Мета: ознайомити учнів з казкою "Ріпка", вчити слухати, переказувати прочитане і відображати на папері, збагачувати запас слів; розвивати пам'ять, творчу уяву, мовленеві навички; виховувати дружні стосунки, любов до книжки, бажання читати.
Тема: Робота з дитячою книжкою, казка "Piпка".
Мета: Ознайомити учнів з казкою "Рiпка"; вчити слухати, переказувати прочитане і відображати його словами та на папері,
збагачувати словниковий запас слів; розвивати пам ‘ять, творчу уяву,
мовленнєві навички; виховувати дружні стосунки, любов до книги, бажання читати.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: виставка дитячих книжечок із казками, костюми казкових героїв, олівці, альбоми, шаблони ріпки, призи, подарунки.
Xiд уроку:
І. Організаційний момент.
Станьте рівненько, а тепер сідайте будь ласка. Зараз у нас який урок? А сьогодні урок у нас буде не звичайний, а казковий.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Ми відправимося у подорож в світ чарівних казочок. Ви дізнастесь чимало нового і цікавого, про казки, про героїв казок. Навіть самі станете героями казки. А по закінчення уроку у нас в класі ще й працюватиме художня майстерня, де кожен з вас зможе намалювати картину. Тому будьте уважні, запам' ятовуйте все те, що чутимете на уроці, бо вам потрібно буде давати відповіді на запитання.
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Скажіть будь ласка, діти, а чи любите ви казки? А ось щоб дізнатися чи знаєте ви казки, або ж героїв із казочок ми зараз пограємо в гру, яка називається "Відгадай". Я буду читати уривки із казочок, які вам відомі з самого раннього дитинства, а ви будете називати з якої казки уривок та хто є героями тієї чи іншої казки.
I так сідайте зручно, слухайте уважно і готуйтесь давати відповіді, хто швидше і найбільше відгадає, той отримає приз.
Перший уривок:
Я по засіку метений,
Я на ярих спечений,
Я вiд діда утік,
Я від баби утік
I вiд тебе втечу.
Діти, з якої казочки цей уривок? Хто вже здогадався? А давайте назвемо разом героїв цієї казочки. Молодці! Граємо далі. А ось такий уривок. Чи відгадаєте тепер з якої це казочки?
Другий уривок:
Я-мишка-норушка. Я - жабка-скреготушка, я- зайчик-побігайчик. Я -лисичка-сестричка ..
Будь ласка, скажіть, з якої це казочки слова? А хто назве ще яких героїв казки не вистачає? Слухайте уважно, будьте кмітливими. Що ж це за казочка, в якій є такі слова …
Третій уривок:
Не плач діду, не плач бабо! Знесу вам яєчко не простеньке…
Будь-ласка, назвіть з якої казочки це слова. Молодці, здогадалися!
А тепер, мабуть, ви вже не вгадаєте. Спробуємо?
Четвертий уривок:
А я рак-неборак, як ущипну, то буде знак!
Хто готовий відповідати? Подумайте і скажіть, які ще є дійові особи в цій казці? Назвіть їх, будь-ласка. А хто з них найбільше вам сподобався?
Продовжуємо гру і зовсім скоро ми дінаємося хто ж найкраще знає казки. Приготувалися, слухасмо уваж ненько.
П’ятий уривок:
Діточки мої, вiдомкнітеся, відчинітеся! Ваша матiнка прийшла, молочка принесла!
Яку назву має ця казочка? Кому ж принесла молока матінка? А хто хотів з’їсти козенят? А кого ще не вистачає? Кого з героїв ми ще не назвали? Молодці!
І нарешті остання казочка. Ну ж бо слухайте уважно і швиденько давайте відповідь, з якої хазочки цей уривок?
Шостий уривок:
Тягнуть потягнуть, а витягнути не можуть, Кличе дiд бабу: "Іди-но сюди!".
Що ж це за казочка така? А хто знає, які дійові особи в цій казочці? Назвіть їх, будь-ласка. А тепер ми з'ясуємо, хто переможець гри.
Вручаємо приз.
Ось саме цю казочку "Piпка" ми сьогодні прочитаємо, а ще на вас чекає цікава зустріч з героями цієї казочки. А зараз, діти, вам роздадуть книжечки казки "Ріпка" і ми розглянемо їх.
Зверніть увагу, будь-ласка, на палітурку, це перша сторіночка, тут написана назва казки і є малюнок саме про кого ця казочка. А тепер розглянемо всередині. Що ви бачите на малюнку? Кого бачите поряд? А хто ж самий маленький?
IV. Фізкультхвилинка.
Ви вже , мабуть, стомилися, бо багато працювали. Тому зараз ми трішки відпочинемо. Встаньте, будь ласка, виконаємо фізкультхвилинку .
У країні казочок
Жив веселий Колобок
Разом з ним усі звірятка
Шикувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз - притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
Трішки ними потрясли,
Та цього іще замало,
Нахилились вліво, вправо.
Повернулися обличчям один до одного, посміхнулися і тихесенько сіли. Поставили ніжки на підлогу, руки на парту поклали рівненько та продовжуємо нашу подорож по світі казок.
V. Робота над новим матеріалом.
1. Виразне читання казки вчителем.
Зараз я прочитаю казочку "Рiпка", а ви уважно послухайте, тому що далі вам потрібно буде все почуте відтворити. (Читаю казку "Ріпка")
2. Бесіда за прочитаним.
Дітки, а чи сподобалася вам казочка? А хто найбільше вам сподобався? Чому? А давайте назвемо дійових осіб казочки. Діти, подумайте, чому дід сам не зміг витягнути ріпку? Чому ж кожен з героїв кликав собі на допомогу? Так ось, діти, тільки разом, гуртом, дружно можна зробити будь-яку справу і, навіть, сама велика-превелика ріпка підкорилася такому дружньому колективу.
3. Театральна вистава.
А зараз ми з вами в уяві перемістимося в театр. А в театрі є глядачі i aртисти. І ми сьогодні будемо в ролі як глядачів, так і артистів. Нам потрібно вибрати героїв з казочки "Рiпка". Хто хотів би виконати роль діда? А баби? А внучки? А ще нам потрібен артист на роль собачки Жучки, кішки Мурки та мишки-шкряботушки. Тепер ми трішечки одягнемо наших артистів, щоб вони стали справжніми героями казочки.
Дідові ми одягнемо шапку, бабусі - хустку, внучку нарядимо в косиночку, собачка, котик та мишка отримають маски. Раз артисти готові, то тепер погляньте кого не вистачає ще? (Рiпки). А хто буде ріпкою? Хто бажає?
(Bci артисти чекають і по черзi встають і приєднуються до попереднього героя і разом тягнуть ріпку).
Діти, а давайте віддячимо оплисками нашим артистам за цікаву виставу казочки "Ріпка" і вручимо їм подарунки.
4. Малювання рiпки за шаблоном.
А тепер ми з театру перемістимося в художню майстерню, де кожен з вас випробує художні здібності. Ви намалюєте ріпку такою, як собі уявляєте. А допоможе вам, звісно, книжечка казки "Ріпка" і ось такі шаблони. Будь ласка, візьміть листок паперу, покладіть його на парту, візьміть в руки простий олівець і обведіть шаблон ріпки. А після того, як ви обведете, покладіть шаблон в сторону і подумайте, якою буде ваша ріпка за кольором, який з олівців треба взяти і розфарбуйте свій витвір( звучить спокійна мелодія, діти сумлінно працюють в класі атмосфера творчого колективного самовираження).
Хто вже справився з роботою, покладіть олівці і сядьте рівненько, відпочиньте. А тепер я погляну на ваші малюнки і скажу, у кого ж все-таки надзвичайна ріпка! Ось я подивилася і визначила, що всі малюнки найкращі. Ви молодці!
VI. Підсумок уроку.
Скажіть, будь-ласка, діти, яку казочку сьогодні ми прочитали? А хто герой цієї казочки? Хто найбільше сподобався? Чому? А що вам найбільше сподобалося на уроці? А тепер послухайте прислів'я і скажіть, до якої з казочок найбільше підходить воно?