Урок "Василь Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон"

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури для 5 класу за темою "Василь Симоненко. Знайомство з життям та творчістю. Казка "Цар Плаксій та Лоскотон". Робота над текстом твору"

Перегляд файлу

Урок № 23


Тема: В. Симоненко "Цар Плаксій і Лоскотон". Різні життєві позиції царя  і лоскотна  (оптимістична  і песимістична). Казкова історія і сучасне життя.

Мета: визначити   основні   риси   характеру   дійових   осіб   твору;простежити різні способи життя та поведінки дійових осіб; визначити значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям; виховувати морально-етичні якості п'ятикласників;формувати соціальну та комунікативну компетентності.

ХІД УРОКУ

І Мотивація навчальної  діяльності  учнів

Учитель: Наш сьогоднішній урок хочу розпочати із народної легенди: Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

  • Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
  • Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.

...Оптимісти і песимісти. Люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають з посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких. Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон". Саме про них сьогодні ми і будемо говорити.

 

II Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку

 

III Основний зміст роботи

 

 

  1. Робота біля дошки і в зошитах.
  •                         Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу царя Плаксія, а які - Лоскотону. Свою думку доведіть.

Злий, жорстокий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність.

  1. Усне завдання.

   Назвіть і охарактеризуйте інших дійових осіб твору. Відповідь побудуйте таким чином:

У казці "Цар Плаксій і Лоскотон" окрім головних персонажів є ще й другорядні. Це.... (зверніть увагу на імена цих героїв, про що вони свідчать? а також розкажіть про своє ставлення до них)

  1.    Бесіда.

  Доведіть, що твір "Цар Плаксій і Лоскотон - це казка" (пригадайте   ознаки   казки:   розповідається   про   вигадані   і   часом

фантастичні події; є протистояння добра і зла, уособленням яких є...........; має

своєрідну побудову -зачин, основна частина, кінцівка, є використання чисел три, сім, дванадцять, добро перемагає зло; щасливий кінець).

 

IV. Рефлексія

 

Як і в будь-якій казці, злий цар боїться за трон і свою владу, тому він відчуває себе безпорадним перед силами добра, уособленням яких є, як було уже сказано, Лоскотон.

Дядько Лоскотон становить загрозу для царювання Плаксія, і, як виявилося в кінці казки, навіть для його життя.

Давайте спробуємо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження трону і життяОтже, уявімо себе на місці Плаксія, щоб зробили ви для того, щоб зберегти владу? (учитель записує на дошці шляхи вирішення поставленої проблеми і робить узагальнення: Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість)

V Підсумок уроку

А тепер давайте перенесемося із далекої країни Сльозовий у наше сьогоденне життя і визначимося, яку ж позицію нам слід обирати: оптимістичну (позиція дядька Лоскотона) чи песимістичну (позиція Царя Плаксія) при вирішенні будь-яких, навіть, на перший погляд, невирішених проблем.

Дайте відповідь на запитання, обґрунтувавши її.

- Як ви вважаєте, чи стає людина сильнішою, добрішою, якщо не впадає у відчай від негараздів і невдач, а з гумором ставиться до них? (Речення записане на дошці)

VI Домашнє завдання:     Інсценувати епізоди казки, зробити ілюстрації до казки.

1

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку