Вивчення англійської мови у ранньому шкільному віці корисне всім дітям. Воно позитивно впливає на розвиток пам’яті, уваги, мислення, уяви дитини, стимулює загальні мовленнєві здібності, позитивно впливає на володіння рідною мовою.
Перша і основна вимога до вивчення іноземної мови – це мовленнєва діяльність. Разом з тим читання є самостійним видом мовленнєвої діяльності, адже воно є джерелом отримання інформації, й сприяє засвоєнню мовного матеріалу.
Працюючи з дітьми молодшого шкільного віку я зіткнулася з проблемою, коли діти не хочуть читати, в результаті погано читають рідною мовою, і навчатись читанню іноземною мовою в них немає заохочення та бажання.
Саме тому переді мною постало завдання підібрати методику, яка б з першого заняття захопила дитину читанням і дала змогу сприяти розширенню лексичного запасу, закріпленню граматичного матеріалу, засвоєнню структурних форм мови, вдосконаленню мовленнєвих умінь.
Початком формування умінь читання вважається той момент, коли дитина вперше усвідомила зв’язок голосного та приголосного звуків і вимовила перший склад, знаючи графічне зображення літери та її звукову відповідність.
Основна складність читання англійською мовою полягає в тому, що
- 44 звуки, наявні в мові, можна записати 90 різними способами
(буквосполученнями)
- Невимовні літери на початку слова, так звані “silent letters” в словах hour, know, knight, knock, write, wrong тощо.
- Невідповідність між графічним та звуковим образом слова, наприклад: neighbour, daughter, thought, niece.
- Приголосні вимовляються не так, як називаються в алфавіті, наприклад: [k] –cat, cucumber, [k] в буквосполученні ck –quick, [k] у сполученні ch в словах грецького походження – school, Christmas.
- Різночитання однакових букв та словосполучень: bit-bite, pen-Pete, car-care.
- Наголос в словах, наприклад : present-present (в залежності від частини мови).
Розуміючи ці складнощі під час навчання читання, я орієнтуюся на використання методу цілих слів та методу фоніксів.
В основі методу цілих слів закладено читання цілих слів шляхом зорового сприйняття та запам’ятовування слів, що читаються не за правилами, наприклад : theatre, tourist. Учні візуалізують слово, вимовляють слово, практикують слово у піснях та римівках і запам’ятовують його. Слова можна виокремлювати й подавати в різних кольорах або на картках для тренування правильності читання. Зауважу, що перед тим, як навчати дитину читати слова за цим методом, вона має знати їх усно.
Наприклад, при вивченні назв тварин спочатку варто опрацювати лексику усно, потім погратися з картками , іграшками, переглянути відео, поспівати пісні, лише після можна приступати до читання цих слів.
Для цього в нагоді стануть флеш – картки з словами.
Rat
Fish
Використання настільної гри «Доміно»
Метод цілих слів я використовую на початковому етапі вивчення англійської мови. Діти ще не знаючи літер англійської мови, не вміючи читати, візуально запам’ятовують графічне зображення слова співставлене з малюнком.
Наступним етапом навчання читання є метод фоніксів.
Метод фоніксів (звуко-буквений метод) – спрощує процес навчання читання, адже на відміну від зв’язків «алфавіт – транскрипція», діти вивчають не тільки звуки, а й варіанти їх злиття – блендів ( blend від англ.. – змішувати). За допомогою методу фоніксів діти не просто технічно заучують звуки й букви, а вчаться відрізняти їх акустично на слух, вчаться ідентифікувати та поєднувати різні окремі звуки букв та комбінацій літер, щоби скласти слово.
Фонікси допомагають учням розвинути навичку, яка дає їм змогу збагнути, як читати майже будь – яке слово англійською мовою.
Фонікси складно зрозуміти, якщо ви ніколи не використовували їх, щоби навчитися читати. Метод фоніксів я почала використовувати в своїй практиці не так давно ( 2 роки), та жодного разу не пошкодувала, так як бачу гарні результати у моїх учнів.
Наприклад, при вивченні звука [u:], учні не лише розширюють свої лексичні знання, а й вивчають різні варіанти блендів ( blend від англ.. – змішувати) цього звука.
Shoes blue
Fruit book
Перевагри використання методу фоніксів |
|||
Фонікси – це ефективний спосіб навчити читанню Вивчення фоніксів дає змогу ефективно засвоїти найбільшу кількість блендів із мінімальними зусиллями та за допомогою простих інструкцій.
|
Фонікси – це найшвидший спосіб навчитися читати Діти легше вчаться “розшифровувати” слова, розбиваючи їх на звуки, аніж запам’ятовуючи 1000 слів окремо. Наприклад, молодші діти вимовляють кожну фонему в слові “shop”: /sh/ – /o/ – /p/, а потім вони поєднують їх, щоби скласти слово. У такий спосіб діти роблять перші важливі кроки, щоби навчитися читати. Вони також можуть використовувати ці знання, щоби почати писати нові слова, які вони чують.
|
Фонікси покращують навички правопису Оскільки правила фоніксів вчать розпізнавати, вимовляти та поєднувати звуки та букви, діти краще застосовують ті ж самі шаблони для написання слів.
|
Навчання фоніксам вибудовує впевненість і дає результати Прогрес у вивченні фоніксів дуже легко вимірюється, тому самі учні можуть його досить швидко побачити. Вони за короткий проміжок часу відходять від механіки виявлення та поєднання букв та звуків (або “розшифрування” слів) і починають вільно читати, навіть коли натрапляють на слова, яких раніше не чули й не бачили.
|
Втілюючи в життя ці два методи навчання читання, основними компонентами уроку англійської мови стають засоби зорової та слухової наочності.
Наочність можна створити самому, або знайти на просторах інтернету. Для своєї роботи я виокремила декілька інтерактивних онлайн – додатків, які я використовую для підготовки до уроків англійської мови.
British Council надає доступ до матеріалів для вивчення англійської мови та практики: читання, письма, граматики, лексики – а також тем для дискусій, аудіо – та відеоматеріалів, тестів та методичних матеріалів для вивчення більшості тем. Платформа створена для допомоги у пошуку додаткових матеріалів для проведення уроку.
Linguist – безкоштовний онлайн – компонент – незамінний помічник учителя для урізноманітнення методів подачі матеріалу на уроках. На сайті є граматичні та лексичні ігри до кожної теми підручника, анімовані відео історії, пісні з відеосупроводом та караоке версіями.
Доповнити наочний матеріал на уроках англійської мови може допомогти You Tube.
На сьогоднішній день це – одна з чудових можливостей практики та вивчення англійської: він доступний ( додаток можна завантажити на 99% гаджетів, а користуватися ним дитина може самостійно) та зручний ( у будь – який момент можна зупинити, прослухати ще раз, увімкнути субтитри тощо).
Крім того для молодших школярів відео – дуже ефективний інструмент навчання, завдяки таким віковим особливостям, як мимовільне запам’ятовування та наочно – образне мислення.
Але, звичайно, використовувати потрібно лише якісний контент, на своїх уроках я використовую одні з кращих You Tube – каналів.
Super Simple Songs назва каналу цілком відповідає його вмісту : тут ви знайдете сотні пісень з текстами, максимально зрозумілими для дитини. Спеціалісти запевняють, що рима допомагає швидше та краще засвоїти нові слова, а яскрава анімація та якісний звук надають контенту ще більшої цінності. Кожен відеоролик має свою тему: цифри, протилежності, літери, конкретні фрази, вивчення тварин, птахів і звуків, які вони видають, вивчення частин тіла людини тощо.
Little Learners використовую для розвитку навичок читання.
Можна зробити висновок, що формування вмінь і навичок читання іноземною мовою учнів початкової школи буде ефективним лише тоді, коли правильно використовувати різні види наочності. Саме наочність допомагає учням засвоювати мовний матеріал на уроках англійської мови осмислено та з інтересом. Крім того, наочність активізує пізнавальну активність учнів, підвищує мотивацію до уроків іноземної мови, розширює об’єм матеріалу, тренує творчу уяву, розвиває волю, полегшує весь процес її вивчення.