систематизувати та узагальнити знання, вміння, навички учнів знаходити іменники серед інших слів, розрізняти власні та загальні іменники, істоти та неістоти, вживати слова в прямому та переносному значенні, добирати синоніми та антоніми до іменника; визначати рід, число іменника; відмінювати іменники; активізувати словниковий запас учнів;
розвивати образне мислення, орфографічну пильність, чуття мови, аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності;
виховувати самостійність, цілеспрямованість, вміння співпрацювати; кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні.
УКРАЇНСЬКА МОВА 4 КЛАС
Тема: Систематизація та узагальнення знань з теми «Іменник»
Мета: систематизувати та узагальнити знання, вміння, навички учнів знаходити іменники серед інших слів, розрізняти власні та загальні іменники, істоти та неістоти, вживати слова в прямому та переносному значенні, добирати синоніми та антоніми до іменника; визначати рід, число іменника; відмінювати іменники; активізувати словниковий запас учнів;
розвивати образне мислення, орфографічну пильність, чуття мови, аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності;
виховувати самостійність, цілеспрямованість, вміння співпрацювати; кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні.
Методи: техніки створення ситуації успіху, індивідуальна робота, робота в парах та групах, розповідь, бесіда, «Обери позицію», самооцінка, взаємооцінювання, рефлексія, прийоми критичного мислення (асоціативний кущ), розвивальні вправи.
Обладнання: презентація, картки для індивідуальної роботи, роботи в парах та групах, картки з словами, «Обери позицію», «Мій настрій», таблиці, корзинка.
Тип уроку : урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
– Якою мовою ми з вами спілкуємося?
– Чи всі люди на Землі мають мову?
– Чи завжди існувала мова на нашій планеті?
– Отже, мова тісно пов’язана з людиною. Сьогодні ми вирушимо з вами в далеке минуле.
– А якою уявляли Землю наші пращури спочатку? (плоскою)
– І лише згодом люди зрозуміли, що Земля має форму? (кулі)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
– А як з’явилася перша людина, а отже і мова? І як ми стали тими, ким зараз є?
– Про це ми і будемо говорити на уроці. А допоможуть нам наші знання.
– Сьогодні на уроці: (ДОШКА)
ІV. Відтворення та коригування опорних знань
– Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки. Утворивши слово з букв каліграфічної хвилинки, ви доберете синонім до слова «розвиток».
Ев во ол лю юц ці ія (ДОШКА - малюнок)
– До якої частини мови належить це слово?
2. Робота біля дошки – робота з деформованими реченнями, розбір речення
Вчені вважають, що предками людини були мавпи. Перші люди жили в теплих краях.
– Назвіть всі іменники, які зустрічаються у реченнях.
– Якими членами речення вони є?
– Знайдіть зайве слово?
-Скільки в українській мові частин мови?
-Які?
– Що таке іменник?
– Які бувають іменники?
– Які іменники є істотами (неістотами)?
– Що означає власна (загальна) назва іменників?
ГРА «ВЛАСНА НАЗВА – ЗАГАЛЬНА НАЗВА»
(Оленка, Світланка, Іринка;
Мурчик, Рижик, Васько;
Дніпро, Дністер, Дунай;
Запоріжжя, Львів, Харків;
Кисличувата, Сергіївка, Михайлівка)
- Які роди має іменник?
– За чим змінюються іменники? ( числами, відмінками).
Скільки всього є відмінків? (7.)
– Назвіть їх за порядком.
– Що означає початкова форма іменника?
V. Узагальнення та систематизація понять
1. Повторення відомостей про рід
– Як, на вашу думку, які були перші винаходи?
– Допоможуть вам відповісти анаграми. Розшифруйте їх.
Сипс (спис)
Рибуол (рубило)
Мікьна (камінь)
Пялаци (палиця)
Юрдк (дрюк)
Ийк (кий)
Вощегин (вогнище)
– Що спільного між словами?
– Запишіть ці слова у три колонки, розподіляючи їх за родами.
– Ми підійшли до розкриття першої причини становлення людини. Утворіть слово із звуків та складів, що я називатиму і ви дізнаєтеся, що це.
– Другий звук першого слова, перший звук другого слова, другий звук третього слова, останній склад четвертого слова. (ПРАЦЯ)
- Доберіть спільнокореневі слова до слова праця. (Працівник, працювати, працьовитий)
- Утворіть нові слова за допомогою префіксів: на-, до-, пере-. (Напрацювати, допрацювати, перепрацювати)
– А чи знаєте ви прислів’я про працю?
— Складіть прислів’я.
марнує, годує, людину а, лінь, Праця.
(Праця людину годує, а лінь — марнує.)
— Знайдіть антоніми.
— До якої частини мови вони належать?
Нумо, дружно підведіться,
Нахиліться, розігніться,
Тому, хто справа, посміхнись,
Тому, хто зліва, посміхнись,
І у групи повернись.
І група – оселя, помешкання, житло, дім, еволюція, розвиток, предки, нащадки, пращури, сім’я, родина, плем’я, рідня.
ІІ група – успіх (невдача), перемога (поразка),сила(слабкість), сміливець (боягуз), мороз (спека), радість(сум), ворог(друг), щастя (горе).
– Що допомогло людству вижити в різні періоди? Що допомогло вам виконати завдання? (ДОПОМОГА друзів)
– Ми віднайшли другу причину, що спонукала людину до розвитку.
– Кросворд (ДОШКА)
Та у полі не гасає, взимку колір не міняє. (Кролик)
в) Асоціативний кущ «любов» (ЛЮБОВ)
– Покладіть в корзинку добрих слів, слова які ви пов’язуєте зі словом «любов».
– Провідміняйте у зошиті слово «любов»
– У чому полягає особливість відмінювання цього слова?
– Зробіть розбір цього слова, як частину мови.
– Отже, яка була третя рушійна сила розвитку людства?
VІ. Підсумки уроку та оцінювання
– Як ви гадаєте, чи зараз, в наш час актуальні ці три поняття? («Обери позицію». Метод «Прес»- міркування учнів)
– Працюючи, ми досягаємо успіху, допомагаючи один одному, ми вирішуємо багато життєвих проблем, а любов – робить наш світ добрим, ніжним, чуттєвим, прекрасним.
VІІ. Домашнє завдання та рефлексія