1
Управління освіти Мелітопольської міської ради
Запорізької області
Мелітопольський навчально-виховний комплекс № 16
Мелітопольської міської ради
Запорізької області
Творчий проект
«Іграшка-головоломка»
Тарасов Олександр Вікторович
вчитель технічної праці,
спеціаліст вищої категорії, «старший учитель» НВК № 16
м. Мелітополь, 2017р.
Зміст
1. Вступна частина:
1.1 представлення проекту______________________2
1.2 обґрунтування проекту______________________2
2. Основна частина:
2.1 із історії___________________________________3
2.2 вироби – аналоги та їх аналіз_________________4
2.3 конструкція власного виробу_________________8
2.4 розробка технологічної послідовності
виготовлення виробу ________________________8
2.5 клаузура__________________________________11
2.6 добір інструменту, матеріалів та обладнання ___12
3. Екологічна експертиза ___________________________13
4. Економічне обґрунтування проекту:
4.1 розрахунок собівартості виготовленого виробу_ 14
4.2 повна собівартість виробу ___________________16
5. Підрахунок економії коштів та оцінка якості виробу:
5.1 економія коштів___________________________ 17
5.2 оцінка якості сконструйованої іграшки________17
6. Портфоліо _____________________________________18
7. Висновок ______________________________________20
9. Література _____________________________________23
1.Вступна частина
1.1.Представлення проекту
Іграшка - це частина культури народу. Люди завжди дбали про красу і цікавость іграшки. Тому майстри - ігрушечнікі вкладали в образ іграшки всю свою фантазію, вигадку і винахідливість. Вносили своїм мистецтвом в повсякденне життя поетичність і красу. Ніхто не думав, що це мистецтво: воно створювалося для себе і непомітно існувало поруч з людиною з його народження і до смерті. Через багато років усвідомили , які багатства і таємниці накопичила народна культура протягом багатьох століть.
Справжня народна іграшка завжди добра, красива, що приносить радість, веселощі, щастя.
Народне прислів'я говорить : "Хороша робота два століття живе".
А ми можемо додати: "Живе і того більше, коли її зберігають і бережуть"
1.2.Обгрунтування проекту
Для участі у третьому турі Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання 9-го класу було запропоновано тему «Іграшка-головоломка». Мені ця тема прийшлась до смаку тому, що:
1.Переді мною розкривається дуже широке поле для творчості.
2.Виконуючи цю роботу, я зможу вдосконалювати свої навики в роботі
і оволодіти незнайомими мені прийомами виготовлення виробів.
3.Перевірити свої здібності при вирішенні технологічних питань,
виконуючи проектування.
4.Мій вчитель технічної праці працює над темою «проведення уроків
технічної праці з використанням ігрових елементів».
Довелося подумати: як виготовити іграшку-головоломку, який вигляд вона матиме, з чого і за допомогою яких інструментів та верстатів її виготувати?
Все обміркувавши, я дійшов висновку що мені потрібно змайструвати її,
яка б відповідала таким вимогам:
1.Іграшка-головоломка , повинна виконувати свою функцію.
2.Виконати її треба з м’яких порід деревини.
3.Мати привабливий естетичний вигляд.
4.Вона повинна бути оздоблена з використанням елементів українських
народних промислів.
5.Мати прості з’єднання.
6.Бути технологічною при виготовленні в умовах шкільної майстерні
7.Мати надійну стійкість у користуванні.
8.Мати оригінальний вигляд.
Для виконання проекту я склав план роботи.
План виконання роботи:
1.Обгрунтування теми проекту.
2.Відвідування бібліотеки з метою ознайомлення з подібними виробами.
3.Робота з інтернетом.
4.Аналіз аналогічних виробів.
5.Розробка власної конструкції.
6.Консультація з керівництвом школи на предмет виділення коштів для
придбання матеріалу та інструментів.
7.Добір матеріалу та інструментів.
8.Розробка технології виготовлення та оздоблення Іграшки-головоломки.
9.Оформлення пояснювальної записки.
10.Виготовлення іграшки-головоломки.
11.Захист проекту.
2.Основна частина
2.1.Із історії
Головоломки бувають дуже різними - дерев'яні , пластмасові , дротяні , мотузкові , площинні та об'ємні . Але головоломкою також називають особливу завдання на кмітливість , завданням в якій є малюнок ( з обманом зору, з одним розчерком та ін), схема або поєднання букв , цифр та інших знаків.
Об'єднує всі головоломки одне - поставлене завдання досить важко вирішити, треба , що називається , поламати голову.
Головоломки існують дуже давно. Вже 3000 років тому в Китаї була відома гра « Танграм ». Відомі головоломки , придумані стародавніми греками Пифагором (6 в. До н. Е. ) і Архімедом (3 в . До н. Е. . ) .
У Росії найвідомішими майстрами « головоломного » жанру були : Є.І. Ігнатьєв (його книга « У царстві кмітливості » видається і перевидається з 1908 року по наші дні ) , Я.І. Перельман ( написав кілька книг , наприклад , «Цікава арифметика » , «Цікава фізика» , а також алгебра , геометрія , механіка , астрономія і багато іншого).
Головоломок існувало й існує так багато , що для опису короткої історії , пристрої та принципу кожної з них знадобилася б кілька досить товстих книг.
2.2.Вироби – аналоги та їх аналіз
Переглянувши книги, журнали та інформацію в інтернеті, я знайшов декілька різновидностей конструкцій іграшки та їх оздоблень. ( мал.1-3 ).
Мал. 1 Японська головоломка Мал. 2 Деревянный пазл – ігрушка
Мал. 2.1 Конструктор-головоломка «Складанка»
Мал.3
- Перший варіант нескладний у виготовленні, але мене не приваблює його простий вигляд, та відсутність оздоблення в традиціях українських промислів.
- Другий варіант виготовленний з пластмаси, що неможливо в умовах шкільної майстерні.
- Третій варіант – іграшка виготовленна з деревини.
Таблиця №1
Характеристика відомих конструкцій
№ з/п |
Вимоги |
В1
|
В2 |
В3 |
1
|
Бути технологічним в умовах шкільної майстерні. |
+ |
- |
+ |
2
|
Мати надійну стійкість на плоскій поверхні. |
+ |
+ |
+ |
3
|
Зберігати початкові якості. |
+ |
+ |
+ |
4
|
Бути зручним у використанні. |
+ |
+ |
+ |
5
|
Мати прості з’єднання. |
- |
+ |
+ |
6
|
Відповідати вимогам дизайну.
|
- |
+ |
+ |
7
|
Мати орігінальний вигляд. |
- |
+ |
+ |
8
|
Оздоблення з використанням елементів народних промислів. |
- |
- |
- |
Всього «+»: 4 6 7
2.3. Конструкція власного виробу
Розглянувши варіанти іграшок (мал. 1-3), остаточно обміркувавши питання й порадившись з учителем, я вирішив удосканалити 3 варіант. Для цього, разом з учителем, на виділені адміністрацією школи кошти, були закуплені необхідні матеріали. Незважаючи на те, що мені незнайома технологія виготовлення заглиблень в суцільному масиві деревини, я розробив свою технологію виготовлення, маючи на увазі пристрої, верстати і інструменти, які є в шкільній майстерні. Варіант 3 мені здається не дуже орігінальним за формою, тому його я буду удосконалювати, взявши за зразок 2 і 3 варіанту.
Таблиця № 2
Формування оптимального варіанту
конструкції іграшки-головоломки
№ з/п
|
Вимоги до конструкції.
|
Досяг. мети.
|
Шляхи досягнення мети. |
1
|
Бути технологічною в умовах шкільної майстерні.
|
+ |
Досягається за рахунок наявності пристроїв та інструменту в майстарні. |
2
|
Мати надійну стійкість на плоскій поверхні. |
+ |
Буде досягнуте за рахунок конструктивних особливостей основи. |
3
|
Зберігати початкові якості. |
+ |
Конструктивні особливості і форму буде прийнято на основі варіанту №2. |
4
|
Бути зручним у використанні. |
+ |
Конструктивні особливості буде прийнято на основі варіантів № №2, 3 |
2.4. Розробка технологічноі послідовності виготовлення
іграшки-головоломки
Малюнок 1
Малюнок 2
Малюнок 3
Малюнок 4
Малюнок 5
Малюнок 6
2.5. Клаузура
Контури іграшки розроблялись мною не стільки з точки зору кресленнь, скільки з точки зору художнього конструювання. Тому виконуючи чорновий малюнок таці, я використовував аркуш паперу в натуральну величину іграшки-головоломки.Після виконання чорнового малюнку обрису іграшки-головоломки, використовуючи копірувальну бумагу переніс контури виробу на заготовку.
Чорновий малюнок обрису іграшки-головоломки, прикладаються.
2.6. Добір матеріалу, інструмента та обладнання
Викликає захоплення можливість перевірити себе, користь. виконуючи виріб, який би мав художню, повсякденну та практичну. Я в своїй роботі ставлю мету оздобити виріб за допомогою візерунку, наслідуючи традиції українських народних промислів. Тому основним матеріалом для виробу буде деревина м’яких порід. Звичайно, краще всього було б використати липу або осину. Але в нашому регіоні придбати деревину цих порід доволі проблематично, тому я використав ольху. Деревина ольхи ціниться як дуже добрий матеріал для виробів і не випадково, як мовиться в скандинавських оповіданнях, із м’якої і хрупкої ольхи боги вирізали жінку, а із плотного та міцного ясеня – чоловіка. Деревина ольхи дуже легка, м’яка, при висиханні незначно зменшується в об’ємі і не дає тріщин. Ольха легко оброблюється ріжучим інструментом. Прорізки виходять чистими, чіткими, з гладкою, злегка бархатистою поверхнею. Ще в Київській Русі з ольхи різали, точили та довбали різну кухонну утварь: підставки, чашки, миски, ложки і ковши. Ольха дуже добре прокрашується, протравлюється, полірується. Деревина ольхи несприятлива до дії вологи, що немаловажно для ігращки, де можливий контакт з вологою.
В Петровки, в жаркий день, когда в бору
Так сухо и светло от солнца и песков,
Я прихожу на луг, под тень ольхи сребристой,
Где пахнет мятою и талою водой.
И. Бунин.
При виконанні оздоблювальних робіт буде використувана морилка . Операції стругання, розмічання, пиляння, шліфування, циклювання вивчались на уроках праці, тому їх виконання не викликатиме в мене труднощів. Але перед виконанням різанням треба буде виконати тренувальні вправи додатково.
Інструменти для виготовлення іграшки, будуть використані наступні:
Остаточну обробку іграшки виконуватиму за допомогою шліфувального паперу, зашліфувавши поверхню іграшки, щоб надати їй гладенького вигляду та скругливши гострі кромки.
3. Екологічна експертиза
Данний виріб виготовляється із екологічно чистого матеріалу – деревини породи ольха, тому загрозу забруднення довколишнього середовища не несе, як при виготовленні так і при використуванні. Виготовлення іграшки буде відбуватись з використанням ручної праці. Під час обробки відходи будуть у вигляді стружки, тому запилення повітря майстерні буде відсутнім. А ось лакування та фарбування виробу може принести шкоду, тому ці процедури треба виконати з використанням витяжної шафи або в добре провітреному приміщенні. Основні параметри екологічної експертизи зведені в таблицю №2, де «+» означає додержання екологічних вимог при виготовленні іграшки -та її експлуатації – «-» несприятлива екологічна обставина.
Таблиця №2
Екологічна характеристика
№ з/п |
Екологічні вимоги.
|
Додерж. вимог. |
Шляхи мінімізації шкідливих факторів. |
1
|
Матеріал. |
+ |
Використовується деревина. |
2
|
Обробка. |
+ |
Ручна та механічна. |
3
|
Лакування та фарбування. |
- |
Використовувати при роботі витяжну шафу. |
4
|
Експлуатація. |
+ |
|
4. Економічне обгрунтування проекту
4.1. Розрахунок собівартості виготовлення іграшки-головоломки
Собівартість – важливий якісний показник діяльності підприємства. Він характеризує всі його поточні грошові витрати на виробництво та реалізацію продукції. Собівартість включає в собі наступні показники.
Вартість матеріалів вираховується за формулою:
де - ціна заготовки (грн.)
- маса відходів (кг.)
- ціна відходв (грн.)
- ціна оздоблюючих матеріалів (грн.)
І формула вирахування вартості матеріалу набуває вигляду:
Знаючи ціни на матеріали, можна вирахувати остаточну вартість матеріалу:
,
де - норма расходу матеріалу на виріб ()
- діюча ціна єдиниці об’єму матеріалу (грн.)
- ціна оздоблюючих матеріалів (грн.)
- коефіцієнт транспортних витрат на придбання матеріалу, якій дорівнює 1,04-1,08
Для виготовлення виробу була використана заготовка з ольхи розмірами, 200х200х10 тому
Вартість обрізної ольхової дошки дорівнює 1500 грн., тому
Для оздоблення виробу використана 0,01л. морилки за ціною 16грн./л., 0,15л. лаку за ціною 20грн./л. Тому:
Маючи всі данні можна вирахувати остаточну вартість матеріалу:
Для систематизації та зростання наглядності всі розрахунки зводяться в таблицю 3
Таблиця № 3
Вартість матеріалів()
№ з/п |
Матеріали |
Норма розходу матеріалів |
Ціна одиниці матеріалу |
Вартість матеріалу (грн.) |
1 |
Деревина |
0,0004 |
1500грн./ |
0,6 |
2 |
Морилка |
0,01л. |
36грн./л. |
0,16 |
3 |
Лак |
0,15л. |
80грн./л. |
3 |
4 |
Коефіцієнт транспортних витрат на придбання матеріалу |
|
|
1,08 |
Всього 3,88грн.
Заробітна плата в структурі собівартості продукції промисловості дорівнює 25-50% від вартості сировини і матеріалів. Нижчий її поріг характерен для високотехнологічних, автоматизованих виробництв, а верхній - для тих де велика доля ручної праці. Для умов шкільних майстерень цей показник буде дорівнювати 50%. Тоді долю заробітної плати в собівартості продукції, можна вирахувати за формулою:
Але заробітна плата учня це його відмітки та набуті навики роботи, тому вона немає грошового еквіваленту і приймається
Інші статті витрат (амортизація, плата за енергію і паливо, витрати на технологічний брак та інші) важко піддаються точному кількістному виміру в перерахунку на одиницю виробу. Тому навіть на виробництві їх визначають укрупнено в відсотках (20-25%) від суми вартості матеріалів і заробітної плати. Для шкільних майстерень ураховуючи можливість завишенних втрат на технологічний брак та ізнос інструментів приймаю верхні значення. Тоді кінцева формула для розрахунку виробничої собівартості буде мати слідуючий вигляд:
Але заробітна плата, як було обосновано вище, дорівнює нулю. Тоді виробнича собівартість:
За приведеною формулою вираховую виробничу собівартість
4.2) Повна собівартість виробу (Пс)
Прибуток () внаслідок реалізації виробу складає 10-25% від собівартості. Шкільне виробництво дуже маленьке щоби диктувати свої ціни, тому прибуток в цьому разі приймається по нижчій границі.
Договірна ціна реалізації виробу () дорівнює сумі всіх витрат:
Така могла бути договірна ціна реалізацію виробу, але мій виріб не розрахований на реалізацію, а для вжитку на уроках праці, тому в цьому випадку собівартість іграшки буде дорівнювати виробничій собівартості:
5. Підрахунок економії коштів та оцінка якості виробу
5.1 Економія коштів (Сек)
Для того, щоб визначити економію коштів при самостійному виготовленні іграшки треба знати магазинну ціну виробу (), але нажаль в магазинах нашого міста є лише іграшки виготовленні з пластмаси та пластика. На базарі я знайшов у продажі аналогічну але не оздоблену іграшку за ціною 15грн., тому самостійне виготовлення іграшки дає змогу заощадити:
5.2 Оцінка якості сконструйованої іграшки-головоломки
Оцінка якості сконструйованого виробу та розглянутих виробів-аналогів розраховується за формулою:
,
де - коефіцієнт якості виробу
- ідеальний теоретичний коефіцієнт виробу, який дорівнює 1
- коефіцієнт максимального відхилення
, де - кількість поставлених позитивних вимог
Перший аналог:
Другий аналог:
Третій аналог:
Сконструйований виріб
Максимально можливий коефіцієнт розраховую за формулою:
, де - кількість вимог
Для порівняння і наглядності результати фіксую в таблицю 4.
Таблиця №4
Порівняльна таблиця якості
№ з/п |
Виріб |
Коефіцієнт якості |
1 |
1-й |
0,75 |
2 |
2-й |
0,83 |
3 |
3-й |
0,8 |
4 |
Сконструйований |
0,86 |
5 |
Максимально можливий коефіцієнт якості на основі поставлених технічних вимог |
0,875 |
6. Портфоліо
Закінчивши виготовлення іграшки-головоломки, я сфотографував виріб. Виконуючі фотографії, я ставив перед собою ціль продемонструвати наочно не тількі як виглядає іграшка, і її практичного використання.
7. Висновок
Виконуючи роботу по виготовленні іграшки, я зрозумів, що крім набуття додаткових практичних навиків і знань, працюючі над оздобленням виробу в стилі народних промислів, відчуваєш, що ти є часткою українського народу з його традиціями.
Аналізуючи якість виробу я прийшов до висновку, що розроблена іграшка має перевагу над 3 розглянутими аналогами й відповідає вимогам, які перед нею ставилися:
+ стійка на плоскій поверхні.
+ зберігає початкові якості.
+ зручна у використанні.
+ має просте з’єднання.
+ оригінальна на вигляд.
+ оздоблена в традиціях народних промислів.
+ відповідає вимогам дизайну.
8. Інструкція з охорони праці під час
ручної обробки деревини
1.1. Робоче місце повинно бути організоване з вимогами НОП.
1.2. До роботи допускаються учні, які оволоділи безпечними прийомами праці
та засвоїли вимоги цієї інструкції на робочому місці.
1.3. Інструмент повинен зберігатись у спеціальних ящиках та шафах.
1.4. Робота несправним інструментом забороняється.
1.5. Все обладнання повинно бути справним та надійно закріпленим.
Небезпечність у роботі
при виконанні різьби.
2.1. Одягнути спецодяг і головний убір, ретельно підібрати волосся.
2.2. Перевірить наявність інвентарю (щітки, совка), справність столярного
верстака.
2.3. Розкласти на верстаку інструменти згідно з НОП. Прибрати з верстака всі
зайві матеріали та інструменти.
3.1. Надійно закріпити оброблюваний матеріал.
3.2. Користуватись тільки справним налагодженим і загостреним інструментом.
Використовувати інструмент за призначенням.
3.3 Працювати пилкою тільки після того, як переконаєтеся, що полотно добре розведене і загострене.
3.4. Працюйте стругальним інструментом, що мають справний ріжок та округлу і гладеньку задню частину колодки.
3.5. Ручки інструментів повинні бути зручними, без тріщин, мати захисне
кільце.
3.6. Технологічні операції виконувати на верстаку в установлених місцях.
3.7. Не допускайте захаращення верстака відходами, стружкою.
3.8. Не відволікатися під час роботи. Дотримуватись правильних прийомів
роботи.
3.9. Готуйте і використовуйте клей, морилку, лак тільки під наглядом вчителя в ізольованому приміщенні, яке добре провітрюється.
3.10. Не користуватись відкритим вогнем.
3.11. Чистити рубанок дерев’яними клинами.
3.12. У разі пошкодження інструмента негайно замініть його.
4.1. Залишки матеріалу або незакінчену роботу здати вчителю.
4.2. Перевірить стан інструменту і покласти їх на місце зберігання.
4.3. Прибрати своє робоче місце, користуючись щіткою. Не здувати стружку
ротом і не змітати рукою.
4.4. Перевірить стан верстака.
4.5. Привести себе в порядок, вимити руки з милом.
5.1. При одержанні травми негайно припинити роботу і повідомити вчителя.
5.2. У разі виникнення пожежі покинути майстерню згідно з планом евакуації.
9. Література
1. Авраменко К. Б. Організація художньої ручної праці учнів та розвиток їх
творчих здібностей. 8-11 класи: метод. посібник/ К.Б.Авраменко. - Миколаїв: ІТП «Степ-інфо», 2004.
2. Антонович Є. А. Декоративно-прикладне мистецтво з практикумом у
навчальних майстернях: Конспект лекцій для студ. художньо-
-графічних фа культ. пед. інститутів, учнів пед. училищ і вчителів образотворчого мистецтва й художньої праці/Є.А.Антонович, Р.В. Чугай, М.Є. Станкевич. – К.: РУМК, 1991.
3. Боринець Н. І. Мистецтво ручної праці.5-11 класи: метод. посібник/ Н.І Боринець – К.: Орбіта, 1998.
4. Жураковская В. М. Десять творческих проектов для учащихся 7-9 классов/
В. М. Жураковская, В. Д. Симоненко. – Брянск: Изд-во БГПУ,1997.
5. Методика навчання учнів 5-9 класів проектуванню в процесі вивчення
обробки деревини і металу/ за ред. О. М. Коберника. – Умань,2004.
6. Оршанський Л. В. Основи гуцульського художнього деревообробництва.
8-11 класи: навч. посібник/ Л. В. Оршанський, П. В. Андриюк. – К.:
Оріана-Нова, 2002.
7. Прилучення учнів до національної культури в процесі трудового навчання.
5-11 класи: метод. посібник./ В. Д. Мусієнко та інші. – К.: ДОД НПУ ім.
М. П. Драгоманова, 1998.
8. Сидоренко В. К. Токарна і фрезерна справа. 10-11 класи: підручник/ В.К Сидоренко. – К.: Техніка, 2005.
9. Сидоренко В. К. Черчение. 8-9 классы: учебник/В.К.Сидоренко.– К.: «Школяр», 2004.
10.Тимків В. М. Художня обробка деревини. 5-9 класи: навч. посібник/
В. М. Тимків, К. М. Каваса – К.: Світ, 2003.
11.Моклович А. Художні технікі в школі: метод. рекомендації/ А.Моклович. –
Івано- Франківськ, 1998.
12.Ящук С. М. Виконання основних етапів проектування на уроках
трудового навчання// Трудова підготовка в закладах освіти. – 2003. - №2