Тема: СЛОВЕСНІ ФОРМУЛИ НА ОЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ЧАСУ
ПРОТЯГОМ ДОБИ
(З використанням технології критичного мислення та інтерактивних технологій)
• формування предметних компетентностей: навчати учнів уживати правильні форми (за зразком у підручнику, поданим учителем) на означення часу протягом доби, будувати словосполучення з числівниками за зразком, підстановочною таблицею; вправляти учнів у вимові та написанні слова вчора; розвивати навички спостереження, аналізу, зіставлення; прищеплювати бажання берегти час, планувати свої дії;
• формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: учити учнів зосереджено слухати, мати власну думку, обґрунтовувати її, формувати почуття відповідальності за виконуване завдання; комунікативної: розвивати вміння спілкуватися усно і письмово; інформаційної: формувати здатність знаходити необхідні знання, переносити набутий життєвий досвід у нову ситуацію;
мовленнєвої: учити зв'язно висловлюватися, надати можливість для самостійної творчої діяльності, розвивати мовленнєві вміння і навички, застосовувати діалогічні і дискусійні форми навчання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: макет годинника; таблиця «Одиниці часу»; картки з прислів'ями; картки з текстом, презентація.
Конкурс «Юний математик»
Учні по черзі зачитують математичні вирази, однокласники відразу перевіряють правильність обчислень та правопису.
«Мозковий штурм»
—- Які одиниці часу ми вживаємо?
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі словесними формулами на означення показників часу протягом доби.
— Скільки обертів за добу робить мала стрілка?
— Скільки обертів за добу робить велика стрілка?
— Яка стрілка рухається найшвидше?
Учні по черзі показують на макеті годинника певний час, однокласники називають його.
Висновок. Запам’ятайте! Правильно вимовляємо, пишемо, відповідаємо на питання о котрій годині? котра година?.
— Запишіть відповіді на запитання.
• 3 яких частин складається доба?
• Скільки годин у добі?
• Що більше: 1 година чи 1 хвилина?
• Яку найменшу одиницю часу ви знаєте?
• Скільки секунд в 1 хвилині?
— Погляньте на таблицю.
1 доба = 24 год
1 год = 60 хв
1 хв = 60 с
— Правопис найуживаніших числівників ми повторили. Хочемо дізнатись, як уживати правильні форми часу. З’єднайте записи у двох стовпчиках. Складіть речення з двома словосполученнями на вибір.
06:45 за чверть дванадцята
03:45 за чверть четверта
02:15 чверть на шосту
05:15 за чверть сьома
11:45 сімнадцята годин п’ятнадцять хвилин
12:15 чверть на третю
17:15 дванадцята година п’ятнадцять хвилин
— Прочитайте прислів’я та загадку.
1 пальцем і голки не вдержиш. 1 рукою в долоні не заплещеш. 1 бджола мало меду наносить. 1 гусак поля не витопче.
• Живуть в 1 хаті, 1 думає, 1 говорить, 1 нюхає, 2 дивиться, 2 слухає. Що то за хата та хто в ній живе?
— Поясніть зміст двох прислів’їв (на вибір). Відгадайте загадку. (Голова, мозок, язик, ніс, очі, вуха)
— Спишіть прислів’я та загадку, замінюючи цифри словами. Узгодьте числівники з іменниками. Підкресліть числівники.
Вч вч чо ор ра вчора
Вчора (прислівник) — у день, що передує сьогоднішньому; напередодні.
• Акровірш
— Веснонько, веснонько,
Чого забарилася?
— Ох я й потрудилася:
Розстелила в луках квіти
Аби мені раділи діти.
— Яке слово заховалося в акровірші?
— Запишіть фразеологізм, поясніть його значення, введіть у речення. Шукати вчорашнього дня. (Витрачати час на пошуки втраченого, того,
що неможливо повернути.)
— Послухайте вірш. Перекажіть близько до тексту.
Зацвіли каштани у моєму місті,
Золотистим цвітом зарясніли в листі.
Цвіт такий хороший, аж вбирає очі,
Зацвіли каштани вчора опівночі.
М. Познанська
— Коли відбулася подія?
— Послухайте текст. Ми здійснимо заочну екскурсію в зоопарк. Скількох тварин побачили діти?
Учора Мар’янка з Андрієм відвідали зоопарк. Цієї екскурсії вони чекали з нетерпінням.
У зоопарку діти побачили могутнього слона, безтурботних мавпочок. Із захопленням спостерігали за купанням у басейні самотнього бегемота. Помилувалися надзвичайною красою павичевого хвоста, різнобарв’ям папуг. Із радістю розглядали довгошийого жирафа. Зацікавлено спостерігали за зміями та черепахами.
Дітям у зоопарку дуже сподобалося. Вони захоплено розповідали про враження від побаченого.
За О. Лобчук
— Хто із вас відвідував зоопарк?
— Яких тварин ви там бачили?
— Прочитайте уривок із твору В. Сухомлинського.
ПРОГАЯНИЙ ДЕНЬ
Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила Петрика й сказала:
— ... в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна. Ось тобі робота на ... : посади біля хати дерево й прочитай цю книгу про Далекі Сині Гори.
— Перебудуйте текст так, щоб:
— Зараз ви побудете в ролі директора школи. Складіть і запишіть розклад дзвінків, де урок і перерва тривають ЗО хвилин.
— Складіть і запишіть речення за зразком: Перший урок розпочався о дев’ятій годині, а закінчився о дев’ятій тридцять.
Баба Яга записалася на курси водіїв літальних апаратів. Але справи в неї були кепські, бо вона ніяк не могла запам’ятати, як правильно вживаються числівники. І бортовий комп’ютер не міг розпізнати заданий маршрут. Відредагуйте текст. Допоможіть Бабі Язі дістатися додому.
— Близько двадцять кілометрів летимо до Молочної ріки, повертаємо праворуч до Лисої гори, долаємо відстань в ста кілометрів, далі ще близько двісті шестидесяти метрів до густого лісу, потім зі швидкістю семидесяти кілометрів за годину долаємо до десять кілометрів.
— Я пропоную вам самостійно прочитати текст і зробити маркування на полях. Нагадую, що знаком «+» позначаємо відому для вас інформацію, а знаком «-» те, що невідомо.
НЕЗВИЧАЙНІ ДОЩІ
Ось уже багато років народи деяких країн, наприклад Данії, Норвегії, Шотландії, Нової Зеландії, спостерігають незвичайні видовища.
Під час дощу разом з краплинами вологи на землю сипляться мешканьці підводного царства. Так, близько тридцяти років тому на Далекому Сході жителі були свідками рясного дощу з морських медуз.
Але це ще не все. Траплялося й таке, що на голови перехожих хлюпав дощ червоного, коричневого або навіть зеленого кольорів.
Чимало часу спливло, доки люди не знайшли відповіді на численні загадки природи, доки наука не з’ясувала суть походження багатьох чудес.
- Яка інформація була вже відома?
- Що було невідомим?
- Скільки числівників зустрілось в тексті?
— Доберіть фразеологізми до слова багато.
(Наприклад: без ліку; кури не клюють; свині не їдять; лопатою горни; аж кишить; як маку; як морського піску; хоч греблю гати; по горло; по вуха; по шию; по зав’язку; ціла купа тощо.)
— Із 2-3 фразеологізмами складіть речення.
Висновок. В українській мові є числівники, що означають загальну кількість, але не називають точного числа.
1- ша група. Вибіркове письмо (за картками): записати числівники, поставити питання до них.
Дорослий слон щодня з’їдає від 100 до 200 кг рослинної їжі. Ластівки виводять пташенят у Європі, а через 3 місяці летять до Африки. Понад 30 відсотка усіх птахів гніздяться колоніями. У такий спосіб облаштовують своє життя 93 відсотки морських птахів. Довжина кроку страуса — від 4 до 5 метрів. Він може розвивати швидкість до 50 км за годину.
2-га група. У поданих реченнях розкрити дужки, записати числівники словами (за картками).
Зелене царство Землі налічує до (200 000)__видів рослин, з яких (20 000) __________ росте в Україні. Найвища рослина на земній кулі — ліаноподібна пальма, стовбур якої виростає до (300) _______ метрів. У відкритому океані сила удару хвилі сягає (40) _____ тонн на квадратний метр.
ЯК РОЗКЛАСТИ ГОРІХИ?
Ой, допоможи мені, Насте,
Сорок п’ять горіхів розкласти,
Що доспіли у цей понеділок,
Розкладать на дев’ять тарілок.
І ніяких в обліку збігів:
В кожній — різна кількість горіхів!
Як воно виходить?
Д. Білоус
— Запишіть відповідь. (Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім,вісім, дев’ять.)
• У сімох братів по одній сестрі. Чи багато сестер? (Одна)
• Ішли дід з батьком та дід з онуком. Скільки їх? (Троє)
• У двох матерів по п’ять синів, одне ім’я у всіх. (Руки і пальці)
• Шість ніг, дві голови, один хвіст. (Вершник на коні)
• Яке слово складається з семи однакових літер? (Сім’я)
Є сорочка в неї біла,
Поносила — не схотіла.
Є сорочка в неї чорна —
Також скинула учора.
У зелену вбралась нині.
А вже тягне жовту з скрині!
Вередлива, як маля.
Як же звуть її? (Земля)
В. Верховень
— Коли Земля одягає білу сорочку? чорну? зелену? жовту?
— Коли вона скинула чорну сорочку?
— Як пишеться слово вчора?
• Числівник — частина мови, яка...
• Числівники відповідають на питання...
• Числівники у мовленні використовують...
а) прикметниками;
б) дієсловами;
в) числівником.
а) Від сімдесяти відняти тридцять;
б) від шістдесяти відняти сорок п’ять;
в) до сімдесят додати тринадцять.
котрий?.
а) П’ять — ...;
б) сорок один — ...;
в) сто два — ...
— Запишіть ваш розпорядок дня, використовуючи числівники.
— Повторити матеріал за підручником с. 84-85.