Матеріал був підготовлений для шкільного «Ярмарку педагогічних ідей». Містить ідею розширення функцій учнівського щоденника для реалізації виховних завдань педагога, класного керівника.
Бакулєва Т. Л.,
вчитель географії, класний
керівник 6-А класу
Учнівський щоденник
у виховній роботі
вчителя
Цей матеріал був підготовлений для шкільного
«Ярмарку педагогічних ідей». У роботі
«Учнівський щоденник у виховній діяльності
вчителя» викладено ідею розширення функцій
учнівського щоденника, а саме: використання
учнівського щоденника для реалізації виховних
завдань педагога, класного керівника.
У планах виховної роботи класних керівників завжди присутній запис «перевірка щоденників». Така робота є систематичною, оскільки перевіряються щоденники один раз на тиждень. До цього звикають учні, а часто і вчителі. Стають звичними та стандартними записи, повторюється текст зауважень або подяк. При цьому кількість зауважень у учнівському щоденнику у рази перевищує кількість подяк та заохочень. Можливо тому учні не завжди люблять свій щоденник і часто «забувають». Як змінити таке ставлення до щоденників їхніх власників, а також педагогів?
У пошуку відповіді на це запитання (під час чергової перевірки щоденників учнів 10-а класу) виникла ідея розширення функцій учнівського щоденника.
Традиційною функцією щоденника є інформаційна. Він містить інформацію про розклад уроків та домашні завдання, навчальні досягнення учнів, що подаються в балах, зауваження вчителів, адресовані учням, зауваження та побажання, адресовані батькам, подяки, заохочення.
Кожного четверга я перевіряю щоденники учнів, правильніше сказати не «перевіряю», а аналізую тиждень навчальної та громадської роботи учнів. Щоденники «підказують» дні відсутності учня на заняттях, його активність на уроках, відзначену певними досягненнями у балах, рівень домашньої самопідготовки, рівень поінформованості батьків про справи учня у школі, суспільно-корисну роботу та інше. Після цього я спілкуюся з учнями, використовуючи їхні щоденники.
У кожному щоденнику роблю записи, над якими пропоную замислитися, подумати, проаналізувати ту чи іншу ситуацію. Таким чином спонукаю учнів до самоаналізу, самооцінки, самовиховання.
Олексій К. отримав 2 бали з української мови, вчитель виставив цю оцінку у класний журнал. Ситуація звичайна. Мені, як класному керівнику, необхідно цю оцінку перенести в учнівський щоденник. Для кого? Для учня, який знає про це, чи для батьків, які повинні про це дізнатися? Можна просто виставити оцінку у щоденник, але кращим варіантом буде короткий запис: «Олексій, українська – предмет номер 1, чому 2?». І учневі доведеться самостійно (чи разом з батьками) обговорити, обміркувати важливість предмету та його перше місце (чому перше?), спробувати відповісти собі самому: « Чому саме два бали?» і таким чином зробити перші кроки до самовиховання та свідомого ставлення до навчальної роботи.
Виховання свідомого ставлення до навчання як до найважливішої роботи учня – кропітка робота. Важливо вчасно надати учневі інформацію для роздумів (можливо і у такому вигляді).
Акамсін А.М.
Підсумки навчальної роботи у І семестрі
Сума балів _________________
Середній бал__________________
Щоденник обов’язково повинен містити записи з питань безпеки життя та
здоров’я учнів. Але для цього вчителю не обов’язково «звітувати» у щоденнику про те,
що бесіда проведена, краще звернутися до учнів з таким записом:
ЗАВТРА КАНІКУЛИ !!! Будьте обережними на канікулах!
Слідкуйте за собою на канікулах! Бережіть себе на канікулах!
Добра та здоров’я, миру вам! Чекаю у січні.
Починаючи з сьомого класу, використовую для записів у щоденниках текст притч, коротких повчальних історій. Притчу можна перечитати, подумати над її змістом, зрозуміти. Головне завдання - спонукати учнів до роздумів (сам на сам, чи з друзями, чи з батьками).
ПРИТЧА
Бог слепил человека из глины, и у него остался
неиспользованный кусок.
- Что еще слепить тебе? – спросил Бог.
- Слепи мне счастье, - попросил человек.
Ничего не ответил Бог, и только положил человеку
в ладонь оставшийся кусочек глины…
Запис у щоденнику: « Оля, слепи себе счастье по биологии…»
« Максим, слепи себе счастье по физике …»
Притча про двох вовків стала темою години спілкування, до якої всі учні класу були готові, оскільки прочитали притчу у щоденнику. Після прочитання з’явилося бажання поспілкуватися, обговорити сутність понять «заздрість», «егоїзм», «амбіції», «істина», «доброта»…, прояв цих якостей у людей, причини виникнення та шляхи подолання негативних якостей та формування позитивних.
ПРИТЧА о двух волках.
Когда-то давно старый индеец открыл своему
внуку одну жизненную истину.
- В каждом человеке идет борьба, очень похожая
на борьбу двух волков. Один волк представляет
зло – зависть, ревность, эгоизм, амбиции, ложь…
Другой волк представляет добро – мир, любовь,
надежду, истину, доброту, верность…
Маленький индеец, тронутый до глубины души
словами деда, на несколько мгновений задумался,
а потом спросил:
- А какой волк в конце побеждает?
Старый индеец едва улыбнулся и ответил:
- Всегда побеждает тот волк, которого ты кормишь.
Вдалий вислів, цікавий і продуманий коментар вчителя, записаний у щоденнику, може бути приводом і темою для спілкування учнів і батьків. А стислість запису спонукає до деталізації і батьки частіше готові розмовляти з дітьми на тему, підказану вчителем.
Отже, щоденник учня є дієвим інструментом у виховній роботі вчителя, бо правильно організована робота з учнівським щоденником: