Управління освіти Мелітопольської міської ради
Запорізької області
Мелітопольський навчально-виховний комплекс № 16
Мелітопольської міської ради
Запорізької області
Творчий проект
«Ручка для письма»
Тарасов Олександр Вікторович
вчитель технічної праці,
спеціаліст вищої категорії, «старший учитель» НВК № 16
м. Мелітополь, 2018р.
Зміст
1. Вступна частина:
1.1 представлення проекту______________________2
1.2 обґрунтування проекту______________________2
2. Основна частина:
2.1 із історії___________________________________3
2.2 вироби – аналоги та їх аналіз_________________4
2.3 конструкція власного виробу_________________5
2.4 розробка технологічної послідовності
виготовлення виробу ________________________6
2.5 креслення ручки____________________________8
2.6 клаузура___________________________________8
2.7 добір інструменту, матеріалів та обладнання ____8
3. Екологічна експертиза ___________________________10
4. Економічне обґрунтування проекту:
4.1 розрахунок собівартості виготовленого виробу__11
4.2 повна собівартість виробу ___________________13
5. Підрахунок економії коштів та оцінка якості виробу:
5.1 економія коштів___________________________ 13
5.2 оцінка якості сконструйованої ручки__________13
6. Портфоліо _____________________________________15
7. Висновок ______________________________________17
8. Інструкція з охорони праці під час ручної обробки
деревини_______________________________________17
9. Література _____________________________________19
1. Вступна частина
1.1 Представлення проекту
Ручка, словно фигуристка,
Молча по листу скользит.
Тонконогая артистка,
Лишь на точках тормозит.
Очень плавно и изящно
Вытанцовывает " па ",
Высекает так блестяще
Интересные слова.
Слово к слову, рифма к рифме
И выходит новый стих.
Пусть его читают люди –
Танец ручки ведь для них.
Ольга Маслова , (г. Санкт-Петербург)
1.2 Обгрунтування проекту
Для участі у третьому турі Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання 9-го класу було запропоновано тему «Ручка для письма». Мені ця тема прийшлась до смаку тому, що:
1.Переді мною розкривається дуже широке поле для творчості.
2.Виконуючи цю роботу, я зможу вдосконалювати свої навики в роботі
і оволодіти незнайомими мені прийомами виготовлення виробів.
3.Перевірити свої здібності при вирішенні технологічних питань,
виконуючи проектування.
4.Мій вчитель технічної праці Тарасов О.В. працює над темою
«Проведення уроків технічної праці з використанням ігрових елементів».
Довелося подумати: як виготовити ручку для письма, який вигляд вона матиме, з чого і за допомогою яких інструментів та верстатів її виготувати?
Все обміркувавши, я дійшов висновку, що мені потрібно змайструвати її,
яка б відповідала таким вимогам:
1.Виконати її треба з м’яких порід деревини.
2.Мати привабливий естетичний вигляд.
3.Вона повинна бути оздоблена з використанням елементів українських
народних промислів.
4.Мати прості з’єднання.
5.Бути технологічною при виготовленні в умовах шкільної майстерні.
6.Мати оригінальний вигляд.
7.Бути зручною у використанні.
Для виконання проекту я склав план роботи.
План виконання роботи
1.Обгрунтування теми проекту.
2.Відвідування бібліотеки з метою ознайомлення з подібними виробами.
3.Робота з інформаційними джерелами, включаючи Інтернет-ресурси.
4.Аналіз аналогічних виробів.
5.Розробка власної конструкції.
6.Консультація з керівництвом школи на предмет виділення коштів для
придбання матеріалу та інструментів.
7.Добір матеріалу та інструментів.
8.Розробка технології виготовлення та оздоблення ручки.
9.Оформлення пояснювальної записки.
10.Виготовлення ручки для письма.
11.Захист проекту.
2. Основна частина
2.1 Із історії
Кілька тисяч років тому людина почала писати дерев'яними, кістяними або бронзовими тригранними загостреними паличками на сирих глиняних дощечках. Стародавні єгиптяни використовували для письма на папірусі тонкі кисті з тростини або очеретяні ручки. Стародавні римляни писали на воскових книжечках — кодексах. Кодекси виготовлялися з дощечок із заповненою воском виїмкою. Писали на них, а вірніше, дряпали за допомогою палички — стілуса. Поширення пергаменту призвело до появи нового пишучого інструмента — заточеного певним чином пташиного пера. У 1884 році з'явилася перша автоматична ручка яку треба заправляти чорнилом. У 1888 році у США вперше була запропонована ідея кулькової авторучки капілярної системи. У 1997 році була розроблено ручку з прогумованими поверхнями, яку немає необхідності сильно притискати при письмі.
2.2 Вироби – аналоги та їх аналіз
Переглянувши книги, журнали та інформацію в Інтернеті, я знайшов шість різновидностей ручок та їх оздоблень.
Характеристика відомих конструкцій
Таблиця №1
№ з/п |
Вимоги |
В1
|
В2 |
В3 |
В4 |
В5 |
В6 |
||
1
|
Бути технологічним в умовах шкільної майстерні. |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
||
2
|
Мати надійну стійкість на плоскій поверхні. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
3
|
Зберігати початкові якості. |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
||
4
|
Бути зручним у використанні. |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
||
5
|
Мати прості з’єднання. |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
||
6
|
Відповідати вимогам дизайну.
|
- |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
||
7
|
Мати оригінальний вигляд. |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
||
8
|
Оздоблення з використанням елементів народних промислів. |
- |
- |
- |
- |
+ |
- |
||
Всього «+»: |
4 |
6 |
5 |
4 |
6 |
4 |
|||
2.3 Конструкція власного виробу
Розглянувши варіанти ручок для письма (мал. 1-6), остаточно обміркувавши питання й порадившись з учителем, я вирішив удосканалити п’ятий варіант. Для цього, разом з учителем, на виділені адміністрацією школи кошти, були закуплені необхідні матеріали. Незважаючи на те, що мені незнайома технологія виготовлення заглиблень в суцільному масиві деревини, я розробив свою технологію виготовлення, маючи на увазі пристрої, верстати і інструменти, які є в шкільній майстерні. Варіант п’ятий мені здається не дуже орігінальним за формою, тому його я буду удосконалювати, взявши за зразок форму ручки третього варіанту. Заглиблена виїмка варіанта п’ять має напівкруглу форму, тому перенесення візерунку на такій ручці буде проблематичним, тому прообразом заглиблення в ній буде варіант два, більш оригінальним. Для полегшення формування своєї конструкції складено таблицю №2. У першій колонці таблиці обгрунтовані технічні вимоги до конструкції ручки, у другій – відмічено значком «+» виконання умови, значком «-» - невиконання умови, до третьої – внесені власні шляхи досягнення вимог. Вигляд спроектованої ручки додається на кресленнях.
2.4. Формування оптимального варіанту конструкції ручки
Таблиця №2
№ з/п
|
Вимоги до конструкції.
|
Досяг. мети.
|
Шляхи досягнення мети. |
||
1
|
Бути технологічною в умовах шкільної майстерні.
|
+ |
Досягається за рахунок наявності пристроїв та інструменту в майстарні. |
||
2
|
Мати надійну стійкість на плоскій поверхні. |
+ |
Буде досягнуте за рахунок конструктивних особливостей основи. |
||
3
|
Зберігати початкові якості. |
+ |
Конструктивні особливості і форму буде прийнято на основі варіанту №5. |
||
4
|
Бути зручним у використанні. |
+ |
Конструктивні особливості буде прийнято на основі варіантів № №2, 3, 4. |
||
2.5 Креслення ручки
2.6 Клаузура
Контури ручки розроблялись мною не стільки з точки зору креслень, скільки з точки зору художнього конструювання. Тому виконуючи чорновий малюнок ручки для письма, я використовував аркуш паперу в натуральну величину ручки. Після виконання чорнового малюнку обрису ручки, використовуючи копірувальну бумагу переніс контури виробу на заготівку.
2.7 Добір матеріалу, інструмента та обладнання.
Викликає захоплення можливість перевірити себе, виконуючи виріб, який би мав художню, повсякденну та практичну користь. Я в своїй роботі ставлю за мету оздобити виріб за допомогою візерунку, наслідуючи традиції українських народних промислів. Тому основним матеріалом для виробу буде деревина м’яких порід. Звичайно, краще за все було б використати липу або осину. Але в нашому регіоні придбати деревину цих порід доволі проблематично, тому я використав ольху. Деревина ольхи ціниться як дуже добрий матеріал для виробів і не випадково, як йдеться в скандинавських оповіданнях, із м’якої і хрупкої ольхи боги вирізали жінку, а із щільного та міцного ясеня – чоловіка. Деревина ольхи дуже легка, м’яка, при висиханні незначно зменшується в обсязі і не дає тріщин. Ольха легко оброблюється ріжучим інструментом. Прорізки виходять чистими, чіткими, з гладкою, злегка бархатистою поверхнею. Ще в Київській Русі з ольхи різали, точили та довбали різну кухонну утварь: ручки, чашки, миски, ложки і ковши. Ольха дуже добре прокрашується, протравлюється, полірується. Деревина ольхи несприятлива до дії вологи, що дуже важливо для ручки, де можливий контакт з вологою.
В Петровке, в жаркий день, когда в бору
Так сухо и светло от солнца и песков,
Я прихожу на луг, под тень ольхи сребристой,
Где пахнет мятою и талою водой.
И. Бунин.
При виконанні оздоблювальних робіт буде використувана морилка та лак. Операції стругання, розмічання, пиляння, шліфування, циклювання вивчались на уроках праці, тому їх виконання не викликатиме в мене труднощів. Але перед виконанням різання треба буде виконати тренувальні вправи додатково.
Для виготовлення ручки будуть використані такі інструменти:
Остаточну обробку ручки виконуватиму за допомогою шліфувального паперу, зашліфувавши поверхню ручки, щоб надати їй гладенького вигляду та скругливши гострі кромки, пофарбую морилкою під колір оріха та покрию лаком.
3. Екологічна експертиза
Даний виріб виготовляється із екологічно чистого матеріалу – деревини породи ольха, тому загрозу забруднення довколишнього середовища не несе, як при виготовленні так і при використанні. Виготовлення ручки буде відбуватись з використанням ручної праці. Під час обробки відходи будуть у вигляді стружки, тому запилення повітря майстерні буде відсутнім. А ось лакування та фарбування виробу може принести шкоду, тому ці процедури треба виконати з використанням витяжної шафи або в добре провітреному приміщенні. Основні параметри екологічної експертизи зведені в таблицю №2, де «+» означає додержання екологічних вимог при виготовленні ручки та її експлуатації – «-» несприятлива екологічна обставина.
Екологічна характеристика
Таблиця №2
№ з/п |
Екологічні вимоги.
|
Додерж. вимог. |
Шляхи мінімізації шкідливих факторів. |
1
|
Матеріал. |
+ |
Використовується деревина. |
2
|
Обробка. |
+ |
Ручна та механічна. |
3
|
Лакування та фарбування. |
- |
Використовувати при роботі витяжну шафу. |
4
|
Експлуатація. |
+ |
|
4. Економічне обгрунтування проекту
4.1 Розрахунок собівартості виготовлення ручки.
Собівартість – важливий якісний показник діяльності підприємства. Він характеризує всі його поточні грошові витрати на виробництво та реалізацію продукції. Собівартість включає в собі наступні показники.
Вартість матеріалів вираховується за формулою:
де - ціна заготовки (грн.)
- маса відходів (кг.)
- ціна відходів (грн.)
- ціна оздоблюючих матеріалів (грн.)
І формула вирахування вартості матеріалу набуває вигляду:
Знаючи ціни на матеріали, можна вирахувати остаточну вартість матеріалу:
,
де - норма расходу матеріалу на виріб ()
- діюча ціна єдиниці об’єму матеріалу (грн.)
- ціна оздоблюючих матеріалів (грн.)
- коефіцієнт транспортних витрат на придбання матеріалу, якій дорівнює 1,04-1,08
Для виготовлення виробу була використана заготовка з ольхи розмірами, 20х30х300 тому
М =0,02 м * 0,03 м * 0,03 м =0,000018 м3
Вартість обрізної ольхової дошки дорівнює 1500 грн., тому
Для оздоблення виробу використана 0,01л. морилки за ціною 16грн./л., 0,15л. лаку за ціною 20грн./л. Тому:
Маючи всі данні можна вирахувати остаточну вартість матеріалу:
Вм = (0,000018 м 3 * 1500 грн + 3,16 грн)*1,08=3,44
Для систематизації та зростання наглядності всі розрахунки зводяться в таблицю № 3
Вартість матеріалів ()
Таблиця №3
№ з/п |
Матеріали |
Норма розходу матеріалів |
Ціна одиниці матеріалу |
Вартість матеріалу (грн.) |
1 |
Деревина |
0,000018 |
1500грн./ |
0,02 |
2 |
Морилка |
0,01л. |
36грн./л. |
0,16 |
3 |
Лак |
0,15л. |
80грн./л. |
3 |
4 |
Коефіцієнт транспортних витрат на придбання матеріалу |
|
|
1,08 |
Всього 3,44грн.
Заробітна плата в структурі собівартості продукції промисловості дорівнює 25-50% від вартості сировини і матеріалів. Нижчий її поріг характерен для високотехнологічних, автоматизованих виробництв, а верхній - для тих де велика доля ручної праці. Для умов шкільних майстерень цей показник буде дорівнювати 50%. Тоді долю заробітної плати в собівартості продукції, можна вирахувати за формулою:
Але заробітна плата учня це його відмітки та набуті навики роботи, тому вона немає грошового еквіваленту і приймається
Інші статті витрат (амортизація, плата за енергію і паливо, витрати на технологічний брак та інші) важко піддаються точному кількістному виміру в перерахунку на одиницю виробу. Тому навіть на виробництві їх визначають укрупнено в відсотках (20-25%) від суми вартості матеріалів і заробітної плати. Для шкільних майстерень ураховуючи можливість завишенних втрат на технологічний брак та ізнос інструментів приймаю верхні значення. Тоді кінцева формула для розрахунку виробничої собівартості буде мати слідуючий вигляд:
Але заробітна плата, як було обосновано вище, дорівнює нулю. Тоді виробнича собівартість:
За приведеною формулою вираховую виробничу собівартість
Св = 1,25*3,44 грн = 4,30 грн
4.2 Повна собівартість виробу (Пс)
Прибуток () внаслідок реалізації виробу складає 10-25% від собівартості. Шкільне виробництво дуже маленьке щоби диктувати свої ціни, тому прибуток в цьому разі приймається по нижчій границі.
Пр=Св*10%=4,3 грн*10%=0,43 грн
Договірна ціна реалізації виробу () дорівнює сумі всіх витрат:
Дц=4,3 грн + 0,43 грн = 4,63 грн
Така могла бути договірна ціна реалізацію виробу, але мій виріб не розрахований на реалізацію, а для вжитку на уроках праці, тому в цьому випадку собівартість ручки буде дорівнювати виробничій собівартості:
Пс = Св = 4,63
5. Підрахунок економії коштів та оцінка якості виробу
5.1 Економія коштів (Сек)
Для того, щоб визначити економію коштів при самостійному виготовленні ручки треба знати магазинну ціну виробу (), але нажаль в магазинах нашого міста є лише ручки виготовленні з пластмаси та пластика. На базарі я знайшов у продажі аналогічну але не оздоблену ручку за ціною 15грн., тому самостійне виготовлення ручки дає змогу заощадити:
5.2 Оцінка якості сконструйованої ручки
Оцінка якості сконструйованого виробу та розглянутих виробів-аналогів розраховується за формулою:
,
де - коефіцієнт якості виробу
- ідеальний теоретичний коефіцієнт виробу, який дорівнює 1
- коефіцієнт максимального відхилення
, де - кількість поставлених позитивних вимог
Перший аналог:
Другий аналог:
Третій аналог:
Четвертий аналог:
П’ятий аналог:
Шостий аналог:
Сконструйований виріб
Максимально можливий коефіцієнт розраховую за формулою:
, де - кількість вимог
Для порівняння і наглядності результати фіксую в таблицю №4.
Порівняльна таблиця якості
Таблиця №4
№ з/п |
Виріб |
Коефіцієнт якості |
1 |
1-й |
0,75 |
2 |
2-й |
0,83 |
3 |
3-й |
0,8 |
4 |
4-й |
0,75 |
5 |
5-й |
0,83 |
6 |
6-й |
0,75 |
7 |
Сконструйований |
0,86 |
8 |
Максимально можливий коефіцієнт якості на основі поставлених технічних вимог |
0,875 |
6. Портфоліо
Закінчивши виготовлення ручки, я сфотографував виріб. Виконуючі фотографії, я ставив перед собою ціль продемонструвати наочно не тількі як виглядає ручка, а й її практичне використання.
Малюнок 1
7. Висновок
Виконуючи роботу по виготовленні ручки, я зрозумів, що крім набуття додаткових практичних навиків і знань, працюючі над оздобленням виробу в стилі народних промислів, відчуваєш, що ти є часткою українського народу з його традиціями.
Аналізуючи якість виробу я прийшов до висновку, що розроблена ручка має перевагу над шістьма розглянутими аналогами й відповідає вимогам, які перед нею ставилися:
+ зручна у використанні.
+ має просте з’єднання.
+ оригінальна на вигляд.
+ оздоблена в традиціях народних промислів.
+ відповідає вимогам дизайну.
8. Інструкція з охорони праці під час
ручної обробки деревини
1.1. Робоче місце повинно бути організоване з вимогами НОП.
1.2. До роботи допускаються учні, які оволоділи безпечними прийомами праці
та засвоїли вимоги цієї інструкції на робочому місці.
1.3. Інструмент повинен зберігатись у спеціальних ящиках та шафах.
1.4. Робота несправним інструментом забороняється.
1.5. Все обладнання повинно бути справним та надійно закріпленим.
Небезпечність у роботі.
при виконанні різьби.
2.1. Одягнути спецодяг і головний убір, ретельно підібрати волосся.
2.2. Перевірить наявність інвентарю (щітки, совка), справність столярного
верстака.
2.3. Розкласти на верстаку інструменти згідно з НОП. Прибрати з верстака всі
зайві матеріали та інструменти.
3.1. Надійно закріпити оброблюваний матеріал.
3.2. Користуватись тільки справним налагодженим і загостреним інструментом.
Використовувати інструмент за призначенням.
3.3 Працювати пилкою тільки після того, як переконаєтеся, що полотно добре розведене і загострене.
3.4. Працюйте стругальним інструментом, що мають справний ріжок та округлу і гладеньку задню частину колодки.
3.5. Ручки інструментів повинні бути зручними, без тріщин, мати захисне
кільце.
3.6. Технологічні операції виконувати на верстаку в установлених місцях.
3.7. Не допускайте захаращення верстака відходами, стружкою.
3.8. Не відволікатися під час роботи. Дотримуватись правильних прийомів
роботи.
3.9. Готуйте і використовуйте клей, морилку, лак тільки під наглядом вчителя в ізольованому приміщенні, яке добре провітрюється.
3.10. Не користуватись відкритим вогнем.
3.11. Чистити рубанок дерев’яними клинами.
3.12. У разі пошкодження інструмента негайно замініть його.
4.1. Залишки матеріалу або незакінчену роботу здати вчителю.
4.2. Перевірить стан інструменту і покласти їх на місце зберігання.
4.3. Прибрати своє робоче місце, користуючись щіткою. Не здувати стружку
ротом і не змітати рукою.
4.4. Перевірить стан верстака.
4.5. Привести себе в порядок, вимити руки з милом.
5.1. При одержанні травми негайно припинити роботу і повідомити вчителя.
5.2. У разі виникнення пожежі покинути майстерню згідно з планом евакуації.
9. Література
1. Авраменко К. Б. Організація художньої ручної праці учнів та розвиток їх
творчих здібностей. 8-11 класи: метод. посібник/ К.Б.Авраменко. - Миколаїв: ІТП «Степ-інфо», 2004.
2. Антонович Є. А. Декоративно-прикладне мистецтво з практикумом у
навчальних майстернях: Конспект лекцій для студ. художньо-
-графічних фа культ. пед. інститутів, учнів пед. училищ і вчителів образотворчого мистецтва й художньої праці/Є.А.Антонович, Р.В. Чугай, М.Є. Станкевич. – К.: РУМК, 1991.
3. Боринець Н. І. Мистецтво ручної праці.5-11 класи: метод. посібник/ Н.І Боринець – К.: Орбіта, 1998.
4. Жураковская В. М. Десять творческих проектов для учащихся 7-9 классов/
В. М. Жураковская, В. Д. Симоненко. – Брянск: Изд-во БГПУ,1997.
5. Методика навчання учнів 5-9 класів проектуванню в процесі вивчення
обробки деревини і металу/ за ред. О. М. Коберника. – Умань,2004.
6. Оршанський Л. В. Основи гуцульського художнього деревообробництва.
8-11 класи: навч. посібник/ Л. В. Оршанський, П. В. Андриюк. – К.:
Оріана-Нова, 2002.
7. Прилучення учнів до національної культури в процесі трудового навчання.
5-11 класи: метод. посібник./ В. Д. Мусієнко та інші. – К.: ДОД НПУ ім.
М. П. Драгоманова, 1998.
8. Сидоренко В. К. Токарна і фрезерна справа. 10-11 класи: підручник/ В.К Сидоренко. – К.: Техніка, 2005.
9. Сидоренко В. К. Черчение. 8-9 классы: учебник/В.К.Сидоренко.– К.: «Школяр», 2004.
10.Тимків В. М. Художня обробка деревини. 5-9 класи: навч. посібник/
В. М. Тимків, К. М. Каваса – К.: Світ, 2003.
11.Моклович А. Художні технікі в школі: метод. рекомендації/ А.Моклович. –
Івано- Франківськ, 1998.
12.Ящук С. М. Виконання основних етапів проектування на уроках
трудового навчання// Трудова підготовка в закладах освіти. – 2003. - №2
1