Проект з трудового навчання " Іграшка - головоломка"

Про матеріал
Виконуючи цю роботу, можна вдосконалювати свої навики в роботі і оволодіти незнайомими прийомами виготовлення виробів. Перевірити свої здібності при вирішенні технологічних питань, виконуючи проектування.
Перегляд файлу

1

 

Управління освіти Мелітопольської міської ради

Запорізької області

Мелітопольський навчально-виховний комплекс № 16

Мелітопольської міської ради

Запорізької області

 

 

 

 

Творчий  проект

«Іграшка-головоломка»

 

 

Тарасов Олександр Вікторович

вчитель технічної праці,

спеціаліст вищої категорії, «старший учитель» НВК № 16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Мелітополь, 2017р.

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

1. Вступна частина:

 1.1 представлення проекту______________________2

 1.2 обґрунтування проекту______________________2

2. Основна частина:

 2.1 із історії___________________________________3

 2.2 вироби – аналоги та їх аналіз_________________4

 2.3 конструкція власного виробу_________________8

 2.4 розробка технологічної послідовності

виготовлення виробу ________________________8

 2.5 клаузура__________________________________11

 2.6 добір інструменту, матеріалів та обладнання ___12

3. Екологічна експертиза ___________________________13

4. Економічне обґрунтування проекту:

 4.1 розрахунок собівартості виготовленого виробу_ 14

 4.2 повна собівартість виробу ___________________16

5. Підрахунок економії коштів та оцінка якості виробу:

 5.1 економія коштів___________________________ 17

 5.2 оцінка якості сконструйованої іграшки________17

6. Портфоліо _____________________________________18

7. Висновок ______________________________________20

9. Література _____________________________________23

 

 

1.Вступна частина

 

1.1.Представлення проекту

 

Іграшка - це частина культури народу. Люди завжди дбали про красу і цікавость іграшки. Тому майстри - ігрушечнікі вкладали в образ іграшки всю свою фантазію, вигадку і винахідливість. Вносили своїм мистецтвом в повсякденне життя поетичність і красу. Ніхто не думав, що це мистецтво: воно створювалося для себе і непомітно існувало поруч з людиною з його народження і до смерті. Через багато років усвідомили , які багатства і таємниці накопичила народна культура протягом багатьох століть.

Справжня народна іграшка завжди добра, красива, що приносить радість, веселощі, щастя.

Народне прислів'я говорить : "Хороша робота два століття живе".

А ми можемо додати: "Живе і того більше, коли її зберігають і бережуть"

1.2.Обгрунтування проекту

 

Для участі у третьому турі Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання 9-го класу було запропоновано тему «Іграшка-головоломка». Мені ця тема прийшлась до смаку тому, що:

        1.Переді мною розкривається дуже широке поле для творчості.

        2.Виконуючи цю роботу, я зможу вдосконалювати свої навики в роботі

           і оволодіти незнайомими мені прийомами виготовлення виробів.

        3.Перевірити свої здібності при вирішенні технологічних питань,

           виконуючи проектування.

        4.Мій вчитель технічної праці працює над темою «проведення уроків

           технічної праці з використанням ігрових елементів».

Довелося подумати: як виготовити іграшку-головоломку, який вигляд вона матиме, з чого і за допомогою яких інструментів та верстатів її виготувати?

Все обміркувавши, я дійшов висновку що мені потрібно змайструвати її,

яка б відповідала таким вимогам:

         1.Іграшка-головоломка , повинна виконувати свою функцію.

         2.Виконати її треба з мяких порід деревини.

         3.Мати привабливий естетичний вигляд.

         4.Вона повинна бути оздоблена з використанням елементів українських

            народних промислів.

         5.Мати прості зєднання.

         6.Бути технологічною при виготовленні в умовах шкільної майстерні

         7.Мати надійну стійкість у користуванні.

         8.Мати оригінальний вигляд.

Для виконання проекту я склав план роботи.

План виконання роботи:

         1.Обгрунтування теми проекту.

         2.Відвідування бібліотеки з метою ознайомлення з подібними виробами.

         3.Робота з інтернетом.

         4.Аналіз аналогічних виробів.

         5.Розробка власної конструкції.

         6.Консультація з керівництвом школи на предмет виділення коштів для

            придбання матеріалу та інструментів. 

         7.Добір матеріалу та інструментів.

         8.Розробка технології виготовлення та оздоблення Іграшки-головоломки.

         9.Оформлення пояснювальної записки.

       10.Виготовлення іграшки-головоломки.

       11.Захист проекту.

2.Основна частина

2.1.Із історії

 

Головоломки бувають дуже різними - дерев'яні , пластмасові , дротяні , мотузкові , площинні та об'ємні . Але головоломкою також називають особливу завдання на кмітливість , завданням в якій є малюнок ( з обманом зору, з одним розчерком та ін), схема або поєднання букв , цифр та інших знаків.

Об'єднує всі головоломки одне - поставлене завдання досить важко вирішити, треба , що називається , поламати голову.

Головоломки існують дуже давно. Вже 3000 років тому в Китаї була відома гра « Танграм ». Відомі головоломки , придумані стародавніми греками Пифагором (6 в. До н. Е. ) і Архімедом (3 в . До н. Е. . ) .

У Росії найвідомішими майстрами « головоломного » жанру були : Є.І. Ігнатьєв (його книга « У царстві кмітливості » видається і перевидається з 1908 року по наші дні ) , Я.І. Перельман ( написав кілька книг , наприклад , «Цікава арифметика » , «Цікава фізика» , а також алгебра , геометрія , механіка , астрономія і багато іншого).

Головоломок існувало й існує так багато , що для опису короткої історії , пристрої та принципу кожної з них знадобилася б кілька досить товстих книг.

 

2.2.Вироби – аналоги та їх аналіз

Переглянувши книги, журнали та інформацію в інтернеті, я знайшов декілька різновидностей конструкцій іграшки та їх оздоблень. ( мал.1-3 ).

 

 

Опис : http://alekto.hostenko.com/wp-content/uploads/2013/10/Derevyannyiy-pazl.pngОпис : http://3dventa.com/sites/default/files/japan_puzzle.jpg

 

 

Мал. 1 Японська головоломка               Мал. 2 Деревянный пазл – ігрушка

Опис : http://ukrmoda.in.ua/image/cache/data/unkalnij-ukranskij-derevjanij-konstruktor-golovolomka-igrushka-600x600.jpg

 

Мал. 2.1 Конструктор-головоломка «Складанка» Опис : http://cs2.livemaster.ru/foto/large/ef015263949-kukly-igrushki-golovolomka-balansir-zabavnye-n1075.jpg

Мал.3

 

- Перший варіант нескладний у виготовленні, але мене не приваблює його простий вигляд, та відсутність оздоблення в традиціях українських промислів.

- Другий варіант виготовленний з пластмаси, що неможливо в умовах шкільної майстерні.

- Третій варіант – іграшка виготовленна з деревини.

 

 

Таблиця №1

 

Характеристика відомих конструкцій

 

з/п   

 

                           Вимоги

 

В1

 

 

В2

 

В3

 

 1

 

 

Бути технологічним в умовах шкільної

майстерні.

 

 +

 

 -

 

 +

 

 2

 

 

Мати надійну стійкість на плоскій поверхні.

 

 +

 

 +

 

 +

 

 3

 

 

Зберігати початкові якості.

 

 +

 

 +

 

 +

 

 4

 

 

Бути зручним у використанні.

 

 +

 

 +

 

 +

 

 5

 

 

Мати прості зєднання.

 

 -

 

 +

 

 +

 

 6

 

 

Відповідати вимогам дизайну.

 

 

 -

 

 +

 

 +

 

 7

 

 

Мати орігінальний вигляд.

 

 -

 

 +

 

 +

 

 8

 

 

Оздоблення з використанням елементів

 народних промислів.

 

 -

 

 -

 

 -

 

                 Всього   «+»:                                                         4       6       7      

 

 

 

 

 

2.3. Конструкція власного виробу

Розглянувши варіанти іграшок (мал. 1-3), остаточно обміркувавши питання й порадившись з учителем, я вирішив удосканалити  3 варіант. Для цього, разом з учителем, на виділені  адміністрацією школи кошти, були закуплені необхідні матеріали. Незважаючи на те, що мені незнайома технологія виготовлення заглиблень в суцільному масиві деревини, я розробив свою технологію виготовлення, маючи на увазі пристрої, верстати і інструменти, які є в шкільній майстерні. Варіант 3 мені здається не дуже орігінальним за формою, тому його я буду удосконалювати, взявши за зразок 2 і 3 варіанту.

Таблиця № 2

Формування оптимального варіанту

конструкції іграшки-головоломки

 

 

 

 з/п

 

 

       Вимоги до конструкції.

 

 

Досяг.

 мети.

 

 

    Шляхи досягнення мети.

 

  1

 

Бути технологічною в умовах шкільної майстерні.

 

 

   +

Досягається за рахунок наявності пристроїв та інструменту в майстарні.

 

  2

 

Мати надійну стійкість на плоскій поверхні.

 

   +

Буде досягнуте за рахунок конструктивних особливостей основи.

 

  3

 

 

Зберігати початкові якості.

 

   +

Конструктивні особливості і форму буде прийнято на основі варіанту №2.

 

  4

 

 

Бути зручним у використанні.

 

   +

Конструктивні особливості буде прийнято на основі варіантів № №2, 3

 

 

2.4. Розробка технологічноі послідовності виготовлення

 іграшки-головоломки

 

 

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131311.jpg

 

Малюнок 1

 

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131325.jpg

 

Малюнок 2

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131351.jpg

 

Малюнок 3

 

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131359.jpg

 

Малюнок 4

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131424.jpg

 

Малюнок 5

 

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131457.jpg

Малюнок 6

 2.5. Клаузура

 

Контури іграшки розроблялись мною не стільки з точки зору кресленнь, скільки з точки зору художнього конструювання. Тому виконуючи чорновий малюнок таці, я використовував аркуш паперу в натуральну величину іграшки-головоломки.Після виконання чорнового малюнку обрису іграшки-головоломки, використовуючи копірувальну бумагу переніс контури виробу на заготовку.

Чорновий малюнок обрису іграшки-головоломки, прикладаються.

D:\фото с телефона\игрушка 2\IMG_20140120_131253.jpg

2.6. Добір матеріалу, інструмента та обладнання

Викликає захоплення можливість перевірити себе, користь. виконуючи виріб, який би мав художню, повсякденну та практичну. Я в своїй роботі ставлю мету оздобити виріб за допомогою візерунку, наслідуючи традиції українських народних промислів. Тому основним матеріалом для виробу буде деревина мяких порід. Звичайно, краще всього було б використати липу або осину. Але в нашому регіоні придбати деревину цих порід доволі проблематично, тому я використав ольху. Деревина ольхи ціниться як дуже добрий матеріал для виробів і не випадково, як мовиться в скандинавських оповіданнях, із м’якої і хрупкої ольхи боги вирізали жінку, а із плотного та міцного ясеня – чоловіка. Деревина ольхи дуже легка, мяка, при висиханні незначно зменшується в обємі і не дає тріщин. Ольха легко оброблюється ріжучим інструментом. Прорізки виходять чистими, чіткими, з гладкою, злегка бархатистою поверхнею. Ще в Київській Русі з ольхи різали, точили та довбали різну кухонну утварь: підставки, чашки, миски, ложки і ковши. Ольха дуже добре прокрашується, протравлюється, полірується. Деревина ольхи несприятлива до дії вологи, що немаловажно для ігращки, де можливий контакт з вологою.

В Петровки, в жаркий день, когда в бору

Так сухо и светло от солнца и песков,

Я прихожу на луг, под тень ольхи сребристой,

Где пахнет мятою и талою водой.

                                                                  И. Бунин.

При виконанні оздоблювальних робіт буде використувана морилка . Операції стругання, розмічання, пиляння, шліфування, циклювання вивчались на уроках праці, тому їх виконання не викликатиме в мене труднощів. Але перед виконанням різанням треба буде виконати тренувальні вправи додатково.

Інструменти для виготовлення іграшки, будуть використані наступні:

  • розмічальний та вимірювальний інструмент – олівець, циркуль, кутник,рейсмус, лінійка.
  • ріжучий – рубанок, столярна ножівка, фуганок, викружна пилка, стамеска, стамеска-косяк, ручна цикля.

Остаточну обробку іграшки виконуватиму за допомогою шліфувального паперу, зашліфувавши поверхню іграшки, щоб надати їй гладенького вигляду та скругливши гострі кромки.

 

3. Екологічна експертиза

Данний виріб виготовляється із екологічно чистого матеріалу – деревини породи ольха, тому загрозу забруднення довколишнього середовища не несе, як при виготовленні так і при використуванні. Виготовлення іграшки буде відбуватись з використанням ручної праці. Під час обробки відходи будуть у вигляді стружки, тому запилення повітря майстерні буде відсутнім. А ось лакування та фарбування виробу може принести шкоду, тому ці процедури треба виконати з використанням витяжної шафи або в добре провітреному приміщенні.  Основні параметри екологічної експертизи зведені в таблицю №2, де «+» означає додержання екологічних вимог при виготовленні іграшки -та її експлуатації – «-» несприятлива екологічна обставина.

Таблиця №2

Екологічна характеристика

 

з/п

 

            Екологічні вимоги.

 

Додерж.

 вимог.

      Шляхи мінімізації

     шкідливих факторів.

 

  1

 

 

                  Матеріал.

 

      +  

 

Використовується деревина.

 

  2

 

 

                  Обробка.

 

      +

 

       Ручна та механічна.

 

  3

 

 

    Лакування та фарбування.

 

      -

Використовувати при роботі

витяжну шафу.      

 

  4

 

 

             Експлуатація.

 

      +

 

 

4. Економічне обгрунтування проекту

4.1. Розрахунок собівартості виготовлення іграшки-головоломки

Собівартість – важливий якісний показник діяльності підприємства. Він характеризує всі його поточні грошові витрати на виробництво та реалізацію продукції. Собівартість включає в собі наступні показники.

  1. Вартість матеріалів. ().

Вартість матеріалів вираховується за формулою: 

де - ціна заготовки (грн.)

     - маса відходів (кг.)

     - ціна відходв (грн.)

       - ціна оздоблюючих матеріалів (грн.)

 

І формула вирахування вартості матеріалу набуває вигляду:

Знаючи ціни на матеріали, можна вирахувати остаточну вартість матеріалу:

,

де - норма расходу матеріалу на виріб ()

       - діюча ціна єдиниці об’єму матеріалу (грн.)

       - ціна оздоблюючих матеріалів (грн.)

     - коефіцієнт транспортних витрат на придбання матеріалу, якій дорівнює 1,04-1,08

Для виготовлення виробу була використана заготовка з ольхи розмірами, 200х200х10 тому

Вартість обрізної ольхової дошки дорівнює 1500 грн., тому

Для оздоблення виробу використана 0,01л. морилки за ціною 16грн./л., 0,15л. лаку за ціною 20грн./л. Тому:

Маючи всі данні можна вирахувати остаточну вартість матеріалу:

Для систематизації та зростання наглядності всі розрахунки зводяться в таблицю 3

Таблиця № 3

 

Вартість матеріалів()

№ з/п

Матеріали

Норма розходу матеріалів

Ціна одиниці матеріалу

Вартість матеріалу (грн.)

1

Деревина

0,0004

1500грн./

0,6

2

Морилка

0,01л.

36грн./л.

0,16

3

Лак

0,15л.

80грн./л.

3

4

Коефіцієнт транспортних витрат на придбання матеріалу

 

 

1,08

Всього                 3,88грн.

 

  1. Заробітна плата

Заробітна плата в структурі собівартості продукції промисловості дорівнює 25-50% від вартості сировини і матеріалів. Нижчий її поріг характерен для високотехнологічних, автоматизованих виробництв,  а верхній - для тих де велика доля ручної праці. Для умов шкільних майстерень цей показник буде дорівнювати 50%. Тоді долю заробітної плати в собівартості продукції, можна вирахувати за формулою:

Але заробітна плата учня це його відмітки та набуті навики роботи, тому вона немає грошового еквіваленту і приймається

  1. Інші витрати

Інші статті витрат (амортизація, плата за енергію і паливо, витрати на технологічний брак та інші) важко піддаються точному кількістному виміру в перерахунку на одиницю виробу. Тому навіть на виробництві їх визначають укрупнено в відсотках (20-25%) від суми вартості матеріалів і заробітної плати. Для шкільних майстерень ураховуючи можливість завишенних втрат на технологічний брак та ізнос інструментів приймаю верхні значення. Тоді кінцева формула для розрахунку виробничої собівартості буде мати слідуючий вигляд:

  1. Виробнича собівартість (Св)

Але заробітна плата, як було обосновано вище, дорівнює нулю. Тоді виробнича собівартість:

 

 

 

                                       

За приведеною формулою вираховую виробничу собівартість

4.2) Повна собівартість виробу (Пс)

Прибуток () внаслідок реалізації виробу складає 10-25% від собівартості. Шкільне виробництво дуже маленьке щоби диктувати свої ціни, тому прибуток в цьому разі приймається по нижчій границі.

Договірна ціна реалізації виробу () дорівнює сумі всіх витрат:

Така могла бути договірна ціна реалізацію виробу, але мій виріб не розрахований на реалізацію, а для вжитку на уроках праці, тому в цьому випадку собівартість іграшки буде дорівнювати виробничій собівартості:

 

5. Підрахунок економії коштів та оцінка якості виробу

5.1 Економія коштів (Сек)

Для того, щоб визначити економію коштів при самостійному виготовленні іграшки треба знати магазинну ціну виробу (), але нажаль в магазинах нашого міста є лише іграшки виготовленні з пластмаси та пластика. На базарі я знайшов у продажі аналогічну але не оздоблену іграшку за ціною 15грн., тому самостійне виготовлення іграшки дає змогу заощадити:

5.2 Оцінка якості сконструйованої іграшки-головоломки

Оцінка якості сконструйованого виробу та розглянутих виробів-аналогів розраховується за формулою:

,

де - коефіцієнт якості виробу

     - ідеальний теоретичний коефіцієнт виробу, який дорівнює 1

     - коефіцієнт максимального відхилення

, де - кількість поставлених позитивних вимог

Перший аналог:

Другий аналог:

Третій аналог:

Сконструйований виріб

Максимально можливий коефіцієнт розраховую за формулою:

, де - кількість вимог

Для порівняння і наглядності результати фіксую в таблицю 4.

Таблиця №4

Порівняльна таблиця якості

 

№ з/п

Виріб

Коефіцієнт якості

1

1-й

0,75

2

2-й

0,83

3

3-й

0,8

4

Сконструйований

0,86

5

Максимально можливий коефіцієнт якості на основі поставлених технічних вимог

0,875

 

6. Портфоліо

Закінчивши виготовлення іграшки-головоломки, я сфотографував виріб. Виконуючі фотографії, я ставив перед собою ціль продемонструвати наочно не тількі як виглядає іграшка, і її практичного використання.

 

Опис : D:\фото с телефона\Camera\IMG_20140117_141505.jpg

 

Опис : D:\фото с телефона\Camera\IMG_20140117_141444.jpg

 

 

 

Опис : D:\фото с телефона\Camera\IMG_20140117_141401.jpg

 

 

 

 

7. Висновок

Виконуючи роботу по виготовленні іграшки, я зрозумів, що крім набуття додаткових практичних навиків і знань, працюючі над оздобленням виробу в стилі народних промислів, відчуваєш, що ти є часткою українського народу з його традиціями.

Аналізуючи якість виробу я прийшов до висновку, що розроблена іграшка має перевагу над 3 розглянутими аналогами й відповідає вимогам, які перед нею ставилися:

              +  стійка на плоскій поверхні.

              +  зберігає початкові якості.

              +  зручна у використанні.

              +  має просте зєднання.

              +  оригінальна на вигляд.

              +  оздоблена в традиціях народних промислів.

              +  відповідає вимогам дизайну.

 

8. Інструкція з охорони праці під час

ручної обробки деревини

 

  1. Загальні положення

1.1. Робоче місце повинно бути організоване з вимогами НОП.

1.2. До роботи допускаються учні, які оволоділи безпечними прийомами праці  

та засвоїли вимоги цієї інструкції на робочому місці.

1.3. Інструмент повинен зберігатись у спеціальних ящиках та шафах.

1.4. Робота несправним інструментом забороняється.

1.5. Все обладнання повинно бути справним та надійно закріпленим.

 

Небезпечність у роботі

  1. Пошкодження рук під час роботи несправним інструментом.
  2. Пошкодження рук при запилюванні без застосування пристроїв.
  3. Пошкодження рук при недотримуванні технології та прийомів роботи

при виконанні різьби.

 

  1. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1. Одягнути спецодяг і головний убір, ретельно підібрати волосся.

2.2. Перевірить наявність інвентарю (щітки, совка), справність столярного

 верстака.

2.3. Розкласти на верстаку інструменти згідно з НОП. Прибрати з верстака всі

 зайві матеріали та інструменти.

 

  1. Вимоги безпеки під час виконання роботи

3.1. Надійно закріпити оброблюваний матеріал.

3.2. Користуватись тільки справним налагодженим і загостреним інструментом.

 Використовувати інструмент за призначенням.

3.3 Працювати пилкою тільки після того, як переконаєтеся, що полотно добре розведене і загострене.

3.4. Працюйте стругальним інструментом, що мають справний ріжок та округлу і гладеньку задню частину колодки.

3.5. Ручки інструментів повинні бути зручними, без тріщин, мати захисне

кільце.

3.6. Технологічні операції виконувати на верстаку в установлених місцях.

3.7. Не допускайте захаращення верстака відходами, стружкою.

3.8. Не відволікатися під час роботи. Дотримуватись правильних прийомів

 роботи.

3.9. Готуйте і використовуйте клей, морилку, лак тільки під наглядом вчителя в ізольованому приміщенні, яке добре провітрюється.

3.10. Не користуватись відкритим вогнем.

3.11. Чистити рубанок дерев’яними клинами.

3.12. У разі пошкодження інструмента негайно замініть його.

 

  1. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Залишки матеріалу або незакінчену роботу здати вчителю.

4.2. Перевірить стан інструменту і покласти їх на місце зберігання.

4.3. Прибрати своє робоче місце, користуючись щіткою. Не здувати стружку

ротом і не змітати рукою.

4.4. Перевірить стан верстака.

4.5. Привести себе в порядок, вимити руки з милом.

 

  1. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

 5.1. При одержанні травми негайно припинити роботу і повідомити вчителя.

5.2. У разі виникнення пожежі покинути майстерню згідно з планом евакуації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Література

1. Авраменко К. Б. Організація художньої ручної праці учнів та розвиток їх

творчих здібностей. 8-11 класи: метод. посібник/ К.Б.Авраменко. - Миколаїв: ІТП «Степ-інфо», 2004.

2. Антонович Є. А. Декоративно-прикладне мистецтво з практикумом у

навчальних майстернях: Конспект лекцій для студ.  художньо-

-графічних фа культ. пед. інститутів, учнів пед. училищ і вчителів образотворчого мистецтва й художньої праці/Є.А.Антонович, Р.В. Чугай, М.Є. Станкевич. – К.: РУМК, 1991.

3. Боринець Н. І. Мистецтво ручної праці.5-11 класи: метод. посібник/ Н.І Боринець – К.: Орбіта, 1998.

4. Жураковская В. М. Десять творческих проектов для учащихся 7-9 классов/

В. М. Жураковская, В. Д. Симоненко. – Брянск: Изд-во БГПУ,1997.

5. Методика навчання учнів 5-9 класів проектуванню в процесі вивчення

обробки деревини і металу/ за ред. О. М. Коберника. – Умань,2004.

6. Оршанський Л. В. Основи гуцульського художнього деревообробництва.

8-11 класи: навч. посібник/ Л. В. Оршанський, П. В. Андриюк. – К.:

Оріана-Нова, 2002.

7. Прилучення учнів до національної культури в процесі трудового навчання.

5-11 класи: метод. посібник./ В. Д. Мусієнко та інші. – К.: ДОД НПУ ім.

М. П. Драгоманова, 1998.

8. Сидоренко В. К. Токарна і фрезерна справа. 10-11 класи: підручник/ В.К Сидоренко. – К.: Техніка, 2005.

9. Сидоренко В. К. Черчение. 8-9 классы: учебник/В.К.Сидоренко.– К.: «Школяр», 2004.

10.Тимків В. М. Художня обробка деревини. 5-9 класи: навч. посібник/

В. М. Тимків, К. М. Каваса – К.: Світ, 2003.

11.Моклович А. Художні технікі в школі: метод. рекомендації/ А.Моклович. –

Івано- Франківськ, 1998.

12.Ящук С. М. Виконання основних етапів проектування на уроках

трудового навчання// Трудова підготовка в закладах освіти. – 2003. - №2

 

docx
Додано
21 вересня 2019
Переглядів
9896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку