Тема: «Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки.»
Мета:
навчальна-навчити виготовляти традиційну ляльку-мотанку, а також традиційним прийомам виготовлення ляльки, розвинути уміння і навички роботи з матеріалами.
розвиваюча-розвивати почуття прекрасного, художнього смаку, інтерес до історичної культури нашого народу, перлин народної творчості.
виховна-виховувати практичні навички художньо-творчої діяльності; поглибити знайомство учнів з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; забезпечити засвоєння прийомів виготовлення оберегів.
Тип заняття: комбінований.
Обладнання: інструкційні картки, роздавальні матеріали, ножиці, нитки.
Тема: «Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки.»
Мета:
навчальна-навчити виготовляти традиційну ляльку-мотанку, а також традиційним прийомам виготовлення ляльки, розвинути уміння і навички роботи з матеріалами.
розвиваюча-розвивати почуття прекрасного, художнього смаку, інтерес до історичної культури нашого народу, перлин народної творчості.
виховна-виховувати практичні навички художньо-творчої діяльності; поглибити знайомство учнів з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; забезпечити засвоєння прийомів виготовлення оберегів.
Тип заняття: комбінований.
Обладнання: інструкційні картки, роздавальні матеріали, ножиці, нитки.
Структура уроку:
1.Організаційний момент.
2.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
3.Актуалізація опорних знань.
4.Повідомлення нової теми та мети.
5.Практична робота.
6.Узагальнення та систематизація знань.
7.Підбиття підсумків.
8.Рефлексія.
9.Домашнє завдання.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Діти, ми з вами продовжуємо опановувати виготовленню української ляльки-мотанки як оберіг. Ці ляльки застосовуються як символічні обереги так і для прикрашення оселі. А також обереги виготовляли для воїнів АТО, які захищали їх та зберігали їхнє життя. Ці відважні воїни носили обереги біля свого серця.
Учениця розповідає вірш: (слайд 1 ) лунає спокійна музика!
Нездоланий і талановитий
Наш народ скарби свої зберіг.
Тих скарбів коштовних не злічити,
Серед них – і лялька оберіг.
Лялька-мотанка – це забавка дитяча
І мистецьке диво, але ще
Іноді здається нам, неначе
Вічність сіла ляльці на плече.
Бо її історія прадавня
Вже сягає пꞌять тисячоліть.
Крізь віки гіркі, страшні і славні
На сторожі памꞌяті стоїть.
3.Актуалізація опорних знань.
Бесіда
-Що означає слово «оберіг»? (від грецького слова «богиня»-земля, богиня землі). (слайд 2)
-Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу?
(Обереги-наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів).(слайд 3)
4.Повідомлення нової теми та мети.
І сьогодні тема нашого уроку- Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки. (слайд 4)
У ляльки-мотанки є своя історія. Зверніть увагу на дошку.
Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Вона виготовлена із полотна в Стародавньому Римі. (слайд 7) Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.
У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом.
Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску, бронзи, міді і навіть срібла з золотом.
Час проходить і вигляд ляльки-мотанки стає іншим. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна. Кожна лялька-мотанка має своє символічне значення:
-лялька-мотанка «дзвіночок» -ця лялька приносить добрі вісті, закликає радість. Вона ігрова. Передбачалося, що її роблять під Новий рік, як лялечку на яку можна загадувати новорічні бажання. У лялечки є дзвіночок, який закликає всіх порадіти, повеселитися!( слайд 8)
-лялька-берегиня - ці обереги використовувалися для захисту будинку, захищали від поганого слова і злих людей. (слайд 9)
- лялечка-крупꞌянечка – вважалося, що вона в дім приносить достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі;(слайд 10)
- лялька-багаторучниця – щоб господиня встигала робити всю хатню роботу;(слайд 11)
- лялька на щастя . (слайд 12)
Відео «Народження ляльки-мотанки».
5.Практична робота.
Перш ніж розпочати практичну роботу, пригадаємо правила техніки безпеки. (слайд 13)
- не використовувати ножиці без призначення; (слайд 14)
- передавати ножиці зімкнутими лезами до себе, а кільцями вперед до товариша; (слайд 15)
- після завершення роботи складаємо ножиці в чохол (пенал).(слайд 16)
Виготовляємо ляльку-мотанку на щастя. (слайд 17)
Цю ляльку виготовляли з побажанням на щастя і удачу. Головний елемент є коса – лялька спирається на косу (символ жіночої сили). Чим товща і довша коса – тим буде міцніша жіноча сила.
Грає спокійна музика під час практичної роботи!!!
Слайди.
Фізкультхвилинка. (слайд 22)
Слайди.
6.Узагальнення та систематизація знань.
-Що таке «лялька-мотанка»? (зроблена з тканини вузликова лялька, назва походить від укр. мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів).
-Коли з’явилася перша лялька-мотанка? (більше 5 000 років тому)
-Які ви знаєте ляльки-мотанки? (лялька на щастя, дзвіночок, крупꞌянечка, багаторучниця, лялька-берегиня).
7.Підбиття підсумків.
8.Рефлексія.
У вас на партах знаходяться лайки червоного і зеленого кольору, будь ласку по черзі прикріпіть на дошку. Якщо вам сподобався урок прикріпіть лайк зелений, а якщо не сподобався прикріпіть- червоний.
Учні та гості я хочу вам подарувати стрічку з орнаментом для того, щоб ви її зав’язали в косу і загадали своє бажання!!!
9.Домашнє завдання.
Підготувати цікавинки про будь-яку ляльку-мотанку.