Без навчання протягом усього життя в сучасному світі не обійтись, адже будь-яка освічена людина має володіти чималим багажем знань. Причому дуже важливо цей багаж постійно оновлювати, інакше важко буде наздогнати стрімкий перебіг життя. А відстати від нього – означає бути неконкурентоспроможним у сучасному суспільстві. Найбільш ефективному розв'язанню зазначених проблем сприяє саме впровадження дистанційного навчання в українській школі, яке здійснюється на основі сучасних педагогічних, інформаційних та телекомунікаційних технологій.
УКРАЇНСЬКА МОВА, 4 КЛАС
ЦИКЛ ДИСТАНЦІЙНИХ УРОКІВ
З ТЕМИ «ЧИСЛІВНИК»
Виконавець
учитель початкових класів
Новодонецької ЗОШ І-ІІІ ст. №16
Калініч Ірина Олександрівна
2017 рік
ЗМІСТ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА ………….. 3-4
ПОКРОКОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ КОНТЕНТ………………………………………5
Урок 1. Загальне уявлення про числівник як частину мови …………………………5-16
Урок 2. Вимова і правопис най-уживаніших числівників, уживання їх у мовленні. Практичне засвоєння вимовляння і письма та відмінкових форм окремих числівників………………………………17-26
Урок 3. Питання до кількісних і порядкових числівників. Словесні формули на означення показників часу протягом доби. ……………………………………….........27-35
Урок 4. Закріплення й узагальнення знань про числівник .………………………....36-42
ВИСНОВКИ .………………………………...43
Пояснювальна записка
Без навчання протягом усього життя в сучасному світі не обійтись, адже будь-яка освічена людина має володіти чималим багажем знань. Причому дуже важливо цей багаж постійно оновлювати, інакше важко буде наздогнати стрімкий перебіг життя. А відстати від нього – означає бути неконкурентоспроможним у сучасному суспільстві. Найбільш ефективному розв’язанню зазначених проблем сприяє саме впровадження дистанційного навчання в українській школі, яке здійснюється на основі сучасних педагогічних, інформаційних та телекомунікаційних технологій.
У брошурі представлено практичний аспект викладання навчального матеріалу з теми «Числівник» у дистанційній формі. Запропоновані методичні розробки уроків української мови допоможуть учителям початкових класів вирішити ряд завдань: розширити та поглибити предметний зміст навчання; реалізувати доступність, індивідуальну спрямованість навчання; розвивати інформаційну культуру учня, навички роботи із сучасними засобами інформатизації за допомогою відкритого і вільного використання освітніх ресурсів і програм у мережі Інтернет.
Дані уроки зорієнтовані насамперед на учнів 4 класу загальноосвітнього навчального закладу та вихованців, які за станом здоров’я не відвідують школу. Вони є оптимальним шляхом вирішення проблеми з викладання навчального матеріалу під час карантину чи інших непередбачуваних факторів стосовно перебування учнів та вчителя в одному розташуванні.
Очікувані результати:
Описова частина
Урок № 1
Тема уроку. Загальне уявлення про числівник як частину мови
Термін роботи над змістом уроку:
40-45 хвилин
Після цього уроку ви зможете:
- застосовувати знання про числівник на практиці;
Дорожня карта для учня:
Шановний четвертокласнику!
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове — частини мови!
Який співець, поет, який письменник
уперше слово вигадав — іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
велике діло — визначати речі,—
ім’я, найменування і наймення:
робота. Біль. І радість. І натхнення.
Ну, а візьмімо назву — дієслово,
само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка дієслів!
Прикметник дасть іменнику-предмету
якусь його ознаку чи прикмету.
Числівник може визначить тобі
число речей, порядок при лічбі.
А поспитай звичайного займенника,
за кого він у мові? За іменника!
(Хоч може цей наш скромний посередник
Замінювать числівник і прикметник.)
Прислівник звик, незмінюваний в мові,
ознаки різні виражать при слові.
Сполучник каже: скромну роль я маю,
Але слова я в мові сполучаю.
І частка мовить: слово я службове,
але людині чесно я служу.
І, будьте певні, в інтересах мови
і так, і ні де треба я скажу.
А вигук може пролунать, як дзвін,
у мові, мабуть, найщиріший він!
«Ура! — гукнеш ти друзям неодмінно.—
Сьогодні з мови я дістав “відмінно”!»
Частини мови! Назви наче й звичні,
полюбиш їх — красиві, поетичні!
«Відмінно» заслужив ти. Знав — чудово.
Це за любов найвища з нагород.
Хто ж так назвав оці частини мови?
Назвали вчені. Й підхопив народ!
Дмитро Білоус
ПЛАН ДІЙ
Ітерактивна дошка
для використання в роботі
https://padlet.com/superkalinich2013/w8kvyupa10fl
Змістовна частина
Число числівник назове
у світ лічби нас поведе.
Ми навчимося рахувати,
додавати, віднімати.
Одна на світі Батьківщина,
і матір теж одна-єдина,
над нами сонечко одне,
проміння шле нам золоте.
Земля одна, планет - багато,
на небі — тисячі зірок.
Шість буднів тижня —
одне свято, і безліч у полях квіток.
Число числівник називає,
і всяк школяр це добре знає.
Один, два, три, чотири, п'ять —
учімось, друзі, рахувать.
2. Цікава інформація
- Прочитайте і дізнайтеся цікаві факти про числівник.
породило саме життя. Звичайно, первісна людина не користувалася такими словами: «один», «три», «чотири» тощо. Для того, щоб порахувати предмети, досить було показати їх на пальцях. Загнувши всі пальці на одній руці, переходили на другу. А коли пальців не вистачало, продовжували лічбу на тих самих пальцях, але вже по другому колу. У сиву давнину люди рахували десятками. Вчені вважають, що десяткова система числення (якою, до речі, користуємося і ми) пішла від десяти пальців на руках. Пальці були одночасно і лічильною машинкою. Щоб, наприклад, до п'яти додати два, достатньо загнути п'ять пальців на одній руці і два на другій. Загинаєш пальці — додаєш, розгинаєш — віднімаєш. Подекуди чинили інакше: якщо не
вистачало пальців рук — переходили до ніг, тобто лічили двадцятками. Так, наприклад, лічили індійці майя, що жили на території сучасної Мексики та Гватемали. Інші люди рахували дюжинами — по 12. Напевно, тому, що число 12 має багато дільників, тобто його можна подати як дві шістки, три четвірки, чотири трійки і шість двійок.
3. Перегляд телеуроку української мови з теми «Числівник, як частина мови»
Завдання
4. Вибірковий диктант
- Перегляньте уважно відеоряд, знайдіть та випишіть числівники.
https://sway.com/H3i3YAHqSUIcJ2EY?ref=Link
5. Виконайте творче завдання. Утворіть і запишіть словосполучення словами. Введіть 2 словосполучення в речення._Підкресліть головні слова (підмет, присудок). _ _
4 (олівці), 2 (син), 10 (ніж), 100 (учень), 1 (коробка), 5 (ластівка), 7 (козенята), 9 (футболіст).
6. Різнорівнева робота.
Інструктаж
ІІ рівень (4-6 балів)
Дем’яну минуло 15 …
Учні 9 … пішли в театр.
О 8 … ранку я йду до школи.
11 … грають у футбол.
ІІІ рівень (7-9 балів)
Запиши числа словами так, так щоб у першому ряду вони відповідали на запитання скільки? У другому - на питання котрий?
1, 5, 9, 11, 16, 100, 34
ІV рівень (10-12 балів)
Склади твір-есе «Наш клас», використовуючи числівники (7-8 речень).
7. Виконайте тест для самоперевірки
7. Домашнє завдання
Робота з електронною версією підручника
Додаткові матеріали
Описова частина
Урок № 2
Тема уроку. Вимова і правопис найуживаніших числівників, уживання їх у мовленні. Практичне засвоєння вимовляння і письма відмінкових форм окремих числівників (11, 14, 16, 50, 60, 70, 80, 1000).
Термін роботи над змістом уроку: 40-45 хвилин
Після цього уроку ви зможете:
Дорожня карта для учня:
ПЛАН ДІЙ
Інтерактивна дошка
для використання в роботі
https://padlet.com/superkalinich2013/nff4ybc2z2xc
Змістовна частина
Відомий вчений-математик Г.Лейбніц зазначив, що число втілює глибину світобудови. Отже, щоб пізнати навколишній світ, потрібно знати закони математики, а щоб пояснити ці закони, потрібно досконало володіти законами мови, які пояснюють особливості вживання числівників у різних сферах життя. Тож берімося до справи! Старанно вивчаймо українську мову, щоб пізнати світ!
Одинадцяти,чотирнадцяти, шістнадцяти, п’ятдесяти, шістдесяти, сімдесяти, тисяча, дев’яти, п’ятнадцяти, дванадцяти, двадцяти, четвірка, дев’яноста, сьомому.
Вимовляй: Пиши:
ші[сн]адцять ші[с:]от шістнадцять шістсот
https://www.youtube.com/watch?v=q84EG6dBrVM
Числiвники два, три, чотири вимагають форми називного вiдмiнка множини: два стiльцi, три столи, чотири яблука.
Числiвники вiд п’яти вимагають форму родового вiдмiнка множини:
п’ять ручок, багато рук.
При числiвниках, які складаються із двох і більше слів, iменники вживаються у вiдмiнку, якого вимагає останнє слово: сто вiсiм столiв, тридцять два зошити.
Завдання
Один стіл - …
Три книги – …
Два стільці - …
Сім жінок - …
П’ять гусей - …
Наприклад: до (від) скількох? Додати (відняти) скільки? дорівнює скільком? До п’ятнадцяти додати тридцять дорівнює сорока п’яти.
20+30=50 20-16=4
60+10=70 80-25=55
П’ятеро, діти; шість, година; три, друзів; двісті, метр; дванадцять, година; вісім гривня.
ІІ рівень (4-6 балів)
Сім п’ятниць на тиждень.
Одна голова добре, а дві краще.
Пять разів думай, а один говори!
Три голови, а до пуття не довели.
ІІІ рівень (7-9 балів)
5, 16, 600, 48, 9, 24, 30,1.
11 (кінь), 4 (день), 5 (місто), 10 (дівчинка), 6 (вівця), 7 (гість), 9 (баран), 8 (хмара).
ІV рівень (10-12 балів)
Останній урок, перший крок, сердечна зустріч, друга зустріч, третя дитина, щаслива дитина, порядковий номер, четвертий номер, п’ятий клас, дружний клас, сьома книжка, цікава книжка.
Група лижників складалась 15 (особа).
Спортивний одяг видали 3 (турист).
На шкільній ділянці є 19 (грядка).
Біля ставу пасеться 6 (коза).
Павликові минуло 16 (рік).
https://docs.google.com/forms/d/1BFaXiTMbnQ5wB6lfGthNFCwmT-iEKeb0h6Zr4FwgmNc/edit
Робота з електронною версією підручника (ст. 111-113)
Додаткові матеріали
Описова частина
Урок № 3
Тема уроку. Питання до кількісних і порядкових числівників. Словесні формули на означення показників часу протягом доби
Термін роботи над змістом уроку: 40-45 хвилин
Після цього уроку ви зможете:
Дорожня карта для учня:
ПЛАН ДІЙ
Інтерактивна дошка
для використання в роботі
https://padlet.com/superkalinich2013/zrh3723xjea0
Змістовна частина
Що тримає всьому лад,
Ще й полічить все підряд?
По порядку поскладає,
Бо тим числам лік він знає.
Один, два, три, чотири…
Певну кількість полічили.
Перший, другий, третій…
Рядочками поскладали…
Про що йдеться? Відгадали?
(Числівник)
— Як ви вважаєте, яка тварина витримує найнижчі температури?
Білий ведмідь — найбільший хижак арктичної зони. Поживу шукає, відчуваючи запах за декілька кілометрів. У пошуках їжі білий хижак проходить багато кілометрів. Вони чудово плавають та пірнають. Можуть легко піймати під водою рибу чи непомітно підкрастися до тюленя, що лежить на крижині. Живуть білі ведмеді одинаками, пар не утворюють. Разом можна побачити лише матір з одним-двома малюками. Поживу шукає, відчуваючи запах за декілька кілометрів. У пошуках їжі білий хижак проходить багато кілометрів. Разом можна побачити матір з одним-двома малюками.
— Назвіть числівники, які зустрічаються в поданому тексті.
— Чи є в записаних реченнях слова, що означають кількість предметів, але не називають точного числа? (Декілька, багато)
— В українській мові є числівники, що означають загальну кількість, але не називають точного числа.
Завдання
https://sway.com/F2E4cDqLQzjO7b0h?ref=Link&loc=play
Примітка. Завдання №7, №9 виконують учні, які бажають отримати 12 балів.
https://docs.google.com/forms/d/19BcTz_ELJVHYFp1cswqTl-pT7_brYJjOOM73TPVsx18/edit
Робота з електронною версією підручника (ст. 117)
Додаткові матеріали
Описова частина
Урок № 4
Тема уроку. Закріплення й узагальнення знань про числівник.
Термін роботи над змістом уроку: 40-45 хвилин
Після цього уроку ви зможете:
Дорожня карта для учня:
ПЛАН ДІЙ
Інтерактивна дошка
для використання в роботі
https://padlet.com/superkalinich2013/6gfhrp2963wb
Змістовна частина
Я відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати,
І порядок при лічбі
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, ти котрий, скільки
– Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним,
Називаюсь я – …
Завдання
Примітка. За кожну правильну відповідь отримуєте 2 бали.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScTGft5ZXB1as4f4NPn7ncvRG8dDgf5DIouRCa2sT_cnT_H9w/viewform
Розумна пташка
Зозуля зранку вже кує
І лічить все, що в лісі є: 64 клени, 7 ялин вічнозелених,
Сосен 180, та берізок 50, 3 дуби, 2 горобини, 22 кущі ожини.
3 вовки, зайців 6, 8 білок, змій 12, 51 мурашка
Й лиш 1 розумна пташка!
Кількісні Скільки? |
Порядкові Котрий?Який? |
один |
перший |
|
|
|
|
Краще з розумним (2) рази загубити, ніж з дурнем (1) раз знайти. (7 ) раз відмір, (1) ) раз відріж. Чоловік має (2 ) вуха, щоб багато слухав, а язик (1 ) , щоб менше говорив. За (2) зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.
https://learningapps.org/2001596
Казка про Числівник
Було це дуже давно. Трапилося не передбачуване: сперечалися діти однієї матері - Мови. Кожен поважно і гордовито хвалився, доводив, що саме він є найважливішим із них. У розмову втрутився Числівник: „Сидіть усі тихо. Не сперечайтеся. Ви без мене не знаєте, в якому році ви народилися, скільки років живете на світі. Ану спробуйте без мене купити в крамниці морозива, цукерок чи чогось іншого. Як бачите, серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, числа, а часом і три роди. У сполученні з Іменником буваю в реченні головним або другорядним членом".
Додаткові матеріали
Висновки
Сьогодні дистанційна форма навчання демонструє свої переваги над іншими формами навчання завдяки своїй значно вищій інформативності, доступності та економічній ефективності. Впровадження елементів дистанційного навчання в загальноосвітній школі є необхідною умовою для досягнення сучасного рівня якості освіти, що дозволяє реалізувати індивідуальну спрямованість навчання, доступність в отриманні учнями якісних знань під час призупинення навчально-виховного процесу із-за об’єктивних причин; якісно задовольнити власні потреби учнів з обмеженими можливостями у здобутті освіти; залучає школяра у відкриті системи інформаційних баз даних, знімає просторово-часове обмеження в роботі з різними джерелами інформації, що досить актуальне в сучасному інформаційному суспільстві.
Слід зазначити, що дистанційне навчання в повній мірі не здатне замінити традиційне, але в найближчому майбутньому воно обов’язково стане складовою частиною навчального процесу Нової української школи.
1