У світі звичайних дробів. Розв’язування задач
Мета:
- повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів із теми « Звичайні дроби»;
- формувати в учнів вміння застосовувати набуті знання про звичайні дроби в нестандартних умовах;
- розвивати логічне мислення, критичне мислення, інтерес до математики.
Хід уроку.
Організаційний момент
Клас об’єднано в три групи. Проводиться змагання між групами. У групах обрано командирів, які слідкують за роботою кожного члена і відображають цю роботу в спеціальних бланках. За результатами роботи в групах виставляються оцінки.
Перевірка домашнього завдання.
Розібрати завдання, які викликали в учнів труднощі при розв’язуванні.
I. « Хто швидше? »
( Відповідає той, хто перший підняв руку.)
1. Катя йде до школи однією й тією ж дорогою з постійною швидкістю. На шлях до школи вона витрачає год, а на зворотний шлях - год. Як це пояснити?
2. Миколка задумав дріб, у якого знаменник – двозначне число. Скоротивши його, дістав . Який дріб задумав Миколка?
3. Що більше і на скільки: від 84 чи від цього числа?
4. Дві бригади ремонтували дорогу. Перша бригада відремонтувала дороги, друга – ту частину, що залишилася. У скільки разів частина дороги, яку відремонтувала перша бригада, більша, ніж друга частина дороги?
5. Спочатку чисельник і знаменник дробу помножили на 3, потім чисельник і знаменник цього ж дробу помножили на 5. Чому дорівнює різниця дробів?
6. Що більше: * чи * * ?
7. Записати три дроби, добуток яких дорівнює 1, а кожний дріб не дорівнює 1.
8. Як зміниться значення дробу, якщо до знаменника додати число, що дорівнює знаменнику.
9. Не зводячи дроби , , , , до спільного знаменника, записати їх у порядку зростання.
(Вказівка: Порівняйте дроби з 1.)
10. Чи може половина 8 дорівнювати нулю?
(Вказівка: Поділіть цифру 8 навпіл горизонтальною рискою.)
II. « Дивись у корінь ».
Учням пропонуються певні математичні фокуси, міркування з помилкою. Учні повинні знайти відгадку фокусів, виправити помилки в неправильних міркуваннях.
1. Прийшов тато, дає сину медяник і каже:
- На, Петрику, поділись із Іванком по щирості.
- А як це ділять « по щирості» ? – запитав Петрик.
- Отак, синку. Як переломиш медяник, то більшу половину даси Іванкові, а меншу візьмеш собі, - каже тато.
- То нехай Іванко ділить по щирості.
Де тут закралась помилка?
2. Задумайте будь-який дріб. Помножте його чисельник і знаменник на 15. Скоротіть здобутий дріб на 3, а потім – на 5. Ви отримали задуманий дріб. Чому так?
3. Василько сказав : « більше, ніж , оскільки 3 більше, ніж 2, а 7 більше, ніж 5; більше,ніж , оскільки 13 більше, ніж 11, а 40 більше, ніж 30; більше, ніж , оскільки 100 більше, ніж 1, а 1000 більше, ніж 10». Усі сміялись,тому що він неправильно порівнював дроби. Але все ж таки один раз він сказав правду. Коли це було?
4. Сценка із життя.
У ч и т е л ь. Зараз ми розв’яжемо таку задачу. Один робітник може виконати роботу за 20 днів, а другий – за 30 днів. За скільки днів вони виконають цю роботу, працюючи разом?
У ч е н ь. Знаю, знаю! 20 + 30 = 50.
У ч и т е л ь. Неправильно. Не поспішай. Подумай. Якщо один робітник виконує роботу за 20 днів, а другий – за 30, то удвох вони ж швидше виконають цю роботу.
У ч е н ь. Дійсно, швидше. Тоді 30 – 20 = 10. За 10 днів.
У ч и т е л ь. Ні, не так. Давай міркувати разом …
Як міркував учитель?
III. « Робота разом ».
Робота в групах. Кожній групі пропонується завдання. Учні мають виконати його і пояснити хід виконання.
1. Коли Маринка повернулася зі школи, то так сказала мамі : « грошей, які в мене були, я витратила на чай, - на печиво і - на яблуко ». Чи всі гроші витратила Маринка?
2. Першого дня турист пройшов 20 км, що становить усього маршруту. Скільки кілометрів йому залишилось пройти?
3. У класі 14 хлопчиків. Це становить усіх учнів класу. Скільки учнів у класі?
IV. Обговорення результатів роботи.
Гра «Мікрофон»
Підбиття підсумків уроку: «Що мені сподобалося на уроці…»
«Що викликало труднощі…»
V. Домашнє завдання.
Повторити § 33-39. № 1266, 1268, 1270*.