Долгачова О.А.
Викладач ЦК гуманітарних та соціально-економічних дисциплін
КЗ «Запорізького музичного училища ім. П. Майбороди» ЗОР
Тьюторство - нова позиція в освітньому просторі .
На сьогодні стала дуже гостро необхідність складання індивідуальної освітньої програми для кожного здобувача освіти.
У новому Законі України «Про освіту» зазначено, що індивідуальна освітня програма в закладі освіти може бути реалізована через індивідуальний навчальний план. З’ясуємо, що таке «індивідуальний навчальний план? Це – «…документ, який визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії зі здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів».
Педагоги навчальних закладів України покликані розробити індивідуальні навчальні плани і забезпечити педагогічний супровід руху кожного студента за індивідуальною освітньою програмою.
Викладачі Запорізького музичного училища давно вивчають тему тьюторства, та розуміють, що кожен викладач є майстром - наставником, який завжди поруч свого учня та допомагає і надихає його на набуття нових знань та умінь. Для цього потрібно мати необхідні тьюторські компетенції.
Виникло нове слово - «тьюторство». Що це таке і як це працює? Тьюторинг не одна єдина модель. Це нова позиція в освітньому просторі кожного навчального закладу. А тьютор це – наставник, провідник, людина - мотиватор, надхненник яка може допомогти студенту зрозуміти самого себе, допомогти зрозуміти людині її мотивацію. Від допомагає знайти ключ до подальшого розвитку і руху. Тьютор - це педагог нового формату, нового світу, педагог іншої, нової школи, яка тільки формується в Україні.
Насьогодні офіційно не існує такої професії як тьютор, але є функція тьютора. Таку функцію виконують вчителі – музиканти та викладачи Запорізького музичного училища ім. П.І.Майбороди вже не один рік.
Кожен з них є тьютором та має ряд завдань:
Існує два види тьюторингу: науковий, і розвиваючий. Перший більше скерований на роботу зі студентом, другий вид – на розвиток сильних сторін, розкриття характеру, розвитку впевненості в собі тощо.
Науковий тьюторинг |
Тьюторинг, що розвиває |
Тьютор: сумісність зацікавлень, знання, зрілість, захоплення |
Тьютор: вміння вести важливіше, зрілість, самореалізація |
Процес: головна мета відома від початку, детальні цілі буде визначено або відкрито у ході процесу |
Процес: головні та детальні цілі з’являються у ході процесу – встановлюються спільно або відкриваються |
Цілі: мудрість, критичне мислення, сумлінність, допитливість,інтелектуальне задоволення |
Цілі: установки, цінності, самопізнання, відкриття нових сильних сторін, зріле мислення про майбутнє |
Інструменти: методи для вирішення завдань: тьюторське есе, кейс-метод, дослідницькі проекти, сократівські питання, коучингові питання |
Інструменти: інструменти на відкриття та розвиток талантів, тьюторське есе – розвиваюче, коучингові питання, інструменти планування, тьюторський проект |
Ці два види не можуть існувати один без одного, і успішно взаємодоповнюються нашими викладачами. Тьюторинг скерований не на те, щоб дивитися у минуле, а на те, щоб дивитись у нове майбутнє.
Тьюторський підхід на індивідуалізацію освіти спрямований на виявлення і розвиток освітніх мотивів та інтересів студентів, їх самостійності; на психологічний та організаційний супровід групи, медіацію та вирішення конфліктів; на пошук освітніх ресурсів для створення індивідуальної освітньої траєкторії руху; на роботу з освітнім замовленням родини, формування учбової та освітньої рефлексії студентів та на налагоджена комунікація з батьками.
Але тьюторинг не може повністю замінити масову освіту, але він може стати чудовим доповненням до неї, і це розуміють викладачи Запорізького музичного училища. Не обов’язково, щоб тьютор мав глибині знання з предмета, бо це наразі є у вільному доступі, але він повинен розпізнати, в чому полягає пізнавальний інтерес студента та допомогти йому вибудувати власну індивідуальну освітню програму.
Тьютор - нова професія для української освіти, проте, зараз послуги тьютора набирають неабиякої популярності. Тьюторинг є гарною альтернативою роботи зі студентами, які мають середній рівень знань. Адже ми часто приділяємо уваги обдарованим і талановитим особистоятям, забуваючи про інших. Тьюторинг дасть можливість кожному студенту відчути себе унікальною, неповторною та здатною розвивати свій потенціал.