Учнівський щоденник у виховній роботі вчителя

Про матеріал

Матеріал був підготовлений для шкільного «Ярмарку педагогічних ідей». Містить ідею розширення функцій учнівського щоденника для реалізації виховних завдань педагога, класного керівника.

Перегляд файлу

                                                                 Бакулєва  Т.  Л.,

                                                                 вчитель географії, класний

                                                                 керівник 6-А класу

 

 

Учнівський  щоденник

у виховній роботі

вчителя

 

 

 

                                                                         Цей  матеріал був підготовлений  для шкільного 

                                                                                    «Ярмарку педагогічних ідей». У роботі

                                                                                    «Учнівський щоденник у виховній діяльності

                                                                                     вчителя» викладено ідею розширення функцій

                                                                                     учнівського щоденника, а саме: використання

                                                                                     учнівського щоденника для реалізації виховних

                                                                                    завдань педагога, класного керівника.

             У планах виховної роботи класних керівників завжди присутній запис «перевірка щоденників». Така робота є систематичною, оскільки перевіряються щоденники один раз на тиждень. До цього звикають учні, а часто і вчителі. Стають звичними та стандартними записи, повторюється текст зауважень або подяк. При цьому кількість зауважень у учнівському щоденнику у рази перевищує кількість подяк та заохочень. Можливо тому учні не завжди люблять свій щоденник і часто «забувають». Як змінити таке ставлення до щоденників їхніх власників, а також  педагогів? 

               У пошуку відповіді на це запитання (під час чергової перевірки щоденників учнів 10-а класу) виникла ідея розширення функцій учнівського щоденника.

               Традиційною функцією щоденника є інформаційна. Він містить інформацію про розклад уроків та домашні завдання, навчальні досягнення учнів, що подаються в балах, зауваження вчителів, адресовані учням, зауваження та побажання, адресовані батькам, подяки, заохочення.

               Кожного четверга я перевіряю щоденники учнів, правильніше сказати не «перевіряю», а аналізую тиждень навчальної та громадської роботи учнів. Щоденники «підказують» дні відсутності учня на заняттях, його активність на уроках, відзначену певними досягненнями у балах, рівень домашньої самопідготовки, рівень поінформованості батьків про справи учня у школі, суспільно-корисну роботу та інше. Після цього я спілкуюся з учнями, використовуючи їхні щоденники.

               У кожному щоденнику  роблю записи, над якими пропоную замислитися, подумати, проаналізувати ту чи іншу ситуацію. Таким чином спонукаю учнів до самоаналізу, самооцінки, самовиховання.

               Олексій К. отримав 2 бали з української мови, вчитель виставив цю оцінку у класний журнал. Ситуація звичайна. Мені, як класному керівнику, необхідно цю оцінку перенести в учнівський щоденник. Для кого? Для учня, який знає про це, чи для батьків, які повинні про це дізнатися? Можна просто виставити оцінку у щоденник, але кращим варіантом буде короткий запис: «Олексій, українська – предмет номер 1, чому 2?». І учневі доведеться самостійно (чи разом з батьками) обговорити, обміркувати важливість предмету та його перше місце (чому перше?), спробувати відповісти собі самому: « Чому саме два бали?» і таким чином зробити перші кроки до самовиховання та свідомого ставлення до навчальної роботи.

 

               Виховання свідомого ставлення до навчання як до найважливішої роботи учня – кропітка робота. Важливо вчасно надати учневі інформацію для роздумів (можливо і у такому вигляді).

                                   Акамсін А.М.                                                                               

              Підсумки навчальної роботи у І семестрі

              Сума балів _________________ 

              Середній бал__________________                                                        

 

                       Щоденник обовязково повинен містити записи  з питань   безпеки життя та   

        здоровя учнів. Але для цього  вчителю не обовязково «звітувати» у щоденнику про те,

        що бесіда проведена, краще звернутися до учнів з таким записом:                              

                           ЗАВТРА  КАНІКУЛИ !!!     Будьте обережними на  канікулах!

                       Слідкуйте за собою на канікулах!  Бережіть себе на канікулах!

                       Добра та здоровя, миру вам!  Чекаю у січні.      

 

               Починаючи з сьомого класу, використовую для записів у щоденниках текст притч, коротких повчальних історій. Притчу можна перечитати, подумати над її змістом, зрозуміти. Головне завдання  - спонукати учнів до роздумів (сам на сам, чи з друзями, чи з батьками).

   ПРИТЧА

   Бог слепил человека из глины, и у него остался

   неиспользованный кусок.

    - Что еще слепить тебе? – спросил Бог.

    - Слепи мне счастье, - попросил человек.

   Ничего не ответил Бог, и только положил человеку

    в ладонь оставшийся кусочек глины…

 

Запис у щоденнику: « Оля, слепи себе счастье по биологии…»

                                    « Максим, слепи себе счастье по физике …»

               Притча про двох вовків стала темою години спілкування, до якої всі учні класу були готові, оскільки прочитали притчу у щоденнику. Після прочитання зявилося бажання поспілкуватися, обговорити сутність понять «заздрість», «егоїзм», «амбіції», «істина», «доброта»…, прояв цих якостей у людей, причини виникнення та шляхи подолання негативних якостей та формування позитивних.

   ПРИТЧА о двух волках.                               

   Когда-то давно старый индеец открыл своему      

   внуку одну жизненную истину.                               

   - В каждом человеке идет борьба, очень похожая   

   на борьбу двух волков. Один волк представляет   

   зло – зависть, ревность, эгоизм, амбиции, ложь…    

   Другой волк представляет добро – мир, любовь,      

   надежду, истину, доброту, верность…                     

   Маленький индеец, тронутый до глубины души    

   словами деда, на несколько мгновений задумался,

   а потом спросил:                                                           

   - А какой волк в конце побеждает?                            

   Старый индеец едва улыбнулся и ответил:                

   - Всегда побеждает тот волк, которого ты кормишь.

 

               Вдалий вислів, цікавий і продуманий коментар вчителя, записаний у щоденнику, може бути приводом і темою для спілкування учнів і батьків. А стислість запису спонукає до деталізації і батьки частіше готові розмовляти з дітьми на тему, підказану вчителем.

               Отже, щоденник учня є дієвим інструментом у виховній роботі вчителя, бо правильно організована робота з учнівським щоденником:

  • зміцнює співпрацю вчителя та учня під час навчально-виховного процесу;
  • акцентує увагу на найголовніших напрямках шкільного життя учня;
  • сприяє створенню «ситуації успіху» у навчальній та громадській діяльності учня;
  • спонукає батьків до співпраці з педагогом;
  • привертає увагу батьків до внутрішнього світу дітей, до прояву готовності спільними зусиллями подолати тимчасові труднощі чи реальні проблеми.

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 січня 2019
Переглядів
3964
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку