Український національний рух наприкінці 50-х у 60-х рр. XIXст

Про матеріал
Розробка має розгорнутий конспект уроку для учнів 9 класу. Конспект розроблений згідно всіх вимог, адже має мету, компетентності, обладнання і план уроку.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________             Історія  України  9 клас

 

Тема: Український національний рух наприкінці 50-х – у 60-х рр. ХІХ ст.

Громадівський рух 1860–1890-х рр. Київська громада. Польське повстання 1863–1864 рр. та його наслідки для України. Південно-Західний відділ Російського географічного товариства. Молоді громади.  

Мета: дослідити причини й особливості пожвавлення суспіль­но-політичного руху

після революції 1848-1849 рр., до­вести реакційну діяльність течії москвофілів, з'ясувати причини зародження національної течії в суспільному русі на західноукраїнських землях, прослідкувати спільне в завданнях та діяльності народовців Галичини, Буковини й Закарпаття; формувати вміння аналізувати розвиток національно-визвольного руху на західноукраїнських землях у другій половині XIX ст.; поглиблювати вміння уч­нів використовувати різні джерела інформації, виступати з повідомленнями; виховувати шанобливе ставлення до діячів українського національно-визвольного руху

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості

вивчення історії своєї  держави; формувати патріотизм та громадську позицію;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

Обладнання: підручники, зошити, роздатковий та ілюстративний матеріал,

відеоматеріали, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

План:

  1. Основні течії суспільно-політичного руху 50—60-х рр. XIX ст.  на західноукраїнських землях:
  • москвофіли.
  • народовці.
  1. Культурно-освітнє товариство «Просвіта».     
  2. Польське повстання 1863—1864 рр. і Україна.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Бесіда.

  1. Поясніть поняття «громада».
  2. Визначте історичне значення діяльності громад.
  3. Доведіть, що видання журналу «Основа» сприяло зростанню національної свідомості та національно-визвольного руху в Ук­раїні.
  4. Доведіть, що Валуєвський циркуляр був одним з етапів насту­пу російського царизму на українську духовність та національ­но-визвольний рух в Україні.
  5. Як вплинула революція 1848—1849 рр. в Європі на національ­но-визвольний рух на західноукраїнських землях?
  6. Тезисно охарактеризуйте суспільно-політичні течії в Україні у другій половині XIX ст.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

1. Основні течії суспільно-політичного руху 50—60-х рр. XIX ст. на західноукраїнських землях.  Москвофіли.

У своїй розповіді вчитель має розкрити:

  •    причини появи москвофільських настроїв серед західноук­раїнського населення (посилення позицій поляків у Галичині після поразки революції 1848—1849 рр.; спільні історичні і мовно-куль­турні корені — співзвучність етнонімів «рисини», «руські», «рус­ские»; орієнтація на Російську імперію як на єдину незалежну слов'янську державу; русифікація Наддніпрянської України);
  •    світоглядний маніфест москвофілів (стаття «Погляд в будучность», у якій зокрема зазначалося, що «Русь Галицька, Угорска, Киевска, Московска, Тобольска и пр. подъ взглядомъ етнографичес-кимъ, историческимъ, лексикальнымъ, литературнымъ, обрядовы-мъ есть одна и таяже самая Русь». За русофілами, українці — частина спільноти «русскій народъ», але цей термін не тотожний до «мос­ковського народу». Вони визнавали існування «Малої Русі», її влас­ної історії, мовної традиції);
  •    друкований орган — газета «Слово»;
  •    громадсько-політична діяльність москвофілів (1870 р. заснова­но політичне товариство «Руська рада»; контролювали впливові на­ціонально-культурні інституції, зокрема Галицько-руську матицю);
  •    перемога в Галичині українофільської орієнтації.

Робота над формуванням понять.

Москвофільство (русофільство) — суспільно-політична течія серед ук­раїнського населення Західної України у середині XIX ст. — 30-х рр. XX ст., її основі якої лежала культурна і політична орієнтація частини української інтелігенції на Російську імперію.

Бесіда.

  1. Чим пояснювалося зростання впливу москвофілів?
  2. Знаючи історію Наддніпрянської України в складі Російської імперії, покажіть, чи мали підстави для сподівання прихиль­ники москвофільства.

Дискусія.

Проаналізуйте положення програми москвофілів:

а) москвофіли були переконані, що їм для своїх писань треба використовувати не українську мову, а «язичіє» — суміш російської, української, старослов'янської і польської мов;

б) заперечували використання української мови як літературної, бо це, мовляв, лише говірка неписьменних селян;»

в) «обласне наріччя галицької чернії» не годиться для написання  історичних праць, призначених для освічених людей;

г) українського народу й української мови взагалі не існує, а є тільки єдиний російський народ і єдина російська мова;

д) гасло «національно-культурна єдність з Росією».

Бесіда.

У чому проявилася реакційна діяльність москвофілів?

Народовці.

Самостійна робота

Опрацюйте відповідний текст підручника.

Робота над формуванням понять.

Народовці — суспільно-політична течія серед молодої західноукраїнської інтелігенції, що виникла в 60-х рр. XIX ст. у Галичині. Сформувалася на противагу консервативній політичній течії — москвофільству.

Бесіда.

  1. Доведіть точку зору народовців, що українці — це окрема на­ція, яка проживала на території від Кавказу до Карпат.
  2. Які верстви населення були представлені в народовстві?  На­звіть форми і методи діяльності народовців.

2. Культурно-освітнє товариство «Просвіта».

Повідомлення учня.

Заслуховується повідомлення за темою «Заснування й діяльність культурно-освітнього товариства «Просвіта». У повідомленні має бути зазначено:

  •   Товариство «Просвіта» засноване у Львові групою народовці У 1868 р.
  •   Товариство ставило своїм завданням сприяти просвіті українського народу в культурному, національно-політичному та економічному напрямках.
  •   Філії товариства засновували читальні.
  •   Голова товариства були А. Вахнянин, Ю. Лаврівський, В. Федо­рович, О. Огоновський.             
  •    «Просвіта» виступала представником народовського напрямку н справах погодження українських партій, була ініціатором створен­ня друкованого органу народовців — газети «Діло».
  • У 1869 р. товариство домоглося допомоги з крайових фондів на видання українських книжок, зініціювало створення українських шкіл в умовах затвердження Галицьким сеймом польської мови як урядової.
  •    «Просвіта» великого значення надавала видавничій діяльності як засобу боротьби з неграмотністю і поширення просвіти серед ук­раїнського населення Галичини.
  •    За 1869—1876 рр. за допомогою урядових дотацій «Просвіта» підготувала та видала 22 підручники для українських гімназій за­гальним накладом понад 15 тис. примірників, що дало поштовх до розвитку української національної освіти

Бесіда.

Якою була роль товариства «Просвіта» у розбудові українського національного життя на західноукраїнських землях?

3. Польське повстання 1863—1864 рр. і Україна.

Бесіда.

  1. Пригадайте, яким був правовий статус польських земель у се­редині XIX ст.
  2. Коли і за яких обставин Польща втратила державність?
  3. Які держави брали участь у трьох поділах Польщі?
  4. Покажіть на карті територію, що відійшла до Російської імпе­рії внаслідок трьох поділів Польщі.

Повідомлення учня.

Заслуховується повідомлення за темою «Українці — учасники польського повстанського руху».

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Бесіда.

  1. Чим можна пояснити поширення москвофільства в суспільно-політичному русі Західної України на початку другої половини XIX ст.?
  2. У які роки москвофіли домінували в політичному та громадсь­кому житті галицьких українців?
  3. Які чинники спричинили формування русофільства (москво­фільства) в Галичині?
  4. Визначте мету діяльності народовців.
  5. Поясніть походження назви культурно-освітнього товариства «Просвіта».
  6. Назвіть імена засновників і активних діячів «Просвіти». Виз­начте мету діяльності товариства.
  7. Назвіть роки польського повстання другої половини XIX ст.
  8. Який вплив на суспільно-політичне життя в Україні мало поль­ське повстання?

Робота з картою.

Покажіть міста, у яких працювали перші осередки «Просвіти».

На західноукраїнських землях у другій половині XIX ст. змагалося кілька суспільно-політичних течій. Популярність москвофільства була нетривалою. Орієнтація на Російську імперію не мала перспективи.

З діяльності народовців починається і чимдалі прискорюється на­ціонально-визвольний рух. їхня діяльність справила вирішальний вплив на перетворення західноукраїнського населення у згуртовану, об'єднану спільною ідеєю власної державності націю.

Діяльність товариства «Просвіта», що виникло у 1868 р., сприяла просвіті українського народу в культурному, національно-політично­му та економічному напрямках.

Польська меншина в Україні, як і раніше, прагнула до відновлення польської держави, а Української держави на майбутній карті Єв­ропи не бачила. Тому, коли у 1863—1864 рр. спалахнуло нове поль­ське повстання, масової підтримки українців воно не отримало.

 

V. Домашнє  завдання.

  1. Вивчити  параграф  з  підручника.
  2. Складіть кросворд на 15 слів за темою «Суспільно-політичний розвиток західноукраїнських земель у 1850—1860-х рр.».
  3. Розробіть ескіз поштової марки, присвяченої річниці заснування товариства «Просвіта».
  4. Випереджальне завдання. Підготуйте повідомлення на одну з тем: «Київська комуна», «Ходіння в народ», «Чигиринська змова».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Безбожная Диана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
3 квітня 2023
Переглядів
1915
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку