Українська література 6 клас Тема: Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють висто

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 6 класу Тема: Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Проблеми, порушені у творі
Перегляд файлу

Українська література 6 клас

Тема: Володимир Рутківський. «Джури козака Швайки» («На козацьких                    островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Проблеми, порушені у творі

Мета: поглибити знання учнів про минуле українського народу; допомогти осмислити поняття «козак», «джура», історію й мету їхнього виникнення; розвивати навички аналізу художнього твору, творчу уяву, пам ять, культуру мовлення; прищеплювати любов до книги, до мистецтва; виховувати патріотизм, гідність,  повагу до славного минулого України, доброту, взаємовиручку, дружбу, повагу.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: перша книга трилогії Володимира Рутківського «Джури козака Швайки», роздруковані розділи цієї книги та ілюстрації до неї, презентація, оцінювальні картки, козацькі речі й одяг, елементи образів неживої природи із твору, карта України ХV ст., картки, смайлики .

Методи й прийоми: слово вчителя, учнівські повідомлення, робота над змістом твору, словникова робота, бесіда, інтерактивні вправи.

Епіграф: Ой у лузі червона калина похилилася
Чогось наша славна Україна зажурилася
А ми тую червону калину підіймемо
А ми нашу славну Україну
Гей, гей, розвеселимо!

Українська пісня

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Емоційне налаштування на співпрацю

  • Посміхніться один одному, діти. Продовжіть думку: «За вікном холодно, проте..»

Ви всі перешкоди здолати зумієте.

Працюйте наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Оглошення теми й мети уроку
  2. Робота над епіграфом
  3. Слово вчителя:                                                                                       Слайд 1
  • Україна - це наш рідний край, наша батьківщина. Ми маємо її любити, шанувати, берегти. Існує важлива думка: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього». І це дійсно так, бо як дерево тримається на землі своїм корінням, так людина – своїм минулим. Сучасне життя нерозривне із віруваннями, звичаями, обрядами наших пращурів-українців. Яке народне і церковне свято ми згадували вчора? Так, 21 листопада – це святого Михайла Чудотворця або ж Михайла – архистратига війська Господнього, що вважається покровителем усіх військових. 13 листопада 2014 року указом Президента 21 листопада визнано Днем Гідності та Свободи. Метою запровадження цієї пам ятної дати є насамперед утвердження в Україні ідеалів свободи й демократії та донесення до сучасних і майбутніх поколінь об єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, про єднання всіх українців у велику націю, яка може відстояти свою волю й незалежність.

А ми сьогодні на уроці згадаємо події століття ХV – не менш значимі для нашої історії, здійснимо захоплюючу мандрівку разом із відважними хлопчаками, вашими ровесниками – Саньком та Грициком та іншими героями твору Володимира Рутківського «Джури козака Швайки» у дивовижний світ пригод, мистецтва, історії.                                    Слайд 2

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Незакінчене речення: - Мені сподобався роман Володимира Рутківського «Джури козака Швайки» тому, що..

2.Метод «Мікрофон»: - Про що цей твір? (Про історію виникнення козацтва ще задовго до Запорізької Січі, про сміливих і волелюбних козаків та їхні пригоди, про хоробрих друзів та взаємини з козаками, про малого богатиряДурну Силу й мудрих дідуганів Кібчика й Кудьму, про вірних помічників Вітрика й барвінка, про честь і зраду…)

3.Сенкан про улюбленого персонажа твору (гучнівсь зачитують сенкани)

ІV.  Організація творчого застосування учнями знань

(Випереджальне завдання, групи «Історики», «Літературознавці», «Мистецтвознавці»)

 

  1. Робота над проблематикою твору:
  • Зародження козацтва на Україні
  • Ким були найперші козаки і де вперше появилися? Слово історикам.

(Повідомлення групи «Істориків» )

  • Козак - вільна людина й незалежний озброєний воїн. Слово «козак» згадується у монгольській хроніці ХІІІ ст. Наприкінці ХV ст. про козаків ідеться в дипломатичних листах між Росією, Польщею, Кримом та іншими державами. Рятуючись від чужинецької навали, селяни й містяни тікали в незаселені степові землі Подніпров я й Побужжя.Вони займалися «уходництвом»_ рибальством, мисливством, бджільництвом, землеробством та різними ремеслами. Живучи на прикордонних землях, завжди мали зброю і були готові її застосувати в разі потреби. ..
  • А чи у мистецтві приділялася увага козакам? (Повідомлення групи «Мистецтвознавці»)

Відеоролики 1 та 2 (українські народні пісні про козацьких отаманів, пісні Назарія Яремчука, бандуриста Євгена Адамцевича; уривки з кінофільму «Вогнем і мечем»; картина Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»)                                                            Слайд 3

  • Що про козаків говорить у романі сам автор? (Слово «Літературознав-ців»)
  •  Що робили козаки в Дніпровських плавнях?
  • Яких ви знаєте відомих козаків Запорізької Січі? (Слово «Істориків»)
  • Назвіть прізвища козаків, згадані у романі.(Слово «Літературознавців»)
  • Як автор пояснює походження цих прізвищ? Зачитайте рядки твору.
  • Хто виділявся із козаків і чим?                                                           Слайд 4
  • Чому автор дав Пилипу таке дотепне прізвисько – Швайка?
  • Якими постають перед читачами козаки?
  • Чому Володимир Рутківський не наділив хоча б одного козака рисами лицемірства і боягузтва?
  • Взаємини дорослих і дітей.

Кросворд «Джури козака Швайки»

  • Кого з героїв роману називають джурами?                                       Слайд 5
  • Хто такі джури?(Слово «Літературознавців»)
  • Що відомо про Санька й Грицика?
  • Зачитайте уривки тексту  з портретними описами хлопчаків.        Слайд 6
  • Створення порівняльної характеристики хлопчаків.
  • Чому Саньку й Грицику довелося покинути Воронівку?

Метод «Мікрофон»

  • На кого хотіли б бути схожими хлопці?
  • Як Пилип відносився до Санька й Грицика?
  • Чому він не прогнав хлопців після першої зустрічі?
  • Пригадайте погоню в степу за Тишкевичем. Хто наздогнав Швайку?
  • Чи розсердився Пилип на хлопців?
  • Кому хлопці були не до вподоби? Доведіть свою думку?
  • Боротьба добра й зла.

Метод «Дерево рішень»:

  • Поділіть героїв твору на позитивних і негативних. Поясніть свою позицію.
  • Чому Тишкевич – негативний персонаж?
  • Як хлопчики вчинили з Тишкевичем на острові?
  • Виконайте порівняльну характеристику Швайки й Тишкевича.    Слайд 7

Гра «Упізнай літературного героя» ( назвати героя й показати смайлики)

  • Козацький вивідник, вовкулака
  • Загадковий дід, якому підчинялися вовки.
  • Справжній богатир, ніякий кущ не сховає?
  • Негідник, пройдисвіт, зрадник, грабіжник.
  • Здоровецький звір із страшними іклами, ведеться як цуценятко.
  • Хитрий, мов лис, обережний, мов куниця.
  • Швайка посвистом підкликав його до себе.
  • ОХ, і доброго чосу ворогам дали, налетіли, мов буря.
  • Поняття дружби.
  • Дружба кого  у творі вражає читачів?
  • Що пов язує цих героїв?
  • Чому хлопцям було цікаво разом?
  • Що ж таке дружба?
  • Стосунки людей і тварин

Метод «Мозкова атака»

  • Хто з тварин є вірними помічниками козаків?
  • Як відносився до тварин Швайка?
  • Які стосунки були між Барвінком і Саньком?
  • Традиції характерництва в козаків
  • Що вам відомо про діда Кібчика?
  • Яку загадкову вдачу мав дід Кудьма?
  • Що пов язувало діда Кудьму, Швайку і Санька?
  • Хто ж такі характерники?
  1. Робота над ілюстраціями до твору.
  • Книга насичена виразними ілюстраціями, які створив художник Максим Паленко. Уважно придивившись до них, можна побачити прихований зміст, відчути настрої героїв.  А ось малюнки юних художників класу. Чи впізнаєте когось їз героїв твору?
  1. Метод «Мозкова атака»
  • Уважно огляньте частину класу біля дошки, де багато речей і рослин. Виберіть лише ті, що згадуються у творі.
  1. Поетична хвилинка (Слово «Літературознавцям»)

Вірш Яни Яковенко «Про козаків»

V. Підсумок уроку

Метод «Незакінчене речення..»

Заключне слово вчителя

Рефлексія

Оцінювання

VI. Домашнє завдання

  1. Написати листа улюбленому герою твору.
  2. Скласти рекламу для популяризації твору

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юлія Гутник
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 січня 2023
Переглядів
1898
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку