Учнівський дослідницький проєкт : «Мій родовід. Родинне дерево. Герб моєї родини»!

Про матеріал
Щонайменше за тиждень перед запланованим уроком учням дано завдання, щоб вони відшукали в домашній колекції найстарішу фотографію когось із членів своїх сімей. Скажіть, щоб вони зібрали якомога більше інформації про свою родину. Також учні, мали порозмовляли зі своїми батьками, з бабусями та дідусями, щоб назбирати якомога більше інформації про історію своєї сім’ї. Під час розмови учні можуть використовувати запропоновані нижче питання. Учні розробилиі прнесли на урок свої «Родинні дерева» та «Герб родини» Запитання, які можна використати під час розмови з батьками або батьками батьків: 3 якого часу наша сім ’я пов ’язана із цією місцевістю? Що робили члени нашої сім % які сюди переїхали? Ким були мої прадіди? Де працювали і чим займалися мої бабуся і дідусь? Де працюють і що роблять мої батьки? Які головні події з минулого нашої місцевості пам ’ятають наші діди, батьки? Яким був колись дім (квартира) наших дідів? Як наші діди проводили вільний час? Як, коли і з ким бавились наші батьки, коли були дітьми? Чи є в нашому домі якась традиція, яку перейняли батьки від дідів, а ми бажаємо продовжувати у власному домі?
Перегляд файлу

ПІДГОТУВАЛА:

КИЛИМНИК В.М., учитель

Уманської гімназії №7

Уманської міської ради

Черкаської області

Учнівський дослідницький проєкт : «Мій родовід. Родинне дерево. Герб моєї родини»!

Мета. Знайомити  дітей  з  поняттями роду, родини, родоводу; розвивати  мовлення;  виховувати повагу  до  них, навчити дітей  шанувати працю  своїх  батьків, шанувати предків. Розкрити зміст науки генеологія, значення поняття родинне дерево, створювати родинне дерево та визначити їх роль у роботі дослідників; сприяти формуванню духовної, соціально-орієнтованої особистості, зацікавленої сімейними традиціями, витоками свого роду; підвищити рівень розуміння значення збереження пам’яті про предків в кожній родині.

Обладнання: родове   дерево, великі аркуші паперу, аркуші паперу форма­ту А4, список головних історичних подій у вашій місцевості, кольорові фломастери, схема генеалогічного дерева, карта завдань.   калина, вінок, усний  журнал,  пісні про родину.

 

 

 

 

 

 

Анотація 

Щонайменше за тиждень перед запланованим уроком учням дано завдання, щоб вони відшукали в домашній колекції найстарішу фотографію когось із членів своїх сімей. Скажіть, щоб вони зібрали якомога більше інформації про свою родину. Також учні, мали  порозмовляли зі своїми батьками, з бабусями та дідусями, щоб назбирати якомога більше інформації про історію своєї сім’ї. Під час розмови учні можуть використовувати запропоновані нижче питання. Учні розробилиі прнесли на урок свої «Родинні дерева» та «Герб родини»

Запитання, які можна використати під час розмови з батьками або батьками батьків:

3 якого часу наша сім ’я пов ’язана із цією місцевістю?

 Що робили члени нашої сім % які сюди переїхали?

 Ким були мої прадіди?

 Де працювали і чим займалися мої бабуся і дідусь? Де працюють і що роблять мої батьки?

Які головні події з минулого нашої місцевості пам ’ятають наші діди, батьки?

 Яким був колись дім (квартира) наших дідів?

Як наші діди проводили вільний час?

Як, коли і з ким бавились наші батьки, коли були дітьми?

Чи є в нашому домі якась традиція, яку перейняли батьки від дідів, а ми бажаємо продовжувати у власному домі?

 

 

Хід  уроку

1. Організаційна частина.

 Звучить  пісня «Родина, родина, від батька й до сина»

Вступне  слово вчителя.

Урок  наш  розпочався  піснею «Родина».

Пісня –це душа народу, це  мати – Берегиня,це рідний  край, що  починається  від  батьківського  порога, стежини, тополі  стрункої  біля  хати, з барвінку, який  ніжно  стелиться  в  садочку. А ще  починається   з  прадавніх  коренів  твого  роду.

Як ви гадаєте, що символізує  в цій  пісні  образ калини, образ  кожного деревця?( Він  символізує весь  рід).

Іншими словами , це  образ  отого  великого  родового дерева  нашого  народу і  кожної  людини.

2. Повідомлення теми, мотивація  навчальної  діяльності.

Ми   сьогодні  з  вами  будемо  вести розмову  про  наш  рід, родину, родовід., та презентуємо ваші родинні герби. Урок    буде  проходити  у  вигляді  усного  журналу.

План уроку ( усний  журнал )

Рід. Родина. Сім’я.

Презентація «Родинного дерева»

Вправа «Класне родинне дерево»

Геральдика (символи,кольори, значення)

Презентація «Герб моєї родини»(підготовленого зазделегідь)

3. Вивчення нової теми

Вчитель.

А тепер   вдумаємося  у   слово  «рідний»? Що  воно  означає?

(Близький, дорогий) . А від якого слова  воно  утворилося?( Рід).

 Рід! Це слово  і  слово  «рідний» пов’язані з родом, з народженням. Рідний  тобі – це не  лише  близький, дорогий  тобі, а  ще й  одного роду.

 Скажіть, хто  для нас є  ріднею.(Рідна мати, рідний батько, рідний брат, рідна бабуся.)

 Так, ми кажемо «мої рідні», коли  говоримо  про  сім’ю. У кожного з  нас є  своя родина. Це  найдорожчі  нам  люди, які  нас  найбільше  люблять, жаліють, тому  що ми теж для них – рідні. І ми їх  також  найбільше  любимо.

А  тепер гляньте ось на  цей  малюнок.( Дерево  роду). Що зображено на  ньому?

( Дерево. Сильне, могутнє дерево.)

Що станеться з  деревом, коли його  зрізати під корінь?(Воно  зів’яне,  всохне .)

 А чому всохне, пропаде? Що дає дереву коріння? (Дає соки земні. Дерево  бере  сили  від  землі  корінням!)

Ось і в словах пісні «Сік  землі», що  співає Ніна Матвієнко, йде мова  про  родове  дерево:

З роду в рід  кладе  життя  мости,

Без коріння  саду не  цвісти,

Без стремління  човен не пливе,

Без коріння сохне все живе.

Уявімо собі, що  це не  дерево, а ваш рід.

Що тут є  корінням  і  де б ви на цьому дереві знайшли самих  себе, найменших  членів роду?

(Ми – молоденькі  зелені  листочки, гілки – наші  тато і  мама. Стовбур, що  ближчий до нас, міцний, це , можливо, наші  дідусі й бабусі… А коріння – це всі наші  прадіди, ті, хто жив сто  чи  двісті  років  тому).

От  бачите, ви – молоденькі  зелені  листочки? А тепер знову  уявіть  собі, що якась сила  чорним  страшним мечем відтяла ваше  коріння.

Чи  довго зеленітимуть  листочки? (Ні, вони скоро  зів’януть.)

А чи знаєте ви , яка  в  тому корінні  сила? (Коли  в корінні  дерева – сік  землі, то в корінні  кожного родового  дерева – пам’ять  народу.) Так, людина  без пам’яті  своїх  предків самотня, їй немає  звідки  черпати  сили  для життя. Людина  без роду – як  листок , відірваний від  дерева. У  давнину  було  обов’язковим  поіменно  знати  свій  рід  до  7-го  коліна.

Перше коліно – я;   друге – батько й мати;  в  третьому  коліні  маємо  два  дідусі  і  дві  бабусі; в  четвертому 4 прадіди  й  4 прабабці; в  п’ятому  - 8  прапрадідів  і  8  прапрабабусь; в  шостому 16  щурів(прапрапрадідусів)  і  16  щурок(прапрапрабабусь); в  сьомому  коліні  ми  нарахуємо  32  пращури  і  32  пращурки. Оце  і  є  дерево  твого  роду.  В його  верхів’ї  розгалужується  32  гілки  материнських  і  32  - батьківських. Зауважимо, що  рівно  стільки зубів   має  доросла  людина. Отож  кожний  корінчик  слід  знати  досконало.

Щодня  ми  збагачуємо  словниковий  запас  слів, а сьогодні  його ми  поповнимо.

Слова рід, родовід. Що ж вони означають?

Рід – ряд поколінь: діти – перше покоління, мама й  тато – друге, дідусь і бабуся – третє.

Родовід – походження, послідовність, історія  поколінь  роду.

Пам’ять  родоводу – це  пам’ять  про  дідуся  і  бабусю, їх  портрети  на  стіні, документи  і  листи. Це пісні   та  обряди, наша  мова  і  культура.

Скажіть, а  хто з вас  може  розповісти  про своїх прабабусь,прадідусів? (Діти  показують  фотографії   і  розказують).

У  народі  говорять: «Дерево  дає  добрі  плоди  тоді, коли  воно  має  сильне  коріння». Так  і в  родині. Чим  більше  кожен  із  нас  знатиме  про  свій  рід -  тим  більше  шануватиме  його. Від свого  коріння  ми  черпаємо силу  для  життя.

 Вправа «Збери прислів‘я»

 «Яка  хата, такий  тин, який  батько – такий  син».

 «Який  кущ, така й  калина, яка  мати – така  й  дитина».

«Міцна сім ‘я, міцна  й  родина – міцна  й  щаслива  ненька-Україна».

У  Біблії  сказано: «Шануй  батька  свого і  матір  свою - і  довголітнім будеш на  землі». Це стосується не  лише  конкретно  тебе , а й  усього  українського народу. Справжня  людина  ніколи  не  образить своїх рідних і  ніколи не відмовиться  від  них. Як ти ставишся  до  своїх рідних, так само і  твої  діти  ставитимуться  до  тебе.

4. Презентація учнівських проєктів «Родинне дерево»

1.Вправа «Створення класного родинного дерева»

Учні обєднуються в три групиза різними кольорами листочків ( витягнутими зазделегідь кольоровими листочками)

Жовті листочки- група художники

Червоні листочки- група аплікатори

Зелені листочки – група писарі.

На великому ватмані учні під релакс-музику «Осінь» створюють «Класне родинне дерево»

2.Презентація колективної роботи.

3. Вправа «Чарівна драбинка» Наступна гра, яку  ми проведемо, –  «Чарівна драбинка».(Діти  повинні розмістити на  сходинках  себе, своїх однокласників та вчителя на драбинку і  проаналізувати).

5. Дизайн-проект «Герб сім’ї»

1.Розповідь вчителя із супроводом презентації.

Герби беруть початок із давніх часів, коли люди на скелях, стінах печер робили різні символічні зображення сонця,води, вогню тощо. Герб - це символ, що належить певній особі (або групі осіб) Герб - це композиція з різних символів, яка відображала ступінь знатності роду, основні заняття і заслуги представників роду перед державою. Геральдика – мистецтво створення гербів. Наука про герби та правила їх складання. герольд - людина, що вивчає герби   Головною частиною герба є щит. Поле щита як правило поділяється на частини. Чотири основні поділи (розтин, перетин, скіс праворуч і скіс ліворуч) можуть поєднуватися найрізноманітнішими способами. З виокремленням менших частин поля утворюються головні (почесні) та другорядні геральдичні фігури :Щитотримачами називаються фігури, що розташовані по сторонах щита і підтримують його.  Деві́з -короткий вислів, що, як правило, пояснював зміст герба.

Алгоритм дій при розробці герба Вибрати форму щита Розділити поле щита на частини Вибрати зображення-символи Продумати і вибрати кольори для герба Розробити девіз (приказки, прислів’я) Скласти чітку композицію, враховуючи принцип симетрії, закони поєдання кольорів, варіанти прикрас Зображення, надписи на гербі повинні бути чіткими, лаконічними, зрозумілими

Символи-образи: книга – розум, смайлик «посмішка» – доброта сова- мудрість серце-любов голуб- мир лебідь – вірність.

Тварина – символ сім'ї За геральдичними правилами, герб сім'ї може містити зображення звірів, які символізують притаманні родині якості. Фенікс означає безсмертя, нескінченість; Голуб -символізує мир, гармонію; Лев -відображає мужність і силу; Риба символізує успіх, удачу, матеріальний достаток; Лебедь означає вірність, відданість; Змія відображає мудрість; Бджоли символізують працелюбність.

Значення кольорів у геральдиці Як зробити герб вашої родини оригінальним і красивим? Кожен колір щось символізує, враховуйте це при створенні емблеми: червоний – сміливість, любов; білий – чесність, справедливість; золотий шляхетність, багатство; синій – надія; блакитний – чесність, щастя; помаранчевий – життєрадісність; чорний – мудрість; зелений – спокій, достаток; жовтий – милосердя, віра.

2. Перегляд навчального відео про «Герб родини»

3. Презентація учнівських проєктів «Герб моєї родини»

6. Підсумок уроку

 Що з  сьогоднішнього  уроку  ви  візьмете  для  себе  в  життя?

Чому необхідно знати свої родинні зв’язки?

-Любити  і  шанувати  батька й  матір  своїх, всю  свою  родину, український  народ. Пам’ятати  звичаї  і  традиції  свого  народу. Шанувати  свої  обереги (свій  дім  і  все, що  в  ньому є, мамину  пісню  і калину  в  лузі, все, що  дороге і  близьке  серцю).

 

Використані джерела

https://www.youtube.com/watch?v=-ogQCJ_M764

https://naurok.com.ua/prezentaciya-proekt-gerb-moe-rodini-126331.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Завдання для підготовки до практичного заняття

  1. Підготувати добірку сімейних фотографій; зробити шаблон родинного  дерева
  2. Зібрати інформацію про звичаї, традиції своєї родини,щоб використати цю інформаціюдля створенняфамільного герба.

Хід заняття

I. Зберіть фотографії членів своєї родини.

Необхідно спочатку зібрати фотографії членів своєї сім’ї. Якщо у вас вдома немає сімейного фотоальбому, то впорядкуйте фотографії самостійно. Розкладіть їх хронологічно, спираючись на дати народження членів родини. Якщо ви не знаєте цього, зверніться по допомогу до близьких.

II. Намалюйте родинне дерево.

На верхівці дерева розташуйте свою фотографію. Нижче подайте зображення своїх батьків. Ще нижче, під ними, розмістіть фотографії бабусі та дідуся з боку батька, а поряд, дещо праворуч, — бабусі та дідуся з боку матері. Так само рядком нижче покладіть фотографії своїх прабабусь і прадідусів, що є батьками ваших бабусь і дідусів. Таким чином ви зможете визначити чотирьох прабабусь і чотирьох прадідусів. Це буде просте родинне дерево. Спираючись на нього, можна намалювати генеалогічне дерево. Воно показує, як зростала ваша родина починаючи від одного предка. Припустімо, що це буде той із ваших прадідусів, прізвище якого має ваша сім’я.

Він разом із прабабусею буде розташований біля коренів генеалогічного дерева. Вище від них, на нижніх гілках, помістіть їхніх дітей, а ще вище — своїх батьків і себе. На бічних гілках дерева розташовують дядьків, тіток відповідно до спорідненості.

III. Розпочніть опис життя і діяльності членів своєї сім'ї.

Укажіть, коли народилися ваші рідні, де вони жили, працювали, якими були найважливіші події їхнього життя. У цьому вам допоможе домашній архів, де зберігаються різноманітні документи (свідоцтва про народження, одруження, дипломи про закінчення закладів освіти, нагороди тощо). Використовувати ці документи необхідно з дозволу старших членів вашої родини.

IV. Візьміть інтерв'ю в найстарших членів своєї родини.

Одним із найкращих шляхів дізнатися про долі своїх пращурів е розмова з найстаршими членами сім’ї. Усе те, про що ви дізнаєтеся, необхідно записати

V. Створіть (на основі зібраних матеріалів) фамільний герб.

VІ. Систематизуйте зібрані матеріали

Зібрані вами матеріали слід систематизувати й подати у вигляді повідомлення або презентації на наступному уроці. (малюнок, відео,презентація тощо)

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
4 січня
Переглядів
21
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку