Мета:
Навчальна - систематизувати та узагальнити знання про клітину як основну одиницю будови, розвитку та життєдіяльності живого організму, про взаємозв'язок будови і функцій органел клітини;
Розвивальна - продовжити формувати вміння порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
Виховна - виховувати інтерес до наукових знань, культури спілкування
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
1
Криворізька загальноосвітня школа №60
Криворізької Міської ради Дніпропетровської області
Розробка уроку з теми:
«Клітина»
9 -А КЛАС
вчитель біології
Шликова Олена Василівна,
Кривий Ріг 2020р.
Мета:
Навчальна - систематизувати та узагальнити знання про клітину як основну одиницю будови, розвитку та життєдіяльності живого організму, про взаємозв’язок будови і функцій органел клітини;
Розвивальна - продовжити формувати вміння порівнювати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
Виховна - виховувати інтерес до наукових знань, культури спілкування
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Обладнання: таблиця «Будова клітини», кросворди, картки-завдання, мультимедійний супровід, підручник біологія Андерсон О.А
Епіграф уроку: «Клітина – мініатюрний хімічний завод».
(М.Сеченов)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Учитель: Я рада вітати вас у нашому класі. Посміхніться один одному, налаштуйтеся на позитив. Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо узагальнити та систематизувати наші знання з теми «Клітина».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Всі живі організми складаються з клітин. Клітина – це великий світ. Проникаючи в таємницю клітини, біологи ставлять її секрети на потребу людям. За допомогою цікавих вправ та інтелектуальних завдань ми з вами проникнемо в клітини і згадаємо весь вивчений матеріал.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Учитель: За допомогою вікторини давайте пригадаємо з вами історію вивчення клітини. За кожну правильну відповідь ви отримуєте бали-«клітинки»
(На екрані з’являються запитання, діти підіймаючи руку, відповідають на них, отримують бали.)
ВІКТОРИНА:
Учитель: Щоб потрапити в клітину, треба проникнути через мембрану. Як це можна зробити?
2.Завдання.
Учитель: Одним із домашніх завдань під час вивчення теми «Клітина» у вас було скласти фліп-чарт «Органели» подивіться на дошку. Ось вони усі. Це допоможе вам у виконанні завдання знайди відповідність.
1. Мембрана |
А) Відбувається синтез білка |
2. Рибосоми |
Б) Це органели руху, вони забезпечують захоплення їжі |
3. Комплекс Гольджі |
В)Бере участь в утворенні веретена поділу |
|
Г) Беруть участь у фотосинтезі |
|
Д) Синтезують молекули органічної речовини АТФ |
|
Ж) Нагромадження, сортування, оформлення речовин (склад поживних речовин) |
|
З) Процес травлення та автофагія |
|
К) Відокремлює цитоплазму від іншої клітини |
|
Л) Сприяє перенесенню і циркуляції поживних речовин у клітині |
|
М) Об’єднує всі органели, забезпечує їх взаємозв’язок |
Відповіді: 1 – К; 2 – А; 3 – Ж; 4 – З; 5 – Л; 6 – М; 7 – Д; 8 – Г; 9 – В; 10 – Б.
3. Завдання.
Учитель: для наступного завдання ми з вами поділимося на групи, але, щоб не гаяти час, ми вже це зробили з вами на минулому уроці.
Учитель: Це завдання інтерактивне, ви бачите перед собою зображення різних клітин, тваринної, рослинної та бактеріальної, у кожної групи різна, спершу ми з вами розмістимо органели клітин за допомогою липких стрічок та карток, на це завдання у вас 5 хвилин, потім ви міняєтесь за годинниковою стрілкою і перевіряємо результат. Яка група найкраще справиться з завданням отримують по 2 клітинки. Наступною буде задача також за допомогою липкої стрічки розмістити функції органел клітин. Помінятися за годинниковою стрілкою та перевірити результат, і отримати бали. Намагаємось вкластися в 5 хвилин.
Учитель: зараз ми з вами розгадаємо кросворд. У ваших конвертах дістаньте картку-кросворд і заповнюєте його шляхом діалогу. Я задаю питання ви відповідаєте і дивимося на екрані правильну відповідь.
|
7 |
|
||||||||
|
|
|
||||||||
|
5 |
|
|
|||||||
1 |
2 |
|
|
|
|
|||||
|
|
3 |
4 |
|
|
|
10 |
|||
|
|
|
|
|
6 |
|
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ц И Т О П Л А З М А |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|||||||||
Відповіді: 1. Піноцитоз. 2. Війки. 3. Центріолі. 4. Рибосоми.
5. Хлоропластини. 6. Включення. 7. Гіалоплазма.
8. Лізосома. 9. Мембрана. 10. Органели.
Підрахунок «клітиночок» і оцінення відповідей.
Учитель: А зараз підпишіть будь ласка ваші конвертики з «клітиночками» їх здайте мені.
ІV. Підсумки уроку.
ВИСНОВОК:
Клітина – складна система, яка має свою будову і виконує певні функції. В ході нашого уроку ми з вами пригадали будову клітини, її функції і можемо зробити висновок, що клітина не тільки мініатюрний завод а і взагалі, основа життя. І я хочу закінчити урок відомою фразою Володимира Ендельгарда: «Життя – це біологічна триєдність потоку речовин, енергії та інформації».
Відкриваємо щоденники записуємо домашнє завдання.
V. Домашнє завдання: Опрацювати § 8-12 підручника, підготувати дослідження на тему: «Життя – це біологічна триєдність потоку речовин, енергії та інформації».
Клітина, це основне поняття в загальній біології 9 класу,а так як програма не проста тому основне знати клітини та їх значення тому моя мета полягала в тому щоб учні вміли порівнювати клітини, знати внутрішній склад клітин, та функції їх органел. Я вважаю, що я досягла своєї мети використовуючи на уроці такі методи:
- фронтальні (вікторина, кросворд)
- групові (характеристика клітини)
-Індивідуальні (на відповідність функцій органоїдів)
4. Завдання.
Учитель: перед вами на екрані заплутана таблиця. Вам необхідно впрорядкувати інформацію, та правильно розмістити її в таблиці, яка лежить у вас у конвертах. Для цього завдання вам 7 хвилин.
Завдання. Органели руху, клітинні включення, пластиди, вакуолі, гіалоплазма, лізосоми, цитоскелет, мітохондрії, двомембранні органели, комплекс Гольджі, одномембранні органели, рибосоми, ендоплазматична сітка, немембранні органели, білкові гранули, псевдоподії, гель, хлоропласти, джгутики, золь, хромопласти, війки, краплини жиру.