Удосконалення навичок читання учнів із затримкою психічного розвитку.
У процесі здійснення шкільної реформи стало очевидним, що ні школи, ні суспільство не задовольняє сучасний стан читання молодших школярів.
Чому деякі учні не розуміють сенсу тексту, читають повільно, їх читання вголос технічно недосконале, невиразно. Чому вони ніяк не розуміють і запам'ятовують умов математичної задачі, граматичне правило; важко виділити головне в навчальному тексті? Чому багато дітей неохоче і мало читають, а уроки читання для них стають нудними?
Існує ряд причин, в тому числі і соціальних: загальний спад інтересу до навчання, велика кількість джерел інформації, окрім читання і т.д. Проте головною причиною такого явища все-таки слід визнати недосконалість навчання читання, відсутність системи цілеспрямованого формування досвіду побіжного, свідомого і виразного читання.
Актуальність вдосконалення навичок читання учнів ЗПР полягає в наступному:
-
читання - один з основних способів придбання інформації й оволодіння навичкою повноцінного читання для учнів найважливішою умовою успішного навчання в школі з усіх навчальних предметів;
-
як особливий вид діяльності читання представляє надзвичайно великі можливості для формування ключових компетенцій у школярів;
-
передчасне використання роботи з текстом при не склавшийся навичці читання і раннє перемикання навички читання з предмета на засіб навчання гальмують нормальний розвиток читання як читацької діяльності;
-
одним з варіантів підвищення якості навчання читання у початковій школі є цілеспрямоване управління формуванням досвіду читання.
Роботу з підвищення рівня сформованості навички читання ваъливо починати з діагностики:
-
психологічного портрета класу чи дитини;
-
визначення середнього рівня швидкості читання;
-
визначення якості читання;
-
визначення читацького кругозору дітей.
Інструментарій діагностики, який ми використовували, включав в себе такі методики:
-
методика Айзенка (вивчення індивідуально-психологічних рис особистості);
-
самооцінка тривожності (Гамезо М.В. та ін Молодший школяр: психодіагностика та корекція розвитку)
-
спостереження за учнями;
-
виміри (для визначення швидкості і якості читання);
-
анкета (для визначення читацького кругозору).
Таким чином можна виявити недоліки якості читання:
-
загальне недорозвинення мови, з зокрема нечітке вимова звуків ;
-
побуквенное читання , складове читання ;
-
прочитування слів з помилками:
-
не дочитують закінчення слів (читають "як" замість "яка"),
-
правильно прочитують початок слів, а кінець читається з спотворенням (наприклад, "вище" замість "вийшла"),
-
пропуск букв,
-
перестановка слів;
-
вузький читацький кругозір в учнів всього класу (опитування дітей про прочитаних влітку книгах показав, що в канікули більшість дітей взагалі нічого не читали , якщо хтось і читав, то запам'ятав тільки заголовок 1 - 2 книг, і на питання, що з прочитаного сподобалося, діти відповідали однаково: "Не пам'ятаю").
2) Таким чином, виявляються проблема недостатньої сформованості навичок читання учнів.
Причини:
Психологічні
|
Педагогічні
|
Психофізіологічні
|
низький рівень синтезу звукобуквенний елементів (побуквенное і складовий читання у решти дітей);
недостатність зорового аналізу літер у слові, слів (синкретичність сприйняття) (не дочитують закінчення слів, правильно прочитується початок слова, а кінець читається з спотвореннями);
нестійкість довільної уваги (прочитування слів з помилками, втрата рядки при читанні);
малий обсяг сприйняття (низька швидкість читання)
низький рівень розвитку процесів мислення (нерозуміння читаного)
|
недостатнє знання літер алфавіту;
труднощі в артикуляції;
висока автоматизація навички читання, квапливість під час читання;
загальне недорозвинення мови, маленький словниковий запас;
слабка пізнавальна активність
|
індивідуальні особливості темпераменту (холеричний - (зайва квапливість), флегматичний - (повільні діти), меланхолійний - (швидка стомлюваність);
|
знижена працездатність;
слабкість самоконтролю.
|