Затверджено на засіданні педагогічної ради. ОНЗ «Городницька ЗОШ І-ІІІ ступенів», протокол №10 від 30.11.2020 Автор: Грибан Неля Адамівна, вчитель трудового навчання ОНЗ «Городницька ЗОШ І-ІІІ ступенів», спеціаліт вищої категорії, «старший вчитель». Рецензенти: Сеньків Валентина Захарівна, заступник директора ОНЗ «Городницька ЗОШ І-ІІІ ступенів » з навчально-виховної роботи; Нагірняк Ірина Валеріївна, заступник директора ОНЗ «Городницька ЗОШІ-ІІІ ступенів» з навчально-методичної роботи. У посібнику показано види орнаментів, символів та групи лічильних швів української народної вишивки. Посібник рекомендується для використання при проведенні занять з учнями 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів за програмою, що затверджена Наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804 Робота розкриває, що вишивка – це один із видів декоративно-ужиткового мистецтва, вона є невичерпним багатством творчих сил народу, вершиною його мистецького хисту. 2
Зміст. Вступ …………………………............................................4 I. Основна частина1. Види орнаментів української вишивки:1.1 геометричний………………………………………...…...51.2 рослинний…………………………………………...…....6 1.3 зооморфний…………………………...………………. …7𝐈𝐈. Основні знаки-символи українського орнаменту,калина…………………………………………... 8 III. Класифікація видів швів української вишивки………......................................................................19 IV. Особливості лічильних швів української вишивки…..20 Список використаних джерел….………………………...31 Додатки……………………………………………………...32 3
Вступ Майстрині впродовж віків створювали справжні шедеври декоративного мистецтва. Народні орнаменти та символи – це складна мова малюнку вишивки, яка багато розповідає про мистецтво особливого бачення світу, що втілюється за допомогою художніх засобів, магічних узорів-оберегів. Символіка використовувалася з певною інформативною метою і завжди несла певний зміст та смислове навантаження. Упродовж віків було накопичено величезну кількість різних технік виконання декоративних швів, які можна розділити на дві групи: лічильні та вільні. Лічильні техніки виконують за лічбою ниток тканини, а вільні - по нанесеному контуру малюнка на тканині. Всі ці різновиди швів утворили складні техніки і узори. Вишивкою прикрашали не тільки одяг, але і житло, що вносило красу у щоденний побут української оселі, захищаловід злих сил. ЇЇ інформативна та комунікативна функції – це своєрідна прамова, що розкриває душу народу. 4
Калина Калина - символ любові, щастя, багатства, краси й надії. У давні часи калину пов‘язували з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця й Зірок. Вона символізувала жінку «в повній силі» і була присутньою як один з елементів весільних обрядів. Вишивали калинові мотиви на жіночих сорочках, весільних рушниках.8
Ніжна квітка маку несе в собі незнищену пам'ять роду, символізує безсмертя, молодість, красу та швидкоплинність життя. Дівчата, в сім’ї яких був загиблий, з любов’ю і сумом вишивали узори маку на сорочках, а на голови клали віночки з семи маків, присягаючи цим зберегти й продовжити свій рід. Мак 12
Це найважливіший елемент орнаменту, зображується у вигляді квітки або квітучого дерева, букета або вазона. Символізує материнську силу природи, наскінченність життя, безперервність роду. Її вишивали нитками червоного кольору, який був символом очищаючого вогню та сонця і мав охоронні, лікувальні властивості. Берегиня 1,14
Вишиваний рушник – це один із головних символів українців, що супроводжує людину впродовж усього її життя, єднає її з родом предків. Пави, жар-птиці несуть в собі сонячну енергію, символізують теплоту сімейного вогнища, щирість кохання, злагоду, взаєморозуміння та щасливу долю. Вишиті на рушниках соколи, голуби і півні, звернені один до одного голівками, з ягідками калини в дзьобиках розповідають про красу почуттів. Голуб – це символ чистоти, очищення. Цей святий «Божий» птах походить із християнсь- кої традиції: у вигляді голуба Святий Дух зійшов з небес під час хрещення Ісуса Христа Рушники 15
1. Прості –уперед і назад голку.2. Обкидні – «через край», «петельний».3. Контурні – стебловий, «врозкол».4. Лічильні – вишивають на канві, полотні ( в основувиконання покладено постійне рахування ниток вишивки).5. Мережки – ажурні узори, виконують їх на місці прорід-жених, висмикнутих ниток малюнка вишивки.6. Гладь – виконують нитками кількох відтінків прямими або похилими стібками, що заповнюють площу узора. Види швів,18
Занизування Це техніка вишивання геометричних узорів (ромбів, квадратів, трикутників). Робоча нитка нанизує нитки тканини. Узор складається з різних за довжиною стібків, виконаних справа наліво по всій довжині вишивки. Кожен ряд повторюється 3 – 5 разів. Узори вишивка схожі на такі, що є витканими.22
Вирізування. Основна форма – квадрат, обшитий щвом «качалочки» Їх може бути кілька, складених у різні фігури. Спочатку вищи- вають по контуру форми «качалочки», на кутах – шов «хрес- тик» на таку саму кількість ниток тканини. Коли всю форму обшиють, вирізають біля шва «качалочки» нитки, а під «хрестиком» залишають. Нитки всередині висмикують і навивають «качалочки» на кожному стовпчику, квадрата.24
Виколювання По периметру квадрата голка має виходити з виворітного боку на лицьовий з кроком в 1 нитку тканини, при цьому слід стежити, щоб у центральній точці стібка голка входила точно по центру, не зачіпаючи тканину-основу й нитки вже прокладених стібків, що проходять тільки в одному напрямку, тоді кожен квадрат буде рівномірним.25
Зерновий вивід. Перший стібок роблять по вертикалі, наступний – по горизонталі, на таку саму кількіть ниток тканини, як і 1 стібок. Виконуючи повторний горизонтальний стібок, виводять голку для 3 стібка по вертикалі. Зробивши зигзаг, повертають у зворотньому напрямку. Тобто основою шва є горизонтальні та вертикальні подвійні стібки, виконуючи їх, нитку слід затягувати. Саме це робить шов ажурним. 1,26
Верхшов Вишивають ряд вертикальних стібків через 3 нитки, наприкінці ряду голку виводять на початок останнього стібка. Зліва направо захоплюють другий стібок, зверху вниз, і протягують робочу нитку. Роблять наступний вертикальний ряд, пропустивши крайні вертикальні стібки нижнього ряду. Обвивку роблять аналогічно, як в попередньому ряду. У 3 вертикальному ряду знову пропускають крайні вертикальні. Виходить піраміда.27
Косий хрестик. Виконують двома стібками, розташованими хрест-навхрест по діагоналі. Зліва направо через 1-2 нитки тканини виконують по лицевій стороні діагональні стібки в уявних квадратах малюнка вишивки до кінця ділянки, яку потрібно вишити. По виворітній стороні голка іде прямо. Потім повертаютья з нахилом по лицю в інщий бік.28
Мережка. Мережка - ажурний візерунок, виконаний на місці висмикнутих ниток тканини по горизонталі, а по вертикалі затягують різними варіантами швів. По краях роблять качалочки з 2 сторін через 1 нитку. Мережку виконують справа наліво по 1 або по 2 краях. Прутик обвивають, повернувшись назад, і, вивівши голку по діагоналі внизу через другу нитку, до кінця ряду.29
Зміст. Література:1.Є. А. Антонович, Р. В. Захарчук - Чугай. Декоративно-прикладне мистецтво. – Львів, 1992.2. В. К. Бондарчик, Л. А. Боцонь, Л. І. Минько та інші.-Мінськ: Наука і техніка, 1987.3. Т. Кара – Васильєва. Історія української вишивки. – Київ, 20084. О. Найден. Орнамент українського народного розпису. – Київ, 1989.5. І. Наніашвілі. Українська вишивка ( вишиваємо хрестиком). – Харків, 2013.6. В. О. Радкевич, Г. М. Пащенко. Технологія вишивки. - Київ: Вища школа, 1997..30