Українська література 6 клас
Тема: Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Проблеми, порушені у творі
Мета: поглибити знання учнів про минуле українського народу; допомогти осмислити поняття «козак», «джура», історію й мету їхнього виникнення; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам ять, культуру мовлення; прищеплювати любов до книги, до мистецтва; виховувати патріотизм, гідність, повагу до славного минулого України, доброту, взаємовиручку, дружбу, повагу.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: перша книга трилогії Володимира Рутківського «Джури козака Швайки», роздруковані розділи цієї книги та ілюстрації до неї, презентація, оцінювальні картки, козацькі речі й одяг, елементи образів неживої природи із твору, карта України ХV ст., картки, смайлики .
Методи й прийоми: слово вчителя, учнівські повідомлення, робота над змістом твору, словникова робота, бесіда, інтерактивні вправи.
Епіграф: Ой у лузі червона калина похилилася
Чогось наша славна Україна зажурилася
А ми тую червону калину підіймемо
А ми нашу славну Україну
Гей, гей, розвеселимо!
Українська пісня
Хід уроку
І. Організаційний момент
Емоційне налаштування на співпрацю
-
Посміхніться один одному, діти. Продовжіть думку: «За вікном холодно, проте..»
Ви всі перешкоди здолати зумієте.
Працюйте наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Оглошення теми й мети уроку
-
Робота над епіграфом
-
Слово вчителя: Слайд 1
-
Україна - це наш рідний край, наша батьківщина. Ми маємо її любити, шанувати, берегти. Існує важлива думка: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього». І це дійсно так, бо як дерево тримається на землі своїм корінням, так людина – своїм минулим. Сучасне життя нерозривне із віруваннями, звичаями, обрядами наших пращурів-українців. Яке народне і церковне свято ми згадували вчора? Так, 21 листопада – це святого Михайла Чудотворця або ж Михайла – архистратига війська Господнього, що вважається покровителем усіх військових. 13 листопада 2014 року указом Президента 21 листопада визнано Днем Гідності та Свободи. Метою запровадження цієї пам ятної дати є насамперед утвердження в Україні ідеалів свободи й демократії та донесення до сучасних і майбутніх поколінь об єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, про єднання всіх українців у велику націю, яка може відстояти свою волю й незалежність.
А ми сьогодні на уроці згадаємо події століття ХV – не менш значимі для нашої історії, здійснимо захоплюючу мандрівку разом із відважними хлопчаками, вашими ровесниками – Саньком та Грициком та іншими героями твору Володимира Рутківського «Джури козака Швайки» у дивовижний світ пригод, мистецтва, історії. Слайд 2
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Незакінчене речення: - Мені сподобався роман Володимира Рутківського «Джури козака Швайки» тому, що..
2.Метод «Мікрофон»: - Про що цей твір? (Про історію виникнення козацтва ще задовго до Запорізької Січі, про сміливих і волелюбних козаків та їхні пригоди, про хоробрих друзів та взаємини з козаками, про малого богатиряДурну Силу й мудрих дідуганів Кібчика й Кудьму, про вірних помічників Вітрика й барвінка, про честь і зраду…)
3.Сенкан про улюбленого персонажа твору (гучнівсь зачитують сенкани)
ІV. Організація творчого застосування учнями знань
(Випереджальне завдання, групи «Історики», «Літературознавці», «Мистецтвознавці»)
-
Робота над проблематикою твору:
-
Зародження козацтва на Україні
-
Ким були найперші козаки і де вперше появилися? Слово історикам.
(Повідомлення групи «Істориків» )
-
Козак - вільна людина й незалежний озброєний воїн. Слово «козак» згадується у монгольській хроніці ХІІІ ст. Наприкінці ХV ст. про козаків ідеться в дипломатичних листах між Росією, Польщею, Кримом та іншими державами. Рятуючись від чужинецької навали, селяни й містяни тікали в незаселені степові землі Подніпров я й Побужжя.Вони займалися «уходництвом»_ рибальством, мисливством, бджільництвом, землеробством та різними ремеслами. Живучи на прикордонних землях, завжди мали зброю і були готові її застосувати в разі потреби. ..
-
А чи у мистецтві приділялася увага козакам? (Повідомлення групи «Мистецтвознавці»)
Відеоролики 1 та 2 (українські народні пісні про козацьких отаманів, пісні Назарія Яремчука, бандуриста Євгена Адамцевича; уривки з кінофільму «Вогнем і мечем»; картина Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові») Слайд 3
-
Що про козаків говорить у романі сам автор? (Слово «Літературознав-ців»)
-
Що робили козаки в Дніпровських плавнях?
-
Яких ви знаєте відомих козаків Запорізької Січі? (Слово «Істориків»)
-
Назвіть прізвища козаків, згадані у романі.(Слово «Літературознавців»)
-
Як автор пояснює походження цих прізвищ? Зачитайте рядки твору.
-
Хто виділявся із козаків і чим? Слайд 4
-
Чому автор дав Пилипу таке дотепне прізвисько – Швайка?
-
Якими постають перед читачами козаки?
-
Чому Володимир Рутківський не наділив хоча б одного козака рисами лицемірства і боягузтва?
-
Взаємини дорослих і дітей.
Кросворд «Джури козака Швайки»
-
Кого з героїв роману називають джурами? Слайд 5
-
Хто такі джури?(Слово «Літературознавців»)
-
Що відомо про Санька й Грицика?
-
Зачитайте уривки тексту з портретними описами хлопчаків. Слайд 6
-
Створення порівняльної характеристики хлопчаків.
-
Чому Саньку й Грицику довелося покинути Воронівку?
Метод «Мікрофон»
-
На кого хотіли б бути схожими хлопці?
-
Як Пилип відносився до Санька й Грицика?
-
Чому він не прогнав хлопців після першої зустрічі?
-
Пригадайте погоню в степу за Тишкевичем. Хто наздогнав Швайку?
-
Чи розсердився Пилип на хлопців?
-
Кому хлопці були не до вподоби? Доведіть свою думку?
Метод «Дерево рішень»:
-
Поділіть героїв твору на позитивних і негативних. Поясніть свою позицію.
-
Чому Тишкевич – негативний персонаж?
-
Як хлопчики вчинили з Тишкевичем на острові?
-
Виконайте порівняльну характеристику Швайки й Тишкевича. Слайд 7
Гра «Упізнай літературного героя» ( назвати героя й показати смайлики)
-
Козацький вивідник, вовкулака
-
Загадковий дід, якому підчинялися вовки.
-
Справжній богатир, ніякий кущ не сховає?
-
Негідник, пройдисвіт, зрадник, грабіжник.
-
Здоровецький звір із страшними іклами, ведеться як цуценятко.
-
Хитрий, мов лис, обережний, мов куниця.
-
Швайка посвистом підкликав його до себе.
-
ОХ, і доброго чосу ворогам дали, налетіли, мов буря.
-
Дружба кого у творі вражає читачів?
-
Що пов язує цих героїв?
-
Чому хлопцям було цікаво разом?
-
Що ж таке дружба?
Метод «Мозкова атака»
-
Хто з тварин є вірними помічниками козаків?
-
Як відносився до тварин Швайка?
-
Які стосунки були між Барвінком і Саньком?
-
Традиції характерництва в козаків
-
Що вам відомо про діда Кібчика?
-
Яку загадкову вдачу мав дід Кудьма?
-
Що пов язувало діда Кудьму, Швайку і Санька?
-
Хто ж такі характерники?
-
Робота над ілюстраціями до твору.
-
Книга насичена виразними ілюстраціями, які створив художник Максим Паленко. Уважно придивившись до них, можна побачити прихований зміст, відчути настрої героїв. А ось малюнки юних художників класу. Чи впізнаєте когось їз героїв твору?
-
Метод «Мозкова атака»
-
Уважно огляньте частину класу біля дошки, де багато речей і рослин. Виберіть лише ті, що згадуються у творі.
-
Поетична хвилинка (Слово «Літературознавцям»)
Вірш Яни Яковенко «Про козаків»
V. Підсумок уроку
Метод «Незакінчене речення..»
Заключне слово вчителя
Рефлексія
Оцінювання
VI. Домашнє завдання
-
Написати листа улюбленому герою твору.
-
Скласти рекламу для популяризації твору