Урок з української літератури Т.Г.Шевченко " Садок вишневий коло хати " "За сонцем хмаронька пливе" Проведений у 5 клас з учнем з особливими потребами.
Українська література 5 клас (ЗПР)
Тема: Т. Г. Шевченко. «Садок вишневий коло хати.» «За сонцем хмаронька пливе.»
Мета: продовжувати роботу над творами Т .Г .Шевченка; ознайомити учня із поезіями, в яких майстер слова відтворює красу довколишнього світу, оспівує велич української природи; розвивати вміння виразно читати поезії; творчі здібності, уміння грамотно висловлювати власні думки; виховувати почуття прекрасного.
Корекційна мета: розвиток уміння висловлювати власні почуття, емоції, які з’яв-
ляються під час вивчення творів Т. Шевченка. Виховання почуття прекрасного, усвідомлення естетичної насолоди від творів. Відтворення настроїв пейзажних
поезій. На основі вражень і спостережень при аналізі віршів розвиток умінь
спілкуватися ,висловлювати власну любов до рідної землі, батьківщини.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, «Кобзар», книги про поета, репродукції
картин.
Хід уроку:
1.Організаційна частина.
2.Підготовчі вправи.
а)Гра «Розшифруй вислів.»(На плакаті.)
-Сергійку, тобі потрібно розшифрувати цей вислів, а допоможе тобі в цьому
картка-ключ.
Спочатку потрібно прочитати склади,які вписані в трикутник,потім ті,які вписані в коло,в квадрат і в ромб.Отже,що в тебе вийшло?Нехай цей вислів Т.Г.Шевченка буде девізом нашого уроку.
б)Гра «Поверни втікачів.»(На дошці.)
Наступне твоє завдання-повернути втікачів.Щоб прочитати приказку,потрібно у неї вписати голосні,які втекли у квадрат.
У н…ш ч…д…в…й ч…с в…чн… ж…т…м… Т…р….с.
в)Гра «Загубилось слово».(На карточці).
А зараз ми перевіримо чи добре ти пам’ятаєш вірш, який ми вчили раніше. Сергію, твоє завдання-відновити рядки вірша.
Тече….вода із-за гаю, Та…….горою,
……качаточка поміж …… .
А качечка ……..З качуром за ….,
Ловить ……,розмовляє з…….своїми.
г) «Склади прислів’я».(На карточці).
Шевченко Тарас живе і здорове.
Немає птаха без крил , як рідний край.
Тарасове слово і ніколи не забудем.
Шевченків «Кобзар» дорогий наче сонце для нас.
Кобзаря любити будем а Шевченка без України.
-Молодець, з цими завданнями ти справився ,а зараз перевіримо домашнє завдання.
3.Перевірка домашнього завдання.
а) «Доповни твердження.»
Тарас Шевченко народився в-------році в селі-------.Він дуже--------учитися.
Перше горе, що отруїло серце хлопця,--------.Мачуха ставилася до нього-----.
Найбільшим захопленням хлопця було--------.
б)Гра «Так чи ні.»(Зачитую завдання.)
1)Тарас Шевченко народився в селі Моринці?(Так.)
2)Сестру поета звали Катерина?(Так.)
3)Катерина не любила брата.(Ні.)
4)Батьки Тараса були кріпаками?(Так.)
5)Мати померла, коли йому було 9 років?(Так.)
6)Мачуха гарно ставилась до дітей?(Ні.)
7)Поет був спокійною дитиною?(Ні.)
в)Переказ учнем оповідання «В бур’янах.»
4.Повідомлення теми уроку.
-А зараз ,Сергію, перед тобою таке завдання: потрібно роз’єднати слова і прочитати тему уроку.
Засонцемхмаронькапливе.
Садоквишневийколохати.(Запис на дошці.)
-Отже, які твори ми будемо опрацьовувати на уроці? Так, ці чудові вірші написав Т.Г.Шевченко, творчість якого ми вивчаємо.
5.Робота над новим матеріалом.
а)Розповідь вчителя.
Під час написання поезії «За сонцем хмаронька пливе» Т.Шевченко перебував у науковій експедиції, метою якої було вивчення Аральського моря .Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною, так одного вечора й народилась ця поезія.
б)Читання вірша вчителем.
в)Словникова робота.
г)Мовчазне читання.
д)Вибіркове читання.
е) «Небо і земля».
є)Словесне малювання.(Розгляд ілюстрації в підручнику.)
-Якби ти ,Сергійку, був художником, що ти намалював би?
6.Пальчикова гімнастика.
7.Робота над віршем «Садок вишневий коло хати.»
а)Розповідь вчителя.
В 1845 році Шевченко став членом таємного товариства, яке боролось проти
царів і панів. Як члена цього братства ,поета було заарештовано ,він опинився в фортеці в Петербурзі .Кількаметрові стіни камери заховали Тараса від всього світу, але не вбили Божої іскри митця-поет після допитів пише вірші! І серед них-сонячний твір «Садок вишневий коло хати» ,який будемо вивчати.
б)Читання вірша вчителем.
в)Словникова робота.(Хрущі-червоно-бурі жуки(демонстрація малюнка); зіронька встає-з’являється на небі.)
г)Читання вірша учнем.
д)Перевірка первинного сприймання учнем.
-Хто подає вечерю? Звідки повертаються дівчата? Де вечеряє сім’я? Яка пора року зображена у вірші?
е)Читання «Дощиком.»
є)В парі.(Вчитель-учень.)
ж) «Незнайком.»
8.Підсумок уроку.
-Які вірші Кобзаря ми вивчали на уроці? Що оспівує поет у них? Які вірші Шевченка стали піснями?
9.Домашнє завдання.
Вивчити вірш «За сонцем хмаронька пливе» напам’ять.