Урок літературного читання за темою "Краса природи у її різноманітності. Л. Костенко "Синички на снігу"

Про матеріал
Розробка уроку літературного читання для учнів 3 класу НУШ за темою "Краса природи у її різноманітності. Л. Костенко «Синички на снігу» (за підручником «Українська мова та читання» О. Савченко).
Перегляд файлу

Тема       Краса природи у її різноманітності. Л. Костенко «Синички на снігу»

(літературне читання за підручником «Українська мова та читання» О. Савченко).

Мета    Продовжити ознайомлення учнів із творчістю української поетеси

         Ліни Костенко; удосконалювати навички виразного читання   віршованих

         творів; навчати визначати настрій персонажа; уточняти знання учнів про

         розмаїття птахів; навчати бачити красу рідної природи, цінувати  її і берегти;

          розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву, фантазію,

         вміння аналізувати прочитане; збагачувати лексичний  запас школярів; 

         розвивати вміння знаходити взаємозв’язки в природі;

         виховувати повагу до природи, любов і дбайливе ставлення до птахів.

Обладнання: фотографії та малюнки птахів; портрет Л.Костенко;  картки для

          роботи в парі; плакати “Зимове дерево”, “Весняне дерево”, “Будь охоронцем

          птахів”,  набори для роботи в групі; аудіозапис пташок і синички, аудіозапис

          для фізхвилинки, пташки із домашнім завданням.

                                                           ХІД  УРОКУ

І. Організація початку уроку.

    1. Привітальне слово вчителя.

         Встаньте, діти, усміхніться

         І до сонця потягніться.

         До сусіда поверніться,

         Один одному всміхніться.

         Гостей наших привітайте

         (Добрий день!)

         І тихесенько сідайте!

2. Створення ситуації успіху.

- Щоб урок наш був цікавим і сподобався і вам, і мені, і нашим гостям, як нам треба працювати?

(Дружно, весело, активно, творчо).

 - Попрацюємо під девізом:

 

  “Хто багато читає,

    той багато знає.

    Хто швидко читає,

    той багато зробити встигає”.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Робота зі скоромовкою.

  -  Діти, пропоную вам розігріти свій язичок. Давайте прочитаємо скоромовку.

Горобець гука грака,

ґава гатить гопака.

- Прочитайте про себе.

- Разом по складах.

- Всі разом швидше.

- За рукою “Їдемо з гірки”.

- По рядах, всі разом.

- Молодці, діти! Ви добре розігріли свій язичок і підготували його до читання.

- Скажіть, назви яких птахів вам зустрілися у скоромовці? (Горобець, грак, ґава).

 

 

 

 

4. Вправа “Асоціативний кущ”.

- Які слова вам спадають на думку, коли ви бачите пташок або чуєте про них?

- У вас на партах є картки з написаними словами. Вам потрібно обрати те слово, яке асоціюється зі словом “Птахи” і прикріпити його на асоціативний кущ. Даю вам дві хвилини, щоб ви порадились і хтось один з пари прикріпив напис на дошку.

 

гніздо        стайка       пір’я          ключ        небо

вирій                   ПТАХИ                                 шпаківня

 годівничка       щебет       насіння          дзьоб       комахи

- Хто такі птахи? (Це тварини).

- Чим відрізняються птахи від інших тварин? (Тим, що їхнє тіло вкрите пір’ям).

- Так яких тварин називають птахами? (Птахи — це тварини, тіло яких укрите пір’ям).

- Це основна ознака, за якою ми відносимо цих тварин до групи птахів.

- Діти, чому взимку ми не чуємо співу пташок?

- Чи всі пташки відлетіли у теплі краї?

- А які саме залишилися?

- На які дві групи поділяються птахи? (Перелітні і осілі).

Перелітні птахи – це ті які влітку гніздуються в наших краях, а на зиму відлітають у вирій.
Осілі – ті, що весь рік живуть в одній місцевості.

- До якої групи пташок відносяться герої нашої скоромовки? (Осілі пташки).

Давайте ми їх одразу поселимо на зимове деревце.

- А чому взимку не співають?

- Так, коли холодно і потрібно шукати поживу, то пташкам не до співу.

ІІІ. Оголошення теми  уроку.

- Сьогодні на уроці ми будемо читати вірш Ліни Костенко “Синички на снігу”,

познайомимось із персонажем цього твору. А також поговоримо про те, чому і як треба охороняти птахів.

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1.Знайомство  з  біографією  Ліни Костенко.

Прийом «Слово  автору»  

Я  -  Ліна Костенко народилася у сім’ї вчителів у невеличкому містечку Ржичеві на Київщині. Війна застала мою родину   у Києві  мені було тоді 11 років. На мою долю випали великі випробування: голод, життя без даху над головою. Але  я  зуміла побачити набагато більше, ніж бачили інші, - милосердну й жертовну душу нашого народу, його велику доброту, красу  нашої  рідної  природи.

    Перші збірки моїх  творів з’явилися в кінці 50-х - на початку 60-х років. Я видала збірку віршів для дітей «Бузиновий цар»

У своїх віршах  я показую  правду життя. Моє  поетичне слово сумне, бо в світі ще багато лиха, байдужості, зла, бо люди не задумуються над завтрашнім днем, ризикують залишити нащадкам не квітучу планету, а голу пустелю.

2. Робота з ілюстраціями.

    -  Ось  погляньте на малюнок. Синичка має досить яскраве оперіння. Серед інших птахів виділяється насамперед яскраво-жовтим черевцем з «краваткою». Голова і шия синиці чорного кольору, в очі кидаються її білі щоки та оливкова спина.  Її жовту грудку, завжди помітно на снігу.

    Синиця – звичайний мешканець міст і селищ взимку. Яскраве оперення цих птахів радує око взимку. В довгі зимові ночі зграйки синиць ховаються в укриття (дупла, щілини будинків) і сплять, тісно притулившись один до одного, утворивши пухнасту кульку з якої стирчать хвости. Така ночівля допомагає економити тепло.

    

2. Слухання аудіозапису співу синички.

3. Робота за ілюстрацією.

- Розгляньте малюнок.

- Яка пора року зображена на ньому?

- Кого ми бачимо на малюнку?

- Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, якщо художник створив до нього таку ілюстрацію?

4. Опрацювання вірша “Синички на снігу ”.

1) Виразне читання вірша вчителем.

 - Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?

 

2) Словникова робота.

   а) З’ясування значення слів.

       Намлілись – тут: намучилися, стомилися;

       Вирій – теплі південні краї, куди відлітають на зиму перелітні птахи.

   б) Читання слів “луною” за вчителем.

          намлілись            синички

          вирій                    полетіли

          батьківщини       на снігу

- Знайдіть і прочитайте слово, що означає дію предмета.

- Знайдіть і прочитайте трискладові слова, чотирискладові.

   3) Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

   4) Читання “Ланцюжком”.

   5)Читання  вірша  учнями  відповідно партитури

                 Синиці голодом намлілись– ||

                 Така зима,|| така зима!..||

                Оце б у вирій полетіли, - |

                Так батьківщини ж там нема.||

   6)Аналіз змісту вірша.

-  Чому пташкам важко взимку?

-  Від чого вони потерпають? (Найбільше — від голоду.)

-  У яких рядках вірша сказано про стійкість синичок?

- Давайте поспостерігаємо, як змінюється настрій персонажа протягом вірша.

-  Покажіть  смайликами  як  змінюється  настрій  вірша.

 - Ліна Костенко показала нам мужність маленьких пташок.

7) Виразне читання вірша учнями в парах.

-  Зараз ми будемо читати вірш в парах.  Вам треба передати читанням настрій персонажа.

- До якої групи птахів ми віднесемо синичку — перелітна чи осіла птаха? Посадимо її також на зимове деревце.

 

5. Гра “Посади птахів на свої місця”.

- Діти, розгляньте малюнки пташок на дошці. Пригадайте, які з них належать до перелітних, а які до осілих. Пограємо в гру, Оберіть малюнок, назвіть пташку і посадіть на дерево, зимуючих на зимове, а перелітних на весняне.

Шпак, лелека, соловей, зозуля, ластівка, щиглик, дятел, омелюх.

 

 

 

 

 

Фізхвилинка під музичний супровід

6. Перегляд відео «Твори добро»

7. Фронтальна бесіда .   

- Зима — надто важкий час для пташок, особливо якщо вона морозна, з хурделицями. Дуже важко знайти пташечці щось їстівне, коли все навкруги заметено снігами.

  На допомогу усім птахам приходять небайдужі дорослі і діти.

- Як ми з вами можемо допомогти пташкам взимку?

- А чи тільки взимку необхідно охороняти пташок?

- Скоро за вікном запанує красуня весна, повернуться перелітні птахи. Їх також треба охороняти. Як люди можуть допомогти птахам навесні?

- Чому не можна брати в руки пташині яйця і пташенят?

- Як слід турбуватися про птахів?

- Яку користь приносять птахи?

Підсумок. Птахи приносять користь природі. Люди мають охороняти птахів.

V. Закріплення знань.

1. Робота в групі. Складання пам'ятки „Будь охоронцем птахів”.

- Діти, давайте складемо пам’ятку, як охороняти пташок. Пропоную вам попрацювати невеличкими групками. У кожної групи є конверт.

 Ваше завдання:

 1) Зробити аплікацію з поданих деталей;

 2) Відновити деформоване речення і приклеїти на основу;

 3) Представити свою роботу і прикріпити на плакат “Будь охоронцем птахів”. 
-Взимку підгодовуй птахів.
-Не руйнуй пташині гнізда.
-Не турбуй птахів, коли вони висиджують пташенят.
-Нікому не дозволяй брати із гнізда пташенят.
-Навесні роби будиночки для птахів.

2. Доповідь інформаційного центру “Цікаво знати”.

- Птахи — невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи — окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їхньої дзвінкої пісні?

- Наука, що вивчає птахів, називається ОРНІТОЛОГІЯ.

- ОРНІТОЛОГ — це людина, яка вивчає життя пташок.

- Наші початківці-орнітологи підготували цікаві відомості про пташок України. Давайте вислухаємо їх.

  • Найбільш морозостійкі серед птахів — качки і гуси, витримують мороз до 100°С.

 

 

 

 

 

 

  • НАЙВИЩИМ ПТАХОМ є журавель сірий. Висота його досягає 120 сантиметрів, а маса — 7 кілограмів. При­літає в Україну в другій половині березня, а улюбленими його місцями є глухі зарості, болота, очеретяні заплави рік. Гніздо (до 1 метра в діаметрі) мостить на купинах.
  • Деякі птахи стали у людей символами:

- ЛЕБІДЬ — символ вірності і любові;

- СОВА — символ мудрості;

- ГОЛУБ — символ миру.

 

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку.

1. Рефлексія.

- Наш урок добігає до кінця.

- Чи було на уроці цікаво?

- Що вам сподобалось на уроці?

- Який вірш Ліни Костенко ми читали на уроці?

- Чому потрібно охороняти птахів?

- Який висновок з сьогоднішнього уроку ви зробили?

    Ніколи не зробимо шкоди

    Ми пташці у ріднім краю.

    Нехай звеселяють природу -

    Співають для нас у гаю.

    Ми -  друзі і вірні, і щирі,

    Бо ми бережем повсякчас

    Пташок, що літають у вирій,

    І тих, що зимують у нас. 

 

 

       

doc
Додано
21 грудня 2022
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку