Українознавство. 6 клас. Народний календар

Про матеріал
Презентація, розробка уроку, для учнів та вчителів, для широкого кола слухачів. Містить інформативний та ілюстративний матеріал з теми " Народний календар".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

6 клас Урок українознавства. Тема : «Народний календар. Українські календарні поняття і назви»

Номер слайду 2

Подумайте над запитаннями:- Якими були головні та допоміжні господарські заняття українців?- Чим вони були зумовлені?- Чи важливим для вас є календар? Чому?- Які календарі ви знаєте?

Номер слайду 3

Оскільки головним заняттям українців було хліборобство, народний календар можна назвати хліборобським , або аграрним. Вирощування культурних злаків, догляд за худобою вимагало різних знань про атмосферні опади, клімат, грунти, ботаніку, зоологію тощо. Всі набуті знання народ систематизував в певну систему, яка мала практичну користь. Таким чином календар став неписаним кодексом рільника. Поряд з народним побутували світський календар ( у ньому рік був поділений на 12 місяців) та церковний календар.

Номер слайду 4

На цьому етапі перепишіть у зошит тему і визначення.

Номер слайду 5

Головним був поділ на 4 пори року:

Номер слайду 6

зима, весна , літо й осінь.

Номер слайду 7

Менші відрізки часу визначали за проведеними роботами:«як орали»,« як жали», «як худобу виганяли»… Поміркуйте, чи поширене це явище для всієї України?

Номер слайду 8

Очевидно, ні, тому що у різних місцевостях жнива , наприклад, могли починатися у інший час. Проте, співвідношення часу з церковними святами було притаманним для всієї території України:«на Спаса», «на зимового Миколи», «на Івана»….

Номер слайду 9

Рік був поділений на 12 місяців, назви яких були прив’язані до тих чи інших робіт, найчастіше до хліборобських. Випишіть місяці у стовпчик і спробуйте визначити , чому той чи інший місяць названо саме так. Результат перепишіть навпроти назв місяців. Кілька підказок:починається рух соку берези;достигання ягід;сікли ліс…

Номер слайду 10

Аграрний календар визначав строки посіву, оранки, жнив ,випасання худоби та ін…Певні інструкції є у прислів’ях та приказках:«До літнього Миколи не сій гречки та не стрижи овечки».«Каже овес: топчи мене в грязь, будеш князь».«Треба знать коли жать».«Січень січе, ще й морозить, ґазда з лісу дрова возить».«Сухий березень, теплий квітень, мокрий май — буде хліба врожай».«Посій у пору, будеш мати зерна гору».

Номер слайду 11

Таким чином, народний календар відтворював здобуті впродовж віків народні знання про природні явища . Підсумки уроку. Головні поняття:народний календар, хліборобський календар, місяці ,їх назви. Домашнє завдання. Поміркуйте на питанням. Наскільки народний календар є актуальним у наш час? Обгрунтуйте свою відповідь. Завдання виконайте усно.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Денисенко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шляхов Віталій Олександрович
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Різник Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
pptx
Додано
18 січня 2021
Переглядів
5619
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку