«Українська мова та читання» для 2 класу Тема: Приголосні звуки. Тверді та м’які приголосні звуки

Про матеріал
Тема: Приголосні звуки. Тверді та м’які приголосні звуки Мета. • Поглибити знання учнів про тверді та м’які приголосні звуки;удосконалювати вміння розрізняти тверді та м’які приголосні звуки на слух; формувати навички літературної вимови слів з м’якими і твердими приголосними, учити позначати м’якість приголосних на письмі знаком м’якшення. • Розвивати навички звуко-буквеного зіставлення; спостережливість, пам’ять, увагу;створити умови для розвитку усного і писемного мовлення другокласників;збагачувати лексичний запас слів. • Виховувати самостійність,уміння творчо виконувати завдання;виховувати любов до природи,рідного краю,Батьківщини. Тип уроку. Урок відкриття нових знань.
Перегляд файлу

Тема: Приголосні звуки. Тверді та м’які приголосні звуки

Мета.

  • Поглибити знання учнів про тверді та м’які приголосні звуки;удосконалювати вміння розрізняти тверді та м’які приголосні звуки на слух; формувати навички літературної вимови слів з м’якими і твердими приголосними, учити позначати м’якість приголосних на письмі знаком м’якшення.
  • Розвивати навички звуко-буквеного зіставлення; спостережливість, пам’ять, увагу;створити умови для розвитку усного і писемного мовлення другокласників;збагачувати лексичний запас слів.
  • Виховувати самостійність,уміння творчо виконувати завдання;виховувати любов до природи,рідного краю,Батьківщини.

Тип уроку. Урок відкриття нових знань.

 Обладнання: підручник «Українська мова та читання» для 2 класу(авт. Большакова І. О.; Пристінська М. С. , зошити, презентація ,картки .

Хід уроку

1.Організаційний момент

 1.1.Привітання

 (Слайд 1)  

 Доброго дня ! Сідайте . Согодні урок української мови  проведу у вас я . Для того щоб вам було зручно до мене звертатися , запам’ятайте  що мене звати  Аліна Святославівна.

 Для кращої співпраці я пропоную скласти правила поведінки на уроці. (Слайд2)  

  1. Правило «піднятої руки». – відповілати лише після піднятої руки
  2. Правило «плеск в долоні».- якщо вам щось не зрозуміло плескаєте у долоні

 

Уведення в тему 

- Розгорніть свої підручники на сторінці 42. (Слайд 3)  

 

 - Які ключові слова навели на думку про равлика ?(на спині несе хатинку)

- Хто із зображених тварин равлик? Як здогадалися (на спині є черепашка, хатинка) 

  • Прочитайте слово равлик за допомогою букв, що бачите. Важко чи легко вимовляти приголосні?

( так легко)

  • Які голосні відновити, щоб вимовити слово правильно?  ( а, и; )
  • Чи вказують ці голосні на м’якість приголосних звуків? (ні )
  • Як інакше називають равлика?( Слимак (слизняк) –це інша назва равлика, який має маленьку мушлю або зовсім її не має )
  • Відновіть голосні. Визначте наголошений склад (хроба́к, хроба́, слима́к)
  • Прочитайте назву того, хто поряд із равликом та слимаком. Важко чи легко вимовляти приголосні без голосних? Як інакше називають цю тварину? (черв’як) 

 Що об’єднує цих тварин? Що ви про них знаєте?

(Вони слизькі та люблять вологу, трохи зовнішнім виглядом )

 

Загадка (Слайд 4)  

Зовні схожий на камінчик, 

Кожне очко, як промінчик, 

На спині несе хатинку

Як назвали б ви тваринку? ( равлик) (Слайд 5)  

https://lh3.googleusercontent.com/KCp7mqDPnVrZlXskoDmaOSPaiFo4oGVsp0EIQJi74L2d9HAM_9tQYimpEr-OSCFWC1618lC3R7qIWqiLuvZSkunL2MoIhxX8Qz9UMCugY5BCPzTm1mqRIGW-67A0zARNQKf-X_C7Ptk_1Qf-6Q

Оголошення теми уроку (Слайд 6)  

Прописуємо (наводимо) в друкованому зошиті

Равлик хробак слимак 

  • А зараз ми з вами попрацюємо у зошитах , розгорніть свої  зошити на 24 сторінці . Виконуємо перше завдання.

Перегляд відео_1  (Чому равлики мають мушлю, а слимаки ні)

https://lh4.googleusercontent.com/X-QMUDtfOERPlAGnrtuq1-4a0gTX-zyoCgmjndGz23PMiRbxnmT1b4C2ZSeyy1rW9XZwQRgsAlgHHVJYttuKlRl2PzJEGzdYoie7FnxHgRSk5thZSTeTx7aNtSLwUk8wzyBJnEg8mo0FkIvbhQ

Читаємо вірш

- Про кого будемо читати? Хто зображений на малюнку? 

(хробаки та слимаки)

Учитель читає вірш

 - Що ви відчуваєте?(спокій, радість )

- Які емоції викликав у вас цей вірш? (веселі)

- Про що ви дізналися?  ( хоробакі хоробрі, слимаки сміливі)

- Чи вдалося комусь стати переможців у змаганнях з бігу? Чому?( ні не вдалось, тому що випав сніг)

Готуємося до самостійного читання. 

 

Розчитуємося і пояснюємо слова (додатки) Самостійне читання вірша(Слайд 7)  

- Про що ця історія? Чому автор назвав хробаків хоробрими, а слимаків сміливими? (Про змагання між хробаками та слимаками ; для співзвучності слів)

- Чому вони так і «не добігли» до пенька? Чи можна назвати це бігом?( тому що пішов сніг, ні неможна тому що вони не бігають а повзають і у них немає ніг )

 - Розкажіть цю історію своїми словами один одному у парі Парна робота

 - Чому вимовити «хо-о-о-робрі» легше, ніж «хор-рробрі» ?

( бо голосний звук [ о ] під час вимовляння не зустрічає перешкод на відміну від приголосного [ р ] 

- З якими емоціями треба читати вірш? Який він за настроєм?(веселим)

 

Виразне читання вірша (моделюємо дітям інтонацію і логічний наголос на словах, які потребують особливого виділення голосом, щоб підкреслити його важливість)

 

https://lh3.googleusercontent.com/hNeDliU75KBimWiyzO_c9xfWKuEq51rxsvs6qWHCvHSRjiz7rSHyH6nBLMYQzKn62SrqQ7cSTvWRUdI_Y9c4-ncQUU4spZwKeggCY7mp24xlJG6Vau3RurS6IDrFn0aXzAWJB9ZFkeW9i-_77ghttps://lh6.googleusercontent.com/rGpbMN5F2M_pS0EXzZL-84UI82D91vqQ5C-d5IcYER3M6r_jr5S7lXuyARvx9J9yVd2FUC2vRBBLyT8wm8UznNbto4CcRimHRmOdjJNaDsyNWv0tl5aJHo_DSPVLxQZbdcwReYd375L6K0ijbw

Читаємо та обговорюємо визначення (с. 42) (Слайд 8)  

Читаю самостійно. Читаю для друга Переказую, що зрозумів 

 - Які бувають приголосні ?  (тверді та м’які)

 - Яких приголосних більше ? (твердих)

 - Як записують твердий приголосний ? ([ д])

 - Як записують м’який приголосний ?( [ д’])

Групова активність «Порушена послідовність» 

 

- Роздайте надруковане визначення, що розрізане на картки. Попросіть відновити послідовність тексту визначення

https://lh5.googleusercontent.com/cEcahoCRt_vDmr0EkMhtpGfw3FB-ogyqXnRMljbWVHUjBw21wVMvDhqwHDpE93uqlUkgHzyAsjSzD8tZrJ4VM1Fpvu2bQ5dVc4bGPlb-fUb3LTIfwYfd9ncJkD46Okj1e06XLZpbEyFzS6ge0w

https://lh4.googleusercontent.com/IVkClhOb-p9BuJd3Ik2-g8QqdoA1XxI6hiX4JJeFhJBzcoyrFOAYXWAF0K0x8xU_PT2PvklU9ad7wliHxyMWGOximIBng6cLbbZRTeonr9hAtrt8ChBgdQXUxXUWYJD61q-6EwN_ZkHMMOYx7Q

 (Слайд 9)  

 

Твердий приголосний позначається однією рискою, а м’який двома .

https://lh3.googleusercontent.com/pe1_Oc0kwg4u2ujkyXivAJZPAKeYLry9fIO2XoojEepX7dfikTU-VOLVO6-Y8kgTvyml2swkcWPJyYLmYfwVU0pzCV-C1Ke2bptXNhqFXT12dlOVlSbANnVkr6JlRMtaCucnGw60suR7xQaEqQ

Фізкультхвилинка (Відео_2 ) 

Щось ми засиділись на одному місці, пора зробити зарядку

Нужбо вставайте займемось разом .

Слухайте музику і повторюйте за мною

І раз, і два, і раз,і два (на раз тянемо руки  в гору, на два до носочків)

Раз, два, три, чотири, -Раз, два, три, чотири,

 (на раз, два поворот тулубом у праву сторну на три, чотири у ліву)

Раз, два, три, чотири,  -раз, два, три, чотири (стрибки на місці навколо себе )

Велике сонечко  ( колові рухи руками , руки вгору) повторити  двічі 

Лівою, правою, лівою, правою, лівою, правою( торкання лівою рукою правої ноги та правою рукою лівої ноги)

У нас дуже добре виходить ми з вами справжні спорцмени у нас чудово вийшло 

 

Аналізуємо парні тверді та м’які приголосні. Роздивляємося таблицю c.42 (Слайд 10)  

- Читаю самостійно. 

- Що ви помітили у таблиці незвичайного?

(Звуки записують у спеціальних будиночках – квадратних дужках) 

- Що стоїть біля кожного м’якого звуку у квадратних дужках? Це схоже на пір’їнку?

(Це така спеціальна позначка для позначення м’якого звуку)

 - Читаю для друга : один називає твердий звук, другий м’який 

- Записуємо до робочого зошиту кілька слів із звуком [й]

https://lh4.googleusercontent.com/CQ5B6ixj5s_1PYRSk3fQuATlUWVF4WnFzVrHQ9ZOiT-H7q3bY-hSAG41NW_-OtFGnCSdcfJRyzTOHQuOuSvRaNyWduJk1X5Nu_jElA-SJo-kDF8ZjFDWLE6J5jVtIN442Qt4NJI-gRCovC-CbA

Працюємо у друкованому зошиті с.24(Слайд 11)  

 Заповнюємо таблицю, користуючись підручником 

- Самостійно або парна робота 

- Промовляємо звуки під час запису

 - Ще раз вимовте [л] і [л’] і скажіть, у вимові якого звука перешкода сильніша? Під час вимови м’якого приголосного чи під час вимови твердого приголосного? (діти досліджують, промовляючи)

 Висновок :

 - Перешкода сильніша під час вимови м’якого звука, вона начебто подвоюється, коли вимовляємо м’який приголосний після твердого [в]- [в’]; [т]- [т’]; [н]- [н’]; [к]- [к’]; [р]- [р’]; [м]- [м’]; - губи розходяться в сторони.

- Тому м’який приголосний позначають не однією рискою, як твердий приголосний, а двома

https://lh6.googleusercontent.com/GWB0ySbv_9EXgJF1wF-eWQfS5Z_7e-6isgja1AFKvpLiTxq1-RYtShlZlNVhbA70K106lg8uwJNhgoUbIxtRJ-fVh55TsDKnt_74-gMq91SBryorsHesXh3YH6THMXyBIDEiinUOV6ssUfroCA

Аналізуємо слова Працюємо у підручнику, завдання 

Редагуємо (Слайд 12)  

- А зараз ми з вами розглянемо вправу 3.

- Як ви гадаєте чи відповідають підписи малюнкам ? Чому?( ні тому що це зовсім інші речі )

(діти визначають які букви потрібно звмінити та записують свава у зошит парами )

- Записуємо до робочого зошиту слова парами

  •   лук-люк, рис-рись, лис-ліс
  •   позначаємо м’які приголосні та наводимо букви, що вказали на м’якість приголосних
  •   тлумачимо слово з опорою на картинку, щоб аргументувати букву, яку маємо поміняти

Читаємо та обговорюємо визначення 

- Читаю самостійно. (діти читають правило самостійно)

- Читаю для друга. ( читають правило своєму сусіду по парті)

 

 

https://lh6.googleusercontent.com/y4IH6IuK42Hwvf1VdMh2do9tEQL2QoV27agc59_Nfh_jbLfYnA_dQ2oTcvo7ce-Ay6abQH-XXZAbDWAFPvG_yGof4j7tVFmWlSiqvtMGNg4KjRoLqg7A9lQFHoUCADK9rjtVEEcpvFPTx4tKeQ

Аналізуємо та сортуємо. Працюємо в робочому зошиті(Слайд 13)  

  • Зараз ми з вами попрацюємо у парі візьміть свого сусіда по парті за руку та підніміть їх щоб я бачила що у вас є пара .
  • Отож, вам потрібно записати склади з м’якими приголосними звуками у зошит, радячись зі своїм сусідом по парті, якщо один  з вас не вірно міркує, а інший знає як вірно то він повинен пояснити свому товаришу, чому саме його міркування вірне і записати його, тобно те яке вірне .

 

 

https://lh5.googleusercontent.com/Tpbwr_SjQgs4YlOlrGNBttrFUZuFrraG07ydXxwnunj3OHgFk-YDhJ1-dNIZOwreO6dXwHi2S_L6jJbwaHmzanB4YfENg3MiwhuQo10qcwxfnrM_KxkbgPNPRLz4E_eqwrGgZgYB8oMRLAHEywhttps://lh3.googleusercontent.com/8qJALQxLycWriav0MyTfzwtpXIEIHODC5ww65iTtx1q-mhglK1iuoP4R_ElECdBLhpgB_LzTaRfP0U_qGoCL1ClKH0yFfmsnv2pJKnU1wGMqPg7Qhs0U8Atb-5q1u7Yt1xvO3UzA91aEz8NXmQ

Аналізуємо та сортуємо. Працюємо в робочому зошиті(Слайд 14)  

https://lh3.googleusercontent.com/8vX8fuYES4KzlUk2BVswdn-bVFaRnazckYqsfdEw3h6plaeOpRxrh3wa94UUD7Q7kpm3Z8zRi1D7TD9eFEG3Ml8Mv33L6GY6qhXdTiazZvbtguENAwHyB3by5_fk4mf9EwwbRFlOxGzoKKCzAA

Аналізуємо та сортуємо. (Слайд 15)  

 Працюємо у друкованому зошиті с.25 завдання 3 

  • А зарараз працюємо у зошитах з друкованою основою . Завдання 3
  • Запишіть слова у відповідні стовпчики .
  • Піля записання слів у стовпчики, поміняйтесь з своїм сусідом по парті зошитами та перевірте правильність виконання .
  • Якщо ви знайдете пмилку то прясніть свому товаришу чому ще помилка і як правильно має бути.

https://lh6.googleusercontent.com/96cuhNe0fVF5tbOBQlpsrgWY5N3eOcV_KnIBpOaBZW1QVZIjHpl8YwgO3EOOWPpBrNEPuMsrBWBZddh9YdqLprItdIlU9wBPnG7kCLneDjz2RjhkglD9ZHz5Yh2_LYHkbROFSW_tPUAmtlz8yQ

Працюємо самостійно у робочому зошиті (Слайд 16)  

- Списуємо текст 

- Про що ви дізналися вперше?

- А що ви вже знали ?

 

https://lh3.googleusercontent.com/ZRo3djJTXhjaB7C6Ay9smysiYo_ZAT8rKWwoyAwYJfTsrzYZT5qK9R9khp4LEwJ2Q-FIWU9Aja8udIE3pGdXpiu7-Ve1ZwshmL3in5zJT8_kk8N2Rf6eYKNKwVJ1opiwvCE9eawyjLW16kRBgA

Підсумки уроку(Слайд 17)  

Я дізнався/дізналася

Я вчусь

Приголосні звуки бувають тверді та м’які .Твердих звуків більше, ніж м’яких. Тверді та м’які приголосні позначають різними рисками і записують так: [д], а м’який — [д’].

 Хробаки, слимаки і равлики повільні у пересуванні

Аналізувати звуковий склад Розрізняти тверді та м’які приголосні звуки Розуміти якими буквами їх позначати. 

Описувати власні почуття та емоції. Читати правильно і виразно вірш. Пояснювати незрозумілі слова.

 

docx
Додав(-ла)
Голян Аліна
Додано
19 жовтня 2020
Переглядів
7486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку