Українська народна казка "Лисиця та їжак"

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання для учнів 2 класу на тему : "Українська народна казка «Лисиця та їжак». Мета: ознайомити з українською народною казкою «Лисиця та їжак», навчитися правильно висловлювати свої думки, характеризувати героїв казки; удосконалювати навички читання, діалогічного мовлення, читання за ролями.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА «ЛИСИЦЯ ТА ЇЖАК»

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

з літературного читання

для учнів 2 класу

вчителя початкових класів

Жолудь Марини Анатоліївни

 

 

 

 

 

Тема уроку: українська народна казка «Лисиця та їжак». 

Мета: ознайомити з українською народною казкою «Лисиця та їжак»,        

           навчитися правильно висловлювати свої думки, характеризувати героїв

           казки; удосконалювати навички читання, діалогічного мовлення, читання

           за ролями;          

           розвивати увагу, пам’ять, швидкість мовлення;збагачувати мовний

           словник учнів; формувати навички правильного виразного читання;      

            характеристику героїв казки; вчити учнів   відтворювати зміст 

            прочитаного, творчо його доповнювати, вводити непередбачені

             ситуації; вміти правильно висловлювати свої  думки;

  розвивати навички жити за певними моральними законами; увагу,

  пам'ять, швидкість та чіткість мовлення; збагачувати мовний словник

  учнів;  формувати ціннісне ставлення до людей, до себе;

  виховувати інтерес до народної творчості українського  народу;

  доброту, порядність та дружні відно­сини між людьми.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник «Літературне читання» 2 клас Я.О. Савченко, картки із словами для розширення кута зору, картки із малюнками для характеристики героїв казки, ілюстрація до  української народної казки «Лисиця та їжак», мікрофон, ноутбук, аудіозапис казки «Лисиця та їжак», виставка збірок українських народних казок, сигнальні картки, тлумачний словник.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційний настрій на урок.

Встаньте, діти, не баріться,

Один одному всміхніться

 І на мене подивіться,

Знову дружно посміхніться!

Успіхів усім бажаю,

Урок літературного читання розпочинаю!

- Спочатку сідають дівчата – краса нашого класу, а потім хлопчики – його сила та мужність.

- З українського народного прислів’я ми знаємо, що:

Казки маленькі, (вчитель)

а розуму в них  багато. (діти)

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.

1. Гра «Мікрофон».

  •                   Яку тему ми вивчаємо? 

(Ми вивчаємо тему «Українські народні казки»).

  •                   А чому їх називають народними? 

(Ці казки називають народними, тому що у них немає автора).

  •                   Про кого були найдавніші казки?

(Найдавніші казки були про тварин).

  •                   Як передавались казки в давні часи?

(З давніх часів казки передавалися із вуст в уста).

  •                   Про що ми можемо дізнатися з народних казок?

(З народних казок ми можемо дізнатися про доброту, правдивість, розум, сміливість, хитрість, жадібність, злість тощо).

  •                   Чому нас вчать народні казки? 

(Народні казки нас вчать бути добрими, чесними, розумними, сміливими).

2. Знайти зайве слово.

  •                   Хто у списку не є казковим персонажем?

І група: Колобок, вовчик-братик, лисичка-сестричка, береза.

ІІ група: Дід, зайчик-побігайчик, верба, мишка-шкряботушка, ведмідь-набрід.

ІІІ група: Кривенька качечка, калина, баба, дід, гуси.

3. Мовленнєва розминка. Робота над скоромовкою.

Повторення алгоритму роботи над скоромовкою:

  •                   спочатку читай повільно, чітко вимовляючи звуки і слова;
  •                   з᾽ясуй значення незрозумілих слів;
  •                   потім читай швидше, ще швидше, але чітко і правильно.

 Їжак, їжаченя,

Їздять по гриби щодня.

Їжачиха помагає,

Сироїжки їм збирає.

4. Гімнастика для очей.

«Маятник»- рух очей вправо - вліво.

 «Стовпчик» рух очей вгору – вниз.

III. Перевірка домашнього завдання.

 

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми з вами продовжимо подорож казкою разом з каковими героями. А хто є її головними героями - ви дізнаєтесь, відгадавши загадки.

1. Відгадати загадки.

а) Ця панянка золота.

Має довгого хвоста,

Вовка-братика сестричка.

Знають всі, що це… (лисичка). (Додаток А).

 

б) В ліс ми з друзями пішли,

Диво дивне там знайшли.

Як клубочок, ця тваринка,

Вся в колючках в неї спинка.

Хай собі затямить всяк,

Зветься дивний звір… (їжак). (Додаток Б).

 

Герої наступної казки перед вами.

  •             Ще ми зустрінемось з кроликами. (Додаток В).
  •             В цій казці є птахи – тетеревенята. Погляньте на малюнок. Це тетеря з тетеревенятами. (Додаток Г).
  •             Прочитайте ці слова, дивлячись на крапку. (Додаток Д).

 

ї

.

жак

ли

.

сиця

кро

.

лики

тете

.

ревенята

 

 

 

 

 

 

 

 

- З цими героями ми зустрінемось, прочитавши казку «Лисиця і їжак». (Додаток Е).

V. Робота над новим матеріалом.

1.  Прослухати аудіозапис казки «Лисиця та їжак».

https://www.youtube.com/watch?v=u7NJur76Llw

2. Гра «Так чи ні» за допомогою сигнальних карток.

- А зраз ми перевіримо  чи добре ви запам’ятали зміст казки.

- У вас на партах лежить сигнальна картка. Візьміть її. Якщо відповідь «так», підніміть сигнальну картку. (Додаток Є).

- Лисиця поверталася з невдалого полювання. (Так).

- Лисичка зустріла їжака? (Так).

- Він радий зустрічі? (Ні).

- Їжак не повірив лисиці, що вона разом з кроликами паслася в капусті? (Так).

- Їжак обхитрив лисицю? (Так).

- Лисиця з’їла їжака? (Ні).

3. Словникова робота.

Уточнення значення деяких слів.

         Невдале – безрезультатне, погане.

         Позирає – розглядається довкола, дивиться, заглядає.

         Потупав – пішов.

         Тугіше – щільніше.

         Солодкими оченятами – улесливо, нещиро дивиться.
4.  Бесіда за змістом казки.

- Назвіть головних героїв казки.

(Головні герої казки: Лисиця та Їжак).

  •                   Звідки поверталася лисиця?

(Лисиця поверталася з невдалого полювання).

  •                   Кого вона зустріла по дорозі?

 (По дорозі Лисиця зустріла Їжака).

  •                   Що зробив їжачок, коли привітався? 

(Їжак згорнувся клубочком).

  •                   Чому їжачок згорнувся клубочком? 

(Їжак згорнувся клубочком, бо Лисиця могла його з’їсти).

  •                   Чи повірив їжак лисиці, що вона не їсть м’яса, тільки овочі? Чому? 

(Їжак не повірив Лисиці, тому що вона – хижа тварина).

  •                   Як змінився настрій лисиці, коли вона почула про виводок тетеревенят? 

(Вона зраділа).

  •                    Доведіть це словами тексту.

 (- Де це? – так і підскочила лисиця).

  •                    Чи справді їжак бачив виводок тетеревенят?

 (Їжак не бачив виводок тетеревенят, він обдурив лисицю).

  •                    Чому ж він обманув лисицю, адже обманювати не можна? 

(Їжак обманув Лисиця, щоб врятувати собі життя).

5. Читання казки учнями мовчки.

- Під час читання розмежуйте слова автора, Лисички та Їжака.

6. Вибіркове читання.

- Я починаю читати, ви дочитуєте до кінця речення.

- Поверталася стара лисиця … (з невдалого полювання).

- Здоров був… (їжаче!).

- І давно ми … (не бачилися, голубчику).

- Знайдіть зачин, кінцівку.

- Прочитайте зачин. Прочитайте кінцівку.

VІ. Фізкультхвилинка з Їжачком.

https://www.youtube.com/watch?v=G_WpfUw5mUU

VІI. Закріплення вивченого матеріалу.

  •                   Відпочили і з гарним казковим настроєм продовжуємо працювати.

1. Робота в групах. Характеристика головний героїв.

  •                   На дошці перед вами є наші казкові герої, але слова для характеристики розбіглись. Наше з вами завдання правильно розмістити слова. 

Завдання (Додаток Ж).

 

Зразок виконаного завдання.

                                                                       

  •     розумний;                                            - підступна;
  • винахідливий;                                     - брехлива;
  • обережний;                                          - безсоромна;
  • кмітливий;                                           - улеслива;
  • мудрий;                                                - хитра;
  •     розсудливий.                                       – хижа.                                     

 

  •     Кому у цій казці ви більше симпатизуєте? Чому? (Відповіді учнів).

 

VІІІ. Систематизація вивченого матеріалу.

1.  Хвилина колективного спілкування. Підготовка до читання казки за ролями.       

 - Характеристики цих тварин підказує інтонація, якою вони ведуть розмову.

- Їжак щирий, розсудливий, а лисиця улеслива.

- Як треба читати слова лисички?

(Слова Лисички потрібно читати з хитринкою, улесливо).

  •                   Як треба читати слова їжачка?

лова Їжачка потрібно читати спочатку з недовірою, а потім впевнено).

- От і прочитаємо цю казку в особах, надаючи своєму голосу різні інтонації.

2. Читання за принципом «Запитання - відповідь».

  •                   Зачитай питальні речення.

 («Як здоров'ячко?», « Де це?»).

  •                   Знайди окличні речення.

(«Здоров був, їжаче!»).

  •                   Відшукай короткі розповідні речення.

(«Спасибі.» «Назустріч їжак.»).

3. Робота в парах.

- Порахуйте, скільки разів у тексті вжито слова: лисиця, їжак.

(Слово «лисиця» вжито 4 рази).

(Слово «їжак» вжито 5 разів).

ІХ. Підсумок уроку.

1. Гра «Мікрофон».

  •                   То з якою казкою ми з вами познайомились?
  •                   Чи сподобалась вам ця казка?
  •                   Що вам найбільше сподобалося?
  •                   Чого нас навчає ця казка?

(Казка нас вчить бути мудрими, заздалегідь бачити погані наміри співрозмовника, бути добрим, розсудливим, не обманювати один одного).

2. Робота над прислів᾽ям.

  •                    Прочитайте прислів᾽я, правильно роз᾽єднавши слова.

Наязицімедок,анадумцільодок.

Словомяклистомстеле,аділомякголкамиколе.

  •                    Як ви розумієте ці прислів᾽я?
  •                    Чи підходять вони до казки?
  •                    Про кого з героїв цей вислів?
  •                    Чи розкривають вони тему казки?

 

  • І на закінчення хочу всім подякувати за чудову роботу на уроці.

Працювали ви старанно,

Що ж почуйте у кінці:

Що у другім нашім класі

Діти – просто молодці!

 

Х. Домашнє завдання.

     - Читати казку,  с. 36.

    - Відповідати на запитання, с. 37.

    - Давати характеристику героям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ї

.

жак

ли

.

сиця

кро

.

лики

тете

.

ревенята

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Є

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Ж

 

 

 

 

 

 

                               

doc
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
2312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку