Тема: Державне будівництво Української Центральної Ради під час Революції 1917 – 1918 рр: здобутки і прорахунки
Мета:
1. Закріпити знання учнів про події та основі етапи Української революції 1917 року.
2. Розвинути вміння працювати з історичними джерелами та картами, аналізувати історичні події та фігури.
3. Сформувати вміння висловлювати свої думки і судження на основі історичних фактів.
Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань до теми «Українська революція 1917 – 1918 рр»
Матеріально-технічне забезпечення:
• Інтерактивна панель;
• Аркуші А4, ручки;
• Роздруковані документи «Універсали Центральної Ради»;
• Портрети діячів Української революції 1917р М.Грушевського, В.Винниченка, М.Міхновського, С.Петлюри;
• Карта «Українська революція 1917 – 1918 рр»;
• Картки-шаблони до прийомів навчання «Кубик Блума», «Фішбоун», «Сенкан», «Інтелект-карта».
Методи:
• Евристична бесіда
• Робота в групах
• Індивідуальна робота
• Колективне обговорення Прийоми навчання:
• Методика «фішбоун»
• Кубик Блума
• Прийом Сенкан
• Інтелект-карта
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Цитата для роздумів: "Революція — це не просто зміна влади. Це зміна всього суспільного устрою." — Володимир Винниченко. Запитання до класу: Як ви розумієте цю цитату? Як вона відображає події 1917 року?
II. План роботи 1. Представлення плану уроку: o Індивідуальна робота.
o Групова робота. o Колективна дискусія. o Підведення підсумків.
III. Актуалізація набутих знань, вмінь, навиків за темою Фронатальне опитування учнів по темі:
1.Як називався керівний орган Української революції?
2.Коли почалася Українська революція?
1. 3.. Яку функцію під час революції виконував Генеральний Секретаріат?
3.Гасло Української революції?
4.Що таке «Універсал»?
5.Коли відбувся бій під Крутами?
6.Де Центральна Рада підписала договір з країнами Четвертного Союзу?
IV. Групова робота:
Поділ класу на 4 групи. Кожна група отримує завдання і паралельно його виконує протягом 5 хвилин. Після виконання завдання представники групи поизентують свою відповідь.
1 група: прийом «Фішбоун»
За шаблоном група формулює проблемне питання до теми і заповнює «скелет риби»відповідями на її вирішення.
2 група: прийом сенкан
За шаблоном група формулює зміст теми короткими висловлюваннями і наводить їм аргументи.
3 група: прийом «кубик Блума» Група заповнює і складає кубик за шаблоном.
4 група: прийом «інтелект-карта»
Група згідно шаблону заповнює карту фактами із певного епізоду революції.
V. Індивідуальна робота:
По дві дитини від кожної групи отримують по одному з обраних завдань для виконання і призентують свої відповіді перед класом, а інші учні доповнюють за потреби, виправляють помилки за наявності доповідачів.
1 завдання: «Постать в історії Української революції 1917-1918рр»: М.Грушевський, В.Винниченко, М.Міхновський, С.Петлюра.
Учень від кожної групи за портретом історичної постаті періоду революції називає діяча, дає йому коротку характеристику і вказує роль в історії даного періоду.
2 завдання: робота з документом «Універсали Центральної Ради».
Учень від кожної групи, опрацювавши один з обраних Універсалів, визначає дату його прийняття, розкриває зміст і значення в історії.
VI. Колективна робота:
1. Дискусія «Українська революція 1917р: здобутки і прорахунки, закономірність чи випадковість?» Обговорення з класом.
2. Робота з історичною картою
«Перша війна Радянської Росії з УНР»
Презентація карти на інтерактивній панелі і обговорення з класом подій революції, відображених на карті.
VII. Підведення підсумків уроку за результатами роботи
1. Заключне слово вчителя: Українська революція 1917 року пробудила національну свідомість і заклала підвалини для відновлення української державності. Вона дала нашому народу перший досвід демократичного самоврядування і боротьби за незалежність, визначивши прагнення українців до суверенітету. Ці події стали фундаментом сучасної України, нагадуючи нам про силу національного духу та єдність у досягненні свободи і самостійності.
2. Оцінювання роботи учнів на уроці учителем в поєднанні з формувальним оцінюванням.
VIII. Домашнє завдання
Питання для роздуму
1. Як вплинула Українська революція 1917 року на сучасну українську ідентичність?
2. Рль жінок в Українській революції 1917 року: втрачені героїні.
3. Чи можна вважати Українську революцію 1917 року поворотним моментом в історії України?