«У кожної людини свій вибір…»
(Образ Андрія у творі М. Гоголя «Тарас Бульба»)
Мета: продовжити роботу над твором «Тарас Бульба»;
розвивати вміння працювати з підручником та в командах;
готувати учнів до свідомого вибору власного життєвого шляху, вміння робити глибокий самоаналіз, з критичної точки зору характеризувати образ головного героя як сильної особистості.
Обладнання: портрет М. Гоголя, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, тексти твору.
Тип уроку: урок – художній образ
Риба шукає де глибше, а людина – де краще.
Народна приказка
ХІД УРОКУ
Людина – унікальна, неповторна особистість, здатна самостійно мислити, розвиватися, робити ті чи інші кроки. Лише людина має таке поняття, як гідність.
Сьогодні ми з’ясуємо проблему людської гідності, права власного життєвого вибору
(до ключового слова підібрати і записати як найбільше понять, що означають моральні якості людини)
ЛЮДИНА
вимоглива толерантна вірна працьовита марнославна
ненависна благородна чесна мудра
користолюбна підступна співчутлива
егоїстична вольова мужня
Від слова «людина» проведіть стрілки тільки до тих якостей, які б вам хотілося мати в себе… Чому ви провели стрілки тільки до позитивних якостей?
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
3.1. Слово вчителя
Сьогодні ми продовжуємо роботу над твором М. Гоголя «Тарас Бульба». І центральний образ нашого уроку – складний і суперечливий, бо це – людина – метання, людина – пошук. Людина, яка настільки заплуталася в своїх почуттях що це привело її до загибелі, Хто ж це?
3.2.Постановка проблемного питання
Що цінує найбільше у житті Андрій? Що є головним для нього?
3.3. Прийом «Інтелектуальна розминка»
(відповіді учні повинні давати чіткі і конкретні)
IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ , УМІНЬ І НАВИЧОК
4.1. Слово вчителя
Дуже важливо відчувати відповідальність за життя своє і оточуючих. Перед Андрієм постала проблема і непростий життєвий вибір: кохана жінка чи Вітчизна. Намагайтеся поглянути на будь-яку проблему з різних точок зору, адже варіантів її розв’язання може бути декілька.
Визначте ті життєво важливі рішення, які приймає Андрій в непростих життєвих ситуаціях (робота в групах).
Я пропоную вам
1гр. «Дерево рішень»
Позитивні наслідки
|
Негативні наслідки
|
2гр. «Сердечка для роздумів»
(методика «Незакінчене речення»)
4.2. Робота з текстом повісті
Зачитайте монолог Андрія про кохання. Чи можна зробити з нього висновок, що Андрій – сильна особистість?
4.3. Завдання «Підбери епітети»
А - …(аристократичний
Н - …(ненадійний козак)
Д - …(добрий)
Р - …(рішучий)
І - …(інтелігентний)
Й - …(яскрава особистість)
4.4. Складання сенкану до образу Андрія
Андрій
Козак
Сміливий, добрий
Кохає, зраджує, помирає
Ставить кохання понад усе
Зрадник
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Заключне слово вчителя
Своїми сенканами ви відповіли на поставлене на початку уроку запитання: найбільше у житті Андрій цінував кохання (… что мне мать и Отчизна…).
Ми можемо засуджувати Андрія за зраду, а можемо і захоплюватися його рішучістю, зректися всього заради красуні-полячки. Але чому ж тоді ми говоримо про ЗАГИБЕЛЬ Остапа і Тараса і про СМЕРТЬ Андрія?
(Смерть найчастіше пов’язують із буденним життям. Загибель – із надзвичайними обставинами, найчастіше із героїзмом і подвигом.)
VI. ОЦІНЮВАННЯ
VI I. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати міні твір «Яким би був мій життєвий вибір».