Українська народна казка "Колобок"

Про матеріал
Мета: вчити глибоко відчувати казку, елементам театралізації, давати характеристики головним героям; розвивати зв’язне мовлення, мислення; формувати комунікативну компетентність через розвиток мовлення учнів, самоосвітню компетентність – через самостійну роботу, інформаційну – через використання комп’ютера на уроці, компетентність продуктивної творчої діяльності – через використання творчих завдань, соціальну – через роботу в малих групах; виховувати в учнів прагнення до добра, порядності, любов до рідної мови, сценічного мистецтва.
Перегляд файлу

Тема: Скринька українських народних казок. «Колобок» (уривки). Герої казки. Поняття «головний герой».

Мета: вчити глибоко відчувати казку, елементам театралізації, давати характеристики головним   героям; розвивати зв’язне мовлення,  мислення; формувати комунікативну компетентність через розвиток мовлення учнів, самоосвітню компетентність – через самостійну роботу, інформаційну – через використання комп’ютера на уроці, компетентність продуктивної творчої діяльності – через використання творчих завдань, соціальну – через роботу в малих групах; виховувати в учнів прагнення до добра, порядності, любов до рідної мови, сценічного мистецтва.

Обладнання: текст народної казки «Колобок», презентація, картки з завданням для роботи в парах, ілюстрації з  зображенням героїв казки, іграшковий мікрофон, сценічні маски, комп’ютер.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

    1. Створення ситуації успіху.

       - Діти, у нас гості. Привітаємось з ними.

       Учні. Ми вам раді, гості любі.

                 І вітає щиро вас.

                 І запрошуєм ласкаво.

                На урок читання в клас.

Вчитель. Пролунав і стих дзвінок.

     Починаємо урок.

     Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,

    Що у другім нашім класі:«Діти просто молодці!»

  А для цього нам треба…(Слайд 1)

Учні. Не просто слухати, а чути.

         Не просто дивитись, а бачити.

         Не просто відповідати, а міркувати.

         Дружно і плідно працювати.

  • І що нам в цьому допоможе?
  • Настрій. (Слайд 2)
  • З яким настроєм ви прийшли на уроки? (діти відповідають). (Слайд 3)
  •  Чому у вас такий настрій?
  • Ну якщо настрій чудовий, я запрошую вас до екскурсії на телебачення і пропоную вам зіграти роль глядачів і моїх помічників.
  • Згодні?
  • Ну тоді ми починаємо. (Слайд 4)

Звучить музика «В гостях у казки»

 

     ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

     - В ефірі дитяча телепередача «В гостях у казки» і з вами я – її постійна ведуча. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії.

До нашої передачі надходять листи, у яких глядачі часто задають питання: «Чому ми ведемо передачу саме про казки?».

  • Давайте, мої друзі, пояснимо глядачам, чому?

 

  • Учениця 1. Існує книг багато на землі,

Вони цікаві, мудрі та повчальні.

Та кожен з нас, дорослий чи малий,

Казки читає – дуже вони гарні.

 

Учениця 2. Казка – це світ чарівний, незвичний.

Казка – це диво, сповнене краси.

Поринь у казку. Це ж бо так цікаво.

Це справді свято, радість для душі.

 

Учень 1. У казці звірі свою мову мають,

Дерева розмовляють, мов живі.

Добро і правда завжди зло долають,

Тому і люблять казку всі.

 

  • Дякую вам, мої помічники.

ІІІ. Виконання підготовчих вправ (Слайд 5)

- Наша передача складається з декількох студій, однією з яких є студія юних дикторів. Щоб відчути себе справжніми дикторами, телеведучими, будемо працювати за всіма акторськими правилами. Ведучі, диктори повинні багато читати, швидко орієнтуватися у текстах, чітко і виразно промовляти слова, адже по телебаченню вас не тільки бачать, але й чують. Тож проведемо мовну розминку.

а) чистомовки. (Слайд 6)

- Попрацюємо над чистомовкою:

- єць, - єць, - єць  -  подув сильний вітерець;

-ає, -ає, -ає – листя облітає;

го-го-го – ми збираємо його;

-ас, -ас, -ас – принесемо його в клас.

б) Гра «Назви зайве..» (Слайд 7)

- Перевіримо вашу увагу і пам'ять. Послухайте ланцюжок слів, визначте в ньому зайве слово. Повторіть ланцюжок слів без зайвого слова.

Хата, оселя, ліс, дім.

Поле, село, лан, нива.

Клен, верба, дуб, мак.

  • А що ви можете сказати за ці групи слів? (близькі за значенням).

 

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

  • Ми добре попрацювали. Далі нас чекає робота в інформаційній студії. (Слайд 8)
  • Сьогодні ми пригадаємо одну відому українську народну казку , навчимося визначати дійових осіб  і виділяти серед них головного героя, складати характеристику героїв.   
  • Перед вами казкові герої (ілюстрації на дошці). На екрані розкидані букви, складіть з них слово і ви дізнаєтесь назву і персонажа казки, до якої ми завітаємо в гості. БОКЛОКО (Слайд 9)
  • «Колобок». (Слайд 10)
  • Правильно, це українська народна казка «Колобок», яку люблять усі, від маленьких діточок до стареньких дідусів і бабусь, що залюбки читають її своїм внукам і правнукам.
  • А чому казка називається народною?

 

 ІV.  Опрацювання української народної казки «Колобок»

  1. Словникова робота   (Слайд 11-12)
  •  Але перед читанням хочу звернути вашу увагу на деякі слова з казки, значення яких вам може бути незрозумілим. Увага на екран.

Хижка -  те саме, що комора.

Засік  - окрема будівля для зберігання зерна тощо.

Призьба  - невисокий, земляний насип вздовж стін хати знадвору.

Борошно – те саме, що мука.  

- Діти, а хто бачив хижку?

  • Отже, слухання казки. Ілюстрації на екрані допоможуть вам краще уявити почуте.

 

  1. Первинне сприймання казки  (Слайд 13) .

- Я читаю, а ви уважно слухаєте і шукаєте відповідь на запитання: Кого спершу зустрів Колобок, втікаючи від діда та баби?(Зайчика).

а) читання уривка вчителем ( І частини) (Слайд 14-17);

-Так закінчилася перша пригода колобка. А далі в казці зявляються нові герої і все повторюється. Кого спершу зустрів Колобок, втікаючи від діда та баби?(Зайчика).

- Продовжіть розповідь про пригоди Колобка за малюнками на екрані. Починаючи зі слів «Біжить та біжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик…». Читаючи це речення, замість зайчика підставляємо вовка…ведмедя..

б) розповідь уривків казки учнями (ІІ частина) (Слайд 18-19);

в) Гра «Бджілки». (Самостійне напівголосне дочитування учнями казки до кінця (ІІІ частина) (Слайд 20-21) ;

г) Хорове читання (Пісенька колобка)

- Наскільки  ви були уважними під час читання казки, покаже гра..

  1.  Гра «Так, ні».       
  1. Дід попросив бабу спекти хліба (Ні).
  2. Першим колобок зустрів вовка (Ні).
  3. При зустрічі колобок усім звірям співав пісеньку (Так).
  4. Останнім, кого побачив колобок, був ведмідь (Ні).
  5. Найхитрішою з героїв виявилася лисиця (Так).

 

  1. Фізкультхвилинка  (Слайд 22)
  • Молодці. Далі на нас чекає музична студія.  В музичну студію завітав колобок зі своїм товаришом. Давайте разом з ними трішки відпочинемо.

 

      5. Бесід за змістом.

 -  У якій послідовності зявляються герої казки: ведмідь, заєць, лисичка,баба, вовк, дід, колобок?

        - Що таке форзац підручника? ( Це подвійний аркуш паперу, що з'єднує книжку з    внутрішньою частиною обкладинки, а також служить для оформлення книжки).

-На першому форзаці підручника вміщено схему до казки Колобок. Давайте перевіримо, чи в правильній послідовності ми  назвали героїв казки?

- Хто  з  них  є  головним  героєм казки? 

 - А чому він головний герой? (Тому що, навколо нього відбувалися якійсь події и пригоди)

- Головний герой – це особа, образ якої найчастіше повторюється в казці.

- Яким ви уявили нашого колобка?

- Яка риса характеру йому завадила, щоб кінець казки був щасливий?

 

  1.  Вибіркове читання.
  • А тепер знайдіть у тексті і зачитайте відповіді на мої питання:
  • Чому колобок втік від діда і баби?
  • Кого першого він зустрів?
  • Що попросила лисиця у колобка?

 

  1. Робота в зошиті ( с.18) (слайд 23-34);
  • Пронумеруйте малюнки відповідно до змісту казки.
  • Молодці. Я запрошую вас до студії інтелектуалів  (слайд 25) .

  1. Робота в парах.
  • У вас на партах лежать картки зі слова-ознаками і зображенням одного з персонажів казки. Вам необхідно стрілочкою з’єднати ті ознаки, які

підходять до даного персонажу.

       Пари зачитують, які ознаки дібрали до казкових героїв (слайд 26-28);

  • А яких персонажів не було на картках? (ведмідь і лисиця).
  • Які б ознаки ви до них дібрали? (лисиця – хитра, брехлива, підступна, жадібна; ведмідь – сильний, неповороткий, волохатий). (слайд 29-30)

 

  1. Інсценування казки (розігрування діалогів за допомогою виготовлених масок персонажів). 
  • Поміркуймо, яким тоном потрібно читати слова кожного героя. Наприклад, слова Зайчика – тоненьким та тихеньким голосом, бо він маленький і беззахисний. А слова Лисички? (з хитринкою) А Вовка, Ведмедя? (голосно, трішки грізно, бо вони великі та страшні) 

 

V. Підсумок уроку

  • Давайте подумаємо, як би ви по-іншому назвали казку. (варіанти: «Довірливий колобок», «Як лисиця з’їла колобка», «Колобок і звірі», «Пригоди колобка»).
  • А чому так сталося, що колобка  в нашій казці з’їли?
  • Чи треба нам в житті бути обережними з незнайомими людьми?

     -    Я дякую вам за вашу допомогу та активність, за любов до української казки. 

        Працювали ви старанно,

        Що ж почуйте у кінці:

        Так, у другім вашім класі

        Діти – просто молодці

 

VI.  Домашнє завдання  (Слайд 31)

1

 

doc
Додано
4 березня 2023
Переглядів
855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку