Учень-індіго. Вчитель-змінотворець. Студент-хіпстер. Вчитель-змінотворець. Сучасний коуччайлдфрі
Номер слайду 3
Номер слайду 4
Григорій народився в козацькій родині, де дбали про освіту дітей, в 7 років його віддали в початкову дяківську школу. Сьогодні таку дитину назвали б «індиго»: окрім шкільної науки малий Григорій мав багато «гуртків» — навчався музичної грамоти та гри на інструментах, був солістом у церковному хорі. До Києво-Могилянської академії вступив, коли йому було 16 років, і опанував тут 5 іноземних мов.
Номер слайду 5
У Києво-Могилянській академії Григорій навчався протягом 10 років. Проте так і не отримав диплом про вищу освіту. Річ у тім, що він найбільше цінував власну свободу і брав участь, як би ми сьогодні сказали, у багатьох проєктах. Філософські студії йому довелося перервати на кілька років, щоб співати у придворній царській хоровій капелі. Як і годиться справжньому хіпстеру, Сковорода зневажав високі титули і посади. За переказами, він зверхньо і самовпевнено відповів імператриці Катерині II, коли та запитала, чому він їй не вклонився:
Номер слайду 6
У колегіумі в Переяславі — тут він викладав поетику. Але робив це за власною програмою, нехтуючи усталеними методами, тож невдовзі його звільнили. Ще в середині 18-го століття Сковорода застосовував принцип «вербальних оцінок» — ставив учням не бали, а писав короткий фідбек на кшталт «справжнє безглуздя» або «досить гострий», «зрозумілий». Попри відверті коментарі Сковороди, студенти його дуже любили та поважали. Викладаючи пізніше у Харківській колегії, Сковорода запрошував студентів до себе додому, був з ними у дружніх стосунках. У своїй педагогіці спирався на принцип природності. Казав так: «Яблуню не вчи родити яблука: вже сама природа її навчила… Учитель і лікар — не лікар і вчитель, а тільки служитель природи». Сковорода — ВЧИТЕЛЬ-ЗМІНОТВОРЕЦЬ
Номер слайду 7
Григорій Сковорода свідомо вирішив не пов’язувати себе шлюбом та родинними обов’язками. Кажуть, він навіть втік з-під вінця в день свого одруження. Правда це чи ні, однак Сковорода мав дуже глибоке розуміння виховання дітей. Сучасним батькам Сковорода радить: «Є два головних батьківських обов’язки: благо родити і благо навчити». Роль батьків філософ метафорично порівнює з деревом та плодами: «Як від яблуні соки до гілок її течуть, так батьківський дух і норов переходить до дітей, аж поки ті не відійдуть і самі не вкореняться». Сковорода — ЧАЙЛДФРІ
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Його називають зачинатилем жанру байки.
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Писав твори переважно староукраїнською та латинською.«pssav plerumque latine»
Номер слайду 12
Надавав перевагу особистій духовній свободі. Філософські трактати присвячував переважно етиці. А головним сенсом людського існування вважав самопізнання.
Номер слайду 13
Сковорода шукав, і вочевидь знайшов, відповіді на запитання, які ніколи не втратять актуальності: «Що таке щастя? І як бути щасливим? І що таке благе життя?»
Номер слайду 14
Щасливий, кому вдалося знайти щасливе життя;Але щасливіший, хто вміє користуватися ним. Не досить знайти здорову їжу й напій,Якщо смак тобі зіпсований хворобою;Не досить сяяти світлові денного сонця,Якщо світло голови затьмарене. Діяльна бездіяльність збільшує наші сили;На кораблях і колісницях ми прагнемо до доброго життя. Але те, чого прагнеш, з тобою: Воно, друже, – всередині тебе…