У світі казки чарівної

Про матеріал
Поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; навчати дітей слухати, відрізняти хороше від поганого; формувати оцінні судження, заохочувати до корисних справ; виховувати почуття чуйності, співпереживання, взаємовиручки, доброти.
Перегляд файлу

Тема. У світі казки чарівної

 

Мета. Поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; навчати дітей слухати, відрізняти хороше від поганого; формувати оцінні судження, заохочувати до корисних справ; виховувати почуття чуйності, співпереживання, взаємовиручки, доброти.

 

Обладнання. Мультимедійний проектор (слайди), виставка книг - казок, "Чарівна скринька", конверти із завданням для  групової роботи, телеграми, маски - шапочки.

Хід уроку.

  • Слайд 1. Заставка

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

  • Звучить запис пісні " Розкажи мені казку". З'являється Фея - Казка.

Фея.  Ви давно знаєте і, здається, любите мене. Я приходжу до вас з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрана. Я веду вас у світ незвичайний і дивовижний. Реальність і вигадка, життя і чудеса поєднуються в мені, зачаровуючи  вас назавжди красою рідного слова. Я потрібна вам, як хліб. Ви вже зрозуміли, хто я?

 Так, я Казка. Це я народилася в сиву давнину. Мої історії раніше передавалися з уст в уста і були доступні в сім’ї дорослим і малим. Адже український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них і записували вчені і письменники тисячі і тисячі чудових казок.

Учитель. Казки - це незвичайний і захоплюючий світ пригод. Вони приваблюють  всіх своєю чарівністю, незвичайністю. Вони навчають нас мудрості, чуйності, винахідливості, сміливості, доброти... Тому кожна дитина дуже любить читати і слухати казки. А живуть всі вони в Країні Казок.

Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати цією країною. Ви. діти, готувалися до цього уроку. На попередніх заняттях ви розділилися на пошукові групи: казкарі, художники, співаки, актори. Ви працювали в групах, виконали необхідне завдання і зараз продемонструєте підготовлений матеріал. Ігрові завдання для вас підготувала Фея - Казка. За кожне виконане завдання ви отримаєте від Феї казкову зірочку, бо в народі кажуть:"Казок, як у небі зірок". То ж старайтеся! В кінці уроку отриманими зірочками ми прикрасимо вечірнє небо.

 

ІІ. Основна частина уроку.

1. Звіт пошукової групи"Казкарі" (1 гр.)

Перший казкар.

Ми дуже любимо казки. Нам читали їх мами, тата, бабусі та дідусі. Зараз вже самі читаємо казки і багато прочитали їх, навчаючись у школі. Розрізняють казки про тварин, чарівні та  побутові. Наша група готувала казки про тварин.

  • Слайд 2.Казки про тварин.

Другий казкар.

З давніх-давен людина обожнювала природу, вбачала у всьому   живому своїх побратимів, бо земля для неї була матір'ю . Саме тому в казках всі тварини постають у людській подобі. Вони розмовляють і поводяться, як люди. Спостерігаючи за поведінкою тварин, багато чому навчаєшся.

Український народ склав багато казок, дійовими особами яких є тварини:

"Рукавичка", "Котик і Півник", "Колосок", "Дружні звірі", "Лисиця та Журавель", "Вовк та семеро козенят"...

  • Завдання Казкової Феї.

   Я принесла телеграми, але вони без підписів. Давайте відгадаємо, хто їх надіслав.

1. "Купив насіння, приїжджайте садити".(Дід з казки "Ріпка")

2. "Хату звільнили, плакати перестав" (Зайчик з казки "Коза - Дереза")

3. "Приготували борщ, запрошуємо на обід". (Звірі з казки "Пан Коцький")

4. "Почастую Лисичку з глечика з вузенькою шийкою і примчу до вас" (Журавель з казки "Лисичка та Журавель")

5. "Побіжимо в ігри пограємо, а Півник тим часом пиріжків напече". (Мишенята з казки "Колосок")

 

2.Звіт пошукової групи "Казкарі" (2 гр.)

Третій казкар.

Ходили діти в бібліотеку,

Листали картотеку,

Брали цікаві книжки

Та читали чарівні казки.

  • Слайд 3. Чарівні казки.

   Нашій групі було доручено підготувати повідомлення про чарівні казки.

Четвертий казкар.

Героями чарівних казок є люди з надзвичайною силою. Вони гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій з брехнею та злом. У таких казках описані надзвичайні пригоди, які                     обов’язково  пов’язані  з чарами та дивовижними перетвореннями.

Третій казкар.

У світ чарівних казок ми поринемо разом з казками: "Кирило Кожум’яка" . "Кривенька качечка", "Кобиляча голова", Яйце - райце", "Летючий корабель", "Котигорошко", "Ох"...

  • Завдання Казкової Феї.

   А зараз ми перевіримо, чи знаєте ви казкових героїв?

Робота в групах. Написати якомога більше казкових героїв на  задану букву.

К - Котигорошко, Коза - Дереза, Кривенька качечка...

М - Мачуха, Мінка, Мишенята...

С - Сивка - Бурка, Сірко...

 

3.Звіт пошукової групи "Казкарі" (3 гр.)

  • Слайд 4.Побутові казки.

П'ятий казкар.

   Героями побутових казок є люди, які діють в обставинах, близьких до справжнього життя. Але, потрапляючи у вигадані ситуації, вони  виявляють надзвичайні якості: небачену хоробрість, дивовижний розум, нечувану жадібність тощо.

Шостий казкар.

   У побутових казках завжди перемагають бідні, скривджені, але чесні, розумні і працьовиті герої. Показуючи це, народ ніби говорить, як треба жити насправді, за що боротися, до чого прагнути.

Про життєві мудрості розповідається в казках: "Мудра дівчина", "Дідова дочка та бабина дочка", «Язиката Хвеська»...

  • Завдання Казкової Феї.

Конкурс"Казковий ерудит"

- Казки, як мудрі й вірні друзі, знайомлять з чарівним світом, роблять вас добрішими, розумнішими, кмітливішими. Ось і перевіримо, як швидко ви знаходите правильні відповіді.

1.Хто перехитрив Колобка? (Лис)

2.Хто врятував Івасика - Телесика? (Гусеня)

3.З чого зробив дід бичка? (Із соломи)

4.Скільки тварин тягнуло ріпку? (Три)

5.Чим ловив Вовк рибу? (Хвостом)

6.Що загубив дід, йдучи лісом? (Рукавичку)

7.Хто їв пиріжки у казці "Колосок"? (Півник)

8.Хто прогнав Козу - Дерезу? (Рак)

9.Кого перелякав Пан Коцький? (Зайця, Ведмедя, Кабана)

  • Фізкультхвилинка

4. Звіт пошукової групи"Художники"

  • Слайд 5.Дитячі малюнки.

Наша група разом з мамами і татами, бабусями та дідусями із задоволенням читали українські народні казки. До прочитаних казок ми намалювали малюнки.

  • Завдання Казкової Феї.

Гра"Бюро знахідок"

- Допоможіть загубленим речам знайти місце у казках.

( Діти дістають речі з "Чарівної скриньки "і відгадують з якої вони казки.)

Яйце - "Курочка Ряба".

Солома - "Солом’яний бичок".

Колосок - "Колосок".

Рукавичка - "Рукавичка"

Глечик - "Лисичка та Журавель".

Хліб - "Хліб і золото".

Пір’я -"Кривенька качечка".

Грудочка сиру - "Лисичка - суддя".

Молоко - "Вовк і семеро козенят"

Риба -" Лисичка - Сестричка та Вовк - Панібрат"

 

5. Звіт пошукової групи "Співаки"

- Ви любите співати?

Багато героїв казок також любили співати пісні. Ми зараз по черзі будемо їх виконувати, а ви повинні відгадати , з якої казочки співаночка.

Курочко, курочко.

Масляна головочко,

Одсунь віконечко

Та глянь на сонечко:

Он бояри йдуть -

В красному, в зеленому, голубому

Та й на конику вороному.                                               

                        ("Кріт, Кіт, Курочка та Лисиця")

 

Онде наша діва, онде наша Іва,

На метеному дворці, на тесаному стовпці.

Кужілочка шумить, веретенце дзвенить.

Скиньмо по пір’ячку, нехай летить з нами!     

                                       ("Кривенька качечка")

 

Івасику, Телесику!

Приплинь, приплинь до бережка!

Дам я тобі їсти й пити!  ("Івасик - Телесик")

Мій котику, мій братику!

Несе мене лиска за кленові ліси,

За крутії гори, за бистрії води.

Порятуй мене!                ("Котик і Півник")

Я Коза - Дереза,

За три копи куплена,

Півбока луплена!

Тупу - тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету.

Тут тобі й смерть              ("Коза - Дереза")

 

Я по коробу метений,

На яйцях спечений,

Я од баби втік

Та од діда втік -

І від тебе втечу!                 ("Колобок")

  • Завдання Казкової Феї.
  • Слайд 6. Ілюстрація лисички.

Гра "Аукціон"

Діти по черзі називають казки, в яких би говорилося про Лисичку. Хто останній назве таку казку - той і переможець гри.

("Лисичка та Журавель", Лисичка - Кума", "Лисичка - Сестричка та Вовк - Панібрат", "Лисичка та Їжак"...)

6.Звіт пошукової групи "Актори"

  • Слайд 7. Ілюстрація до казки.

-У нашої групи було найцікавіше і найвідповідальніше завдання. Ми готували інсценізацію української народної казки "Вовк і семеро козенят"

(Інсценізація казки)

  • Завдання Казкової Феї.

Технологія  "Сенкан"

  • Слайд 8. Таблиця - опора до гри.

(За таблицею діти складають сенкан до слова "казка")

 

Казка.

Цікава, чарівна.

Розповідає, вчить, бентежить.

Казка навчає чогось корисного.

Вигадка.

 

ІІІ. Рефлексивно - оцінювальний етап.

  • Слайд 9. Зоряне небо.

Учитель. Ось яке зоряне небо у нас вийшло. Нехай же ваші зірочки світять людям у темряві.

Казкова Фея. Настав час мені прощатися з вами. Але залишаю вам свої казки. Читайте, бо хто багато читає, той більше знає. До зустрічі!

Учитель. Казки навчають нас бути добрими, сміливими, щедрими, ввічливими. Казка і веселить, і заставляє думати про свою поведінку.

Отож, читайте, малюйте, і дивіться!

Казку нам пора кінчати,

Що лишається сказати?

Мабуть, всім вам зрозуміло -

Дружно всяке зробиш діло.

Тож читати треба вміло.

Бо казки - найкраще діло!

В них багато є добра.

Тож читайте, дітвора!

  • Самооцінка роботи  на уроці,оцінювання  роботи товаришів у групах.

 

docx
Додав(-ла)
Кісенко Ніна
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
9 грудня 2022
Переглядів
662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку