Урок з образотворчого мистецтва в 5 класі "Створення декоративної композиції «Дерево життя» в техніці петриківського розпису. "

Про матеріал
Мета уроку: 1. Ознайомити учнів із виражальними можливостями петриківського розпису. 2. Поглибити уміння учнів у створенні образів на основі природних форм за мотивами петриківського розпису. 3. Поглибити композиційні навички учнів, розвивати асоціативно-образне мислення на основі сприйняття кольору.
Перегляд файлу

Підготувала

вчитель образотворчого мистецтва

Коцюрба  Ірина  Андріївна

Пугачівського  ЗЗСО І –ІІІ ступенів

Жашківської районної ради

Черкаської області

 

Образотворче мистецтво 5 кл                   

Розділ І. Мова образотворчого мистецтва.

 

Тема:  Створення декоративної композиції «Дерево життя» в техніці петриківського розпису.

 

Мета:

1. Ознайомити учнів із виражальними можливостями петриківського розпису.

2. Поглибити уміння учнів у створенні образів на основі природних форм за мотивами петриківського розпису.

3. Поглибити композиційні навички учнів, розвивати асоціативно-образне мислення на основі сприйняття кольору.

Обладнання:

 матеріали для учнів: гуаш, пензлі,  папір, альбом,

 зоровий ряд: зразки творів традиційних художніх декоративних зображень дерева життя в орнаментах вишитих і тканих рушників, килимів, витинанок, писанок, посуду, в оздобленнях одягу, зразки композицій робіт майстрів декоративного розпису, дитячі роботи минулих років.

Тип уроку: комбінований.

Методи і засоби роботи: бесіда, практична робота на базі засвоєного матеріалу

Словник термінів:

 «Дерево життя – символ всесвіту», його ображення, символ росту, гармонії безсмертя, невичерпних життєвих сил, вічного оновлення та відродження. Дерево членується по вертикалі на три частини, до кожної з яких прив’язані певні істоти:

  • нижня – коріння (підземний світ), де є змії, риби, водоплавні птахи й тварини, бо низ дерева – не лише підземний світ, але й море, річка, взагалі вода;
  • середня – стовбур (земний світ), де співіснують великі істоти – люди, тварини, бики, коні, олені, вовки, ведмеді
  • верхня – крона (небесний світ), де селяться птахи і бджоли, тут розташовуються також небесні світила.

«Розпис» - сюжетні і декоративні орнаментовані композиції, виконані фарбами.

«Декоративно – ужиткове мистецтво» – мистецтво створення ужиткових речей, які мають художню цінність.

«Стилізація» - узагальнене зображення природних форм.

 

План уроку:

 

І. Організаційна частина (1 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань (2 хв)

ІІІ. Активізація уваги учнів (3 хв)

ІV. Подання нового матеріалу (15 хв)

V. Практична діяльність учнів (20 хв)

VI. Аналіз дитячих робіт (2 хв)

VII. Підсумок уроку (1-2 хв).

 

Хід уроку:

І. Організація класу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • В яких казках ви зустрічалися із «Деревом життя», «Світовим деревом»?
  • А які дерева улюблені українцями є символами життя?

ІІІ. Активізація уваги учнів

(оголошення теми і мети уроку)

На уроці ми ознайомимося з виражальними можливостями декоративного розпису; поглибимо уміння у створенні образів на основі природних форм за мотивами петриківського розпису; поглибимо композиційні навички на основі сприйняття кольору.

 

ІV. Подання нового матеріалу

1. Слово вчителя.

Давня людина жила в єдності з природою. Особливо важливими для неї були тварини і рослини. Людина вважала їх символами життя і здоров’я, урожаю і щастя, носіями магічної сили і оберегами її життя.

В будові всесвіту кожній тварині, рослині відводилось своє місце. Так виник образ дерева життя, який є уособленням єдності всього існуючого.

В Україні зображення дерева життя знаходять в орнаменті вишитих і тканих рушників, килимів, витинанок, писанок, посуду і в оздобленні одягу.

Світовим деревом українців найчастіше є дуб, явір, верба, липа, калина.

- Поглянь на роботи майстрів

  • М. Приймаченко «Дерево життя».
  • Х. Білоус. Витинанка. «Півники-друзі»
  • М. Пікуш. Панно «Дерево життя».
  • М. Муха. Панно декоративне.
  • Н. Юренене. Панно «У природі»

- Визнач у яких техніках та з яких матеріалів вони виконані.

- Як це впливає на узагальнення природних форм, які увійшли в композицію?

(Це узагальнення природних форм називається «стилізацією»)

- Зверни на колірне рішення і розташування елементів у роботах.

- Пригадай які ти знаєш казки, обрядові пісні про дерево життя.

2. Постановка практичної роботи

- Спробуй самостійно створити композицію «Дерево життя» з елементами петриківського розпису. Спочатку треба замалювати з натури рослини, яка тобі сподобалась. Потім зображення стилізувати, тобто декоративно спростити, узагальнити форму і колір.

- Подумай і визнач, які символи рослинного та тваринного та тваринного світу будуть розташовані в кожній частині дерева життя.

 

V. Практична діяльність учнів

Після розгляду дитячих робіт минулих літ самостійно створюємо свій художній образ «Дерева життя»

- Природні форми зображуй стилізовано.

VI. Аналіз дитячих робіт

(Фронтальна демонстрація завершених робіт)

VII. Підсумок уроку.

  • В єдності із чим жила давня людина? (Давня людина жила в єдності з природою)
  • Що особливо важливим було для неї? (Особливо важливим було для неї тварини і рослини)
  • Чим вважала їх людина? (Людина їх вважала символами життя і здоров’я, урожаю і щастя, носіями магічної сили і оберегами її життя)
  • Як виник образ «Дерево життя»?
  • Які дерева є світовим символом українців (дуб, явір, верба, липа, калина тощо)?
  •  

Домашнє завдання: завершити роботу в кольорі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку