротьбі за волю України.

5. Люби своїх братів, сестер, поважай старших.

6. Підтримуй українські звичаї і традиції своєю участю в них.

7. Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.

8. Гідно поводься у громадських місцях, на вулиці.

9. Поважай культуру, звичаї і мову наших народів.

10. Будь упевнений: мати й Україна – то найсвятіші слова.

Вправа Валіза – кошик – м’ясорубка” (практичний психолог), 6 хв.

Мета: підведення підсумків кожним учасником.

Практичний психолог: наше заняття підходить до кінця. Я пропоную вам висловити свої враження від тренінгу на стікерах та наклеїти їх на ватман, де намальовано валізу, кошик та м’ясорубку.

На блакитному стікері написати той найважливіший момент, який кожен з вас особисто виніс із тренінгу, який він бажає забрати із собою та використовувати у своїй діяльності. Свою відповідь розмістіть, будь ласка, на «валізі».

Рожевий стікер – це те, що виявилось цікавим для вас, але поки що ви не готові застосовувати його в своїй роботі, тобто це те, що необхідно доопрацювати, домислити,“докрутити.” Рожевий стікер наклейте на зображення м’ясорубки.

Той стікер, що залишився, необхідно наклеїти на зображення «кошик для сміття».

 

Література:

1. Гевко О. Формування національно - патрітичних рис у студентів. Рідна школа. 2001 - №11.

 2. Гнатенко С.А. Виховання громадянськості у студентів в системі  освіти. - К., 2003. - №1

3. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затв. на колегії МОН України 26 березня 2015 року.

 

 

 

 

 

 

 

Описание: https://png.pngtree.com/element_origin_min_pic/16/08/07/2357a74db13523e.jpgОписание: https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=32e4a5a3f3c3a477952be544ddf9770a&n=13

 

 

 

 

 

Описание: https://ds05.infourok.ru/uploads/ex/0e38/00011fa7-8f06955a/hello_html_219deb36.jpg          Описание: http://xn--39-slcl9b5d.xn--p1ai/images/stories/virtuemart/product/01.jpg

     

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 травня 2021
Переглядів
736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку