ТЕМА ЗАХОДУ:
«УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО В ЖИВОПИСІ»
:
Тема заходу: Українське козацтво в живописі.
Мета заходу: розкрити образ козака у творах українських живописців; розширити уявлення про портретний живопис доби козацтва; стимулювати пізнавальну активність, виховувати повагу, любов до української культури.
Тип заходу: заочна екскурсія
Обладнання: проектор, комп’ютер, записи музики, записи відеороликів, екран, мультимедійна презентація, стіннівки.
Місце проведення: актова зала
Час проведення: 45 хвилин
Хід заходу:
І. Оргмомент (1 хв.)
Слайд №1 – 3.
Учні розташовуються в актовому залі.
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів(3 хв.).
Викладач історії:
Добрий день, шановні учні, викладачі, майстри! Тема сьогоднішнього заходу – «Українське козацтво в живописі».
14 жовтня в Україні потрійне свято: День Покрови Пресвятої Богородиці (відзначається православними та греко-католиками), з 1999 року як День українського козацтва. У 1942 р. у цей день було офіційно утворено Українську повстанську армію, тому традиційно це також день УПА. А з 2014 р. це День Захисника Вітчизни.
Сьогодні ми згадаємо про добу козацтва. Козаки оспівані в піснях, овіяні легендами, відображені в живописі. Художники намагалися передати образ сильного духом козака.
Слайд №4.
1-й Ведучий:
У гарному портреті, написаному талановитим художником,
можна побачити лик епохи.
Слайд №5.
2-й Ведучий:
З кінця ХV до ХVІІІ ст. історія України відзначилася наявністю особливого стану населення – козацтва.
Слайд №6.
1-й Ведучий:
Світський живопис
У ХVІІ - ХVІІІ століттях утворюється та розвивається різновид народних український картин – козацький портрет.
2-й Ведучий:
Козацькі портрети відігравали значну роль у піднесенні національної самосвідомості українського народу.
Слайд №7.
1-й Ведучий:
В залежності від свого утилітарного призначення козацький портрет мав парадну форму.
2-й Ведучий:
Парадні портрети представляють портрети козацької старшини, виконані в іконописній манері. На них старшина одягнена в розкішний одяг, з атрибутами влади, обов'язково присутній герб та написи на зображенні.
Слайд №8.
1-й Ведучий:
Портретами царів, князів, гетьманів прикрашали стіни церков і соборів. Так, в Успенському соборі Києво-Печерської лаври є галерея портретів видатних осіб. Дуже популярними були портрети славетного гетьмана Б. Хмельницького.
Слайд №9.
1-й Ведучий:
Портрет світського характеру був більш простим, земним (портрети Забіли, Сулими, Полуботка).
Слайд №10.
2-й Ведучий:
Митці прагнули проникнути у внутрішній світ козака, показати його характер, вдачу, розкрити індивідуальність. Тому вони зосереджувалися переважно на обличчях своїх персонажів.
Слайд №11.
1-й Ведучий:
Погрудні чи поясні портрети народних улюбленців С.Палія, С.Чалого, М.Залізняка та І.Гонти відрізнялися простотою: селянський одяг, в руках замість атрибутів влади, зображувалася зброя.
Слайд №12 - 13.
2-й Ведучий:
Народні майстри іконопису найчастіше зверталися до образу Божої Матері. На іконах козацької доби Богоматір зображено в національному українському вбранні на тлі золоченого різьбленого рослинного орнаменту.
1-й Ведучий:
Великого поширення набули ікони Покрова Божої Матері. У нижній частині цих ікон – під покровом Богоматері – зображували представників козацької старшини, кошових отаманів, гетьманів.
Слайд №13
(відеоролик: «Українські ікони»)
Слайд №14.
2-й Ведучий:
Сьогодні важко знайти людину, яка б не бачила або не чула про чудову картину І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Після перемоги в російсько-турецькій війні 1877 – 1878 рр. і художник, гостро відчуваючи запит публіки, наполегливо шукав відповідний сюжет.
Слайд №15.
1-й Ведучий:
Сюжет був взятий з «Історії запорізьких козаків» Д. Яворницького. А саме події після Андрусівського перемир’я 1667 р. Україна була поділена між Росією та Польщею: Правобережжя відійшло до Речі Посполитої, де гетьманував П. Дорошенко. Він намагався об’єднати всі українські землі під протекторатом султана Мухаммеда ІV. Проте кошовий отаман І. Сірко разом з запорожцями виступив проти союзу Дорошенка і турецького султана. У відповідь і написали козаки лист.
2-й Ведучий:
І. Рєпін цей сюжет взяв за основу для своєї картини. Історію художник знав погано лише з переказів його друзів. Його робота розтягнулася на 13 років: з 1878 – 1891 рр. Для своєї роботи він відвідував Чернігів, шукаючи прототипів своїх героїв.
Слайд №16.
1-й Ведучий:
У картині немає головного героя, його замінив народ. Картина наповнена сміхом, передає незалежний дух козаків. У центрі картини – писар (це Д. Яворницький, історик), Над писарем схилився отаман І. Сірко (це генерал Драгомиров, учасник російсько-турецької війни), запорожець у високій шапці - (відомий поміщик Тарновський).
2-й Ведучий:
У результаті вийшов справжній шедевр. Дана картина принесла великий успіх художнику. Існують два варіанти цієї роботи: один знаходиться в Російському музеї в Санкт-Петербурзі, другий – в Україні, в Харківському художньому музеї.
Слайд №17.
(відеоролик: «Лист турецькому султану»)
Слайд №18
1-й Ведучий:
Народний живопис представлений в картинах «Козак-бандурист» та «Козак Мамай».
Слайд №19
2-й Ведучий:
Козаки-мамаї» - народні картини, що виконувалися олією на полотні і служили прикрасою українського дому. Вони зображували народних героїв українського народу.
1-й Ведучий:
Такі картини є своєрідним пам'ятником «невідомому козакові», вони пов'язані і з музичним фольклором – «думами», народними піснями про козацької вольниці.
Слайд №20
2-й Ведучий:
«Козак-мамай» зазвичай зображується сидячим по-турецьки під дубом (символ сили), що грає на бандурі (мрія про свободу). Поруч кінь - символ мандрів. Лук і стріли лежать напоготові, шабля висить на дереві.
1-й Ведучий:
За народними переказами козак Мамай був православним, мав дар зцілювати хворих і ходити по воді, що давало право простим людям шанувати його як святого і вішати у хаті його образ поряд з образами інших святих.
Слайд №21
2-й Ведучий:
Такі картини малювали на полотні, на стінах будівель, віконцях, кахлях, скринях, посуді, вуликах і навіть на дверях яскравими, соковитими фарбами часто з написом: «Я козак Мамай, мене не займай». Це свідчило про доброту, незалежність та веселу вдачу хазяїв господарів.
Слайд №22
1-й Ведучий:
Колекцію картин «Козак Мамай» зберігає та експонує Український центр народної культури «Музей Івана Гончара».
2-й Ведучий:
Щороку у Харківському музеї проводиться виставка картин: «Мамай об’єднає Україну». Тут збираються молоді художники всієї України.
Слайд №23
(відеоролик: «Мамай об’єднає Україну»)
1-й Ведучий:
Слайд №24
У 2003 р. в Києві на Хрещатику з’явився пам’ятник вільному козаку, пам’ятник «Козаку Мамаю».
2-й Ведучий:
Образ Мамая живе у козацьких піснях. Одна з таких прозвучить зараз у виконанні Супрун Анжеліки.
(пісня: «Козак Мамай»)