Тема: Скринька українських народних казок. «Колобок» (уривки). Герої казки. Поняття «головний герой».
Мета: вчити глибоко відчувати казку, елементам театралізації, давати характеристики головним героям; розвивати зв’язне мовлення, мислення; формувати комунікативну компетентність через розвиток мовлення учнів, самоосвітню компетентність – через самостійну роботу, інформаційну – через використання комп’ютера на уроці, компетентність продуктивної творчої діяльності – через використання творчих завдань, соціальну – через роботу в малих групах; виховувати в учнів прагнення до добра, порядності, любов до рідної мови, сценічного мистецтва.
Обладнання: текст народної казки «Колобок», презентація, картки з завданням для роботи в парах, ілюстрації з зображенням героїв казки, іграшковий мікрофон, сценічні маски, комп’ютер.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Створення ситуації успіху.
- Діти, у нас гості. Привітаємось з ними.
Учні. Ми вам раді, гості любі.
І вітає щиро вас.
І запрошуєм ласкаво.
На урок читання в клас.
Вчитель. Пролунав і стих дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у другім нашім класі:«Діти просто молодці!»
А для цього нам треба…(Слайд 1)
Учні. Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Звучить музика «В гостях у казки»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- В ефірі дитяча телепередача «В гостях у казки» і з вами я – її постійна ведуча. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії.
До нашої передачі надходять листи, у яких глядачі часто задають питання: «Чому ми ведемо передачу саме про казки?».
Вони цікаві, мудрі та повчальні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Учениця 2. Казка – це світ чарівний, незвичний.
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринь у казку. Це ж бо так цікаво.
Це справді свято, радість для душі.
Учень 1. У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку всі.
ІІІ. Виконання підготовчих вправ (Слайд 5)
- Наша передача складається з декількох студій, однією з яких є студія юних дикторів. Щоб відчути себе справжніми дикторами, телеведучими, будемо працювати за всіма акторськими правилами. Ведучі, диктори повинні багато читати, швидко орієнтуватися у текстах, чітко і виразно промовляти слова, адже по телебаченню вас не тільки бачать, але й чують. Тож проведемо мовну розминку.
а) чистомовки. (Слайд 6)
- Попрацюємо над чистомовкою:
- єць, - єць, - єць - подув сильний вітерець;
-ає, -ає, -ає – листя облітає;
го-го-го – ми збираємо його;
-ас, -ас, -ас – принесемо його в клас.
б) Гра «Назви зайве..» (Слайд 7)
- Перевіримо вашу увагу і пам'ять. Послухайте ланцюжок слів, визначте в ньому зайве слово. Повторіть ланцюжок слів без зайвого слова.
Хата, оселя, ліс, дім.
Поле, село, лан, нива.
Клен, верба, дуб, мак.
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
ІV. Опрацювання української народної казки «Колобок»
Хижка - те саме, що комора.
Засік - окрема будівля для зберігання зерна тощо.
Призьба - невисокий, земляний насип вздовж стін хати знадвору.
Борошно – те саме, що мука.
- Діти, а хто бачив хижку?
- Я читаю, а ви уважно слухаєте і шукаєте відповідь на запитання: Кого спершу зустрів Колобок, втікаючи від діда та баби?(Зайчика).
а) читання уривка вчителем ( І частини) (Слайд 14-17);
-Так закінчилася перша пригода колобка. А далі в казці зявляються нові герої і все повторюється. Кого спершу зустрів Колобок, втікаючи від діда та баби?(Зайчика).
- Продовжіть розповідь про пригоди Колобка за малюнками на екрані. Починаючи зі слів «Біжить та біжить дорогою, коли це назустріч йому зайчик…». Читаючи це речення, замість зайчика підставляємо вовка…ведмедя..
б) розповідь уривків казки учнями (ІІ частина) (Слайд 18-19);
в) Гра «Бджілки». (Самостійне напівголосне дочитування учнями казки до кінця (ІІІ частина) (Слайд 20-21) ;
г) Хорове читання (Пісенька колобка)
- Наскільки ви були уважними під час читання казки, покаже гра..
5. Бесід за змістом.
- У якій послідовності зявляються герої казки: ведмідь, заєць, лисичка,баба, вовк, дід, колобок?
- Що таке форзац підручника? ( Це подвійний аркуш паперу, що з'єднує книжку з внутрішньою частиною обкладинки, а також служить для оформлення книжки).
-На першому форзаці підручника вміщено схему до казки Колобок. Давайте перевіримо, чи в правильній послідовності ми назвали героїв казки?
- Хто з них є головним героєм казки?
- А чому він головний герой? (Тому що, навколо нього відбувалися якійсь події и пригоди)
- Головний герой – це особа, образ якої найчастіше повторюється в казці.
- Яким ви уявили нашого колобка?
- Яка риса характеру йому завадила, щоб кінець казки був щасливий?
підходять до даного персонажу.
Пари зачитують, які ознаки дібрали до казкових героїв (слайд 26-28);
V. Підсумок уроку
- Я дякую вам за вашу допомогу та активність, за любов до української казки.
Працювали ви старанно,
Що ж почуйте у кінці:
Так, у другім вашім класі
Діти – просто молодці
VI. Домашнє завдання (Слайд 31)
1