Творчий звіт "Енергія слова в енергії душі"

Про матеріал

У своїй роботі я використовую себе повністю: поетичний, музичний, декламаторський хист. І це хочу бачити у своїх учнях. Тому намагаюся на кожному уроці вчити їх бачити красу і вчитися творити її художнім прозовим і поетичним словом. Хвилинки милування, фантазії, ліричних відступів, малюнків олівцями, творення віршів за поданими римами, твори за початком - це далеко не весь перелік епізодичних форм творчої роботи на уроці.

Для нинішнього уроку характерні надмірна ускладненість матеріалу, що вивчається, перевантаженість другорядними деталями, затеоретизованість, недостатня практична спрямованість. Удосконалені програми і надалі залишаються недосконалими.

Ставлю собі за мету на уроках української літератури допомогти учням зрозуміти літературного героя, побачити в ньому не конкретну людину, а художній образ, створений генієм письменника, викликати прагнення виховувати в собі ті високі моральні якості, якими він відзначається. Тому часто пропоную учням уявити себе на місці героя, висловити свою думку про його вчинки.

Систему роботи з розвитку творчих здібностей планую так, щоб розпочате на уроці мало своє продовження в різних формах позакласної роботи, спонукало до самостійного творчого пошуку.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творчий звіт

учителя-методиста

української мови та літератури

Залузького НВК

Котяш Людмили

Лаврентіївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кредо педагога

 

Я рідній мові гімн складаю,

Вона найкраща в світі, знаю...

Це жайворонка спів у небі

І розуміння слова "треба".

Це материнська колискова

І поле, гай, ліси, діброва...

Це світлий день і ясний ранок,

Дитячого життя світанок.

Це найдорожчий діамант,

Наука, вчителя талант,

Предмет цікавий -  "рідна мова ",

І барвінкова, й калинова.

Вивчати треба неодмінно,

Щоб відчувать, що ти - Людина!

 

                                      Л.Котяш

 

Бути у вічному пошукові -

                                                           це значить шукати енергію слова

в енергії душі.

                                                                                                  О.Гончар

      Творчий пошук - це ключ до дитячих сердець, уміння дивувати, зацікавлювати, відкривати незвичайне у звичайному, святкове у буденному. Це сяючі дитячі очі і клопітка праця вчителя.

Я цим живу!..

Робота... Школа... Дім...

І зошити, у будень і у свята...

А окрім цього, ще душа багата

Весь вік співає літнім й молодим.

Так, я щаслива дуже, бо щодень

Я звідусюди чую: "Добрий день!"

      Тож і розпочну свою розповідь із найсокровеннішого побажання

 доброго дня і доброго здоров'я. Запрошую у 7 клас.

                                               Вітаються так учні в нас:

 

I гр. Звеселяйся, рідна мово!

Розвивайся, щире слово!

Щоб в майбутньому цвіла ти,

Знали тебе в кожній хаті,

Будем   правила вивчати,

Гарні всім слова казати…

А в оцей осінній день:

 "Добрий день всім! Добрий день".

II гр. Ось і настав цей прекрасний осінній день.

Ми вітаємося з Вами: "Добрий день!"

Текст чудово перекажем,

Зміст за планом Вам розкажем,

 Будем   правила вивчати,

 Щоб прекрасну мову знати.

 

ІII гр. Дзень-дзелень. Дзень-дзелень.

Радо всіх вітаємо:

"Добрий день!"

Настрої в нас творчі на урок...

Ще один в незнанне зробим крок.

У класі 3 ряди парт, отже і 3 групи учнів, які мають свого лідера, працюють інформаторами , доповідачами , консультантами, коментаторами , організаторами й артистами. Вітання складають групами, у порядку черговості.

Урок розпочався, інформатори інформують про виконання учнями домашнього завдання.

Наприклад:

1. У нашій групі з домашнім завданням справилися всі.

2. У нашій групі не виконав домашнє завдання Котяш Іван - не зрозумів  теми. Пояснювала  Хомич Юлія перед уроком. Зрозумів. Виконає. 

 3. У нашій групі з домашнім завданням не справилася Годунко Оксана. Пояснювали. Не розуміє. Потребуємо допомоги вчителя.

     Доповідачі пояснюють домашнє завдання, яке, здебільшого, є диференційованим (читання, письмо, мовлення). Практично це так:

 1.  «Вчимося бачити красу» (відшукати у художньому тексті елементи опису, зачитати. Чим сподобався опис?)

2. Скласти і продемонструвати усний   діалог на конкретну або
вибрану учнями тему.

3. Виконати вправу і завдання до неї.

   З об’єднанням учнів у групи, коли вся робота на уроці стала базуватися на конкурсній основі, сама собою зникла проблема невиконання учнями домашнього завдання . Кожен уболіває за колектив , а колектив — за кожного.

 Домагаюся, щоб мої уроки збагачували емоційний світ учнів, розвивали естетичний смак, образну пам'ять, уяву, розумові здібності, художнє мислення, збільшували потребу творчої праці, підвищували культуру усного й писемного мовлення. З цією метою продумую кожен етап уроку. Намагаюся на перше місце ставити інтригуючий початок.

Наприклад, на уроці загального огляду творчості В. Симоненка пропоную учням: "Дзвоник нам повідомив, що час приготуватись до уроку. Розгорніть зошити, зосередьтеся слухати і сприймати почуте й побачене.

Перш, ніж вникнути в суть того, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці, я хочу звернутись поетичними рядками до відомого українського поета, чиє ім'я впродовж  останніх уроків є центральним у нас, темою наших повідомлень і дискусій.

Як тобі живеться там, Василю?

Під землею, під ріллею, - там...

                                                   По якому цвинтарному стилю

Нам ростити крила телеграм?...

(Урок "Поетичні свічки творчості В.Симоненка")

На уроці "Проблема громадського й особистого в повісті

 І.Я. Франка "Захар Беркут" використовую "Книгу добра і громадянства".

    В одинадцятому класі вступний урок огляду літератури двадцятого століття починаю словами:

«Учні! Я хочу нагадати вам істину, яка відома всім. Ця істина полягає в тому, що все доросле людство, і тут немає винятків, - складається з колишніх підлітків... А це означає, що мільйони людей вже шукали й знаходили відповіді на питання, які хвилюють сьогодні Вас, молодих, яких почесно стали називати випускниками. Хто ми? Якого роду - племені? Які почуття вирували в серцях наших предків? Спадкоємцями якої доби випало стати нам? І найголовніше - що означає бути справжньою людиною?

     На ці і багато інших запитань і дає відповідь наша література. Та не такі відповіді, яким би ми сліпо слідували, а такі, які змушують думати, самостійно осявати минувшину і сучасність.

І ви запам'ятайте, друзі мої милі,

Що пам'ятник і букви золоті –

Не те, що люди ставлять на могилі,

А те, що нам залишено в житті.

      То що ж залишено нам у житті літературою періоду 1900-1930 років?»

На більшості уроках інтригуючі початки - це мої особисті творчі прозові і поетичні напрацювання.

Заінтригувала, а тоді плавно, щоб зберегти родзинки зацікавленості, переходжу до перевірки домашнього завдання. Наприклад, у п'ятому класі це звучить так:

Щоб знання нам показати,

 Треба в групах працювати.

У кого які питання

До домашнього завдання?

В 11 класі:

«Василь Симоненко - явище позачасове. Ім'я видатного майстра слова не поглине попіл років, його твори - і золотий мед, і гартована криця , і діамант в українській літературі. Василя Симоненка називають молодим витязем нашого письменства. Що ж, воно й справді так. Про це говорять дати його життя".

Учні розповідають про дати життя поета за таблицею "Дерево життя". Після цього продовжую: «На його поетичних обріях чомусь символічними є два кольори: чорний і червоний. Чому?"Проводиться робота за таблицею "Поетичні обрії".

Звертаю увагу учнів на довідкове бюро, щоб повторити прізвища, пов'язані із життям і творчістю поета.

Особливого значення надаю мотивації навчальної діяльності, намагаюсь, на яких уроках це можливо, не оголошувати тему уроку, а підвести учнів до її визначення.

Наприклад, на уроці української мови в п'ятому класі звертаюся за допомогою до учнів: «Тема сьогоднішнього уроку оповита таємницею. Ми зможемо її розгадати, якщо правильно запишемо слова, подані у звуковому записі, і виявим спільне і відмінне у групах слів [ йаструб], [пойас], [криниц'я]; [йенот], [мойе], [син'е].

Хто сформулює тему нашого уроку? Хто може сформулювати правила звукового значення букв я, ю, є, ї, дивлячись на записані слова?»

Після відповіді учнів продовжую:

«Тему ви визначили правильно. А щоб наш урок приніс більше досвіду, яким ви будете користуватися на наступних уроках, ми повинні чітко визначити завдання, над вирішенням яких працюватимемо сьогодні.

А завдання наші такі:

засвоїти правила звукового значення букв я, ю, є, ї; навчитися розрізняти звукове значення букв; розвивати усне і писемне мовлення, уяву і логічне мислення».

   Щоб збудити творчий потенціал, навчити зіставляти, образно мислити, використовую тексти-опори.

  Так, при вивченні поеми І. Драча "Чорнобильська мадонна", пропоную власний текст-опору "Легенда сучасності", що допомагає провести паралель між трагедією, що сталася в житті, і художнім твором; на уроці загального огляду літератури двадцятого століття читаю напам'ять власний вірш-опору "Скільки письменник заробляє?.."

(Урок "Загальний огляд л-ри 20-століття") і т.д...

Продумую систему вправ, спрямованих на розвиток творчої особистості, які використовую з урахуванням індивідуальних особливостей. Наприклад, одні учні зачитують свої твори-мініатюри, інші -- рецензують та оцінюють роботу.

Переконана, що, перш ніж навчати, треба мати чим навчати. Підручники далекі до досконалості, тому більшість роботи на уроці намагаюсь базувати на дидактичному матеріалі. Готую дидактичний матеріал такий, який робить урок цікавим і сприяє досягненню мети, щоб створити умови для розвитку і самовдосконалення творчих здібностей учнів, одухотворення дитячих душ, олюднення стосунків між вихованцями, розв'язання проблеми виховання гуманної людини.

Підготувала робочі матеріали на уроки розвитку зв'язного мовлення в 5-9 класах, картки на закріплення і повторення за окремими розділами програми ("Фонетика", "Лексика", "Морфологія", "Синтаксис"), папки матеріалів за творчістю всіх письменників згідно програми.

У роботі з мови використовую різні методи: запитань і відповідей, ігор на спостережливість, кмітливість, уважність; закріплення вивченого матеріалу у формі КВК, інсценівок, інтегрованих уроків.

У роботі з літератури випробувала різні форми : дискусії, інсценівки, уроки-конференції, уроки-концерти, КВК, "Що? Де? Коли?", уроки поетичної свічки...

У своїй роботі використовую себе повністю: поетичний, музичний, декламаторський хист. І це хочу бачити у своїх учнях. Тому намагаюся на кожному уроці вчити їх бачити красу і вчитися творити її художнім прозовим і поетичним словом. Хвилинки милування, фантазії, ліричних відступів, малюнків олівцями, творення віршів за поданими римами, твори за початком - це далеко не весь перелік епізодичних форм творчої роботи на уроці.

Для нинішнього уроку характерні надмірна ускладненість матеріалу, що вивчається, перевантаженість другорядними деталями, затеоретизованість, недостатня практична спрямованість. Удосконалені програми і надалі залишаються недосконалими.

Ставлю собі за мету на уроках української літератури допомогти учням зрозуміти літературного героя, побачити в ньому не конкретну людину, а художній образ, створений генієм письменника, викликати прагнення виховувати в собі ті високі моральні якості, якими він відзначається. Тому часто пропоную учням уявити себе на місці героя, висловити свою думку про його вчинки.

 Систему роботи з розвитку творчих здібностей планую так, щоб розпочате на уроці мало своє продовження в різних формах позакласної роботи, спонукало до самостійного творчого пошуку.

   Переконана, що взаємодія вчителя й учнів повинна ґрунтуватися на почуттях шани до свого і чужого роду, до матері, поваги до народних традицій, обрядів, любові до отчого краю. Мої учні охоче працюють над фольклором рідного села. На основі зібраного ними матеріалу я розробила сценарії фрагментів залузького весілля: «Надобридень", "Викуп нареченої на весіллі", "Вечорки в Залужжі".

Не все вдається легко. Найдосконаліші програми, методичні посібники, дидактичний матеріал, технічні засоби не забезпечать високого рівня уроку, якщо вчитель не буде постійно працювати над підвищенням свого методичного й інтелектуального рівня.

 

 

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
1134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку