Українська мова. 3 клас. Урок-спектакль «В країні Морфології, в місті Основа»

Про матеріал

Урок-спектакль «В країні Морфології, в місті Основа»

Тема: Основа слова. Загальні уявлення про частини слова.

Мета: Сформувати в учнів поняття про основу слова, її особливості та будову, навчити виділяти основу; дати загальні уявлення про значущі частини основи, їх назви та графічне зображення; активізувати пізнавальну діяльність через створення позитивно- емоційного мікроклімату; розвивати акторські здібності, пам'ять, увагу; виховувати інтерес та зацікавленість до рідної мови, доброзичливі взаємовідносини в дитячому колективі..

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань

Вид уроку: Урок-спектакль

Дійові особи:Корінь
Префікс
Суфікс
Закінчення

Сторожа (2 учні з тлумачними словниками)

Ведучий (вчитель).

Обладнання: декорації, таблиці, костюми, маски, музичний супровід, тлумачні словники.

Перегляд файлу

Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист

Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»

 

Українська мова. 3 клас.

Урок-спектакль

«В країні Морфології, в місті Основа»

 

Тема:                   Основа слова. Загальні уявлення про частини слова.

Мета:              Сформувати              в учнів поняття про основу слова, її особливості та будову, навчити виділяти основу; дати загальні уявлення про значущі частини основи, їх назви та графічне зображення; активізувати пізнавальну діяльність через створення позитивно- емоційного мікроклімату; розвивати акторські здібності, пам’ять, увагу; виховувати інтерес та зацікавленість до рідної мови, доброзичливі взаємовідносини в дитячому колективі..

Тип уроку:           Урок засвоєння нових знань

Вид уроку:            Урок-спектакль

Дійові особи:        Корінь
                              Префікс
                              Суфікс
                              Закінчення

Сторожа (2 учні з тлумачними словниками)

Ведучий (вчитель).

Обладнання:  декорації, таблиці, костюми, маски, музичний супровід, тлумачні словники.
 

Хід уроку

  1. Організація класу.

З’ясування емоційної готовності до уроку («Усмішка по колу»).

  1. Актуалізація опорних знань.
  •    Яку тему ми закінчили вивчати на уроках мови?
  •    З чого складається речення?
  1.                   Оголошення теми і мети уроку.
  •    А чи знаєте ви, що слова теж мають свою будову? З’ясувати її та назви частини слова нам допоможе спектакль «В країні Морфології, в місті Основа».

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Ці знання допоможуть вам покращити своє мовлення, збагатити словниковий запас і навчитися утворювати нові слова, а ще, сподіваюсь, створять у всіх гарний настрій.

V.Цільова установка

 - Ваше завдання: зрозуміти, що таке основа слова і запам’ятати назви її частин, їх графічне зображення.

VI. Пояснення нового матеріалу

 Ведучий:

  •    Отож, розпочинаємо. ( Звучить музика, коли стихає, розповідь учителя).
    1.               За синіми морями, дрімучими лісами в країні Морфологія живуть маленькі значущі частинки слова.
    2.        - Де ж і як вони взялися?
      1.  А було це так:
      2.           Багато тисяч років назад жив_був корінь «літ». Знайшли його люди і вирішили посадити.
      3. ( На дошці малюнок).

 

 

 

 

C:\Users\denchuk\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                - Став він помаленьку рости. Спочатку один пагінець пустив, потім -  другий, третій... багато пагінців з'явилося від кореня, а що

           найцікавіше - це те, що всі вони на цей корінь подібні і своє щось у кожному є.

  Придивилися до нього люди, порівняли пагінці і стали спільну частину споріднених слів коренем називати.

Оселився Корінь жити в центрі країни Морфологія , у місті Основа. Тут він - основний і значущий господар.

Біля нього з часом оселились і інші рухомі частинки - Префікс і Суфікс.

І на самому краю королівства, аж за містом Основа,  живе Закінчення.

Всі жителі міста Основа і Закінчення жили між собою дружно. Любили подорожувати до сусідньої країни "Лексикологія". Але в цю              країну допускались лише слова. Тому жителі Морфології об'єднувались у певні слова і так подорожували.

(Звучить музика).

Одного разу Префікс По-, Корінь -дар, Суфікс -унк-, Закінчення

(Діти виходять по-черзі . На голові у них корони із графічним зображенням частин слова . Вони  тримають в руках картки по, дар, унк, и ) вирішили теж побувати в Лексикології. Об'єднавшись, вони утворили слово "Подарунки” але тут...

Закінчення: Я не буду стояти в кінці слова. Я надто гарна частина слова. Я

хочу стояти ось тут. (Стає між Префіксом і Коренем).

Префікс: (Розгнівано) якщо моє місце зайняте, то я піду на місце Суфікса, стану після Кореня (Переходить на його місце.)

Суфікс: Тоді я стану на місце Кореня.

Корінь: Що ж, у мене вибору немає, доведеться стати на місце закінчення.

 (Вишикувавшись таким чином /и, унк, по, дар/, під музичний супровід, направляються до воріт Лексикології. Але сторожа їх не пускає.)

 

Закінчення:

Чому нас не пускають?

Сторожа:

Погляньте на себе, хіба існує слово "иункподар"?

Суфікс:

Гаразд, я готовий стати в |кінці слова.

Сторожа:

І так ми вас не пропустимо. Наказано пропускати тільки слова.

Префікс:

Тоді я стану на кінець.

Сторожа:

Всеодно - ні!

Закінчення:

Що ж нам робити?

             Друзі, підемо за порадою до вчительки З-Б класу. Нехай нас розсудить.

(Під муз. Супровід "їдуть " до вчителя)

Префікс: Олено Євгеніївно, підкажіть як нам бути?

Вчитель: Не треба сваритися. Корінь містить зміст слова.  Він - найголовніша частина, без нього не може обійтись жодне слово . Його місце в центрі.

Префікс і Суфікс допомагають утворювати нові слова, тому стоять по обидва боки від Кореня. Проте Префікс - перед Коренем, а Суфікс - після нього. Такий закон у місті Основа.

  1.                   Осмислення виучуваного матеріалу.

Закінчення: А я? Як же я?

Учні класу: Ти гарна і важлива частина у слові.

2уч.:              Без тебе слова не можуть змінювати свою форму,

об'єднуватись у речення.

Вчитель: Ось поглянемо як ти змінюєшся у слові дружба.

 

(Вправа записана на дошці).

1. Де думка одна, там дружба міцна. 2. У нашій дружбі наша сила. 3. Люди сильні своєю дружбою.

4. Без дружби і згоди не можуть жити народи.

 

 

Суфікс:  А чому наше місто називається "Основа", і що воно означає?

 

Вчитель: Основа - це                частина  слова без закінчення. Назвіть таку частину у слові дружба (дружб). А позначається вона ось так І               

А ще за основою можна пізнати саме слово, тому що в основі міститься значення слова. Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу земль (земля), яблуньк (яблунька), смачн (смачний, смачна, смачне, смачні).

Запишемо ці слова: земля, яблунька, смачний, смачна, смачне, смачні

 

Визначимо закінчення  та основу в словах :

    хода

    ліски

    проліски

    вихід       

-Основа буває різною. (Знайти за схемами основи)

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                            Розширення знань учнів.                                         

Корінь: - Дозвольте і мені, панове, розповісти про себе дещо нове, адже я в Основі - головний і значущий господар. Сам я вже старенький і побоюсь дощу, тому мій капелюх схожий на парасольку.

А впізнати мене легко у споріднених словах, я однаково « мигатиму» вам  у «родичах».

  •    Ось подивись і упізнай мене:

    Пісня, пісенька, пісенний.

                            Вода, водний, підводний, водяний, надводний.

    Річка, річковий, річечка.

Префікс:      А я живу у палаці, в якому покрівля пряма і тільки спереду дашок. Скільки нових слів я будую, з іменниками і дієсловами товаришую, бо без мене вони -  і не туди, і не сюди.

                          -Ось, поміркуйте, яка частина слова допомогла утворити інші, протилежні зазначенням слова:

Прилітати – відлітати;  виходити – приходити; закривати - відкривати ; злітатися  - розлітатися (Префікс )

-А тепер утворіть нові слова за допомогою префіксів (які записані на мал., де зображений рухомий Префікс, який живе в королівстві):

   ділити –

    дяка-                                                                      страшний –         дарувати –                                                                                                                                                            їхати-

   пишу-

 

Префікс :             Молодці, я вами задоволений.

Суфікс: Я -  Суфікс, великий трудівник, зі мною товаришуватиме лише той, хто працювати звик. Я можу все: утворювати нові                  слова, змінити частину мови, назвати людей, їх проживання і професії, надати словам ознак пестливості, зменшуваності і навпаки.

Отож, не зволікай, а мій значок запам'ятай. За тим, мою вправу прочитай, розбери і запиши, додаючи суфікси:

Жили собі в лісі КотИК і ПівнИК. Була в  них під кущИКом хатКа. На зеленому горбОЧКу, у вишневому садОЧКу, притулилася хатИНКа, мов малЕНЬКая дитИНКа.

-Назвіть лише суфікси.(Діти називають суфікси у цих словах)

Суфікс :               Молодці, ви правильно і швидко виконали  завдання.

  1.                   Закріплення знань учнів

 

                                      Розпізнавання значущих частин у словах

Вчитель: - Ви впорались із усіма завданнями жителів міста Основа.

        Отож,  спробуємо відправити до Лексикології нові слова, взявши:

 

А) Корінь від слова теплий,  Суфікс від слова столиця,  Закінчення від слова зоря (теплиця)

Б) Префікс від слова під'їхав, Корінь від слова водичка, Суфікс від слова лісник (підводник)

В) Корінь від слова квітка,  Суфікс від слова вудочка,  Закінчення від слова зірка (квіточка)

Г) Префікс від слова приїзд, Корінь від слова казати, Суфікс і закінчення від слова ніжка (приказка)

 

  1.                Підсумок уроку .Рефлексія.

Вчитель:        Як і все добре, так і наш спектакль має свій кінець. І ми сьогодні не просто гралися, а розважаючись навчалися.

Пам'ятатимем крізь довгі роки, що в Основі живуть друзі негонорові - це Префікс, Корінь, Суфікс, і не здаля їм шле
          привіт сусід - Закінчення.

(Звучить музика, дійові особи виходять до дошки і читають вірш)

І Сторожа:                Будинки зводять
                                     по цеглинках,

Столи складають по частинках,

І здавна людям всім відомо
Що в слові є своя будова.

 

П Сторожа:              Як дізнатися зміст слова,

«

Допоможе вам Основа.

Ти закінчення зміни
І Основу віднайди.

 

Корінь:                     Вода, підводний, водолаз,

                                   Родина слів з'явилась в нас.

Щоб всі слова ці розрізняти.

В них Корінь треба виділяти.

 

Суфікс:                     Щоб з лісу вийти у лісок,

А з гаю втрапить у гайок,

Щоб весело нам було жити,

                                   Із Суфіксом треба дружити!

 

 

Префікс:                      Префікс, знайте, чарівник.

                           Слово змінювати звик.

                           Був красивий - став прекрасний, їхав - і приїхав враз,

                           Мудрий, з префіксом -  премудрий, переписують наказ.

 

 

Закінчення:                  У слові я - хамелеон,

                           легко заміню на -он.

                            Щоб із словами в дружбі жити,

                            Подумай, як мене змінити.

 

Вчитель:

-Невтомні морфеми-трудівники, нашу мову збагачують, уточнюють, будують і будують, та й до Лексикології у словах мандрують. (Вирушають із словом Подарунки до Лексикології, де сторожа гостинно відчиняє перед ними ворота)

 

Діти:      (аплодують ) .


 


 


 


 

 

 



 


 

doc
Додав(-ла)
Тимощук Олена
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
1762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку