Тема: Клітина рослин.
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів з одиницею будови рослин - клітиною; розглянути будову та функції частин клітини, виділити особливості клітини рослин. Навчити працювати з шарами при побудові векторного зображення;
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання; розвивати дослідницькі навички, інформаційну культуру учнів;
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: браузер, пакет офісних програм, векторний графічний редактор LibreOffice Draw.
І. Організаційний етап.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Установка на позитивний настрій.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Зацікав!»
Чудовий і розмаїтий зелений світ, світ наших друзів — рослин. Безліч рослин на земній кулі. Високих і низьких, великих і дрібних, мешканців суші й води, пустель і тундри, спекотних тропіків і крижаної Арктики, рослин із велетенським листям, і зовсім без нього, з яскравими квітами, і майже непомітними, рослин винятково гарних і жалюгідних потвор . Яке розмаїття форм і барв! Неможливо переоцінити, також, і ту естетичну насолоду, що надає споглядання краєвиду, вкритого рослинністю. Але невидима внутрішня краса рослин є не менш вражаючою і захоплюючою. І в цьому ви переконаєтесь на сьогоднішньому уроці, адже ми зараз поринемо у мікросвіт рослин, зазирнемо у найменші її частинки, розгадаємо деякі таємниці їх життя.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Клітина – одиниця будови рослин.
Щоб краще зрозуміти, як живе рослина, необхідно познайомитися з внутрішньою будовою її органів. Всі органи рослин складаються з клітин.
Клітина – основна структурна і функціональна одиниця живого. Це означає, що всі живі організми побудовані з клітин і всі явища та процеси, які забезпечують існування живих істот, відбуваються тільки в клітині. (Учні записують в зошит).
2. Вивчення будови клітини.
2.1. Актуалізація знань учнів.
- Як вивчають клітини? (Для вивчення клітин застосовують збільшувальні прилади).
- Чому неможливо вивчати клітини без застосування збільшувальних приладів? (Здебільшого розміри клітин настільки дрібні, від десятих до тисячних часток міліметра, що побачити їх неозброєним оком, а тим паче вивчати, неможливо).
- Які збільшувальні прилади застосовують для вивчення клітин? (Лупа, мікроскоп).
2.2. Екскурс в історію відкриття клітини.
Честь відкриття клітини належить англійському досліднику XVII сторіччя Роберту Гуку. Вивчаючи під мікроскопом власної конструкції зріз корка вчений помітив, що він складається з окремих комірок, які потім назвав клітинами. (1665 рік)
2.3. Форма, розміри клітин. Прийом новизни.
Переконатись у тому, що рослини побудовані з клітин можна, навіть, не маючи мікроскопа. Візьміть дуже стигле яблуко, м’якоть кавуна, апельсину і подивіться на них уважно. Клітини досить добре видно.
Чи вірите ви, що… клітини можна побачити, навіть, неозброєним оком?
2.4. Вивчення будови клітини. Подорож в мікросвіт клітини.
- А чи хочеться вам зазирнути всередину клітини? Подивитись, з чого вона складається, як працює, як живе? Якщо так, то я запрошую вас у захоплюючу подорож по місту Клітиноград. А подорожувати ми будемо як справжні дослідники, тобто, вести записи та користуватись маршрутним листом невідомого міста . У листі частина даних відсутні, а саме - назви структур клітини. Ваше завдання: під час подорожі підписати їх.
- Уявіть, що ми зменшуємось у мільйони разів і проникаємо всередину клітини. Отож, подорож розпочинається.
Зупинка 1. Клітинна оболонка.
- А ось і перша перешкода. Перед нами стіни клітинного міста – клітинна оболонка.
Оболонка клітини складається з клітинної стінки та тоненької мембрани.
Клітинна стінка розташована над мембраною і складається з вуглеводу целюлози, що надає міцності клітині, слугує опорою.
Крізь мембрану та клітинну стінку відбувається обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Вони також захищають внутрішній вміст клітини.
Роздивіться уважно малюнок і скажіть, чи зможемо ми пройти крізь цю стіну - оболонку?
- Так, звичайно, в клітинній оболонці є пори, через які відбувається обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Саме через них ми проникнемо всередину клітини.
Зупинка 2. Цитоплазма.
- Ось, нарешті, ми в самій клітині! Який незвичайний пейзаж! Острівці, канали, кульки, а навколо них – ріка. Яке чудове місто на річці! Різноманітні острівці – це органели клітини, в них і проходять всі процеси життєдіяльності клітини. Органели знаходяться в цитоплазмі.
Внутрішнє середовище клітини. Безбарвний в'язкий розчин , в якому перебувають органели та включення.
Містить високий вміст води . Перебуває в русі, поєднує всі клітинні структури і забезпечує їхню взаємодію. Під час руху цитоплазми переносяться поживні речовини, відбувається обмін речовин.
Зупинка 3. Вакуолі.
- Перед нами порожнини, що нагадують заповнені басейни. Це – вакуолі.
Порожнини, заповнені клітинним соком . Це рідина, що є розчином цукрів, мінеральних солей, органічних кислот, пігментів та інших речовин. Вакуолі підтримують тиск всередині клітини, сприяючи збереженню її сталої форми. По мірі старіння клітини вакуолі збільшуються, зливаються і зрештою утворюють одну велику вакуолю, що займає 70-90% об’єму і центральне положення в клітині.
Зупинка 4. Пластиди.
«Мозковий штурм».
Від чого залежить різноманітність забарвлення рослин? (Діти роблять припущення про існування органел, які завдяки наявності в них пігментів , зумовлюють забарвлення листків, квітів, плодів).
- Зверніть увагу, ми рухаємось до різнобарвних острівців. Вони називаються пластиди, крім того, острівці певного кольору мають свою назву і виконують свою роботу.
Органели, які властиві тільки рослинним клітинам.
хромопласти – червоні, жовті, фіолетові. Хромопласти визначають майже всю гаму барв квітів , стиглих плодів.
хлоропласти – зеленого кольору, завдяки наявності хлорофілу. Хлоропласти містять зелений пігмент хлорофіл. У них здійснюється фотосинтез.
.
лейкопласти – безбарвні. Незабарвлені пластиди, звичайні для клітин і органів, що не освітлюються сонцем (корені, кореневища, бульби). Там вони мають кулясту форму і концентруються біля ядра. У безбарвних пластидах - лейкопластах - накопичуються запасні поживні речовини, наприклад крохмаль.
.
Проблемні завдання.
- Чому бульби картоплі на сонці зеленіють? Чому осіннє листя змінює свій колір?
Пластиди одного типу можуть перетворюватися на інший.
Зупинка 5. Мітохондрії.
Для росту і життєдіяльності клітина потребує енергії. Для її вироблення вона має свої електростації - мітохондрії. Це органели, які забезпечують клітину енергією.
Зупинка 6. Ядро.
«Мозковий штурм».
- Як ви думаєте, чому у Клітинограді ідеальний порядок? Чому злагоджено працюють всі структури в ньому? (Діти приходять до висновку про існування центру керування клітиною).
- Ми зупинились біля центру керування клітиною. Це - ядро. Саме звідси ідуть всі накази для кожної органели, тут приймаються рішення, пов’язані з
процесами життєдіяльності клітини. Це округле тільце.
Регулює всі процеси життєдіяльності клітини, зберігає спадкову інформацію про будову та розвиток як окремої клітини, так і всього організму. Носіями такої інформації є хромосоми.
2.5. Підведення підсумків подорожі. Робота з термінами.
Важко уявити складний малюнок, на якому би зображення різних об’єктів не перекривали одне одного. Як розмістити один графічний об’єкт під або над іншим, наче у тривимірному просторі, як створити спільний контур кількох об’єктів, як розробити складений із багатьох графічних об’єктів малюнок, щоб одні об’єкти не заважали іншим, – про все це ви дізнаєтеся під час створення клітини у векторному графічному редакторі LibreOffice Draw.
Виконання вправи: визначити місце розміщення кожного з геометричних тіл відносно інших для наведених трьох варіантів. Результати занести у таблицю, позначивши місце на передньому плані - 1.
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
Як ми з'ясували, об'єкти, з яких складається зображення, можуть перекривати один одного. Об'єкт, створений останнім, розміщується на найвищому рівні, тобто закриває попередні.
Кожен з об’єктів векторного зображення розміщується в окремому шарі. Це дає змогу користувачеві змінювати положення одного об’єкта відносно іншого. Для змінення розміщення об’єкта у багатошаровому зображенні слід:
2. Виконати
Для того, щоб опрацьовувати групу об’єктів як один об’єкт необхідно їх згрупувати. Для групування об'єктів треба виділити всі об'єкти, що увійдуть до групи і виконати послідовність дій Видозмінити/Згрупувати.
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
Вправа «Доповніть речення»
У векторному графічному редакторі відтворіть зображення рослинної клітини, використовуючи зміну розташування шарів.
Очима швидко обертаймо,
Та головою не хитаймо.
Ліворуч – раз, два, три, чотири.
Праворуч – стільки ж повторили.
По колу очі обертаймо,
І все навколо розглядаймо.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
По колу знов пообертали.
- Ось і наближається до кінця наша подорож. Давайте перевіримо, чи правильно ви заповнили маршрутні листи.
- Які основні компоненти клітини ви позначили?
(Учні зачитують назви структурних компонентів клітини, які позначені в листі цифрами, проговорювання термінів вголос і запис їх в зошит у вигляді узагальнюючої схеми).
- Які ознаки живого характерні для рослинної клітини? (Живлення, дихання, розмноження, обмін речовин, ріст).
- Які життєві явища можна спостерігати в клітині? (Рух цитоплазми, переміщення органел, надходження речовин в клітину, розмноження шляхом поділу).
- Що допомагає клітині у виконанні функцій живого? (Наявність компонентів клітини та органел).
- Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
2. Дайте правильно відповідь на поставлені запитання і ви дізнаєтесь, як називається наука про клітину. (Правильні відповіді на екрані з’являються поступово одна за одною.)
3. Робота з біля дошки з таблицею.
Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».
V. Рефлексія уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал відповідного параграфа підручника