Браницька гімназія
Українська народна казка Наддніпров’я «Осінь».
Театралізація казки
Учитель Клещева Світлана Петрівна
Мета. Ознайомити учнів з українською народною казкою Наддніпров’я «Осінь»;
формувати вміння вникати у зміст прочитаного;
дати первинні навички проблемного аналізу;
сприяти розвитку творчої уяви, образного мислення,
акторських здібностей, навичок самооцінювання;
удосконалювати усне та писемне мовлення.
Очікувані результати:
- описує свої емоції, пережиті під час читання;
- робить висновки, узагальнення;
- імпровізує з інтонацією, тембром голосу, відтворюючи репліки
персонажів казки;
Обладнання: проектор, ілюстрації із зображенням картин природи, осінній букет, листочки з дерев, чарівна скринька, кольорова крейда, ромашка Блума, атрибути для театралізації казки.
Хід уроку
I.Організація класу
Усміхніться всім довкола:
Небу й сонцю, добрим людям.
І тоді обов’язково
Наш урок цікавим буде.
II. Мотивація навчальної діяльності
- Діти, сьогодні на урок я принесла чарівну скриньку. Для того, щоб вона відкрилася, потрібно відгадати загадку і дізнатися, що в ній лежить.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барвів
Скрізь малює листя?
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте.
- То про яку ж царівну говориться в загадці? (Відповіді дітей)
- Вірно, про осінь. А який подарунок передала нам ця пора року, хто відгадає?
( Різнокольорові листочки)
III. Вправа "Очікування"
- Зараз ви по черзі будете підходити до чарівної скриньки, діставати з неї листочок і говорити, що ви сьогодні очікуєте від нашого уроку. Потім ці листочки потрібно буде прикріпити на дошку, де зображене деревце (або на гілочки, або на землю).
(Учні висловлюють свої очікування)
- Ось таку чудову картину створили ваші очікування. Всі листочки різні за розмірами, формою та забарвленням. Мабуть, і не знайдеш двох однакових. Ось так і ви, діти, різні, не схожі один на одного. Ви не кращі, не гірші, ви - просто різні.
- Доречі, я також упіймала листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює створений вами осінній пейзаж, а й показує мені, що сьогодні очікую я: ви будете влучно і правильно висловлювати свої думки, проявлятимете творчі здібності, розвиватимете спостережливість, образне мислення та уяву, збагачуватимете словниковий запас.
V. Активізація опорних знань та життєвого досвіду
1. Розповідь учителя
За народними переказами Осінь - четверта донька Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім, стала четвертою порою року. Посилаючи Осінь на землю, Сонце сказало їй: "Забирай усе моє багатство. Я віддаю тобі все золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе". І дійсно, люди люблять осінь. Її красою завжди захоплювалися і композитори, і художники, і поети. Ось послухайте, як про цю пору року говорить Марія Познанська.
2.Поетична хвилинка
Осінь наша, осінь -
Золота година,
Неба ясна просинь,
Пісня журавлина.
Бабиного літа
Довгі, білі коси...
І дорослі й діти
Люблять тебе, осінь.
3. Каліграфічна хвилинка
- Давайте і ми спробуємо дібрати слова, якими можна назвати осінь.
(Учитель проектує на екран слова: чарівниця, художниця, учителька, спортсменка, господиня, вишивальниця, продавчиня, трудівниця, квітникарка, лікарка, рукодільниця, а учні записують слова, що вибрали, у зошит за абеткою)
- Складіть та запишіть три речення про осінь (розповідне, питальне, спонукальне).
4. Метод «Асоціативний кущ»
(Діти по черзі виходять до дошки і записують слова, що, на їхню думку,
пов’ язані з осінню)
IV. Оголошення теми уроку
- Сьогодні ми починаємо вивчати твори нового розділу «Нарядилась осінь в дороге намисто»?
- У якому значенні (прямому чи переносному) вжито словосполучення «нарядилась осінь» ?
V. Робота над казкою «Осінь»
1. Вправа «Передбачення»
- Прочитайте заголовок казки, розгляньте малюнок. Про що, на вашу думку, йтиметься в казці? Хто буде її персонажами?
- Це українська народна казка Наддніпров’я. Як ви гадаєте, де в нашій країні знаходиться Наддніпров’я? Як утворилося це слово? (Наддніпров’я - це історично-географічна частина України по обидва боки Дніпра.)
2. «Щоденні 5». Читаю для когось.
(Учні читають казку по одному абзацу «ланцюжком»).
- Який у вас настрій після читання твору — сумний чи веселий?
- Чи справдилися ваші передбачення щодо змісту?
- Чиї передбачення були найнесподіванішими?
Руханка - танок «Красуня - осінь»
3.Використання стратегії «Ромашка Блума». Робота в групах.
Орієнтовні запитання:
Просте. Чому цар не міг ні їсти, ні пити, ні спати?
Уточнююче. Я можу помилятися, але, здається, старий дід порадив цареві розмішувати заварене зілля у сльозах?
Оціночне. Чи правильно зробив дід, що відмовився від скриньки із золотом?
Пояснююче. Яка головна думка казки?
Творче. Як би золота осінь прикрасила нашу класну кімнату?
Практичне. Що б ви могли виготовити з осінніх листочків?
4.Вправа 27.
5.Театралізація казки.
6.Аплодисменти за чудову гру.
VI. Заключна частина
1. Рефлексія.
- Чи збулися ваші очікування стосовно уроку?
- Що найбільше запам’яталося?
2. Гра "Добери слово"
Чаклунка осінь - ніби та царівна,
Красива, сонячна ... (чарівна),
Убрався клен у жовті шати,
Горіхи треба вже ...(збирати),
Каштани падають "тук - тук",
І я беру каштан до ... (рук),
Давай підем до лісу з нами,
Там пахне мохом і ... (грибами),
І чимсь таким, що я не знаю.
Так тільки осінню... (буває).
Вітрець легенький повіває,
І листя із дерев ... (злітає).
Домашнє завдання
Переказати казку від імені головного героя.