У пошуках квітки щастя. Польська народна казка «Цвіт папороті»

Про матеріал
Урок знайомить з польською народною казкою, виховує соціально активну особистість, яка здатна до максимального розкриття та реалізації власної індивідуальності, створює позитивний настрій в класі; розвиває вміння аналізувати художній текст; визначає основні події, що відбувалися в казці; сприяє виробленню уявлень про розвиток тексту в історичному часі й просторі; удосконалює рівень володіння літературною українською мовою
Перегляд файлу

У пошуках квітки щастя. Польська народна казка «Цвіт папороті»

Мета уроку: Виховувати  соціально активну особистість, яка здатна до максимального розкриття та реалізації власної індивідуальності, має любов до оточуючих та навколишнього середовища; створює позитивний настрій в класі; розвивати вміння аналізувати художній текст; визначити основні події, що відбувалися в казці; сприяти виробленню уявлень про розвиток тексту в історичному часі й просторі; удосконалювати рівень володіння літературною українською мовою, спілкування та читання іноземними мовами та пробуджувати інтерес до їх вивчення, розвивати мовлення; опрацювати компетентності:  вільне володіння державною мовою;  інноваційність.  

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Вітання

Я всміхаюсь сонечку:

-Здрастуй, золоте!

Зичу я  краплиночці:

-Хай вона росте!

Я всміхаюсь дощику:

-Лийся, мов з відра!

Усміхаюсь людям,

Зичу їм добра!

Вчитель.  Привітайте один одного зі словами «Зичу тобі гарного дня….»

 

  1. Які бувають вітання?  (рукостискання, жестові, плескають по плечу, кланяються, піднімають  руку, торкаються носами. Арабські: Ассалам алейкум, хай-хайв).
  2. Як будете вітатися з ровесниками, старшими чи незнайомими людьми?
  3. Як вітають гостей? Ласкаво просимо на гостину.

       Один, два, три, чотири, п’ять.

Прошу всіх рівненько встать.

Сьогодні урок  відкритий для всіх.

Багато гостей! То ж вітаємо їх!

 

1 учень:   Доброго ранку! Доброго дня!

Ми вам бажаєм здоров’я й добра.

                                                                           Тихо, діти, всі сідаєм,

                                                                            Наш урок  розпочинаєм.

Тема нашого тижня – Я мандрівник.  Ми продовжуємо мандрувати літературними стежками.

  1. Давайте згадаємо, хто такий мандрівник? У які країни ми вже з вами мандрували? (Китай, «Пензлик Маляна», Японія «Момотаро», Індія «Фарбований шакал», Німеччина »Пані Метелиця»)
  2. Що дізналися про Японію?
  3. Що потрібно для мандрів, які речі?
  4. Які почуття та емоції охоплюють нас перед подорожжю? (радість, захоплення, страх, побоювання)

 

 Гра Вибери речі для мандрів. (пояснити, чому не всі  ці речі нам потрібні у подорожі) люстерко, блокнот, телефон, ножиці, хмаринка, ручка, яблуко, портфель, ліки…

 

Хмаринка нам підкаже, куди ми будемо подорожувати. Прочитати слова на хмаринці, якою мовою вони написані? Польська .

 

  1. То в яку країну ми помандруємо? Що знаєте про неї?  (Варшава, Вроцлав, Познань, Краків. 38.5 млн осіб, злоті, член Євросоюзу, сусідка, член НАТО).
  2. Як правильно писати Польша чи Польща (словник)

 

  1. Гра «Краплинки». Зібрати докупи краплинки і визначити, яку польську казку будемо вивчати. «Цвіт папороті».

 

  1. Чи сподобалася вам ця казка? Чим і чому?
  2. Про які народні звичаї згадується в казці? Як відзначають це свято  в Україні?

 

Легенда розповідає: Це було дуже-дуже давно. Колись на землі  панувала зла сила. Від  неї люди зазнавали   великого лиха. То   сонце заступить, то  хворобу  напустить, то знищує всіх дітей. Порадились між собою люди і обрали поміж себе найхоробрішого воїна, дали йому ме­ча    в руки, і пішов він болотами глибокими та лісами темними. Ходив день, ходив місяць, а таки вистежив злу силу і поборов її.

       І сталося це вночі, а на ранок заграло сонечко, вся земна природа звеселилася. А воїн прийшов додому і омив водою своє тіло, щоб на ньому не зостало­ся злої сили. Ім'я того воїна було Іван. Із того часу люди стали відзна­чати незвичайне свято. 

Так ми відзначаємо день літнього сонцестояння — свято Івана Купала. А що цікавого відбувається у цей день?

 

В Україні існує легенда про цвіт папороті, котрий нібито з'являється в купальську ніч. Лише в цю ніч на папороті, серед ночі розцвітала чарівна вогняна квітка щастя – кочедижни. Папороть цвіте лише одну коротку мить найкоротшої у році ночі під Івана Купала. Здобути цю квітку досить важко, оскільки її береже від людей нечиста сила.  Володар заповітної квітки також міг у ніч напередодні Івана Купала бачити, як ходять лісом дерева й стиха розмовляють між собою. Існує повір’я, що в цей час всі рослини набирали чарівних, лікувальних та цілющих властивостей. 

 

У цей день з усіх кінців сели­ща збираються дівчата і йдуть до лісу, водойми, наспівуючи пісень.

  1. А які пісні вони співа­ють? Давайте пригадаємо.

Ой, на Івана, в ніч на Купала в темному лісі папороть цвіте…

 Ось саме про це свято й написана казка.

 

Чи бачили ви папороть, яка вона? Якою ви уявляєте цю квітку?

(Горщик із папороттю показати)

 

 Читання казки ланцюжком і складання плану:

  1. Історія про цвіт папороті
  2. Цікавий Яцусь
  3. Розповідь старої Німчихи
  4. Пригоди хлопця у чарівному лісі. (колоди, сосна, болото)
  5. Недосяжна квітка папороті
  6. Думки про квітку
  7. Друга невдала спроба
  8. Квітка щастя у хлопця
  9. Безтурботне життя у палаці
  10. Зустрічі з батьками
  11. Кара за жадібність

Робота з текстом

  1. Чи знайшов Яцусь щастя? А в чому воно?
  2. Як змінила папороть Яцуся?
  3. Назвіть риси вдачі хлопця: сміливий, цікавий, скрізь нишпорить, шукає пригод і не боїться труднощів та перемагає страхіть у лісі.
  4. Чи хотіли б ви мати такого друга? Чи можна на нього покластися? (батьки)
  5. Що знайшов, а що втратив хлопець? Чи можна таку ціну заплатити за багатство?
  6. Чи змінили б ви сюжет казки?
  7. А тепер перевіримо, чи уважні ви читачі. Що ви побачили, почули і відчули в казці?

Вправа «Щоденні 5»
1. У казці «Цвіт папороті» я бачу:  ліс, болото, папороть, сосни, дуби, чагарі, каміння, черв’яки, гусінь, сиві, гніді та булані коні.


2. Я чую: спів хлопців і дівчат, тріщання дров у вогнищі, голос квітки, розповідь Німчихи, тупіт коней, спів півнів, гуркіт землі.


3. Я відчуваю запах: згорілих дров у вогнищі, запах сосни, запах нової білої сорочки.


4. Я відчуваю на дотик: мох, колоду, візерунок на палиці.


5. Я відчуваю на смак: пташине молоко, делікатесні наїдки

 

Підсумки роботи: Ось і завершилася наша подорож. Чи сподобалася вам поведінка хлопчика, його ставлення до рідних, друзів?

Чи міг виправити помилку хлопець, чому не зробив цього? Чи зробила його квітка щасливим?

Домашнє завдання : знайти трикратні повтори у казці, описати письмово чи намалювати квітку папороті, якою ви її уявляєте.

 

docx
Додано
20 вересня 2023
Переглядів
797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку