Урок Василь Симоненко "Цар Плаксій та Лоскотон"

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури 5 клас за темою "Василь Симоненко. Знайомство з життям та творчістю. Казка"Цар Плаксій та Лоскотон" (з наявністю кросвордів та ребусів)

Перегляд файлу

Тема: В. Симоненко. Знайомство із життям та творчістю митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон».

 

Мета: ознайомити учнів  з життям та творчістю письменника, з його казкою; розвивати навички виразного читання віршованих творів, навчити учнів виділяти головне, висловлювати свою думку щодо героїв і  подій та обґрунтовувати її; виховувати оптимістичне ставлення до оточуючих, вміння керувати своїми емоціями, виховувати любов до книги.

 

Обладнання: підручник, портрет письменника, презентація його життя та діяльності, відео ролик(спіритичний сеанс), видання творів, малюнки учнів, словники, візитні картки, музичний супровід.

 

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

 

                                              Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

(читання учнівських віршів про добро,  «нечисту силу», взаємодопомогу.

 

2. Розгадування кросвордів та шарад

 

 

 

1

 

2

 

 

 

 

 

 2

 

 

3

 

 

 

 

 3

 

 

 

 

Розташуйте правильно букви  так, щоб утворилося ім'я.

                                               (ключове слово: Василь)

 

По горизонталі:  1. З чого народилася Хуха? (мох)

  1. Українською мовою «судьба». ( доля)
  2. Дівоче прізвище. (Алла)

По вертикалі:   1.  Як звали дівчину з народної казки , яка зуміла розгадати всі загадки  пана? ( мудра)

2.«Лях» навпаки. ( хял)

3. Реальна дійсність; не сон, не мрія, не марення. ( ява)

 

 

  1. Ім'я Королева –Старого. (Василь)
  2. Ім'я  Хухи. ( Моховинка)
  3. Міфологічна істота в «Потерчатах» .( Домовик)
  4. Хто був війтом?  ( вовк)
  5. Одне з псевдонімів І. Франка. (Каменяр)
  6. Чоловік Євпраксії. ( Оверко)
  7. Музичний ударний інструмент. (барабан)
  8. Чин Оверка. ( дяк)
  9. «Свобода» українською мовою.( воля)

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

(ключове слово: Симоненко)

 

ІІ.  Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

( під музичний супровід)

                                                       Витязь молодої української поезії,

                                                       людина короткої, але яскравої,

                                                       як спалах, долі.

                                                                                          О. Гончар

       Малим, зовсім юним,  пішов Василь Симоненко з життя. На його долю випало багато прикрощів і нещасть. Але до останнього свого подиху він вірив  у добро, диво, писав чудові твори для дітей, в яких присутня нота радощів, незбагненого щастя. Своїми творами вчив дітей покладатися тільки на власні сили, закликав вірити у краще.

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1.                    Презентація життя і творчості В. Симоненка із супроводом слова вчителя.

         Василь Андрійович Симоненко народився 1935 року на Полтавщині в селянській родині в с. Біївцях.  Дитинство, що припало на роки війни, було важким і голодним. Батько покинув сім'ю, і Василя виростила  мати Ганна Федорівна. Нелегко було одній ростити сина, але вона виховувала його незлобливим, щирим, роботящим, небайдужим до людської біди. Неабияку роль у вихованні зіграли бабуся та дідусь.

             Писати вірші він почав ще в шкільні роки, уміщуючи їх у шкільній стіннівці. Школярі  називали його гучним словом «ПОЕТ». 1943 року народився в дитячій голові вірш « Я маленький льотчик», який назвала матір через те, що хлопець любив спостерігати за літаками.

            В 1952 році закінчив школу із золотою медаллю. Поступив до Київського університету на факультет журналістики. Під час навчання активно працював у вузівській літературній студії. Після закінчення університету Симоненко приїздить до Черкас, де працює журналістом в обласній газеті «Черкаська правда», а потім у газеті «Молодь Черкащини».

         У 1962 році виходить у світ  перша поетична збірка «Тиша і грім», яка стала яскравим явищем не лише в тодішній літературі, а й у суспільному житті України.

         Усе своє коротке життя Василь Андрійович із любов'ю згадував рідне село, розповідав про нього друзям. Згадував діда Федора, розповідав про свою матір Ганну Федорівну, яку безмежно любив, якій завдячує своїм талантом. Вона, хоч і малописьменна, але спостережлива. Для нього зібрала багато прислів’їв та приказок, примовок і записала їх  в окремий зошит під назвою  « Перлини поміж людей».

       Дід Федір був справжнім наставником для онука. Хлопчик любив засинати під  музику його слів, під нескінченні розповіді про минуле. Дід був дуже мудрим, начитаним і часто вечорами розповідав дивні історії, які пізніше увійшли до творів Василя Симоненка.

      А бабуся любила розповідати малому Василеві казки, частенько сама вигадуючи їх. Тому Василь Андрійович написав багато дитячих віршованих казок на честь вшанування пам'яті бабусі, яка привчала його добру, доброті, і бути порядною людиною.

  •      А хочете ви, діти , побачити Василя Симоненка і поговорити з ним?

 

  1.                    Спіритичний сеанс ( відеоролик)

 

Вчитель: - Василю Андрійовичу! Ви – живі, живете в творах і в наших думках. 

                 Що Ви можете сказати про себе?

Голос:     - Що я можу сказати про себе?

Ще так мало прожито і так мало зроблено. Хочеться бути людиною, хочеться робити гарне і добре, хочеться писати  такі вірші, які б мали право називатися поезією. І якщо мені це вдається рідко, то це не тому, що я не хочу, а тому, що мало вмію і мало знаю.

Вчитель:  -  Що Ви найбільше любите?

Голос:    - Найбільше люблю землю, людей, поезію і… село Біївці на Полтавщині, де мама подарувала мені життя.

Вчитель:   - Що Ви ненавидите?

Голос:      - Ненавиджу смерть. Найдужче боюся нещирих друзів і зради.

Вчитель:  - Про що Ви мріяли?

Голос:    - Прожити довге життя і щасливе. Але, на жаль, я мало прожив на цьому дивовижному світі, не доживши  до тих 30 років, які я сам собі нарахував ще в юності. Помер 13 грудня 1963 року, так і не усвідомивши, як багато зробив для української та світової літератури.

Вчитель: - Спасибі Вам, Василю Андрійовичу, за щире інтерв’ю та ваші 

                  зізнання.

 

 

 

 

  1.                    Розгадування ребусу.

 

 

 

 

 

 ?     

П3,2А1               Й Т, ,2,3,1, 4  2,3,О1,4

 

                            (відповідь: «Цар Плаксій та Лоскотон»)

 

        4. Виразне читання казки «Цар Плаксій та Лоскотон» вчителем та учнями.

 

        5.Обмін враженнями щодо прочитаного

  •      Чи сподобалася вам казка «Цар Плаксій та Лоскотон»?
  •      Хто з героїв вам найбільше запам’ятався? Сподобався?

 

6.Словникова робота

  •      Знайдіть, будь ласка, в  словниках дані слова і розтлумачте їхнє значення:

Грати – решітки

Баламут – той, хто не дає спокою, підбурює, підбиває на щось

Нагайка – батіг, знаряддя фізичного покарання

Аркан – вірьовка. зашморг

Свита – почет, оточення

Чимчикуй – іди

Посіпака – той, хто служить принижуючи

Шпари – щілини

Льох – погріб

Зілля – трава

Батраки – наймані робітники

 

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок учнів

  1. Проблемне запитання
  •      Яким був цар Плаксій? ( він був злий, любив , коли плачуть діти, бо хотів насолодитися їхніми сльозами. Цар тримав грізну гвардію – «забіяк-сльозівців», які хапали всіх, хто сміявся і забивали їх нагайками.)
  •      Чи правильно він це робив?
  •      Якими треба бути?

 

V. Домашнє завдання

1. Виразно прочитайте казку «Цар Плаксій та Лоскотон».

2. Підготуйте міні-дослідження  залежно від ваших візиток (вчитель роздає візитні картки)

«КРИТИК» : ваше ставлення до твору ( вдалий чи ні, цікавий  чи ні, актуальний чи ні).

«ПСИХОЛОГ» : які почуття викликає цей твір, чому навчає (позитивне чи негативне), до чого закликає.

«ХУДОЖНИК» :  проілюструвати один чи декілька розділів казки або персонажів.

«МОВОЗНАВЕЦЬ»: розкрити мову твору, персонажів, мовне оформлення, розкрити художні засоби.

 «ДИЗАЙНЕР»: створити комп'ютерну презентацію даного твору.

«МУЗИКАНТ»: обрати мелодії , які відповідають характеру твору, персонажів.

«БІБЛІОТЕКАР»: переконливо порадити читачам прочитати даний твір.

«АКТОР»: інсценізувати  та розіграти уривок  з твору.

 «ГЕОГРАФ»: назвати власні географічні назви та охарактеризувати їх.

«ПОЕТ»: скласти вірша про будь-якого героя або про прочитаний твір.

 

V. Рефлексія

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

«Мені найбільше на уроці сподобалося( запам’яталося)….»

 

 

doc
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
1935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку