Українська мова "Навчаюся писати закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини"

Про матеріал
Розробка уроку - дослідження до підручника М. Вашуленка, Н. Васильківської, С. Дубовик (К.: Видавничий дім "Освіта") наповнена різними цікавими вправами та формами роботи.
Перегляд файлу

Тема: Навчаюся писати закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини

Мета:

Формування предметних компетентностей: Домогтися міцного засвоєння знань, формування практичних вмінь і навичок у написанні закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини; узагальнити знання про іменник як частину мови; формувати вміння дотримуватися культури оформлення письмових робіт; розвивати мовлення, пам’ять, увагу, уяву, мислення та спостережливість здобувачів освіти, збагачувати словниковий запас; сприяти формуванню наукового світогляду, естетичних якостей: спокою, радості, задоволення, захоплення, вихованню моральних якостей: доброти, дружелюбності, відповідальності, співпраці, поваги, самоконтролю,  любові до рідної мови, інтересу до народних свят.

Формування ключових компетентностей:

-         Вільне володіння державною мовою: уміння усно висловлювати свої думки, чітко та аргументовано пояснювати факти;

-         Математична компетентність: розвивати математичне мислення для розв’язання задач у повсякденних ситуаціях;

-         Навчання впродовж життя: опанування вміннями і навичками, необхідних для подальшого навчання, організація власного навчального середовища, навчання працювати самостійно і в групі;

-         Громадянські та соціальні компетентності: усвідомлення рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, цінувати ідентифікацію себе як громадянина України.

Обладнання: підручник, подарунки та мішок для них, завдання для роботи в групах, склянка, кульки, роздруківка клавіатури та аркушів самооцінювання, мікрофон, цеглинки LEGO.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

 І. Організація учнів до роботи

1. Організація класу

 

Дзвінок усіх покликав у клас,

Знання нові чекають вас.

Ми дуже любимо рідну мову,

Її мелодію чудову.

Тож поспішаймо урок починати,

Країною мови подорожувати.

2. Емоційне налаштування на урок «Емоційна хвилинка»

- У мене все вийде.

- Я все зможу.

- Я багато чого навчусь.

- Разом ми – велика сила.

3. Очікування результатів

Вправа «Мішок очікувань»

-         На новорічні свята діти отримують багато подарунків. Ось цей мішок порожній. Сьогодні наповнювати подарунками будете ви, шановні четвертокласники. Візьміть, будь ласка, в руки подарунки, які лежать у вас на партах. Подумайте і озвучте:

-         Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Відповіді учнів)

-         Бажаю, щоб ваші очікування справдилися, а мішок наповнився подарунками.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці доведете, що ви працьовиті, сумлінно вивчаєте українську мову і заслуговуєте на подарунки.

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку

-         Кажуть: «Чого людина не розуміє, тим вона не володіє.» Щоб все розуміти, сьогодні ми будемо працювати у творчій дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе в ролі юних дослідників української мови. Отже, зараз у нас урок – дослідження. Тема уроку «Навчаюся писати закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини».

Завдання уроку (вивішуються на дошці)

-         Повторити вивчене про іменник.

-         Дослідити закінчення іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини.

-         Дізнатися, чому закінчення в цих іменниках різне.

-         Навчитися правильно писати  закінчення в іменниках чоловічого роду в орудному відмінку однини.

V. Актуалізація опорних знань

Пригадайте уроки ЯДС і скажіть:

-         Які  методи дослідження ви знаєте? (Вимірювання, експеримент, спостереження)

  1. Вправа «Динанометр»

-         У дослідницьких лабораторіях є різне обладнання, прилади. Серед них – динанометр. Ним вимірюють різну силу. Ми виміряємо спеціальним динанометром суперсилу ваших знань про іменник. За кожну правильну відповідь шкала приладу буде підніматися на одну кульку вверх.

Запитання

- Яку частину мови називають іменником?

- Якими бувають іменники?

            - Які іменники називають власними?

            - З якої букви пишуться власні назви?

            - До якого роду належать іменники в однині?

            - Які слова підставляємо до іменників, щоб визначити рід.

            - Як змінюється іменник?

           -  Як визначити число іменників?

           - Що означає змінити іменник за відмінками?

          - Який відмінок є початковою формою іменника?

Ось це - суперсила знань нашого класу про іменник. На аркушах самооцінювання позначте свою власну суперсилу знань про іменник.

  1. Робота в парі. Вправа «Кольорові вежі»

-         Ми з вами вивчаємо свою рідну мову. Щоб грамотно писати потрібно всі секрети української мови знати. Розкрийте секрет: у якій послідовності розміщені відмінки та запитання до них. Допоможе код.

Відмінки:

Д.

Давальний

відмінок

Ор.

Орудний

відмінок

Н.

Називний

відмінок

Зн.

Знахідний

відмінок

М.

Місцевий

відмінок

Р.

Родовий

відмінок

Запитання:

Ким? Чим?

Кому? Чому?

Кого? Що?

Хто?

Що?

Кого?

Чого?

На кому?

На чому?

Перевірка:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н.

Називний

Р.

Родовий

Д.

Давальний

Зн.

Знахідний

Ор.

Орудний

М.

Місцевий

Хто?

що?

Кого?

чого?

Кому?    

 чому?

Кого?

що?

Ким?

чим?

На кому?

на чому?

  

 

- Скільки є відмінків в українській мові?

- Чому у вас вежі з  шести цеглинок?

Вам під силу розкрити будь – які таємниці. Позначте свою суперсилу на аркушах самооцінювання.

Вправи для очей

VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Вправа «Дешифрувальник».

-         Наступне завдання для вас, юні дослідники, - розшифрувати ось ці незрозумілі слова. Що допоможе вирішити це питання?(клавіатура)

Пам’ятайте, що писати потрібно каліграфічно, грамотно, охайно.

Інструкція:

1. Розшифруй слово.

2. Постав у форму орудного відмінка, визнач закінчення.

3. Запиши розбірливо, каліграфічно у зошиті.

Фронтальна перевірка виконаного завдання.

-         Що помітили? Чи зможемо ми пояснити, чому у цих іменниках різні закінчення? Спробуймо довести.

  1. Робота за підручником (с 90, впр.21)

-         Який у нас є помічник у навчанні? Звісно – підручник. Давайте з’ясуємо, чому різні закінчення в іменниках чоловічого роду в орудному відмінку однини.

  1. Формулювання правила

Ви – професійні дешифрувальники. Позначте свою власну суперсилу у вправі «Дешифрувальники»

 

Фізкультхвилинка

 VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Робота із загадками.

Запишіть відгадки у форму орудного відмінка, позначте закінчення

Сонечко маленьке, помаранчеве,

Кисло – солоденьке.

Корисне, з вітаміном «С».

На частинки поділю,

Своїх друзів пригощу.

Здогадались, що це? (Апельсин)

 

Полум’яний диво – дім.

До сімсот зерняток в нім.

Лікувальну силу має,

Кров людині очищає. (Гранат)

 

З какао цукерка ця і з молока.

Буває солодка, буває гірка.

Буває начинка: родзинки, горіх.

Поділимо плитку велику на всіх. (Шоколад)

 

Круглий, гарний і легенький,

Високо стрибає.

Йому діти дуже раді,

І кожен з ним грає. (М’яч)

Подивіться на зображення і запишіть назву предмета в орудному відмінку, продовжуючи  ряд слів (Вуж, олень, чай)

Позначте свою власну суперсилу у роботі із загадками.

  1. Творча робота. Вправа «Мовний експеримент»

-         Іменники  чоловічого роду в орудному відмінку однини в реченнях можуть вживатися без прийменників і з прийменниками. Самостійно опрацюйте правило за підручником с. 91.

-         Спробуймо проекспериментувати у вправі «Мовний експеримент». Складіть речення за малюнками. Назвіть іменник чоловічого роду в орудному відмінку, який вживається з прийменником. Назвіть слово, з яким іменник зв’язаний у реченні.

(Кіт гуляє під дощем. На столі стоїть чашка з чаєм.  Цуценя сховалося під диваном. Діти виконують вправи з м’ячем.)

  1. Робота в групах 

-         У нашій дослідницькій лабораторії наступне завдання потребує групового виконання.  Об’єднайтеся у групи за кольором подарунків. Розподіліть ролі. Виконайте завдання. Презентуйте його.  Пам’ятайте, що результат роботи вашої групи залежить від кожного з вас. Підтримуйте, допомагайте, радьтеся. Успіхів.

 

Група І

Прочитайте речення. Слова в дужках поставте у форму орудного відмінка однини.  Запишіть речення в зошит.

Мій тато працює (охоронець).

Денис трохи змок під (дощ).

Українці зустрічають гостей (коровай).

Зима прийшла з (мороз)

Група ІІ

Дайте відповіді на запитання. Слова в дужках поставте у форму орудного відмінка однини.  Запишіть  речення - відповіді в зошит.

Під чим не замерзає насіння рослин? (під, сніг)

З ким зустрівся Максим? (з, товариш)

Чим пригощала бабуся онуків? (смачний борщ)

Над чим летіли лебеді? (над, гай)

 

Ви довели, що разом вам будь – яке завдання під силу. Позначте свою власну суперсилу роботи в групі.

VІІІ. Рефлексія

  1. Вправа «Мікрофон»

-         Іменники якого роду сьогодні досліджували?
-  Які закінчення вони мають?
-  Яке завдання було найлегшим?
-  Яке завдання було важким?
-  Що найбільше сподобалося?

  1. Самооцінювання роботи на уроці

-         Чи справдилися ваші очікування?

-         У яких завданнях ваша суперсила найбільша?

Сьогодні всі працювали старанно, наполегливо, активно, дружно. Тому ці подарунки ваші.

  1. Д.з.

Щиро дякую за урок. Бажаю всім міного здоров’я, перемоги та мирного неба над головою, приємних подарунків. Особлива подяка нашим захисникам і захисницям, які на передовій оберігають наше сьогодення, дають можливість навчатися. Слава Україні!

 

 

 

 

docx
Додано
28 грудня 2023
Переглядів
1674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку