Тема. УКРАЇНА – ДЕРЖАВА ЄВРОПЕЙСЬКА.
Мета. Сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн,
особливо Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейсь-
кого об’єднання , приналежність України до європейської сім’ї
народів, акцентувати увагу на необхідності розширення знань
про Україну як можливого члена Євросоюзу, сприяти формуван-
ню нового європейського світогляду молоді, розвивати навички
творчого мислення учнів шляхом їхнього включення у полеміку,
формувати моральні пріоритети, які визначають людину найви-
щою цінністю.
Хід уроку.
Поєднаймося , братове мої,
Синім небом і жовтим колоссям,
В європейській країні усім
Щоб віднині нам добре жилося.
Слово вчителя.
Сьогодні свято завітало в школу,
Бо перше вересня , і пролунав дзвінок.
Змужнілі, сонцем зласкані улітку,
Ми розпочнем найперший наш урок.
Подивіться , будь ласка, у вікно: шепоче замріяний ліс слова кохання рісці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота, у вибухах блакиті, в потоках музики і чорнобривців. Обнялися голубе небо і зелені голови співучих ялин. Ніжиться під вересневим сонцем наша ненька – Україна. Тепер вона самостійна, незалежна і горда.
Це моя Україна день новий починає,
Величава княгиня усміхається нам.
С.Галябарда
Вона впивається щастям від того, що зуміла виховати людей, здатних об’єднатися на Майдані , здобути волю, вибороти справедливість.
Мільйони українців стали з колін, відчули себе богатирями, викликали у світі захоплення і здивування. Ми заявили про себе як про велику націю, гідну зайняти достойне місце в світовій спільноті, бо зуміли відродитися, воскреснути з попелу, з великої руїни
Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа – частинка твого „Я”.
Красою правди у святім двобою
Понад Майданом сонця лик сія...
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є ! Народ піднявся із колін !
І переможно сонце Правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
Народ переміг, перемогла правда і справедливість, Майдан об’єднав нас усіх, дав віру і наснагу, впевненість і гордість.
Зараз Україна – одна з найбільших держав Європи з площею 603,7 тис.квадратних кілометрів і населенням більш як 52 млн чоловік. Вона межує з сімома країнами світу. Наша Вітчизна – центр Європи.
- Що ж таке Європа? Яка вона Європа?
Учень. Протягом багатьох століть поспіль Європа утримувала історичне лідерство. Звідси почалися Великі географічні відкриття , тут зародився капіталізм, відбулася перша революція. Європа – це і територія, на якій відбувалися події двох світових воєн, це і приклад об’єднання багатьох держав для спільного вирішення злободенних проблем, це і спільні гроші – євро, це і спільний дім для десятків різних націй та народів, взаємопроникнення культур. У Європі знаходиться 45 незалежних держав і одна колонія ( Гібралтар) . Загальна площа Європи – понад 10 млн.кв.км, населення – більш як 700 млн.чоловік. Географічний центр Європи знаходиться на території України у Закарпатті.
Ми знову почали писати історію. Які барви переважатимуть на скрижалях цієї історії? Куди буде спрямована енергія нації ? Яку державу ми збудуємо ? Шановані в Україні і за її межами люди дають свої прогнози. У них - різні погляди , неординарне бачення завтрашнього дня України, її майбутнього місця і ролі в житті людства. Але ми знаємо, куди йдемо. Народний Президент веде нас до Європи, до кращого життя, до нашого добробуту.
Учениця. „ Дискусія навколо членства в ЄС сьогодні не в часі. Для мене немає сумніву : Україна буде в Євросоюзі. Я нікому не хочу доводити, що ми прагнемо до Європи. Україна – серце Європи. Без України Європа некомплектна”.
Договір про створення ЄС було підписано в 1992 році в Нідерландах керівниками держав і урядів членів Європейського співтовариства. 1 листопада 1993 року договір набув чинності Зараз ЄС об’єднує 25 держав континенту : Австрію, Бельгію, Великобританію, Данію, Грецію, Естонію, Ірландію, Іспанію, Італію, Кіпр, Латвію, Литву, Люксембург, Мальту, Нідерланди, Польщу, Португалію, Словаччину, Словенію, Угорщину, Фінляндію, Францію, ФРН, Чехію, Швецію(показує на карті).
Внутрішня політика ЄС базується на розробці спільної програми діяльності в сільському господарстві, телекомунікації, транспорті. Енергетиці, довкілля.
Зовнішня – на розробці програми зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі, поступовому посиленні своєї міжнародної ролі шляхом проведення в життя спільного зовнішнього курсу та стратегії безпеки.
Повідомлення учнів.
Учень. Зараз Україна – індустріально-аграрна країна зі значними економічними ресурсами. Частка її національного доходу у світовому виробництві становить більше 2%. З а промисловим виробництвом цей показник був вищим і дорівнював 2,5%. Водночас кількість її населення не перевищує 1% від населення планети.
Учень. Україна посідає перше місце в світі за видобутком залізної, марганцевої руд, збором цукрових буряків. Соняшнику, четверте – за обсягами видобутку вугілля, виробництва сталі, збору картоплі, п’яте – за виробництвом сірчаної кислоти, шосте – мінеральних добрив.. З а абсолютними розмірами виробництва деяких видів продукції Україна входить до десятки найбільших виробників. Це стосується випуску телевізорів, шовкових тканин, виробництва електроенергії, цементу, зерна, м’яса, олії.
Україна не тільки задекларувала свою незалежність, вона домоглася дипломатичного визнання на міжнародній арені. Вона переконала світову громадськість у важливості свого державницького існування як запоруки стабільності в Європі. Це було нелегкою справою, адже останні 300 років світ переконували , що української нації не існує...
Учень. Наша країна як європейська має свою Конституцію, національну валюту. Нам вдалося зберегти мир на квітучій землі. Ми тепер маємо вільний виїзд за кордон, релігійну свободу, ми забули про радянський дефіцит.
Україна – це повновартісна, повносила європейська держава. Вона усвідомлює своє місце в сучасному світі. Має вольовий та гордий, працьовитий народ, що хоче мати нормальну державу, поважає власну історію, культуру і рідну мову.
Учень. Наша держава – демократична, бо у ній народ бере участь в управлінні її справами. Частина друга статті п’ятої нашої Конституції говорить , що єдиним джерелом влади в Україні є народ. Наша Україна – суверенна , бо вона є самостійною у вирішенні внутрішніх справ, а також є рівною серед рівних у міжнародних відносинах. Як суверенна держава, Україна має державні символи. Мову.
Учень. У Європі лунають пісні
І нестримні Русланині танці.
Європа в захопленні від „Диких танців” Руслани. Це перша українська співачка, яка виграла конкурс „ Євробачення”.
Руслані вдалося вгадати не те, що успішну пісню, а вгадати вдалу продюсерську ідею. Адже все в її виступі – балет , ритміка, костюми –все підпорядкувалося єдиному стилю. Вперше переможця змагань обирала аудиторія 36 країн-учасниць за допомогою телефонного голосування. І ми , українці, здобули 1 місце. Хіба це не престижно?! А потім ювілейний, 50-ий конкурс відбувся в Києві, і весь світ став свідком справжнього свята. Україна довела , що може бути справжнім господарем, талановитим і гостинним. Україна є справжньою європейською країною.
Ніхто не зупинити історії хід –
Будує свій дім Україна.
І стверджує нині і Захід , і Схід,
Що ми є велика родина.
Учитель. Кожен з вас має право на свою думку. Отже , я хочу почути ваші щирі слова про те, чи потрібен нам ЄС, що він нам дасть.
Вчитель. Я радий був чути ваші відповіді, роздуми. Вони щирі. І це головне. Це означає , що ви не боїтеся розмірковувати , висловлювати свої думки - значить , ви маєте європейське мислення, у вас формується новий європейський світогляд. Діти , що для вас означає бути громадянином європейської держави?
Хай знають у світі, що ми такі є,
В державі своїй – українці !
Наш Президент оголосив курс на інтеграцію в Європу. Більшість підтримує його. Громадська думка європейців теж підтримує наше прагнення. 55 % опитаних в Франції, Німеччині, Італії, Іспанії, Великобританії, Польщі засвідчило, що вони хочуть бачити Україну у складі ЄС. Бути справжнім громадянином європейської держави – це бути гідним поваги, визнання і довіри. Ми повинні дбати про збереження культури, мови , звичаїв.
Щоб бути справжнім громадянином, потрібно все робити якнайкраще, бо це є обов’язком;поважати результати своєї і чужої праці, не шкодити нікому ні за яких обставин.
Учень. Я всім серцем люблю Україну свою,
Про майбутнє ми дбаєм щоднини.
А в Європу усім ми народом йдемо,
Щоб було якнайкраще людині.
І сьогодні настав вже омріяний час :
Незалежна – бо наша Вкраїна.
Із тризубом і гімном у Євросоюз
Іде наша земля - Україна !
Учитель. Отже, ми з вами переконалися, що Україна – держава європейська. Вона представлена в усіх європейських організаціях, співпрацює з ЄС, громадяни України зайняті на роботах у країнах Європи. Україна має своє неповторне мистецтво, яке має європейський характер.
Україна є частиною Європи. Ми повинні все робити, аби прискорити вхід у європейську співдружність. А це можливо лише за умови, що разом будемо збагачувати Україну, дбати про її авторитет, підвищувати добробут громадян.
Для мене лишається дивом із див
Моя Україна.
Ми українцями йдемо у світ і раді з того, що маємо свою державу, мову, свій Майдан. Вірю, що в майбутньому пов’яжемо свою долю з Європою, бо ми того варті, бо ми – серце Європи, бо нас підтримує слово Грушевського, бо ми вслухаємося у заповіти Кобзаря, бо маємо ніжну душу Лесі і мужність Франка, талановитість Марусі Чурай і хоробрість Мазепи...
Стань же окрасою цілого світу,
Наша свята Україна...
Українська держава, маючи великий природний, економічний , культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна знайти належне місце серед народів Європи і світу. Ми – європейці настільки, наскільки ми – українці ; і лише відчувши себе справжнім українцем, можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами.