Я досліджую світ 3 клас
Тема: Чому земноводні мають таку назву?
Мета: познайомити з представниками земноводних ; визначити спільні ознаки і відмінності риб і земноводних. Розвивати пізнавальний інтерес, виховувати бажання знати більше про тварин. Виховувати цікавість до предмета, бережливе ставлення до тварин, формувати уміння працювати в групах.
Обладнання : таблиця «Знаємо-хочемо знати –дізналися», таблиця «Земноводні», Энциклопедия «Мир животних. Холоднокровные» Издательство АСТ Институт Галлаха (Испания) , презентація, індивідуальні картки, атрибути для виступаючих, ласти. картки для складання ланцюгів живлення.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Любі діти, до нас в клас (СЛАЙД 1)
Завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою, миром.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.(Виступ синоптика) (СЛАЙД 2)
-Який сьогодні день?
-Яке число і тиждень місяця?
-Яка тривалість дня і ночі?
-Яким стало небо?
- Чи були зранку опади?
-Добрий день. Я Денис Хмарний.
Сьогодні 27 лютого, четвер. День у Кривому Розі буде хмарним.+…, а вночі …. Вночі можливо буде дощ. А вранці розпогодиться. Існує така прикмета, якщо місяць у хмару свій ріг встромив- буде добре жито і борошно в сито.(Тобто буде гарний урожай зернових рослин)
А на вас на уроці чекає несподіваний град захоплюючих завдань і шквал цікавих запитань та нескінченна буря емоцій.
Нехай проблеми і негоди не роблять у житті погоди. З вами був Денис Хмарний.
Вчитель І перше випробування. Ви хочете спробувати себе в ролі вчителя?
Добре. Перевіримо як ви засвоїли матеріал минулого уроку.Згагаємо, що ви засвоїли про риб. (слайд3)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Я пропоную послухати розповідь дитини про риб, але тут будуть помилки, ви повинні їх виправити .
Текст з помилками.
Риби водні тварини мають обтічну форму тіла, укрите сухою шкірою. (Ні, тіло укрите лускою і шаром слизу.)
Тіло складається з голови ,тулуба, кінцівок. (Хвоста.)
У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Замість парних кінцівок- 2 крила. (плавці)
Риби дихають легенями. (Зябрами.)
Вони пересуваються у воді за допомогою хвоста і кінцівок .(Хвоста і плавців).
Під час плавання їм допомагає шия. А спілкуються за допомогою язика) Ні, у них немає ні язика, ні шиї.)
2
У морях плавають акула, камбала , карась, )
У прісних водоймах водяться ( ОКУНЬ, оселедець, СОМ, ЙОРЖ )
Ну молодці. Помилки вмієте виправляти. І про риб маєте знання. З вас у майбутньому
Будуть гарні вчителі.
Проблемне запитання.
- Увага, діти, Я отримала в поштовій скринці такого листа. Почитаємо його?
Сама я знаю, що не красуня. Я не риба і не рак, але плаваю дуже добре та виходжу і на сушу. Деякі люди не терплять моєї присутності, намагаються втекти, а то ще й камінці шпурляють, побачивши мене. За що? Не всім же бути гарними? А користь від мене велика.
-Так хто це написав мені листа? Ви здогадалися? (Жаба) Так –це жаба.(слайд 4)
Як ви зрозуміли, що це жаба?
-А ви знаєте де живе жаба? ( І у воді і на суходолі.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, сьогодні ми зробимо нове відкриття «У ВОДІ Й НА СУХОДОЛІ.с.96 (СЛАЙД 5)
Ми дізнаємося, як тварини опанували не лише водне, а й земне середовище.
І сьогодні ми познайомимося чому земноводні мають таку назву?
І до нас завітали на урок багато гостей з різних куточків Землі. Які познайомлять з життям земноводних та розкажуть цікаві історії про них.
Працювати будемо по групах. І Дружні, ІІ- Активні, ІІІ- Кмітливі, ІV- Старанні, V- Допитливі. (Повторення правил роботи в групах)
ІV. Робота по темі уроку.
Нові знання під час уроку ми будемо заносити до таблиці «Знаємо- хочемо знати –дізналися». Будемо заповнювати останню колонку «Дізналися».(На дошці)
Приступаємо до заповнення даних. ЗЕМНОВОДНІ
ЗНАЄМО
|
ХОЧЕМО ЗНАТИ
|
ДІЗНАЛИСЯ
|
Живуть на землі і на суші;
вони плавають;
їдять комах;
мають 4 кінцівки.
Шкіра волога.
|
Які бувають їх види?
Хто був їх предками?
Чи у всіх є хвіст?
Як дихають?
Чим живляться?
Як розмножуються?
Чи приносять користь?
Чи бувають акваріумні?
|
1.Дихають легенями та через шкіру.
Між пальцями ніг перетинки для плавання.
2.Предки-риби.
3.Є голова, тулуб і чотири кінцівки; слизька шкіра.
4.Самки відкладають ікру. З неї- пуголовки з хвостами.
Хвіст є у Карпатського тритона і плямистої саламандри- в Червоній книзі; сирени; протеї.
Їдять: слимаків, равликів, мух, кліщів, павуків, навіть жаб, невеличких тритонів.
|
3
1.Розповідь вчителя (презентація)
(Слайд 8) Це материкові тварини, котрі народжуються у воді. Але добре почувають себе і на суші. Дихають легенями та через зволожену шкіру. Слиз на шкірі захищає від пересихання і проникнення шкідливих мікроорганізмів.
(Записали в таблицю. Дихають легенями та через шкіру.
Між пальцями ніг перетинки для плавання.)
(слайд9)
-Зустрічайте першого гостя.
2.Біолог
-Добрий день, діти. Я Кирило Сергійович Шайнога. Біолог, вчитель, науковець, досліджую життя тварин і рослин. Я розповім вам про будову земноводних. (Демонструє зразок жаби у формаліні і скелет жаби.)
(слайд 10)
Зовні земноводні відрізняються формою тіла, забарвленням. Та всі вони мають такі істотні ознаки - тіло складається з голови, тулуба (у деяких є хвіст ) і чотирьох кінцівок. Тіло вкрите голою слизькою шкірою. А оце кровоносні судини жаби.
Коли ви будете вивчати кровоносну систему людини, ми знову з вами зустрінемося і порівняємо їх.
А тепер цікавинка.
Чи знаєте ви, що земноводні живуть на всіх материках, крім Антарктиди? Полюбляють прісноводні водойми. В яких добре плавають. Пересуваються по суші стрибками, можуть рити підземні нори. А деревні квакші навіть лазять по деревах.
На кінчиках пальців мають присоски, за допомогою яких прикріплюється до листків, стовбурів дерев.
(слайд11 про деревну квакшу)
Погляньте, як вони кріпляться присосками до дерев. До нових зустрічей.
(Записуємо Є голова, тулуб і чотири кінцівки; слизька шкіра.)
3.Робота з підручником. С.96 Прочитайте 1 абзац і скажіть хто був предками земноводних. (Предками земноводних були риби, які вийшли з водойми на суходіл.(Записуємо предки- риби.)
Про це нам розповість наступний гість - історик.
4.Розповідь історика.(слайд 12)
Проводячи розкопки, нам вдалося знайти скам’янілі рештки вимерлих земноводних. Зверху їх вкривала луска, а їхній череп нагадував череп кистеперих риб. Учені встановили, що перші земноводні з’явилися понад 300 млн. років тому, досягали 5-6 м в довжину. Земноводні відомі людям з давніх-давен. Але люди чомусь їх зневажають, особливо жаб. А ви знаєте, що жаб називали мученицями? На них вчені ставили досліди. Французи завдяки жабам, зробили відкриття про будову організму. І вчені віддячили своїм помічникам. Жабам поставили пам’ятники. (слайд13,14)
Але їм не тільки ставили пам’ятники, про них складали легенди.
5. Легенда про жабу
4
Якось раз сила-силенна жаб перекочовувала з oднієї місцевості в іншу. Побачив це один чоловік, схопив дрючок і вдарив ним жабу, яка вела вперед і була головною. І ця жаба стрибнула на цього чоловіка і вп'ялась так міцно йому в щоку, що ніхто не міг відірвати її; так цей чоловік і помер, і похований був разом із жабою.
Отже, легенда нас вчить, що не треба ображати ні жаб, ні вужів, інших тварин, щоб не накликати на себе лиха.
ІV. Фізхвилинка (СЛАЙД 15) https://www.youtube.com/watch?v=xeU7EO7wCaM
Вчитель -Продовжуємо урок.
Загадка
Хто у воді водиться, з хвостом родиться, а як виростає, то хвіст
«відпадає», про своїх малят забуває.
Діти, що це таке?(Жаба)
-А Чому вона з хвостом родиться? Ви знаєте?(Пуголовок)
Перегляд відео як розмножуються жаби. (відео) (СЛАЙД 16) https://www.youtube.com/watch?v=XrkpbLzPIFs&t=405s
-Ви зрозуміли як розмножуютьcя жаби?
(Розповідь учня за ілюстрацією.) (слайд 17)
Розмноження і розвиток жаб та інших земноводних відбувається у воді. Вони відкладають у воду ікринки. З ікринок виходять пуголовки, які дихають зябрами. Поступово хвіст коротшає. І через 2-3 тижні пуголовки перетворюються на жабенят, які дихають киснем повітря.( Записуємо. Самки відкладають ікру. З неї - пуголовки з хвостами.)
-Вчитель.
-А чи знаєте ви , що є і хвостаті земноводні?
-Давайте розглянемо будову різних земноводних.( У підручнику)
Давайте переглянимо представників.
Вчитель
(Карпатський тритон і плямиста саламандра.) (Слайд18)
У хвостатих земноводних видовжене тіло, хвостовий відділ добре розвинений, передні та задні кінцівки розвинені здебільшого однаково.
Ці земноводні занесені до Червоної книги України. (Це пов’язано з виловлюванням і зниженням під час нересту)
Сирена (Слайд 19)
У них задні кінцівки відсутні. Довжина тіла від кількох сантиметрів до 2м завдовжки.
(Слайд22) Велетенська саламандра.
6.А про цього представника нам розповість професор із Токіо
Велетенська саламандра велике земноводне, до півтора метрів у довжину. Вага може доходити до 27 кілограмів. Хвіст довгий і широкий, лапи товсті і короткі. На передніх лапах по чотири пальці, а на задніх по п`ять. Саламандра вся покрита темною шкірою, яка здається зморшкуватою, і має дрібні нарости, схожі на бородавки. Завдяки цим наростам збільшується площа шкірного покриву, який є у саламандри «носом», адже вона дихає через шкіру. Легені, звичайно ж, є, але вони не беруть участі в процесі дихання, зір у неї слабий. Ця саламандра має зяброві отвори. Досить успішно маскуючись, японська велетенська саламандра легко ховається від
5
своїх ворогів. Але від людини, їй не завжди вдається сховатися. Вони цікаві людям не тільки як м`ясо. Деякі їх частини тіла застосовуються в нетрадиційній медицині. Джерело: https://animalukr.ru/tehnika-i-instrument/14681-japonska-veletenska-gigantska-salamandra.html(відео)(слайд 21) (Японський хлопець побачив на вулиці саламандру) https://www.youtube.com/watch?v=Mw3OQA820nU
Протеї (Слайд22) Сліпі. А світло сприймають всім тілом. На сушу не вилазять, лише, щоб подихати повітрям. Їдять черв’яків, мілких рачків, шматочки м’яса. Можуть багато місяців жити без їжі. Живуть до 100 років.( Запишемо у таблицю протеї)
7.Наступний на гість приїхав із Австралії.
(Сдайд23) Пустельна австралійська жаба.
Я дослідник унікальної природи Австралії, подорожуючи пустелею побачив чудернацьку жабу. Послухайте, яка пригода зі мною сталася. Довго подорожуючи пустелею Австралії у мене майже не залишилося питної води і тут я помітив дивовижну істоту. Вона була схожа на жабу, яка нагадувала кулю. А я від місцевих жителів чув, що її тіло від переповнення води роздувається. Вона запасає воду під шкірою. Так незвичайна жаба врятувала мене від спраги.
Райка плоскоголова, або пустельна австралійська жаба має велике значення для бродячих аборигенів Австралії, будучи своєрідним резервуаром питної води.
У посуху вони викопують її з ґрунту і злегка натискають пальцями на нижню частину черевця.
Рідина, що є в сечовому міхурі та шкірі легко виходить назовні. Вона цілком придатна для пиття. Вгамувавши спрагу, аборигени відпускають амфібію на волю.
Вчитель -А чим же живляться земноводні? На це питання дасть відповідь еколог.
8.Еколог (слайд24)
Живляться земноводні переважно комахами. У жаб довгий липкий язик, за допомогою якого вони ловлять комах у повітрі. Вони їдять молодих риб, а найбільш великі полюють на пташенят водоплавних птахів і дрібних гризунів, що потрапили у воду.
Земноводні приносять неабияку користь людині, винищуючи шкідливих безхребетних: молюсків, рачків, павуків. Вони поїдають личинок шкідливих комах і тварин, що поширюють хвороби. Крім того, земноводних, як корм використовують деякі птахи, а м’ясо жаб і велетенської саламандри їдять люди, використовують яд у медичних цілях)
V Групова робота (Створити ланцюги живлення ) (слайд25)
Вчитель. Земноводні є важливою ланкою в природних ланцюгах живлення, вони відіграють значну роль у різних процесах. Знищувати не можна, бо вони поїдають велику кількість шкідливих комах.
Вони також є частиною ланцюга живлення:
рослини — комахи — жаби — змії — хижі птахи. Земноводні страждають від отрутохімікатів і потребують охорони. 37 видів занесено до Червоної книги України.
(слайд26) Отруйні земновдні. Є види саламандр, що дихають виключно зябрами, у серен задніх кінцівок немає.
VІ Підсумок лего Оцінювання Настрій.VІІ Домашнє завдання.с.96. Прислів’я, приказки про жаб. Цікавинки із життя земноводних.
Загадка
Кістяну сорочку маю
І ніколи не знімаю,
– У сорочку-костомаху
Я ховаюся від страху. (Черепаха)
Представники групи — холоднокровні тварини з розмірами тіла від декількох сантиметрів до 10 м. У світі відомо близько 8 тисяч видів плазунів.
На Україні підтверджено мешкання 23 видів (11 видів змій, 11 видів ящірок та 1 виду черепах).
Загадка
Має жало ядовите,
Як вірьовка, в’ється.
Спритна, влучна та холодна.
Як вона зоветься? (Змія)
Температура тіла, як і у земноводних, залежить від температури навколишнього середовища.
Загадка
Прудко бігає в пустелі,
А коли від ворога тікає,
То хвіст залишає. (Ящірка)
На суші плазуни рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі.
Предками сучасних плазунів вважають динозаврів. 70—90 млн. років тому клімат на більшій частині Землі різко змінився, став холодним. Водночас зросла кількість різноманітних видів теплокровних ссавців — конкурентів плазунів. Це й призвело до того, що більшість плазунів, насамперед усі гігантські форми, вимерли: адже вони не могли сховатися від холоду. До нашого часу збереглося небагато плазунів. До речі, і серед них дуже великі трапляються тільки в теплих країнах.
16. Плазуни дуже різні за зовнішнім виглядом, будовою, забарвленням тіла.
Спільною ознакою для всіх плазунів є те, що шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками або щитками, які надійно захищають її від пересихання.
Більшість плазунів живе на суші. Їх можна побачити в лісі, степу, пустелях, горах.
Ящірки й змії поїдають комах, мишей, слимаків. Більшість черепах живляться рослинами. Крокодили полюють на птахів і звірів.
Плазуни розмножуються на суші, відкладаючи у ямки яйця. З яєць вилуплюються маленькі плазуни.
Земноводні і плазуни є їжею для багатьох птахів, звірів а самі поїдають безліч шкідників сільського господарства. •
Деяких жаб, змій, черепах і крокодилів людина вживає в їжу. • Отруту змій людина використовує для виготовлення ліків.
• Завдяки земноводним вчені зробили багато відкриттів, тому у багатьох містах жабам споруджено пам’ятники.
• Земноводні і плазуни – частина світу живої природи. Вони потребують охорони.
Сама я знаю, що не красуня. Я не риба і не рак, але плаваю дуже добре та виходжу і на сушу. Деякі люди не терплять моєї присутності, намагаються втекти, а то ще й камінці шпурляють, побачивши мене. За що? Не всім же бути гарними? А користь від мене велика.
-Так хто це написав мені листа? Ви здогадалися?