Тема Краса природи у її різноманітності. Л. Костенко «Синички на снігу»
(літературне читання за підручником «Українська мова та читання» О. Савченко).
Мета Продовжити ознайомлення учнів із творчістю української поетеси
Ліни Костенко; удосконалювати навички виразного читання віршованих
творів; навчати визначати настрій персонажа; уточняти знання учнів про
розмаїття птахів; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти;
розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву, фантазію,
вміння аналізувати прочитане; збагачувати лексичний запас школярів;
розвивати вміння знаходити взаємозв’язки в природі;
виховувати повагу до природи, любов і дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: фотографії та малюнки птахів; портрет Л.Костенко; картки для
роботи в парі; плакати “Зимове дерево”, “Весняне дерево”, “Будь охоронцем
птахів”, набори для роботи в групі; аудіозапис пташок і синички, аудіозапис
для фізхвилинки, пташки із домашнім завданням.
ХІД УРОКУ
І. Організація початку уроку.
1. Привітальне слово вчителя.
Встаньте, діти, усміхніться
І до сонця потягніться.
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться.
Гостей наших привітайте
(Добрий день!)
І тихесенько сідайте!
2. Створення ситуації успіху.
- Щоб урок наш був цікавим і сподобався і вам, і мені, і нашим гостям, як нам треба працювати?
(Дружно, весело, активно, творчо).
- Попрацюємо під девізом:
“Хто багато читає,
той багато знає.
Хто швидко читає,
той багато зробити встигає”.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота зі скоромовкою.
- Діти, пропоную вам розігріти свій язичок. Давайте прочитаємо скоромовку.
Горобець гука грака,
ґава гатить гопака.
- Прочитайте про себе.
- Разом по складах.
- Всі разом швидше.
- За рукою “Їдемо з гірки”.
- По рядах, всі разом.
- Молодці, діти! Ви добре розігріли свій язичок і підготували його до читання.
- Скажіть, назви яких птахів вам зустрілися у скоромовці? (Горобець, грак, ґава).
4. Вправа “Асоціативний кущ”.
- Які слова вам спадають на думку, коли ви бачите пташок або чуєте про них?
- У вас на партах є картки з написаними словами. Вам потрібно обрати те слово, яке асоціюється зі словом “Птахи” і прикріпити його на асоціативний кущ. Даю вам дві хвилини, щоб ви порадились і хтось один з пари прикріпив напис на дошку.
гніздо стайка пір’я ключ небо
вирій ПТАХИ шпаківня
годівничка щебет насіння дзьоб комахи
- Хто такі птахи? (Це тварини).
- Чим відрізняються птахи від інших тварин? (Тим, що їхнє тіло вкрите пір’ям).
- Так яких тварин називають птахами? (Птахи — це тварини, тіло яких укрите пір’ям).
- Це основна ознака, за якою ми відносимо цих тварин до групи птахів.
- Діти, чому взимку ми не чуємо співу пташок?
- Чи всі пташки відлетіли у теплі краї?
- А які саме залишилися?
- На які дві групи поділяються птахи? (Перелітні і осілі).
Перелітні птахи – це ті які влітку гніздуються в наших краях, а на зиму відлітають у вирій.
Осілі – ті, що весь рік живуть в одній місцевості.
- До якої групи пташок відносяться герої нашої скоромовки? (Осілі пташки).
Давайте ми їх одразу поселимо на зимове деревце.
- А чому взимку не співають?
- Так, коли холодно і потрібно шукати поживу, то пташкам не до співу.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо читати вірш Ліни Костенко “Синички на снігу”,
познайомимось із персонажем цього твору. А також поговоримо про те, чому і як треба охороняти птахів.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1.Знайомство з біографією Ліни Костенко.
Прийом «Слово автору»
Я - Ліна Костенко народилася у сім’ї вчителів у невеличкому містечку Ржичеві на Київщині. Війна застала мою родину у Києві мені було тоді 11 років. На мою долю випали великі випробування: голод, життя без даху над головою. Але я зуміла побачити набагато більше, ніж бачили інші, - милосердну й жертовну душу нашого народу, його велику доброту, красу нашої рідної природи.
Перші збірки моїх творів з’явилися в кінці 50-х - на початку 60-х років. Я видала збірку віршів для дітей «Бузиновий цар»
У своїх віршах я показую правду життя. Моє поетичне слово сумне, бо в світі ще багато лиха, байдужості, зла, бо люди не задумуються над завтрашнім днем, ризикують залишити нащадкам не квітучу планету, а голу пустелю.
2. Робота з ілюстраціями.
- Ось погляньте на малюнок. Синичка має досить яскраве оперіння. Серед інших птахів виділяється насамперед яскраво-жовтим черевцем з «краваткою». Голова і шия синиці чорного кольору, в очі кидаються її білі щоки та оливкова спина. Її жовту грудку, завжди помітно на снігу.
Синиця – звичайний мешканець міст і селищ взимку. Яскраве оперення цих птахів радує око взимку. В довгі зимові ночі зграйки синиць ховаються в укриття (дупла, щілини будинків) і сплять, тісно притулившись один до одного, утворивши пухнасту кульку з якої стирчать хвости. Така ночівля допомагає економити тепло.
2. Слухання аудіозапису співу синички.
3. Робота за ілюстрацією.
- Розгляньте малюнок.
- Яка пора року зображена на ньому?
- Кого ми бачимо на малюнку?
- Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, якщо художник створив до нього таку ілюстрацію?
4. Опрацювання вірша “Синички на снігу ”.
1) Виразне читання вірша вчителем.
- Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?
2) Словникова робота.
а) З’ясування значення слів.
Намлілись – тут: намучилися, стомилися;
Вирій – теплі південні краї, куди відлітають на зиму перелітні птахи.
б) Читання слів “луною” за вчителем.
намлілись синички
вирій полетіли
батьківщини на снігу
- Знайдіть і прочитайте слово, що означає дію предмета.
- Знайдіть і прочитайте трискладові слова, чотирискладові.
3) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
4) Читання “Ланцюжком”.
5)Читання вірша учнями відповідно партитури
Синиці голодом намлілись– ||
Така зима,|| така зима!..||
Оце б у вирій полетіли, - |
Так батьківщини ж там нема.||
6)Аналіз змісту вірша.
- Чому пташкам важко взимку?
- Від чого вони потерпають? (Найбільше — від голоду.)
- У яких рядках вірша сказано про стійкість синичок?
- Давайте поспостерігаємо, як змінюється настрій персонажа протягом вірша.
- Покажіть смайликами як змінюється настрій вірша.
- Ліна Костенко показала нам мужність маленьких пташок.
7) Виразне читання вірша учнями в парах.
- Зараз ми будемо читати вірш в парах. Вам треба передати читанням настрій персонажа.
- До якої групи птахів ми віднесемо синичку — перелітна чи осіла птаха? Посадимо її також на зимове деревце.
5. Гра “Посади птахів на свої місця”.
- Діти, розгляньте малюнки пташок на дошці. Пригадайте, які з них належать до перелітних, а які до осілих. Пограємо в гру, Оберіть малюнок, назвіть пташку і посадіть на дерево, зимуючих на зимове, а перелітних на весняне.
Шпак, лелека, соловей, зозуля, ластівка, щиглик, дятел, омелюх.
Фізхвилинка під музичний супровід
6. Перегляд відео «Твори добро»
7. Фронтальна бесіда .
- Зима — надто важкий час для пташок, особливо якщо вона морозна, з хурделицями. Дуже важко знайти пташечці щось їстівне, коли все навкруги заметено снігами.
На допомогу усім птахам приходять небайдужі дорослі і діти.
- Як ми з вами можемо допомогти пташкам взимку?
- А чи тільки взимку необхідно охороняти пташок?
- Скоро за вікном запанує красуня весна, повернуться перелітні птахи. Їх також треба охороняти. Як люди можуть допомогти птахам навесні?
- Чому не можна брати в руки пташині яйця і пташенят?
- Як слід турбуватися про птахів?
- Яку користь приносять птахи?
Підсумок. Птахи приносять користь природі. Люди мають охороняти птахів.
V. Закріплення знань.
1. Робота в групі. Складання пам'ятки „Будь охоронцем птахів”.
- Діти, давайте складемо пам’ятку, як охороняти пташок. Пропоную вам попрацювати невеличкими групками. У кожної групи є конверт.
Ваше завдання:
1) Зробити аплікацію з поданих деталей;
2) Відновити деформоване речення і приклеїти на основу;
3) Представити свою роботу і прикріпити на плакат “Будь охоронцем птахів”.
-Взимку підгодовуй птахів.
-Не руйнуй пташині гнізда.
-Не турбуй птахів, коли вони висиджують пташенят.
-Нікому не дозволяй брати із гнізда пташенят.
-Навесні роби будиночки для птахів.
2. Доповідь інформаційного центру “Цікаво знати”.
- Птахи — невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи — окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їхньої дзвінкої пісні?
- Наука, що вивчає птахів, називається ОРНІТОЛОГІЯ.
- ОРНІТОЛОГ — це людина, яка вивчає життя пташок.
- Наші початківці-орнітологи підготували цікаві відомості про пташок України. Давайте вислухаємо їх.
- ЛЕБІДЬ — символ вірності і любові;
- СОВА — символ мудрості;
- ГОЛУБ — символ миру.
VІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
- Наш урок добігає до кінця.
- Чи було на уроці цікаво?
- Що вам сподобалось на уроці?
- Який вірш Ліни Костенко ми читали на уроці?
- Чому потрібно охороняти птахів?
- Який висновок з сьогоднішнього уроку ви зробили?
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу -
Співають для нас у гаю.
Ми - друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.