Урок " Будова клітини "

Про матеріал
Розробка уроку з біології 6 клас "Будова клітини". Розробку можна використовувати , як бінарний урок так і як STEEM урок . Мета. Освітня. Ознайомити учнів з одиницею будови рослин - клітиною; розглянути будову та функції частин клітини, виділити особливості клітини рослин. Навчити працювати з шарами при побудові векторного зображення; Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання; розвивати дослідницькі навички, інформаційну культуру учнів; Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища. Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Тема: Клітина рослин.

Мета.
Освітня. Ознайомити учнів з одиницею будови рослин - клітиною; розглянути будову та функції частин клітини, виділити особливості клітини рослин. Навчити працювати з шарами при побудові векторного зображення;

 

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати тіла природи між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити та давати розгорнуті відповіді на запитання; розвивати дослідницькі навички, інформаційну культуру учнів;
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

 

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: браузер, пакет офісних програм, векторний графічний редактор LibreOffice Draw.

 

І. Організаційний етап.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Установка на позитивний настрій.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Зацікав!»

 Чудовий і розмаїтий  зелений світ, світ наших друзів — рослин. Безліч рослин на земній кулі. Високих і низьких, великих і дрібних, мешканців суші й води, пустель і тундри, спекотних тропіків і крижаної Арктики, рослин  із велетенським листям, і зовсім без нього, з яскравими квітами, і майже непомітними, рослин   винятково гарних і жалюгідних потвор . Яке розмаїття форм і барв! Неможливо переоцінити, також, і ту естетичну насолоду, що надає споглядання краєвиду, вкритого рослинністю. Але невидима внутрішня краса рослин є не менш вражаючою і захоплюючою. І в цьому ви переконаєтесь на сьогоднішньому уроці, адже ми зараз поринемо у мікросвіт рослин, зазирнемо у найменші її частинки, розгадаємо деякі таємниці їх життя.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Клітина – одиниця будови рослин.

        Щоб краще зрозуміти, як живе рослина, необхідно познайомитися з внутрішньою будовою її органів. Всі органи рослин складаються з клітин.

         Клітина – основна структурна і функціональна одиниця живого. Це означає, що всі живі організми побудовані з клітин і всі явища та процеси, які забезпечують існування живих істот, відбуваються тільки в клітині. (Учні записують в зошит).

2. Вивчення будови клітини.

2.1. Актуалізація знань учнів.

 - Як вивчають клітини? (Для вивчення клітин застосовують збільшувальні прилади).

 - Чому неможливо вивчати клітини без застосування збільшувальних приладів? (Здебільшого розміри клітин настільки дрібні, від десятих до тисячних часток міліметра, що побачити їх неозброєним оком, а тим паче вивчати, неможливо).

 - Які збільшувальні прилади застосовують для вивчення клітин? (Лупа, мікроскоп).

2.2. Екскурс в історію відкриття клітини.

Честь відкриття клітини належить англійському досліднику XVII сторіччя Роберту Гуку. Вивчаючи під мікроскопом власної конструкції зріз корка  вчений помітив, що він складається з окремих комірок, які потім назвав клітинами. (1665 рік)

2.3. Форма, розміри клітин. Прийом новизни.

Переконатись у тому, що рослини побудовані з клітин можна, навіть, не маючи мікроскопа. Візьміть дуже стигле яблуко, м’якоть кавуна, апельсину і подивіться на них уважно.       Клітини досить добре видно.

Чи вірите ви, що… клітини можна побачити, навіть, неозброєним оком?

2.4.  Вивчення будови клітини. Подорож в мікросвіт клітини.

- А чи хочеться вам зазирнути всередину клітини? Подивитись, з чого вона складається, як працює, як живе? Якщо так, то я запрошую вас у захоплюючу подорож по місту Клітиноград.  А подорожувати ми будемо як справжні дослідники, тобто, вести записи та користуватись маршрутним листом невідомого міста . У листі частина даних відсутні, а            саме - назви структур клітини. Ваше завдання: під час подорожі підписати їх.

- Уявіть, що ми зменшуємось у мільйони разів і проникаємо всередину клітини. Отож, подорож розпочинається.

  Зупинка 1. Клітинна оболонка.

- А ось і перша перешкода. Перед нами стіни клітинного  міста – клітинна оболонка.

Оболонка клітини складається з клітинної стінки та тоненької мембрани.

Клітинна стінка розташована над мембраною і складається з вуглеводу целюлози, що надає міцності клітині, слугує опорою.

Крізь  мембрану та клітинну стінку відбувається обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Вони також захищають внутрішній вміст клітини.

04-05B-PlantCell-L.jpg

Роздивіться уважно малюнок і скажіть, чи зможемо ми пройти крізь цю стіну - оболонку?

- Так, звичайно, в клітинній оболонці є пори, через які відбувається обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Саме через них ми проникнемо всередину клітини.

Зупинка 2. Цитоплазма.

- Ось, нарешті, ми в самій клітині! Який незвичайний пейзаж! Острівці, канали, кульки, а навколо них – ріка. Яке чудове місто на річці! Різноманітні острівці – це органели клітини,  в них і проходять всі процеси життєдіяльності клітини. Органели знаходяться в цитоплазмі.

Внутрішнє середовище клітини. Безбарвний в'язкий розчин , в якому перебувають органели та включення.

Містить високий вміст води .   Перебуває в русі, поєднує всі клітинні структури і забезпечує їхню взаємодію. Під час руху цитоплазми переносяться поживні речовини, відбувається обмін речовин.

plcell.jpg

Зупинка 3. Вакуолі.

- Перед нами порожнини, що нагадують заповнені басейни. Це – вакуолі.

Порожнини, заповнені клітинним соком . Це рідина, що є розчином цукрів, мінеральних солей, органічних кислот, пігментів та інших речовин.  Вакуолі підтримують тиск всередині клітини, сприяючи збереженню її сталої форми. По мірі старіння клітини вакуолі збільшуються, зливаються і зрештою утворюють одну велику вакуолю, що займає 70-90% об’єму і центральне положення в клітині.

plcell.jpg

Зупинка 4. Пластиди.

«Мозковий штурм».

Від чого залежить різноманітність забарвлення рослин? (Діти роблять припущення про існування органел, які завдяки наявності в них пігментів , зумовлюють забарвлення листків, квітів, плодів).

- Зверніть увагу, ми рухаємось до різнобарвних острівців. Вони називаються пластиди, крім того, острівці певного кольору мають свою назву і виконують свою роботу.

Органели, які властиві тільки рослинним клітинам.

хромопласти –  червоні, жовті, фіолетові.  Хромопласти визначають майже всю гаму барв квітів , стиглих плодів.

img19.JPG

хлоропласти – зеленого кольору, завдяки наявності хлорофілу. Хлоропласти містять  зелений пігмент хлорофіл.  У них здійснюється фотосинтез.

 .img19.JPG

 

лейкопласти – безбарвні. Незабарвлені пластиди,  звичайні для клітин і органів, що не освітлюються сонцем (корені, кореневища, бульби). Там вони мають кулясту форму і концентруються біля ядра. У безбарвних пластидах - лейкопластах - накопичуються запасні поживні речовини, наприклад крохмаль.

 

. img19.JPG

Проблемні завдання.

- Чому бульби картоплі на сонці зеленіють? Чому осіннє листя змінює свій колір?

Пластиди одного типу можуть   перетворюватися на інший.

Зупинка 5. Мітохондрії.

Для росту і життєдіяльності клітина потребує енергії. Для її вироблення вона має свої електростації - мітохондрії. Це органели, які забезпечують клітину енергією.

plcell.jpg

Зупинка 6. Ядро.

«Мозковий штурм».

- Як ви думаєте, чому у Клітинограді ідеальний порядок? Чому злагоджено працюють всі структури в ньому? (Діти приходять до висновку про існування центру керування клітиною).

- Ми зупинились біля центру керування клітиною. Це -  ядро. Саме звідси ідуть всі накази для кожної органели, тут приймаються рішення, пов’язані з

процесами життєдіяльності клітини. Це округле тільце.

 Регулює всі процеси життєдіяльності клітини, зберігає спадкову інформацію про будову та розвиток як окремої клітини, так і всього організму. Носіями такої інформації є хромосоми.

plant cell unlabeled.jpg

2.5.  Підведення підсумків подорожі.  Робота з термінами.

Важко уявити складний малюнок, на якому би зображення різних об’єктів не перекривали одне одного. Як розмістити один графічний об’єкт під або над іншим, наче у  тривимірному просторі, як створити спільний контур кількох об’єктів, як розробити складений із багатьох графічних об’єктів малюнок, щоб одні об’єкти не заважали іншим, – про все це ви дізнаєтеся під час створення клітини у векторному графічному редакторі LibreOffice Draw.

Виконання вправи: визначити місце розміщення кожного з геометричних тіл відносно інших для наведених трьох варіантів. Результати занести у таблицю, позначивши місце на передньому плані - 1.

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

Як ми з'ясували, об'єкти, з яких складається зображення, можуть перекривати один одного. Об'єкт, створений останнім, розміщується на найвищому рівні, тобто закриває попередні.

Кожен з об’єктів векторного зображення розміщується в окремому шарі. Це дає змогу користувачеві змінювати положення одного об’єкта відносно іншого. Для змінення розміщення об’єкта у багатошаровому зображенні слід:

  1. Виокремити потрібний графічний об’єкт

2. Виконати

 

 

 

 

 

 

Для того, щоб опрацьовувати групу об’єктів як один об’єкт необхідно їх згрупувати. Для групування об'єктів треба виділити всі об'єкти, що увійдуть до групи і виконати послідовність дій Видозмінити/Згрупувати.

Практичне завдання.

Робота за комп’ютером

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.

Вправа «Доповніть речення»

  • До комп’ютерного класу заходимо… (спокійно з дозволу вчителя).
  • Не можна розпочинати роботу без… (дозволу вчителя).
  • Не торкайся… (шнурів, розеток).
  • Відстань до монітора має бути… (50 см).
  • Не торкайся пальцями екрана… (монітора).
  • За комп’ютерним столом не можна… (їсти й пити).
  1. Інструктаж учителя.

У векторному графічному редакторі відтворіть зображення рослинної клітини, використовуючи зміну розташування шарів.

  1. Практична робота за комп’ютерами.
  2. Вправи для очей.

Очима швидко обертаймо,

Та головою не хитаймо.

Ліворуч – раз, два, три, чотири.

Праворуч – стільки ж повторили.

По колу очі обертаймо,

І все навколо розглядаймо.

Раз коло, два і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили.

На п’ять і шість їх потримали

По колу знов пообертали.

 

 

- Ось і наближається до кінця наша подорож. Давайте перевіримо, чи правильно ви заповнили  маршрутні листи.

- Які основні компоненти клітини ви позначили?

 (Учні зачитують назви структурних компонентів клітини, які позначені в листі цифрами, проговорювання термінів вголос і запис їх в зошит у вигляді  узагальнюючої схеми).

- Які ознаки живого характерні для рослинної клітини? (Живлення, дихання, розмноження, обмін речовин, ріст).

- Які життєві явища можна спостерігати в клітині? (Рух цитоплазми, переміщення органел, надходження речовин в клітину, розмноження шляхом поділу).

- Що допомагає клітині у виконанні функцій живого? (Наявність компонентів клітини та органел).

- Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Робота з «німими» малюнками.

2. Дайте правильно відповідь на поставлені запитання і ви дізнаєтесь, як називається наука про клітину. (Правильні відповіді  на екрані з’являються поступово одна за одною.)

  1. Безбарвна в’язка рідина, яка заповнює клітину.
  2. Органели, які є лише у рослинних клітинах.
  3. Частина мікроскопа, яка об’єднує окуляр та об’єктив.
  4. Органела, яка заповнена клітинним соком.
  5. Зелений пігмент клітин.
  6. Пластиди, що беруть участь у фотосинтезі.
  7. Вчений, який вперше побачив рослинні клітини.
  8. Органели - "енергетичні" станції клітини.
  9. Структура клітини, яка зберігає спадкову інформацію.

3. Робота з біля дошки з таблицею.

 Назвіть основні елементи клітини та покажіть їх на таблиці «Будова рослинної клітини».

V. Рефлексія уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал відповідного параграфа підручника

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
3 червня 2021
Переглядів
2407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку