Урок-подорож "Шкіра. Будова та функції".Тип уроку: засвоювання нових знань.

Про матеріал
Урок-подорож "Шкіра. Будова та функції". Мета: формувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; удосконалювати вміння користуватися лупою; навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей; навчитися визначати типи шкіри на різних ділянках обличчя та складати правила догляду за власною шкірою; розвивати логічне мислення (зв’язок між будовою і функціями біологічних структур.); здійснювати гігієнічне виховання (виховувати розуміння значення нормального функціонування шкіри для збереження здоров’я); здійснювати гігієнічне виховання.
Перегляд файлу

ШКІРА. ЇЇ БУДОВА ТА ФУНКІЇ

Мета: формувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; удосконалювати вміння користуватися  лупою; навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей; навчитися визначати типи шкіри на різних ділянках обличчя та складати правила догляду за власною шкірою; розвивати логічне мислення (зв’язок між будовою і функціями біологічних структур.); здійснювати гігієнічне виховання (виховувати розуміння значення нормального функціонування шкіри для збереження здоров’я); здійснювати гігієнічне виховання.

Обладнання: презентація, робочі зошити, схема будови шкіри, лупи,  папки з завданнями і необхідним матеріалом для уроку.

Тип уроку: засвоювання нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Сьогодні на уроці ми з вами відправимось у подорож. Вирушаючи в подорож, люди збирають необхідний багаж, планують і вивчають маршрут, ставлять перед собою якісь завдання. Але в дорозі вони обов’язково зустрічають  і щось нове для себе. Давайте і ми почнемо збиратися. В якості багажу візьмемо наші знання та вміння. Також вам сьогодні дуже знадобиться швидкість думки, винахідливість, кмітливість.

А подорожуючи, ми з вами будемо досліджувати та вивчати дуже звичний і в той же час дивовижний і унікальний орган нашого тіла, без якого неможливо навіть і уявити життя людини.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Про який орган піде мова, якщо є такі підказки:

- Цей орган найважчий…

- Про цей орган кажуть, що він постійно вмирає і народжується

- Може розтягуватись у 5 разів

- Має свою імунну систему…

- Розстилається по всьому тілу якнайтоншою оболонкою площею 1,5–2 м2.

- Не тільки від тепла, а  й від сорому – червоніє, від переляку – пітніє, а від 

    страху – блідне.

  • Особливо у підлітковому віці цей орган потрібно утримувати в чистоті.

Здогадались про що йдеться?

Так, це шкіра! Отже, тема нашого уроку ШКІРА. ЇЇ БУДОВА ТА ФУНКІЇ

Здавалось, що ми чимало знаємо про шкіру людини, але чи все?

Як можна прокоментувати слова австрійського вченого Вінтерніца  «Шкіра — це орган, по якому можна взнати здоров’я і навіть життєву історію людини»? І для того, щоб зробити це, нам необхідно досконально вивчити будову та функції шкіри.

Щоб краще вивчити особливості будови та функції шкіри людини, ми з вами сьогодні завітаємо на такі зупинки: «Гістологічну», «Фізіологічну», «Математичну», «Інформаційну» та «Гігієнічна».

ІІІ. Виклад нового матеріалу

Станція «Гістологічна». Щоб потрапити на цю станцію, потрібно пригадати що, таке гістологія? З якої тканини може бути побудована шкіра?

Робота в групах

За допомогою підручника Стор. 127-129 та додаткового матеріалу, що знаходиться у вас у папках, визначте з яких структур складається шкіра, які функції ці структури виконують та, які є похідні шкіри. Результати позначте на схемі «Фішбоун»

1 — Особливості будови та функцій епідермісу шкіри, його похідні.

2 — Особливості будови та функцій дерми шкіри, його похідні.

3 — Особливості будови та функції підшкірної жирової клітковини, види залоз шкіри.

До складу шкіри входять різні типи тканин. Як ви вважаєте, в якому шарі розташований: багатошаровий епітелій ( епідермісі), пухка сполучна тканина (гіподерма), щільна волокниста сполучна тканина (дерма).

Розповіді учнів. Перегляд відео «Епідерміс під мікроскопом»

Станція «Фізіологічна». Що таке фізіологія? Краще працювати на цій станції нам допоможе відео. Перегляд відео англійською мовою.

Отож, які функції шкіри ви запам’ятали. Самостійні дослідження учнів.

1. Розгляньте спочатку без лупи шкіру тильної сторони кисті руки. Що ви бачите? Зверніть увагу на те, що з пор виходять стрижні волосся, що пори на шкірі утворюють ромби і трикутники, а обмежена ними поверхня шкіри блищить. Пори - це гирла волосяних сумок, в них впадають протоки сальних залоз, блискуча поверхня шкіри виходить в результаті мастила її шкірним салом. Визначте, яке ще значення мають пори? (Газообмін між зовнішнім повітрям і шкірою).

2. Розгляньте через лупу шкіру кисті з боку долоні, знайдіть пори і порівняйте їх з вивченими. Тут пори значно вужчі, ледве помітні, інший малюнок епідермісу - переважають лінії. Вкажіть їх значення? Дрібні пори - це виходи потових залоз, яких на поверхні кисті багато, а на тильній майже немає. Долоні поверхні сильніше потіють, що буває при сильному хвилюванні.

3. Подивіться на подушечки пальців ваших рук, ви побачите чіткі візерунки. Численні борозни утворюють химерні малюнки. Ці лінії індивідуальні для кожної людини, тому по ним можна визначати людей як по фотографії в паспорті. Навіщо ж потрібні ці борозенки? Адже не для того ж вони існують, щоб по ним знаходити людей. Візерунки на подушечках пальців підвищують чутливість пальців. Зауважимо, що найчутливіші дотикові органи людини - це подушечки пальців. Цю властивість людського організму використовують люди з вадами зору (шрифт  Брайля). Пальцеві візерунки людини є унікальною біометричною характеристикою: у світі немає двох людей з однаковими папілярними лініями. Візерунки папілярних ліній протягом усьо­го життя людини не зазнають суттєвих змін. При пошкодженні шкіри папілярні лінії не зникають, а лише тим­часово змінюються, згладжуються, проте згодом відновлюють свій попередній вигляд. І лише суттєві пошкодження другого шару шкіри при­зводять до знищення папілярних ліній. До того ж у цьому випадку на шкірі утворюються рубці, які можуть стати індивідуальними ознаками.

 Наука, яка вивчає візерунки на пальцях рук, називається дактилоскопією. Дактилоскопічний аналіз використовується в криміналістиці для ідентифікації особи, в генетиці — для вивчен­ня візерунків на пальцях і долонях зі спад­ковими хворобами та етнічною приналеж­ністю. А де ви у своєму повсякденні можете застосовувати відбитки пальців?(Мобільні телефони, електронні замки, біометричні паспорти)

 Функції шкіри Опрацювання таблички. 

Я зачитую характеристику шкіри, а діти визначають функцію

Назва

Характеристика

Бар'єрна, або захисна

Захищає від несприятливих зовнішніх впливів завдяки щільним рядам рогових лусочок, шкірного сала; роговий шар просякнутий жирами, тому не пропускає воду і розчини солей.

Видільна

З потом, шкірним салом, роговими лусочками з організму виділяються сечовина, сечова кислота, солі та ін.

Секреторна

Залози шкіри (потові, сальні, молочні) продукують секрети, що беруть участь у водно-сольовому обміні, терморегуляції, вигодовуванні малят.

Терморегуляторна

У шкірі є артеріоли й потові залози, що здійснюють ефективну тепловіддачу

Депо крові

У судинах шкіри може міститися до 20 % загальної кількості крові.

Дихальна

1 % газообміну здійснюється через капіляри шкіри.

Синтезуюча

У клітинах росткового шару синтезуються меланін, глікоген, вітамін D3.

Рецепторна

Рецептори шкіри забезпечують дотик, відчуття холоду й тепла, болю.

Запаслива

Підшкірна жирова клітковина є депо білого й бурого жиру людини.

Амортизувальна

Жировий прошарок навколо внутрішніх органів захищає їх від механічних впливів

 

3.Станція «Гігієнічна». Щоб сюди потрапити, необхідно пригадати знання, які ви отримали, вивчаючи основи здоров’я. Які є типи шкіри? Чи змінюються вони протягом життя?

 У цих конвертах знаходяться листи з питаннями, що прийшли на програму «Я соромлюсь свого тіла». Уявіть, що ви лікарі-дерматологи. Спробуйте дати поради глядачам.

Лист №1

Підкажіть, будь ласка, як визначити свій тип шкіри? Які косметичні засоби мені підходять? Ярослава, 12років.

 

     Лист № 2

     Як доглядати за шкірою взимку? Чи можна використовувати зволожуючий крем?

      Даша, 13 років

 

Лист № 3

У чому причина і як боротись із неприємним запахом ніг? Степан, 15років.

 

4.Станція «Лінгвістична».

Використовуючи, свої знання поясніть
 

Спітнів від страху, почервонів від сорому, мурахи по шкірі, лізе зі шкіри, зблід від жаху, товстакожа, гусяча шкіра, з шкіри пнутися (старатися з усіх сил); шкіра та кістки (худий); аж дрижаки пробігають по шкірі; аж мороз пробігає поза шкірою; Вилазити із шкіри; виносити на своїй шкірі; Шевченко, який вийшов з народу, на своїй шкірі витерпів і виніс усе, зрозумів корінь усього зла (Оксана Іваненко, «Тарасові шляхи»); відривати з шкіро; відчувати своєю шкірою (добре відчувати що-небудь); Влазити) в шкіру; гусяча шкіра; дерти останню, сьому шкіру з кого; залазити в шкіру; заливати за шкіру сала; із шкіри пнутися ( усіма силами намагатися, прагнути зробити що-небудь, досягти чогось); кістки та; лізти з шкіри; міняти; поза шкірою перебігає; мурашки сипнули по шкірі; повиступали сироти на шкірі; рватися з шкіри; Рядитися в шкіри; спускати шкіру (три шкіри ); краяти ремені з шкіри  (нещадно бити кого-небудь); одні кістки та шкіра.

Шкіра –дзеркало здоров’я.

Лікарі-дерматологи стверджують, що не існує хвороби шкіри, а є загальна хвороба, що віддзеркалюється на шкірі. Наприклад, поява білих плям на окремих ділянках шкіри  говорить про недостатню кількість мікроелементів Си2+таFe2+. Вугрі на підборідді означають, що є гормональні порушення. Поява лупи – це результат незбалансованого харчування, а прищів  на лобі - свідчення про проблеми зі шлунково- кишковим трактом. Втомлена людина має мішки під очима. Біль викликає блідість шкіри. У здорової людини шкіра дуже красива. На картинах Леонардо да Вінчі герої мають ніжно-рожевий колір шкіри рук, обличчя. Це говорить про здоров’я й душевний спокій персонажів. А подивіться на картину Іллі Рєпіна «Бурлаки на Волзі». Шкіра бурлаків загубила свіжість, вкрилася зморшками, стала землистого кольору. Подивіться на свою шкіру – молоду та красиву. Згадайте шкіру своїх батьків та бабусь і дідусів. Якою вона стала після довгої праці?

  5. Станція цікавих фактів Перегляд відео.

Цікаві факти про шкіру.

  • Біла шкіра з’явилася недавно, 20-50тисяч років тому, по причині втрати меланіну у людей, що мігрували на північ. Але  до сих пір альбіносів лише 1 на 110 тисяч.
  • У малюків рожевий колір шкіри, тому що вона змінюється через 3 доби.
  • У новонародженого товщина шкіри  приблизно 1 мм, а у дорослого вона тонка лише на повіках. Більш товста шкіра на долонях та підошвах ніг, до 2 мм.
  • На шкірі ніг живе біля 14 видів грибів.
  • За добу випадає від 20 до 100 волосин.
  • На голові рудого волосся налічується 90 тисяч, темного – 110 тисяч; а світлого – 140 тисяч.
  •  Веснянки – результат недостатньої кількості меланіну. Зазвичай до 30 років зникають.
  • Під час вироблення тату руйнуються клітини, що виробляють меланін.
  • 4 сторіччя тому при оформленні книг використовували палітурку з людської шкіри (особливо книги з анатомії). Деякі багачі заповідали свою шкіру для цього.

6. Станція «Математична».

   Яка кількість теплоти витрачається на випаровування 12 кг поту, які організм людини виділяє за добу важкої фізичної роботи, якщо питома теплота пароутворення дорівнює 2,4·106 Дж/кг?

 Яку кількість теплоти виділяє людський організм за добу, якщо цього тепла достатньо, щоб довести до кипіння 33 л крижаної води? Питома теплоємність води — 4200 Дж/(кг·К ).

 

Визначити масу своєї шкіри , якщо відомо, що маса шкіри становить 20% від загальної маси людини.

  об’єм шкіри. Розрахунок поверхні шкіри Поверхня шкіри = ( вага тіла * 4 ) +7 =   м2

7.Станція «Шифрувальна»Знавцы . На дошці три стовпчики: терміни, функції, компоненти шкіри. Зашифруйте відповідь, з’єднавши правильні логічні ланцюжки. Час виконання завдання – 5 хвилин. (Слайд )

 

 

 

 

1. Потові залози                     7. Жир на шкірі                           13. Терморегуляція

2. Нервові закінчення            8. Злущування, оновлення         14. Теплоізоляція, запас жиру,

3. Сальні залози                     9. Жирові клітини                         пом’якшення  ударів

4. Гіподерма                          10. Розширення та звуження       15. Пом’якшення шкіри ,еластичність

5. Епідерміс                           11. Сприйняття і передача          16. Орган чуття

6. Кровоносні судини             імпульсів                                     17. Виділення,  тепловіддача

                                                12. Піт                                            18. Захист, гарний зовнішній вигляд

 

Перевірка: вибіркові відповіді й коментарі.

1 – 12 – 17             3 – 7 – 15                   5 – 8 – 18  

2 – 11 – 16             4 – 9 – 14                   6 – 10 – 13

IV. Узагальнення знань

1. Продовжіть речення.

  1. Рецептори шкіри в організмі людини знаходяться в ... [дермі]

       2. У шкірі утворюється вітамін ... [D]

       3. Зовнішній шар шкіри утворений тканиною ... [епітеліальною]

       4. Похідними шкіри людини є... [нігті, волосся; потові, сальні залози]

       5. Площа шкіри дорослої людини ... [1,5-2 м2]

       6. Найглибший третій шар шкіри називається ... [підшкірна жирова клітковина]

       7. Потові залози шкіри людини знаходяться в другому шарі під назвою ... [дерма]

       8. Вивідні протоки потових залоз називаються ... [пори]

       9. Кровоносні капіляри приносять до вивідних проток потових залоз ... [воду, солі,   продукти розкладання білків]

       10. Отвори сальних залоз відкриваються у ... [волосяний мішечок]

       11. Пігментні клітини, м'язові клітини; сальні, потові залози; волосяні сумки, кровоносні судини, нервові закінчення розміщуються в шарі шкіри ... [дермі]

        2. Вставте пропощенні слова.

Загальна площа шкіри в дорослої людини становить_________________.

Товщина шкіри ________________.

Зовнішній шар шкіри називається ______________________.

Захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання _______________.

Під епідермісом розташована _________________.

У дермі містяться________________________________________________

______________________________________________________________.

За добу в дорослої людини за відносного спокою виділяється поту ______мл.

Під дермою міститься______________________________________.

До похідних шкіри належать______________ та ___________________.

Наша подорож підходить до завершення.

«Не шкодуйте часу для своє шкіри. І вона вам віддячить: очистить, захистить, зігріє, стане вашою візитною картою – адже зустрічають людину за зовнішнім виглядом…»        Народна мудрість

 

V. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 24. Дати відповіді на питання після параграфа.

Підготувати повідомлення про наслідки порушення терморегуляції в організмі людини, «Опіки і обмороження. Перша допомога». Скласти кросворд «Шкіра».

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
4 червня 2021
Переглядів
1316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку